Permalänk
Medlem

Köpråd för budget runt 6k

Tja! Jag har tankar på att bygga mig en ny burk då min trotjänare från 2011 börjar bli lite väl trött. Jag har verkligen inte hängt med i utvecklingen sedan dess så det vore guld att få råd från er som kan.

Datorn ska framförallt användas till lättare spel som WoW, LoL, PoE osv. Det vore väldigt nice om det även gick att spela moderna spel utan problem, men då på låga inställningar. Jag kör just nu med en 1080p 60Hz skärm, så prestanda för högre upplösning/frekvens är inte nödvändigt. Bonus vore om det gick att uppdatera burken vid senare tillfälle om det uppstår behov.

Jag har dålig koll på vad som krävs för att uppnå ovanstående. Men efter lite googlande satte jag ihop en dator som skulle vara "nice-to-have", men som jag tror är lite overkill:

Chassi: CM NR600, 699 kr
Moderkort: ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4, 1049 kr
CPU: AMD Ryzen 5 2600, 1490 kr
GPU: Sapphire Radeon RX 5500 XT Pulse, 2179 kr
RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB, 939 kr
SSD: Intel 660p Series M.2 2280 SSD 512GB, 949kr
Nätagg: Corsair TX550M V3 550W, 899 kr
Totalt: 8204 kr

Totalen landar lite högre än vad jag hoppats behöva lägga (ca 6k max). Därför skulle jag behöva lite hjälp med val av delar för att gå ner lite i pris, samt feedback på om bygget räcker för det jag vill åstadkomma. Det enda av ovanstående som är "spikat" är minst 512 GB SSD och 16 GB RAM.

Utöver det uppskattas all hjälp jag kan få.
Är det något jag har glömt?
Är delarna kompatibla?
Jag har ett Fractal Design Define R2 XL chassis just nu, kan jag återanvända detta?
Prio för mig är att komma ner så långt som möjligt i kostnad, så alla förslag uppskattas.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat ser dina val riktigt bra ut. Ryzen 1600 AF är lite billigare och jämförbar, sen finns det billigare moderkort (asrock pro4 till exempel). 3000mhz minnen finns för 799, men förlorar lite på att nedgradera...

Chassit såklart finns det ju mycket billigare också, samma med nätagg.

Billig sata ssd istället för nvme

Men alla dessa saker känns det nästan dumsnålt att spara in på. Datorn på ’andra sidan’ är inte längre särskilt lik den du har här ovan...

Permalänk
Medlem

@Smoof:

Du kan välja följande CPU o moderkort spara några hundringar, 1600AF har samma prestanda som Ryzen 2600

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Smoof:

Du kan använda ditt gamla R2 chassi.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

behöver du ny låda och nätagg eller kan du återanvända de du har?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smoof:

Jag har ett Fractal Design Define R2 XL chassis just nu, kan jag återanvända detta?

Ja, det går utmärkt och med din budget skulle jag även överväga att återandvända nätagget. Vad har du för nätagg?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

@CyberNerd:

RX570 är inte prisvärt för 1800 nytt.
1650 S för 1700 på elgiganten är däremot det.

https://tpucdn.com/review/zotac-geforce-gtx-1650-super/images...

Permalänk
Viking

?, då är ju det jag valde i mitt bygge mycket bättre

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Ryzen 5 1600 är den ultimata budget processorn. 6C/12T. Ryzen 5 1600 fick en uppgradering till Zen+ så är som en lägre klockad Ryzen 5 2600.

AMD Ryzen 5 1600 AF

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots, USB 3.1 Gen2 Type C.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

Corsair CV är en prisvärd nätaggregatsserie. Bronze certifierat.
CV är mellan VS och CX serien, lite närmre VS serien, men också väldigt mycket närmare VS serien i pris.
PC TeK Reviews Corsair CV550 550W Power Supply Review
APO THE TECH Corsair CV550 Review – Cheap PC Power Supply By Corsair
PROFESIONAL review Corsair CV550 Review en Español (Análisis completo)

Corsair CV
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Smoof:

Kompromissat och klart, inte de roligaste delarna, men det är under 6k.

SSD under 1TB är dock lite dumsnålt, endast 2 RAM-platser och ett nätagg av smärre kvallité, chassit är bottenskrap.
Funktion just nu över uppgraderingsmöjligheter var en kompromiss som var nödvändig, så om du har några komponenter sen tidigare vore det en stor besparing.

Kan du behålla chassi, nätagg och GPU från din gamla dator så har du mer budgetutrymme för bra uppgraderingsvägar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack alla för grymt bra feedback!

Chassis
Jag kom på här att några portar i fronten på mitt chassis är paj. Sen behövs ju också en ny fläkt i fram. Så besparingen blir inte jättestor jämfört med de billigare varianterna ni listade.
Det lutar eventuellt åt att lägga några extra lappar för att få ett scysst chassis som förhoppningsvis kan hålla lika länga som mitt gamla.

Nätagg
Just nu har jag ett Corsair HX850 nätagg. Det är från 2011. Jag är dock lite skeptisk till att behålla delar då jag det senaste haft en del problem med BSOD under tung belastning. Har felsökt mycket och länge, min uppfattning är att det beror på någon hårdvara.
Ni vet säkert mer här än mig. Hade ni behållt nätagget i en liknande situation? Det blir är rejäl besparing.

GPU
Har också en GeForce GTX 570 GPU från 2011, men det känns inte relevant att återanvända. Jag gillar verkligen förslaget på GTX 1650 S. Billigare och det öppnar möjligheten för att köra Tensorflow/CUDA på GPU:n, vilket kan bli aktuellt.

Lagring
Jag har en 500 GB HDD från 2011 som jag kan stoppa in i den nya datorn för extra lagring. Så en 500 GB SSD bör räcka. Det diffar några hundralappar mellan M.2 och SATA. Osäker på om jag skulle märka av skillnaden i hastighet.

CPU
Alla verkar ju överrens om att R5 1600 skulle funka lika bra som R5 2600 för mig, så det känns som en no-brainer!

Moderkort
Bra förslag på moderkort! Det lutar åt Pro4. Det känns onödigt att begränsa sig till 2 RAM-platser för någon hundring.

Resultat
Försökte sammanfatta era förslag i två byggen. Ett med så lite kompromisser som möjligt, och ett med fokus på besparing:

Ingen kompromiss
Nytt chassis och nätagg. M.2 SDD. Snabba RAM.

Budget
Återanvända chassis och nätagg. SATA SSD. Långsammare RAM.

Era förslag har dragit ner priset ordentligt, vilket är riktigt nice! Skulle gärna höra era tankar om nätagget.
Är det till exempel säkert att återanvända det till en början, och om det krånglar byta ut det? Eller riskerar man att skada nya komponenter då?
Några andra tankar om de två byggena ovan?
Hur står sig en begagnad dator mot dessa byggen? Risky?

Tack på förhand!

Permalänk
Viking
Skrivet av Smoof:

Först och främst, tack alla för grymt bra feedback!

Chassis
Jag kom på här att några portar i fronten på mitt chassis är paj. Sen behövs ju också en ny fläkt i fram. Så besparingen blir inte jättestor jämfört med de billigare varianterna ni listade.
Det lutar eventuellt åt att lägga några extra lappar för att få ett scysst chassis som förhoppningsvis kan hålla lika länga som mitt gamla.

Nätagg
Just nu har jag ett Corsair HX850 nätagg. Det är från 2011. Jag är dock lite skeptisk till att behålla delar då jag det senaste haft en del problem med BSOD under tung belastning. Har felsökt mycket och länge, min uppfattning är att det beror på någon hårdvara.
Ni vet säkert mer här än mig. Hade ni behållt nätagget i en liknande situation? Det blir är rejäl besparing.

GPU
Har också en GeForce GTX 570 GPU från 2011, men det känns inte relevant att återanvända. Jag gillar verkligen förslaget på GTX 1650 S. Billigare och det öppnar möjligheten för att köra Tensorflow/CUDA på GPU:n, vilket kan bli aktuellt.

Lagring
Jag har en 500 GB HDD från 2011 som jag kan stoppa in i den nya datorn för extra lagring. Så en 500 GB SSD bör räcka. Det diffar några hundralappar mellan M.2 och SATA. Osäker på om jag skulle märka av skillnaden i hastighet.

CPU
Alla verkar ju överrens om att R5 1600 skulle funka lika bra som R5 2600 för mig, så det känns som en no-brainer!

Moderkort
Bra förslag på moderkort! Det lutar åt Pro4. Det känns onödigt att begränsa sig till 2 RAM-platser för någon hundring.

Resultat
Försökte sammanfatta era förslag i två byggen. Ett med så lite kompromisser som möjligt, och ett med fokus på besparing:

Ingen kompromiss
Nytt chassis och nätagg. M.2 SDD. Snabba RAM.
https://komponentkoll.se/bild/AzYnp.png

Budget
Återanvända chassis och nätagg. SATA SSD. Långsammare RAM.
https://komponentkoll.se/bild/xzLSk.png

Era förslag har dragit ner priset ordentligt, vilket är riktigt nice! Skulle gärna höra era tankar om nätagget.
Är det till exempel säkert att återanvända det till en början, och om det krånglar byta ut det? Eller riskerar man att skada nya komponenter då?
Några andra tankar om de två byggena ovan?
Hur står sig en begagnad dator mot dessa byggen? Risky?

Tack på förhand!

Byt SSD:n i första bygget till en KC2000, mycket snabbare för bara 50kr.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Alla förlag i tråden är så bra som möjligt såklart, men jag skulle tro att det blir en seriös försämring mot det förslag du hade från början.

Varenda krona är extremt kritisk just vid budgetbyggen. Sämsta kylaren på grafikkort, chassin med dålig passform och tunna paneler, nätagg som garanterat(?) är sämre än ditt gamla...

Är det verkligen maximal prestanda som är kritisk eller är bygget och kvalitet något att titta på alls?

Jag personligen skulle inte ta något under 3600 för att det är så extrem skillnad på nya generationen i singeltrådad prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smoof:

Först och främst, tack alla för grymt bra feedback!

Chassis
Jag kom på här att några portar i fronten på mitt chassis är paj. Sen behövs ju också en ny fläkt i fram. Så besparingen blir inte jättestor jämfört med de billigare varianterna ni listade.
Det lutar eventuellt åt att lägga några extra lappar för att få ett scysst chassis som förhoppningsvis kan hålla lika länga som mitt gamla.

Nätagg
Just nu har jag ett Corsair HX850 nätagg. Det är från 2011. Jag är dock lite skeptisk till att behålla delar då jag det senaste haft en del problem med BSOD under tung belastning. Har felsökt mycket och länge, min uppfattning är att det beror på någon hårdvara.
Ni vet säkert mer här än mig. Hade ni behållt nätagget i en liknande situation? Det blir är rejäl besparing.

GPU
Har också en GeForce GTX 570 GPU från 2011, men det känns inte relevant att återanvända. Jag gillar verkligen förslaget på GTX 1650 S. Billigare och det öppnar möjligheten för att köra Tensorflow/CUDA på GPU:n, vilket kan bli aktuellt.

Lagring
Jag har en 500 GB HDD från 2011 som jag kan stoppa in i den nya datorn för extra lagring. Så en 500 GB SSD bör räcka. Det diffar några hundralappar mellan M.2 och SATA. Osäker på om jag skulle märka av skillnaden i hastighet.

CPU
Alla verkar ju överrens om att R5 1600 skulle funka lika bra som R5 2600 för mig, så det känns som en no-brainer!

Moderkort
Bra förslag på moderkort! Det lutar åt Pro4. Det känns onödigt att begränsa sig till 2 RAM-platser för någon hundring.

Resultat
Försökte sammanfatta era förslag i två byggen. Ett med så lite kompromisser som möjligt, och ett med fokus på besparing:

Ingen kompromiss
Nytt chassis och nätagg. M.2 SDD. Snabba RAM.
https://komponentkoll.se/bild/AzYnp.png

Budget
Återanvända chassis och nätagg. SATA SSD. Långsammare RAM.
https://komponentkoll.se/bild/xzLSk.png

Era förslag har dragit ner priset ordentligt, vilket är riktigt nice! Skulle gärna höra era tankar om nätagget.
Är det till exempel säkert att återanvända det till en början, och om det krånglar byta ut det? Eller riskerar man att skada nya komponenter då?
Några andra tankar om de två byggena ovan?
Hur står sig en begagnad dator mot dessa byggen? Risky?

Tack på förhand!

I din situation skulle jag återandvända nättagget. Det är super bra men bättre än ny som du kan köpa med din budget

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Smoof:

Nätagg
Just nu har jag ett Corsair HX850 nätagg. Det är från 2011. Jag är dock lite skeptisk till att behålla delar då jag det senaste haft en del problem med BSOD under tung belastning. Har felsökt mycket och länge, min uppfattning är att det beror på någon hårdvara.
Ni vet säkert mer här än mig. Hade ni behållt nätagget i en liknande situation? Det blir är rejäl besparing.
Skulle gärna höra era tankar om nätagget.
Är det till exempel säkert att återanvända det till en början, och om det krånglar byta ut det? Eller riskerar man att skada nya komponenter då?

Jag hade testat det gamla nätaggregatet med de nya delarna. Kan ju vara något annat som ger BSOD.

Skrivet av Smoof:

Så en 500 GB SSD bör räcka. Det diffar några hundralappar mellan M.2 och SATA. Osäker på om jag skulle märka av skillnaden i hastighet.

Eller en hundralapp.

Du kommer att märka skillnad eftersom att de billiga SATA SSD:erna saknar dynamic RAM (DRAM) cache.

Skrivet av Smoof:

Ingen kompromiss
M.2 SDD.
Budget
SATA SSD.

Skrivet av Donnerstal:

Byt SSD:n i första bygget till en KC2000, mycket snabbare för bara 50kr.

Jag håller med @Donnerstal om att du bör byta SSD:n, men kanske inte till en KC2000. 50 kronor dyrare + 69 kronor i frakt.
Skaffa istället PNY XLR8 CS3030.

SweClockers Testpilot: PNY XLR8 CS3030 - en svanesång för SSD-enheter över PCI Express 3.0

Skrivet av DavidtheDoom:

Fördelar

  • Prestanda i toppklass

  • Rimlig prislapp

  • Fem års garanti

Tänkvärt

  • Troligen byggd på en referensplattform

  • Levereras utan kylfläns

Nackdelar

  • PCI Express 4.0 runt hörnet

SweClockers Testpilot: PNY XLR8 CS3030 - en svanesång för SSD-enheter över PCI Express 3.0

Skrivet av TweakTown:

Performance 93%
Quality 93%
Features 95%
Value 95%
Overall Rating 94%
TweakTown PNY XLR8 CS3030 Low-Cost NVMe SSD Review

Skrivet av KitGuru:

Pros

  • Overall Performance.

  • 5-year warranty.

Cons

  • 4K performance a little disappointing in some of our tests.

KitGuru PNY XLR8 CS3030 1TB SSD Review

Skrivet av AndroidPCtv:

After passing all the tests to the SSD M.2 NVMe PNY XLR8 CS3030, we can say that this is a product with excellent specifications and performance. An SSD that does not reach the peak speeds of its rival Samsung but that does offer us a very controlled thermals and a useful life of 800 TBW that are reflected in its 5 year warranty.
AndroidPCtv REVIEW: PNY XLR8 CS3030 an NVMe disk with excellent performance

PNY XLR8 CS3030
Skrivet av Smoof:

Hur står sig en begagnad dator mot dessa byggen?

En begagnad dator står sig inte jättebra. AMD Ryzen 5 1600 AF är väldigt prisvärd.
Kolla istället på begagnat grafikkort!
GTX 1070 kostar ungefär 2000 kronor.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Smoof: Jag hade alla gånger testat med gamla nätagget om du inte har spillt vätska på det, HX850 är ett riktigt kraftfullt nätagg, då grafikkorten har inte blivit törstigare sen 2011, nvidias 16xx-serie och AMD's 5x00-serie är ganska strömsnåla dessutom.
BSOD brukar ofta bero på RAM eller HDD/SSD, kanske skulle RAM-minnena behöva 0,05volt extra eller nåt i den stilen.
Kör CrystalDiskinfo (gratisprogram) för att kolla hur sliten din HDD är.
Anledningen till 1TB över 500GB är inte att du behöver 1TB anledningen är att de extra 500GB kostar bara 400-500kr mer.

Chassi är väldigt personligt så lägg lite tid på vad du vill ha.
Asrock Pro4 moderkortet är helt ok.
En sak att tänka på kan vara att försöka matcha USB-portarnas typ mellan moderkort och chassi.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

En begagnad dator står sig inte jättebra. AMD Ryzen 5 1600 AF är väldigt prisvärd.

Det går att hitta många av dessa delar begagnat då de är någon generation gamla, det hade jag satsat på då det är ända möjligheten att komma upp i någon "ordentlig" prestanda för motsvarande pengar. Definitivt görbart!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av tuomi:

Det går att hitta många av dessa delar begagnat då de är någon generation gamla, det hade jag satsat på då det är ända möjligheten att komma upp i någon "ordentlig" prestanda för motsvarande pengar. Definitivt görbart!

Ryzen 5 2600 kostar nästan lika mycket begagnad som en 1600 AF gör ny.
På moderkortet sparar man kanske en hundralapp på att köpa begagnad om man håller sig från ASUS & Gigabyte som man borde.
Om man vill ha 3000MHz RAM så sparar man kanske en hundralapp på att köpa begagnat.
M.2 NVMe SSD:er med liknande prestanda (typ Samsung 960 Pro) kostar lika mycket begagnade som PNY XLR8 CS3030 gör ny, men de har begränsad livslängd kvar.

Sen tillkommer porto på begagnade delar. El-Giganten (SSD), NetOnNet (RAM) och Webhallen (moderkort) har många en i närheten och alla de har annars fri frakt också!
Överlag har man i bästa fall 500 kronor att spara på att köpa begagnat "uppgraderingskit". Inte värt det med tanke på att man inte får garanti. Dessa ord kommer från någon som köper majoriteten av sin elektronik begagnad, men då lägger ner timmar för att hitta deals.

Å andra sidan är ett begagnat grafikkort som typ GTX 1070 en väldigt bra ide!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tack alla för bra svar!

Då blir det att återanvända chassi och nätagg.

Besparing tar prio just nu, så jag tror att det blir en Ryzen 5 1600 AF. Dock tänkte jag se till att det finns möjlighet att uppgradera till Ryzen 5 3600 i framtiden om behovet uppstår och priset gått ner. Därför lutar jag åt ett MSI B450M PRO-M2 MAX för att slippa krångel med BIOS-uppdatering. Det enda skillnaden blir lite olika USB-portar och två minnesplatser istället för fyra, vilket känns som en OK kompromiss.

Vad gäller RAM så tänkte jag köra på Kingston HyperX FURY på 3600MHz, men jag är lite osäker på om moderkortet kan nyttja den hastigheten utan överklocking? På Inet anges standardhastigheten som 2666MHz. Kan jag då lika gärna stoppa in långsammare RAM om jag inte vill överklocka?

Gällande SSD så får jag inte fram PNY XLR8 CS3030 på Komponentkoll med mitt bygge, kan vara något med kompatibilitet? Ska kolla närmare på det, men lämnar KC2000 där sålänge.

Ska hålla utkik och se om jag kan hitta en begagnad GPU. Men dyker det inte upp något bra inom några veckor så lär jag beställa ändå, hehe.

Här är det planerade bygget, några fler tankar? Eventuellt byts RAM och SSD om jag hittar svar på frågorna.

Permalänk
Medlem

@Smoof:

Varför ej köra med detta moderkort? Det har bättre kylning än det du länkar till.
https://komponentkoll.se/produkt/71382-asrock-b450m-pro4-mode...

Permalänk
Medlem

@Kvarnis:

Bra input. Jag skulle egentligen föredra det moderkortet. Men vad jag kan läsa mig till stödjer det inte Ryzen 5 3600 utan en BIOS uppdatering, vilket kan vara en relevant uppgradering i framtiden.

Permalänk
Medlem

@Smoof:

Att uppgradera BIOS är lätt.
Finns ju instruktioner på moderkortets sida hur man ska göra.
WH har ny batch av asrock b450m pro4 så de är sannolikt redan installerade med senare BIOS

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Smoof:

Dock tänkte jag se till att det finns möjlighet att uppgradera till Ryzen 5 3600 i framtiden om behovet uppstår och priset gått ner. Därför lutar jag åt ett MSI B450M PRO-M2 MAX för att slippa krångel med BIOS-uppdatering. Det enda skillnaden blir lite olika USB-portar och två minnesplatser istället för fyra, vilket känns som en OK kompromiss.

Om du köper det moderkortet borde du ändå uppdatera UEFI ("BIOS") då tidigare revisioner av MSI:s B450 UEFI ("BIOS") hade lite problem. Så då kan du lika gärna köpa ASRock B450M Pro4 och uppgradera BIOS på det.

Det är inte alls svårt att göra. Tar kanske fem minuter.

Skrivet av Smoof:

Vad gäller RAM så tänkte jag köra på Kingston HyperX FURY på 3600MHz, men jag är lite osäker på om moderkortet kan nyttja den hastigheten utan överklocking? På Inet anges standardhastigheten som 2666MHz. Kan jag då lika gärna stoppa in långsammare RAM om jag inte vill överklocka?

2666MHz är hastigheten om du inte överklockar RAM minnena. Men det är inte svårt att överklocka RAM minne med A-XMP profil, bara ett par klick i UEFI. Såhär enkelt är det

Jag hade satsat på de här superbilliga 3000MHz stickorna.

Eller dessa 3600MHz stickor.

Skrivet av Smoof:

Gällande SSD så får jag inte fram PNY XLR8 CS3030 på Komponentkoll med mitt bygge, kan vara något med kompatibilitet? Ska kolla närmare på det, men lämnar KC2000 där sålänge.

Du kanske filtrerar på M.2? Komponentkoll visar den inte om man filtrerar på M.2 av någon anledning.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Nice. Men då kör jag på det moderkortet och de billigare RAM-minnena. Kanske lägger den extra slanten så jag får 1 TB SSD. Ska funderas på. Precis som du sa så var PNY SSD:n klassad fel på Komponentkoll.

Känns riktigt bra det här. Då ska bara skatteåterbäringen inväntas.

Kunde inte önskat mig bättre hjälp. Hoppas jag kan återgälda inom annat område någon gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Överlag har man i bästa fall 500 kronor att spara på att köpa begagnat "uppgraderingskit". Inte värt det med tanke på att man inte får garanti. Dessa ord kommer från någon som köper majoriteten av sin elektronik begagnad, men då lägger ner timmar för att hitta deals.

Å andra sidan är ett begagnat grafikkort som typ GTX 1070 en väldigt bra ide!

Själv skulle jag aldrig köpa något begagnat för över 70% av marknadsvärdet, vilket innebär en besparing om närmare 1800kr om en köper komponenter värda 6000, alt. att du får komponenter till ett värde av minst 8500 för dina 6000.. Är ganska stor skillnad däremellan då du inte får mycket spelprestanda för 6000kr..

Jag köper att vissa inte vill köpa begagnat men att hävda att en inte får mer för pengarna är inte korrekt särskilt när han specifikt efterfrågar denna information och verkar tillräckligt erfaren om än ringrostig för att sålla. Det går att träffas för begagnathandel trots Corona, det är inte direkt så att en måste kramas eller ta i hand när en ses!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Smoof:

Känns riktigt bra det här. Då ska bara skatteåterbäringen inväntas.

Vänta inte för länge bara, rean på SSD:n är nog ganska så tillfällig och den bästa 500GB M.2 SSD rean i budgetklassen vi sett på ett tag.

Skrivet av Smoof:

Kunde inte önskat mig bättre hjälp. Hoppas jag kan återgälda inom annat område någon gång

Det var så lite. Hoppas det går bra med datorn och att du blir nöjd!

Skrivet av tuomi:

Själv skulle jag aldrig köpa något begagnat för över 70% av marknadsvärdet, vilket innebär en besparing om närmare 1800kr om en köper komponenter värda 6000, alt. att du får komponenter till ett värde av minst 8500 för dina 6000.. Är ganska stor skillnad däremellan då du inte får mycket spelprestanda för 6000kr..

Uppgraderingspaketet kostar 2887 kronor nytt, begagnat motsvarande hade kostat 2500 kronor ungefär. 87% av marknadsvärdet ungefär.
Spelar väl ingen roll vad du hade gjort när begagnatpriserna ser ut som de gör.

Skrivet av tuomi:

Jag köper att vissa inte vill köpa begagnat men att hävda att en inte får mer för pengarna är inte korrekt särskilt när han specifikt efterfrågar denna information och verkar tillräckligt erfaren om än ringrostig för att sålla.

Själv köper jag som sagt nästan all min elektronik begagnad så jag vet hur lång tid det tar att sålla efter en bra deal. Har man ett hyffsat jobb så är det inte värt att göra det på en Ryzen 2600 uppgraderingspaket jämfört med en ny 1600 AF med tanke på timlönen man får på sin besparing som är kanske 2-500 kronor

Å andra sidan finns det bra deals på grafikkort för mindre pengar än GTX 1650 Super och med med prestanda.
GTX 980 Ti tillexempel. Eller GTX 1070 med ännu bättre prestanda för bara lite mer pengar.

Skrivet av tuomi:

Det går att träffas för begagnathandel trots Corona, det är inte direkt så att en måste kramas eller ta i hand när en ses!

Jo jag vet, det skall komma en hem till mig och köpa handkontroller om en timme.
Men det är svårare att hitta bra deals i samma stad, även om det är möjligt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|