Ny SSD. Runt 500GB för spel.

Permalänk

Ny SSD. Runt 500GB för spel.

Hej,

Brorsans dator är ganska bra på papper men den är ändå långsam som fan. Vi körde ett benchmark som gnällde på C disken, så nu när skattepengarna kom in tänkte han köpa en ny SSD och windows 10 för han kör 8.1 just nu.....

Jag sökte prisjakt men det finns så mycket att välja på och jag vet helt enkelt inte vad som är bäst, eller mest prisvärt osv... Det som är bra är att jag ser att SSD priset har gått ner avsevärt sedan jag köpte SSD första gången, så mellan 256-500 GB bör väl funka för hans spel (fortnite + cs:go) och för den mängden GB bör priset inte vara några problem. Han har en 1TB HDD för lagring i datorn redan.

Tänkte köpa den senare idag, så hoppas på ett smidigt och snabbt svar. Annars får vi väl bara svänga förbi valfri teknikbutik och hoppas att säljaren vet vad hen snackar om.

Jag ska hjälpa honom sätta in den i datorn och installera windows 10. Är det något jag behöver tänka på när jag tar ur den gamla C-disken och sätter in den nya? Han har inget han behöver säkerhetskopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Hej,

Brorsans dator är ganska bra på papper men den är ändå långsam som fan. Vi körde ett benchmark som gnällde på C disken, så nu när skattepengarna kom in tänkte han köpa en ny SSD och windows 10 för han kör 8.1 just nu.....

Jag sökte prisjakt men det finns så mycket att välja på och jag vet helt enkelt inte vad som är bäst, eller mest prisvärt osv... Det som är bra är att jag ser att SSD priset har gått ner avsevärt sedan jag köpte SSD första gången, så mellan 256-500 GB bör väl funka för hans spel (fortnite + cs:go) och för den mängden GB bör priset inte vara några problem. Han har en 1TB HDD för lagring i datorn redan.

Tänkte köpa den senare idag, så hoppas på ett smidigt och snabbt svar. Annars får vi väl bara svänga förbi valfri teknikbutik och hoppas att säljaren vet vad hen snackar om.

Jag ska hjälpa honom sätta in den i datorn och installera windows 10. Är det något jag behöver tänka på när jag tar ur den gamla C-disken och sätter in den nya? Han har inget han behöver säkerhetskopiera.

Samsungs EVO diskar ger bra prestanda för pengarna, dock lite dyrare än andra märken.
Ex. https://www.inet.se/produkt/4300686/samsung-860-evo-500gb

Det du skall tänka på är att endast ha den nya SSD disken ansluten när du installerar windows, lagringsdisken ansluter man när installationen är klar.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Bizzzzznes: PNY XLR8 CS3030 är oslagbar.

Skrivet av DavidtheDoom:

Fördelar

  • Prestanda i toppklass

  • Rimlig prislapp

  • Fem års garanti

Tänkvärt

  • Troligen byggd på en referensplattform

  • Levereras utan kylfläns

Nackdelar

  • PCI Express 4.0 runt hörnet

SweClockers Testpilot: PNY XLR8 CS3030 - en svanesång för SSD-enheter över PCI Express 3.0

Skrivet av TweakTown:

Performance 93%
Quality 93%
Features 95%
Value 95%
Overall Rating 94%
TweakTown PNY XLR8 CS3030 Low-Cost NVMe SSD Review

Skrivet av KitGuru:

Pros

  • Overall Performance.

  • 5-year warranty.

Cons

  • 4K performance a little disappointing in some of our tests.

KitGuru PNY XLR8 CS3030 1TB SSD Review

Skrivet av AndroidPCtv:

After passing all the tests to the SSD M.2 NVMe PNY XLR8 CS3030, we can say that this is a product with excellent specifications and performance. An SSD that does not reach the peak speeds of its rival Samsung but that does offer us a very controlled thermals and a useful life of 800 TBW that are reflected in its 5 year warranty.
AndroidPCtv REVIEW: PNY XLR8 CS3030 an NVMe disk with excellent performance

PNY XLR8 CS3030
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|