Permalänk
Medlem

X570 vs 470

Hej
Jag har en Ryzen 3900x som sitter på ett ASUS Prime X470-P.
Grafikkort Saphire RX 5700 TRI-X OC special edition, RAM 2x16 Gb Corsair 3200 Mhz LPX SSD Samsung M2 970 EVO 500 Gb,
HD 2x 8 TB Seagate Archiver.

Skulle jag vinna något på att uppgradera till ett X570 Moderkort, och kan det vara värt pengarna?

PCI-E ver. 4 har ju dubbla bandbredden och Minnesfrekvensen ökar frän 2300 till 3200 MHz, men har det någon märkbar betydelse

Per

Permalänk
Medlem

Moderkortet har inte så stor påverkan på vilka minnesfrekvenser du kan använda, utan det beror främst på din CPU och ditt minne.

Den extra bandbredden som PCI-E 4 kan ge kommer du antagligen inte att märka någon skillnad från.

Så, nej, det är knappast värt pengarna för dig att uppgradera till X570.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@per0lund: PCIe 4.0 SSD:er är knappt snabbare än PCIe 3.0 SSD:er vid vanlig användning.

I spel är skillnaden ingen

PCIe 4.0 SSD
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

En av de största nackdelarna med X470 är ett styrkretsen bara har 8x PCIe 2.0-banor för t.ex. extra PCIe- och M.2-portar, och med ditt grafikkort samt M.2 PCIe SSD så har du redan gjort slut på alla PCIe-banor från processorn.

Vill du sätta i t.ex. en till PCIe SSD så måste du därför välja mellan att köra den på halvfart eller halvera bandbredden till grafikkortet. X570 är mycket bättre på den punkten eftersom den styrkretsen har 16x PCIe 4.0-banor för extra portar.

Men det är väl mer av en anledning till att välja X570 från första början, att uppgradera från ett X470 lär inte vara värt pengarna.

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att jag funderat på x570 är att datorn vägrar att boota när jag manuellt staller in 3200 Mhz minneshastighet det funkar bara på inställningen Auto, och då kör den minnet på 2333 Mhz, däremot funkar Auto tuning utmärktmed min vattenkylning ( Alfacool Eisbaer 280 mm), över-clockar processor 9%.

Det känns ändå som mitt moderkort inte är riktigt optimalt

Permalänk
Viking
Skrivet av per0lund:

En av anledningarna till att jag funderat på x570 är att datorn vägrar att boota när jag manuellt staller in 3200 Mhz minneshastighet det funkar bara på inställningen Auto, och då kör den minnet på 2333 Mhz, däremot funkar Auto tuning utmärktmed min vattenkylning ( Alfacool Eisbaer 280 mm), över-clockar processor 9%.

Det känns ändå som mitt moderkort inte är riktigt optimalt

Om du bara kan köra minnet på 2333 mhz så är det nåt fel

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av per0lund:

En av anledningarna till att jag funderat på x570 är att datorn vägrar att boota när jag manuellt staller in 3200 Mhz minneshastighet det funkar bara på inställningen Auto, och då kör den minnet på 2333 Mhz, däremot funkar Auto tuning utmärktmed min vattenkylning ( Alfacool Eisbaer 280 mm), över-clockar processor 9%.

Det känns ändå som mitt moderkort inte är riktigt optimalt

Hejhej
När du säger att du ställer minnesfrekvensen manuellt, menar du att du tillämpar XMP-profilen?

glhf!

Permalänk
Medlem

@[SmR]BMF: Nej jag bara ändrat instälningen från auto till att manuellt ställa frekvensen.

Jag gjorde en Bios uppgradering det hade kommit åtskilliga sedan sist och nu funkar det att köra 3033 Mhz vilket gav ett rejält lyfft.
Jag får dock ingen "skärm" när jag ställer frekvensen över det även om datorn verkar boota- Processorn kör jag på 3975 Mhz. och det är stabilt med dessa inställningar. Hamnar på ca 10350 poäng i 3dmarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av per0lund:

@[SmR]BMF: Nej jag bara ändrat instälningen från auto till att manuellt ställa frekvensen.

Jag gjorde en Bios uppgradering det hade kommit åtskilliga sedan sist och nu funkar det att köra 3033 Mhz vilket gav ett rejält lyfft.
Jag får dock ingen "skärm" när jag ställer frekvensen över det även om datorn verkar boota- Processorn kör jag på 3975 Mhz. och det är stabilt med dessa inställningar. Hamnar på ca 10350 poäng i 3dmarks

Hej igen

Prova att applicera XMP-profil för ramminnena så ska du se att du nog får den hastighet som är annonserad, att ställa in hastigheten manuellt kan vara väldigt lurigt då det är många subtimings och spänningar/motstånd som kan behöva ändras, alla dessa "uderinställningar" finns i XMP-profilen, sedan kan det alltid finnas utrymme för överklockning eller uppstramning av timings, ta en titt på Ryzen dram calculator:

https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/

När det gäller din cpu tror jag du får ut mer av den om du kör den helt stock + pbo. Boost algoritmen justerar spänning och frekvens utifrån energitillgång och temperaturmål "on the fly" för att hela tiden få din cpu att prestera maximalt, vad jag säger är att det är mycket jobb om man manuellt ska få rn zen 2 cpu att prestera bättre än den gör med pbo.

Lycka till

Permalänk

@per0lund: X570 är knappast värt, Det är endast det om du planerar att använda PCI-E 4.0 i någon utsträckning. När det kommer till RAM skulle jag inte säga att det påverkar minimalt om du inte gör saker som är väldigt minne intensiva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av per0lund:

@[SmR]BMF: Nej jag bara ändrat instälningen från auto till att manuellt ställa frekvensen.

Jag gjorde en Bios uppgradering det hade kommit åtskilliga sedan sist och nu funkar det att köra 3033 Mhz vilket gav ett rejält lyfft.
Jag får dock ingen "skärm" när jag ställer frekvensen över det även om datorn verkar boota- Processorn kör jag på 3975 Mhz. och det är stabilt med dessa inställningar. Hamnar på ca 10350 poäng i 3dmarks

Kör du ditt moderkort med senaste bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av per0lund:

En av anledningarna till att jag funderat på x570 är att datorn vägrar att boota när jag manuellt staller in 3200 Mhz minneshastighet det funkar bara på inställningen Auto, och då kör den minnet på 2333 Mhz, däremot funkar Auto tuning utmärktmed min vattenkylning ( Alfacool Eisbaer 280 mm), över-clockar processor 9%.

Att enbart öka klockfrekvensen lär knappast fungera, det lär nog även kräva till exempel högre spänning. Minnet har en inbyggd XMP profil som du bör aktivera, vilket i ASUS bios för AMD ligger under en inställning kallad D.O.C.P. (eftersom XMP är ett varumärke ägt av Intel).

Visa signatur

Mostly Harmless