Permalänk
Medlem

FreeNas

Tänkte testa FreeNas i en 7 år gammal dator som har hårdvara som FreeNas kräver, mer än väl. Det gick bra att köra installationen och det visades att FreeNas installerades helt problemfritt men när jag sedan skulle starta om drog jag ut USB minnet, där jag hade installationen, och bootade men fick då upp text på skärmen att det fanns inget operativsystem på disken trots att jag är 100 % säker på att jag bootade från den disken där FreeNas var installerad. Jag har testat med omstart flera gånger och ändrat lite här och där i BIOS men utan att få igång systemet. Jag har även testat att installera från en bränd DVD skiva. Någon som har varit med om något liknade?

Permalänk

Brukar inte FreeNAS vilja installera sig just på en USB-sticka så du kan använda diskarna som fysiska volymer för din ZFS-pool istället för att köra dem partitionerade (=mindre effektivt)?

Permalänk
Medlem

Det är valfritt.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Brukar inte FreeNAS vilja installera sig just på en USB-sticka så du kan använda diskarna som fysiska volymer för din ZFS-pool istället för att köra dem partitionerade (=mindre effektivt)?

Man kan välja vilken enhet FreeNas ska installeras på. Jag valde en SSD disk.
Nu idag så har jag installerat FreeNas på en annan dator med ett bättre Bios och på den datorn fungerade det perfekt.
Vet inte varför det inte fungerade i den första datorn jag testade på. Kanske Bios?