Duglig färdigbyggd dator till dottern

Permalänk

Duglig färdigbyggd dator till dottern

Hej!

Min dotter på 13 år har spanat in denna datorn.

https://www.komplett.se/product/1140485/gaming/speldator/stat...

Är detta nåt att ha?
Ska fraktas mellan två hem varannan vecka därav känns storleken perfekt.

Eller kommer man undan med liknande prestanda för pengrarna om man bygger själv ?

Tacksam för alla tips och synpunkter

Permalänk
Medlem

Den är helt ok, men är inte prisvärd Intel 9400F hör ej hemma i en dator som kostar 12 tusen, du kan få bättre prestanda/krona och mer framtidssäkerhet om du kan tänka dig köpa lösa delar och montera själv.

Permalänk

@Kvarnis: Tack!
Kollat lite men är ju en djungel med vilka prylar man ska välja

Permalänk
Medlem

@Larstommie:

Bättre än datorn från komplett (dock ingen HDD) men undrar om inte en 13 årig tjej klarar sig med en billigare burk, vad är det för spel hon ska lira?

Permalänk

@Kvarnis: Fortnite mest och Rainbow Six med sin pappa

Permalänk
Medlem

för 12 papp så kan man nog få ännu smidigare dator om man vill

Permalänk
Medlem

@Larstommie: Det är nog som övriga skriver.
Den är duglig, men kan nog få mer för pengarna.

Det där med vartannan vecka har man genomlevt och personligen så skulle jag nog velat ha det smidigt, ett otympligt chassi är inte kul eller inspirerande att släpa på i längden. Då fanns inte dom mindre formaten så lösningen blev att jag bekostade en extra PC så där var en på vart boende.

Idag så hade jag troligen byggt en med ett Lian-Li PC-TU150 eller PC-TU100, alt det dyrare PC-TU200.

Edit: Ett annat alternativ är någon gaming laptop, en del är rätt så stabilt byggda och fínns i prisområdet. Invenstera i en robust laptopväska och det är en smidig lösning. Troligen den bästa
Du hittar en del på prisjakt, ändra sökning efter behov, Slängde ihop lite quick n dirty.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

@Bengt-Arne: Kollade lite snabbt på Komponentkoll

Skulle detta funka?
Och behöver bios uppdateras för att stödja processorn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larstommie:

@Bengt-Arne: Kollade lite snabbt på Komponentkoll
https://komponentkoll.se/bild/qDYFO.png

Skulle detta funka?
Och behöver bios uppdateras för att stödja processorn?

BIOS kan behöva en uppdatering på den modellen om det inte står "Ryzen 3000 ready" på kartongen. Dessvärre är detta också en modell av moderkort som inte kan uppdateras utan en fungerande CPU i.

Hör med butiken du köper från om deras exemplar i lager är märkt med denna skylt, alternativt om de kan hjälpa dig flasha moderkortet, alternativt låna ut en äldre CPU för syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larstommie:

Skulle detta funka?

Det borde fungera, men du har valt ett 850W nätagg för en dator som kommer dra runt 250-300W som mest.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Larstommie:

MSI Infinite S
Eller kommer man undan med liknande prestanda för pengrarna om man bygger själv ?

Inte prisvärd. Bättre bygga själv!

Detta hade varit mitt val i den budgeten som du satte ihop listan i.

Skrivet av Kvarnis:

men undrar om inte en 13 årig tjej klarar sig med en billigare burk, vad är det för spel hon ska lira?

Detta kanske hade varit ett mer rimligt bygge för Fortnite och Tom Clancy's Rainbow Six Siege.

Skrivet av Larstommie:

KFA2 GeForce RTX 2060 Super 8GB (1 click OC)

Funderat på det mycket snabbare RX 5700 XT som finns för lika mycket pengar???

Radeon RX 5700 XT VS RTX 2070 Super

SweClockers AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Fördelar

  • Bra spelprestanda för klassen

  • Konkurrenskraftigt pris

  • Godkänd effektivitet

  • PCI Express 4.0

Radeon RX 5700 XT

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.

SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

Jag har ingen egen erfarenhet men jag vet att drivrutinerna är mycket mycket bättre nu än innan.

Här kan man läsa om medlemmarnas upplevelse.
SweClockers Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)
Denna videon talar om en av de senaste drivrutinerna.

RX 5000 Series Drivers

Fördelar Nvidia

  • Gsync. Lite bättre än Freesync.

    VRR justerar skärmens uppdateringsfrekvens, inom ett bestämt intervall, efter hur många bilder grafikkortet kan producera.
    Synksoppan med G-Sync och Freesync – SweClockers reder ut begreppen artikel

    G-Sync funkar i regel bättre än Freesync.
    Det finns inget litet intervall inom vilket G-Sync funkar utan G-Sync funkar från 0FPS till skörmens högsta uppdateringsfrekvens.

    G-Sync VS Freesync
    Freesync
    G-Sync

    Man kan aktivera Gsync på en Freesync skärm med VESA Adaptive Sync.
    Det funkar bättre på vissa skärmar än på andra. Vissa funkar lika bra med G-sync som Freesync
    Nvidia har certifierat ett par skärmar som de tycker fu kar tillräckligt bra som G-Sync Compatible.

    Gsync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync på specifika skärmar.

    G-Sync Compatible
    G-sync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync

    180Hz Refresh Rate

    longest delay

    average delay

    shortest delay

    no-Sync 400FPS

    36,67

    29,83

    22,5

    G-Sync 400FPS

    36,67

    30,22

    25

    G-Sync 178FPS CS:GO fps_max

    40

    33,83

    27,5

    VRR Input lag

    Nvidia Fast Sync har lägre input lag än V-Sync, Freesync & Gsync. Nvidia Fast Sync lägger till en Last Rendered Buffer istället för att ändra uppdateringsfrekvensen på skärmen, så det funkar med alla skärmar. Det är egentligen tänkt att användas i kombination med G-Sync när grafikkortet renderar bilder i en högre takt än skärmens uppdateringsfrekvens.

    Nvidia Fast Sync
    VRR: VESA Adaptive Sync, HDMI VRR, Freesync & G-Sync
  • Compute Unified Device Architecture (CUDA)

  • NVENC. Bättre kvalité än AMD VCE.

    NVENC VS VCE
  • Tensor Cores till Deep Learning.

  • Ray Tracing (RT) Cores för strålspårning.

Fördelar AMD

  • Freesync. Finns på fler & billigare skärmar.

    VRR justerar skärmens uppdateringsfrekvens, inom ett bestämt intervall, efter hur många bilder grafikkortet kan producera.
    Synksoppan med G-Sync och Freesync – SweClockers reder ut begreppen artikel

    G-Sync funkar i regel bättre än Freesync.
    Det finns inget litet intervall inom vilket G-Sync funkar utan G-Sync funkar från 0FPS till skörmens högsta uppdateringsfrekvens.

    G-Sync VS Freesync
    Freesync
    G-Sync

    Man kan aktivera Gsync på en Freesync skärm med VESA Adaptive Sync.
    Det funkar bättre på vissa skärmar än på andra. Vissa funkar lika bra med G-sync som Freesync
    Nvidia har certifierat ett par skärmar som de tycker fu kar tillräckligt bra som G-Sync Compatible.

    Gsync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync på specifika skärmar.

    G-Sync Compatible
    G-sync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync

    180Hz Refresh Rate

    longest delay

    average delay

    shortest delay

    no-Sync 400FPS

    36,67

    29,83

    22,5

    G-Sync 400FPS

    36,67

    30,22

    25

    G-Sync 178FPS CS:GO fps_max

    40

    33,83

    27,5

    VRR Input lag

    Nvidia Fast Sync har lägre input lag än V-Sync, Freesync & Gsync. Nvidia Fast Sync lägger till en Last Rendered Buffer istället för att ändra uppdateringsfrekvensen på skärmen, så det funkar med alla skärmar. Det är egentligen tänkt att användas i kombination med G-Sync när grafikkortet renderar bilder i en högre takt än skärmens uppdateringsfrekvens.

    Nvidia Fast Sync
    VRR: VESA Adaptive Sync, HDMI VRR, Freesync & G-Sync
  • OpenCL. Mycket mer effektivt på AMD Radeon.

  • VCE.

Skrivet av Larstommie:

KFA2 GeForce RTX 2060 Super 8GB (1 click OC) & NZXT H210

KFA2 Geforce RTX 2060 Super är 52mm tjockt medan NZXT H210i enligt NZXT endast rymmer grafikkort med en tjocklek på upp till 44mm.
Det finns någon som påstår att kort upp till 51mm skall få plats. Men jag skulle inte rekomendera det då luftflödet till grafikkortet kommer att bli lidande.

Luftflödet till grafikkortet är bra med en SFX PSU, men blir väldigt lidande med en ATX PSU. Å andra sidan behöver man en ATX till SFX addapter och nya längre kablar, eller "cable extensions" för att kunna använda en SFX PSU.

NZXT H210 GPU Temperatures
Klicka för mer information
Visa mer

Det chassit är dessutom knappt mindre än ett billigare Micro-ATX kombination. Skall man lägga de extra pengarna på Mini-ITX tycker jag att man lika gärna borde ta något litet.

Skrivet av Larstommie:

Gigabyte B450I AORUS PRO WIFI

Kolla också på MSI B450I GAMING PLUS AC. Bättre VRM, lägre pris men förlorar några funktioner som kanske inte är allt för användbara ändå.
Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI VS MSI B450I GAMING PLUS AC

B450 Mini-ITX: MSI B450I GAMING PLUS AC

Skrivet av Larstommie:

Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (2x8GB)

Du kan få 3600MHz för mindre pengar.

3200MHz är sweetspot. 3600MHz kan ge en liten boost.
Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

RAM stickors minneschip tillverkas av Micron Technology, Samsung Semiconductor & SK Hynix.
I princip alla tillverkare av RAM stickor använder sig av minneschip från alla tillverkarna så tillverkaren av RAM stickor spelar ingen större roll. ADATA har livstidsgaranti.

SSD vill du ha en med Dynamic random-access memory (DRAM) för annars är den långsam. Men NVMe upplevs inte så mycket snabbare än SATA. Å andra sidan kostar NVMe SSD:er ofta inte så mycket mer än SATA SSD:er med DRAM cache ändå.

I spel är skillnaden ingen

PCIe 4.0 SSD
NVMe VS SATA

Skrivet av Larstommie:

Corsair RM850x 850W 80+ Gold

Om du skall köpa ATX nätaggregat så kolla också på Seasonic FOCUS GX som också har 80+ Gold certifiering, semipassiv fläkt, modulära kablar & 10 års garanti men kostar betydligt mindre. Seasonic FOCUS GX är dessutom två centimeter kortare än Corsair RM650x V2 650W vilket ger mer utrymme för luftflöde till grafikkortet.

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

850W är dessutom onödigt mycket.

Klicka för mer information
Visa mer

Skrivet av Larstommie:

NZXT Aer RGB 2 - lådfläkt

NZXT Aer RGB 2 kräver en dyr HUE 2 lighting eller liknande för att funka ordentligt. Det medföljer en NZXT Smart Device V2 till NZXT H210i men inte till NZXT H210.

Varför inte bara köpa en vanlig RGB/A-RGB fläkt?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

KFA2 Geforce RTX 2060 Super är 52mm tjockt ...

Du kollar nog på fel grafikkort, det är 41mm tjockt enligt KFA2. EX-modellen är dock 52mm, så det är troligtvis den du råkat kolla på.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av perost:

Du kollar nog på fel grafikkort, det är 41mm tjockt enligt KFA2. EX-modellen är dock 52mm, så det är troligtvis den du råkat kolla på.

Fel grafikkort och fel grafikkort... Klicka dig vidare så ser du att jag kollar på det TS länkar till KFA2 GeForce RTX 2060 Super EX 8GB (1 click OC) som är 52mm tjockt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@perost: Klick vidare så ser du at TS länkar till KFA2 GeForce RTX 2060 Super EX 8GB (1 click OC) som är 52mm tjockt.

Aha, fel hos komponentkoll med andra ord. Modellen utan EX ser inte heller ut att säljas längre annat än av Computersalg som satt rena fantasipriset på den, så den modellen är inte ett alternativ heller.

Permalänk
Medlem

@Larstommie Lyssna på @Eric Hjalmarsson. He knows his shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larstommie:

@eXtranj3rO: Fortnite mest och Rainbow Six med sin pappa

Oj jävlar R6 med farsan! Hatten av, så det ska se ut! 😎

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Att flytta stationär dator varannan vecka kommer ju bli ett helvete oavsett storlek på chassit. Det är liksom minst hörlurar, tangentbord, mus, 2 elkablar och displaykabel som ska kopplas ut och in varje gång samt skärm och datorn ska släpas med. I så fall får det finnas dubbel kringutrustning annars lär datorn ändå få ett permanent hem så småningom.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Zemlan:

Oj jävlar R6 med farsan! Hatten av, så det ska se ut! 😎

Körde en massa spel med farsan när jag var 10-13 år. Sen slutade han spela tyvärr. :/

Skrivet av Spelaspel:

Att flytta stationär dator varannan vecka kommer ju bli ett helvete oavsett storlek på chassit. Det är liksom minst hörlurar, tangentbord, mus, 2 elkablar och displaykabel som ska kopplas ut och in varje gång samt skärm och datorn ska släpas med. I så fall får det finnas dubbel kringutrustning annars lär datorn ändå få ett permanent hem så småningom.

Att koppla ur datorn tar ju typ en minut som mest...
Jag flyttade min stationära, TKL tangentbord och mus mellan mina föräldrar kanske en gång i månaden under ett par år.
Skärm vill man absolut ha dubbla dock! Annars riskerar den att gå sönder när man lastar in och ur den ur bilen så många gånger eller tar den på bussen.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Körde en massa spel med farsan när jag var 10-13 år. Sen slutade han spela tyvärr. :/

Att koppla ur datorn tar ju typ en minut som mest...
Jag flyttade min stationära, TKL tangentbord och mus mellan mina föräldrar kanske en gång i månaden under ett par år.
Skärm vill man absolut ha dubbla dock! Annars riskerar den att gå sönder när man lastar in och ur den ur bilen så många gånger eller tar den på bussen.

Haha kanske bara jag som är lat, tycker det är jobbigt om jag måste flytta datorn till ett annat rum

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: RX 5700 XT är definitivt intressant.
Fläkten valde jag bara första bästa

Permalänk
Medlem

Med erfarenhet av att flytta sonens dator mellan två hem, så kan jag säga att jag skulle utan att tveka köpa en Lian-Li PC-TU150 med inbyggt handtag.
Vi fick ta en kasse (självskanningskasse) och hålla på med varje gång. Fanns bara en sort som passade till grabbens Fractal design också, så alla sådana kassar fungerar inte bra. Sonen var kanske 17 då och ändå tungt och jobbigt. TU150 har handtag direkt och gjort i aluminium.

mina tips:

  1. Köp Lian-Li PC-TU150 utan att tveka! Du kommer ångra dig varje vecka annars!

  2. Fundera om hon vill vara två veckor i taget om hon kör varannan vecka nu.

  3. Ta inte med tangentbord eller monitor emellan och försök att ha samma mus, tgb och monitor på båda ställen.
    Detta för att allt ska kännas så lika som möjligt när hon spelar.

  4. CPUtorn är bra, men tänk på att inte köra för tung eftersom du ska frakta den ofta. CM 212 Evo fungerade för oss.

Mindre viktigt:

  • Fundera på om det är värt att köpa SFX-agg för att få ner vikten lite till. Blir dyrare självklart, men snyggare kabeldragning och lättare.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Sitter med min dotter nu, valt att satsa på lite vettiga prylar.
Hon gillar detta chassit, så min fråga är då, passar det till moderkort och grafikkort?
Vattenkylningen är kanske lite overkill, räcker nog med en fläkt kanske, typ BeQuiet

Permalänk
Medlem

Liten, låg liggande kylare belastar moderkortet mindre om datorn flyttas mycket: https://www.inet.se/kategori/1078/luftkylning?filters=%7B%224...

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk

@noxela: Tanken är att denna datorn får stå hos mig, hos sin mamma får hon då ha spel-fri tid
Priset för att få en riktigt bra dator

Permalänk
Medlem

Vi köpte ett bitFenix chassie. det har inbyggda handtag och finns i kul färger. Töser brukar gilla färger.

BitFenix Prodegie

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Ett annat snyggt Bitfenix

https://www.dustinhome.se/product/5011019990/portal

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Larstommie:

SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är både billigare och bättre.

Skrivet av Larstommie:

MSI B450 TOMAHAWK MAX

Jag hade dock kollat på de billigare MSI B450 GAMING PLUS MAX eller MSI B450-A PRO MAX som bara förlorar en USB Type-C port jämfört med MSI B450 TOMAHAWK MAX. Eller MSI B450M MORTAR MAX som har lite sämre VRM men två stycken M.2 platser.

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450M MORTAR MAX har också bättre I/O än MSI B450 TOMAHAWK MAX.

MSI B450M MORTAR MAX:

MSI B450 TOMAHAWK MAX:

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX

Skrivet av Larstommie:

Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (2x8GB) 3200MHz

Du kan få 3600MHz med RGB för samma pris!

Skrivet av Larstommie:

Corsair CX 750M 750W

Jättedålig kvalité för pengarna. 80+ Bronze, ingen semipassiv fläkt, inte modulär, halvdann kvalité på komponenterna.
Kolla på Seasonic FOCUS GX, finns mängder med recensioner i mitt tidigare inlägg.

Skrivet av Larstommie:

Deepcool Gammaxx L240 v2

Luftkylare är i regel ett bättre val än en vattenkylare.

Luftkylning ger mer kylning per krona, är tystare eftersom man inte har någon pump som låter, är mer pålitligt eftersom den kan kyla även om en fläkt går sönder medan en trasig pump leder till en överhettad dator, har en längre livslängd och du slipper läckor.
Mer kan du se i dessa videos:

De allra bästa vattenkylarna är dock bättre än de allra bästa luftkylarna om pengar inte spelar någon roll.

Vattenkylare har större termisk massa och påverkas därför inte lika mycket av snabba svängningar i temperatur som speciellt AMD Ryzen kan ha. Därför slipper man det fenomen man kan uppleva på en luftkylare att fläktarna frekvent höjs och sänks i hastighet (något som till största del dock kan lösas med en bättre fläktkurva.) De allra största vattenkylarna har också större ytarea än vad man praktiskt kan ha på en luftkylare som skall monteras ovanpå processorsockeln och kyler därför bättre.

GamersNexus - Liquid vs Water cool
Air VS AIO
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Laptop låter ju annars klockrent för ändamålet! Då kan hon ha koppla upp den mot skärm, mus och tangentbord hos dig när ni/hon ska gamea.

Permalänk
Medlem

@Larstommie & @Eric Hjalmarsson
Tror ni båda missade att Lian Li TU150 är ett litet chassi, men (ursäkta språket) faaen så trevligt chassi.
Moderkort som stöds Mini-DTX, Mini-ITX
Strömförsörjningsstorlekar som stöds SFX, SFX-L
Maximal grafikkortslängd 32 cm
https://www.computersalg.se/l/0/s?sq=lian+TU150

Valda grafikkort klarar sig, men det behövs (SFX) eller SFX-L nätdel och Mini-ITX moderkort.
Personligen skulle jag välga SFX-l då dessa är något större och med det har en större fläkt = Tystare.

Som CPU-kylning så använd AMD original, här har AMD verkligen lyckats
För Intel så bör original fungera...
Originalkylarna har inte ett enormt uthäng så risken är liten att något händer när PC'n flyttas, alternativet är AIO vattenkylning med 120 radiator (stods av Lian Li TU150) men det med för en onödig extrakostnad.

En fördel med originalkylare som ofta missas är att dessa blåser nedåt, och med det hjälper till att kyla närliggande moderkortskomponenter, då främst spänningsregulatorerna som matar CPU'n. Det försvinner med vattenkylning!
Blev pinsamt varse om den effekten i somras när grabbens dator med vattenkylning hängde sig, lösningen blev en extra fläkt som blåste på moderkortet.

Sen i motsats till vad många tror så blir det bra kylning i ett litet chassi med en chassifläkt, uppriktigt bättre än i ett stort chassi. Upptäckte det på den gamla goda tiden med i486/Pentium/Pentium II/III, byggde i ett mindre chassi och kunde klocka högre.
Efter det så har jag aldrig haft större än vad som behövs

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larstommie:

@noxela: Tanken är att denna datorn får stå hos mig, hos sin mamma får hon då ha spel-fri tid
Priset för att få en riktigt bra dator

Samma optimist som jag var när det begav sig

Ungar vet hur dom ska omförhandla

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!