Hur Löser Jag Hörlursljudet?

Permalänk
Medlem

Hur Löser Jag Hörlursljudet?

Kommer snart att börja bygga min nya Ryzen 3700X dator som jag pö om pö skaffat delar till de senaste månaderna. Dock har jag sent omsider nu kommit på att de nya högtalarna som jag ska ha till det nya systemet (Harman Kardon Soundsticks III) saknar hörlursutgång. Mina nuvarande högtalare som jag använt sedan 2003 också av märket Harman Kardon så är lösningen enkel då de har hörlursuttag med förstärkt signal. Ljudet bryts i högtalarna så fort man kopplar in hörlurar och när man drar ur dem så återgår ljudet i högtalarna. Enkelt och bra. Men eftersom de nya inte har nått uttag så undrar jag hur jag skall lösa detta för att få samma funktion i det nya systemet?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Extern DAC med hörlursförstärkare.

Permalänk
Inaktiv

Vill du absolut köra hörlurarna genom högtalarna? Annars kanske ett macro kan vara något så du kan byta ljudenhet med ett knapptryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Extern DAC med hörlursförstärkare.

Jo det är ju alltid en lösning men tyvärr för dyr. Har redan hörlursförstärkare inbyggd i moderkortets ljudkrets (X370 Asus Crosshair Hero VI) och om den inte skulle duga kan jag ta ljudkortet Asus Xonar DG som jag använder i nuvarande datorn som har en förstärkare som jag varit nöjd med.

Skrivet av anon295122:

Vill du absolut köra hörlurarna genom högtalarna? Annars kanske ett macro kan vara något så du kan byta ljudenhet med ett knapptryck.

Hur skulle det funka när det bara finns 1 analog 3.5" ingång på ljudkortet? Jag har i nuvarande datorn högtalarna inkopplade baktill på datorn och så kopplar jag mina Sennheiser Momentum 2 hörlurar i hörlursingången i högra högtalaren. Den högtalaren har i sin tur också en form av signalstärkning vilket förbättrar ljudet ytterligare.

Vill till nya datorn ha en liknande lösning dvs nån form av enhet på skrivbordet som jag enkelt kan koppla in hörlurarna i och där jag enkelt kan skifta ljudet mellan högtalaren och hörlurarna. Får inte kosta för mycket.

Men det där med scriptet lät ändå intressant hur funkar det egentligen?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Denna använder jag, då startar du programmet en gång och så fixar det en ikon på skrivbordet (eller valfri plats) åt dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jo det är ju alltid en lösning men tyvärr för dyr. Har redan hörlursförstärkare inbyggd i moderkortets ljudkrets (X370 Asus Crosshair Hero VI) och om den inte skulle duga kan jag ta ljudkortet Asus Xonar DG som jag använder i nuvarande datorn som har en förstärkare som jag varit nöjd med.
Hur skulle det funka när det bara finns 1 analog 3.5" ingång på ljudkortet? Jag har i nuvarande datorn högtalarna inkopplade baktill på datorn och så kopplar jag mina Sennheiser Momentum 2 hörlurar i hörlursingången i högra högtalaren. Den högtalaren har i sin tur också en form av signalstärkning vilket förbättrar ljudet ytterligare.

Vill till nya datorn ha en liknande lösning dvs nån form av enhet på skrivbordet som jag enkelt kan koppla in hörlurarna i och där jag enkelt kan skifta ljudet mellan högtalaren och hörlurarna. Får inte kosta för mycket.

Men det där med scriptet lät ändå intressant hur funkar det egentligen?

Använde mig av en Audio Switch och funkade ganska bra för mig.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/horlurar-headset...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Har du inte en intern ljud utgång till front panelen på chassit? Jag har så på minna datorer vilket gör att när jag koppplar hörlurar till fronten på chassit så bryts ljudet till högtalarna kopplade på moderkortets io panel (bak).