Permalänk
Medlem

Nätverk i 300kvm hus

Goddag alla glada isolerade!

Det är så att päronen ens har ett ganska stort hus, två våningar på ungefär 300kvm. Sedan finns även en källare, dock tror jag inte att det är särskilt intressant att få wifi där nere. Huset är ett gammalt trähus.

Just nu står Routern på undervåningen, vilket gör att man knappast får någon koppling på övervåningen. Får själv ut 30/20 över wifi, ska få ut 250/250.

Frågan är vad ska man ha för att få så bra som möjligt uppkoppling som möjligt över hela huset. Vi säger budget 3000kr.

Tack för hjälp,
AR_H

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Fimpa trådlösa nätet på routern och ställ dit en UniFi-AP på vardera våning så blir det kalas! AP-AC Lite duger alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en TP-Link accesspunkt för 899kr till mitt hus på 120kvm. Satte den på väggen i ena änden av huset. 2,4GHz-bandet täcker alla 120kvm, plus ytterligare 120kvm på våningen under (garage och liten lägenhet till barnet). Ger ca 20-30Mbit längst bort från accesspunkten på 2,4GHz.

Utöver det så lånar även grannen min uppkoppling tillfälligt, då grannen saknar vettiga antenner (4G här ute på landet).

5GHz-bandet, å andra sidan, täcker ca havla huset med vettig hastighet, men jag skulle egentligen behöva en likadan accesspunkt i andra änden av huset för att det skulle vara optimalt. Jag har dock inget som kräver högre hastighet i den änden av huset, så det är godkänt för tillfället.

Jag har upp till ca 270Mbit, vilket jag får ut i närliggande rum av accesspunkten på 5GHz-bandet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Fimpa trådlösa nätet på routern och ställ dit en UniFi-AP på vardera våning så blir det kalas! AP-AC Lite duger alldeles utmärkt.

Fungerar det fortfarande om man har tv via bredbandet då? Eller bör vi skaffa en nätverksswitch.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Fungerar det fortfarande om man har tv via bredbandet då? Eller bör vi skaffa en nätverksswitch.

Har du idag en trådlös koppling mellan din tv-box och routern?

Om inte så kommer tråden fortfarande att fungera fint till tv:n då det endast var den trådlösa anslutning som var tänkt att bytas ut.

Permalänk
Medlem

@MickeBoy: Den är trådad från nuvarande router till tvbox.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

@MickeBoy: Den är trådad från nuvarande router till tvbox.

OK. Förslaget är ju då att behålla tråden mellan routern och tv-boxen. Slå av routerns trådlösa funcktionalitet och istället köpa accesspunkter som monteras på lämpliga ställen i huset. Sedan dras det en tråd mellan routern och varje accesspunkt.