GTX 2060 låter mycket och kraschar vid spel

Permalänk
Medlem

GTX 2060 låter mycket och kraschar vid spel

Hej,

Jag köpte i januari från NetonNet ett grafikkort till min Optiplex-dator. Datorn i sig är en ganska basic burk där jag stoppat in en 1000W PSU och detta grafikkort. Allt annat är ganska gammalt, ex moderkort, processor, minne.

Jag spelade lite Skyrim i början och har spelat Children of Morta utan problem.

Jag började lira GTA V häromdagen och då märkte jag hur grafikkortsfläkten låter väldigt mycket, samt att spelet kraschar ganska ofta. Har testat utan någon överklockning och ingen skillnad.

Är detta ett normalt ljud? Vad bör jag göra? Reklammera eller är det kanske bara så att datorn i sig inte är ämnad att klara av att spela med. Kanske för dåligt moderkort etc?

Optiplex 9020:
Moderkort: Dell 06X1TJ, har uppdaterat BIOS.
CPU: Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU @ 3.60GHz
Minne: 32gb DDR 3

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage: Hur varmt går ditt grafikkort när det låter sådär? Hur varm är din cpu under press?
Det kan vara så du har för dålig luftcirkulation.

Återkom när du kollat.

Skulle det visa sig att det inte är värme och det inte är fullt av damm osv i kylningen, så prova att ta av fläktarna från ditt grafikkort och montera dom igen. Ibland när själva kåpan fläktarna sitter på är ojämnt fastskruvad så uppstår spänning som i sin tur kan orsaka missljud.

Men som sagt, återkom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Akerhage: Hur varmt går ditt grafikkort när det låter sådär? Hur varm är din cpu under press?
Det kan vara så du har för dålig luftcirkulation.

Återkom när du kollat.

Skulle det visa sig att det inte är värme och det inte är fullt av damm osv i kylningen, så prova att ta av fläktarna från ditt grafikkort och montera dom igen. Ibland när själva kåpan fläktarna sitter på är ojämnt fastskruvad så uppstår spänning som i sin tur kan orsaka missljud.

Men som sagt, återkom.

Finns det något bra program där jag kan se tempen på cpu/gpu inne i spelet? Om jag exempelvis startar GTA V då så kan jag hålla koll på tempsen inne i spelet utan att behöva alt-tabba för att kolla ex gpu-z? Jag återkopplar med temperatur efter jobbet sen då.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Finns det något bra program där jag kan se tempen på cpu/gpu inne i spelet? Om jag exempelvis startar GTA V då så kan jag hålla koll på tempsen inne i spelet utan att behöva alt-tabba för att kolla ex gpu-z? Jag återkopplar med temperatur efter jobbet sen då.

MSI afterburner bör fixa det med att få upp aktuell temp på cpu och gpu.

Permalänk
Medlem

@Akerhage: Här: https://www.msi.com/page/afterburner

Scrolla hela sidan så ser du. När du installerar MSI Afterburner så installerar du RTSS samtidigt.
Två jättebra program.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har redan MSI Afterburner (Där jag överklockat grafikkortet bland annat). Vet dock inte om jag installerade RTSS då? Men jag antar jag isf behöver få fram värdena i spelet med via något kortkommando eller inställning? För som det är nu så ser jag inga värden när jag spelar. Och så kraschar ju spelet och då tar det lite tid för mig att hinna komma in på skrivbordet/Afterburner kanske för att få aktuella temps tänker jag. Jag har dock temperaturmätning på skrivbordet, så kan ju snabbt kolla den när spelet kraschar kanske.

Vilka temps bör jag ligga under?

Hittar denna "On Screen Display" - Behöver jag ändra något här kanske för att se tempsen i spelen?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage: Så här ser mina ut.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS - tack för det. Så jag bör ta med Core Clock, Memory Clock och Power med här? Eller räcker tempsen?

GPU1 Temperature och CPU Temperature har jag nu iaf på Monitoring och in OSD. Kanske räcker för mig med dem? (Jag fjärrar min dator från jobbet nu, så kan pilla inställningar, men får köra testet med spelet efter jobbet sen)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

För som det är nu så ser jag inga värden när jag spelar. Och så kraschar ju spelet och då tar det lite tid för mig att hinna komma in på skrivbordet/Afterburner kanske för att få aktuella temps tänker jag. Jag har dock temperaturmätning på skrivbordet, så kan ju snabbt kolla den när spelet kraschar kanske.

Det går att skapa en logg-fil i MSI AfterBurner (finns under Monitoring tabben/fliken) så genom att aktivera det kan du se historik och därmed temperaturer bakåt i tiden.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Fick en krasch nu när CPU låg på 71 grader vid ca 50% belastning. Dock när det kraschade så gick CPU ner till 26% direkt.
GPU låg på 77 grader vid 93% belastning.

Tror det kan ha att göra med Afterburner ändå, för testade spela nu ett tag när afterburner var avstängt och då fick jag inga krascher. Så kanske har att göra med överklockningen ändå. Minns inte exakt hur jag överklockade men har för mig det var automatiskt och jag fick till någon kurva. Har sen dessutom dragit ner memory clock till +350 bara.

Tycker också att fläktljudet var bättre med Afterburner avstängt. Men kan ha ställt in en högre fläktnivå där för att kyla mer. Dock verkar väl tempsen bra på GPU fast kankse inte så bra alls på CPU?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort gick med lite för högt och varmt efter autoöverklockningen.
Dock var det fortfarande stabilt. Autoöverklockningen var alldeles för aggressiv framförallt med spänningen.
Fick köra med Msi afterburner och överklockningen avstängt tills jag orkade fixa till det med en väldigt lättöverklocking med en undervolt och kraftigt minskad fläktkurva.
Nu är det ganska tyst med strax över nvidias stock klockhastighet och skaplig temp.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Mitt grafikkort gick med lite för högt och varmt efter autoöverklockningen.
Dock var det fortfarande stabilt. Autoöverklockningen var alldeles för aggressiv framförallt med spänningen.
Fick köra med Msi afterburner och överklockningen avstängt tills jag orkade fixa till det med en väldigt lättöverklocking med en undervolt och kraftigt minskad fläktkurva.
Nu är det ganska tyst med strax över nvidias stock klockhastighet och skaplig temp.

Med undervolt? Så du har inte dragit upp Core voltage utan sänkt den? Fast ändå lyckats överklocka Core och Memory Clock?
Jag kör +100 Core Voltage med kurva som sagt på Core Clock och endast +350 på Memory Clock. Men kanske räcker sänka kurvan lite då som autoskapades? Om man kan göra det?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Memory clock är stock och core clock 1800mhz @825mv
Står på nvidias hemsida at stock boost clock är 1770 MHz på 2070s. Så knappt man kan kalla det för en överklock.
Har för mig att den boosta till en bra bit över 2000mhz med afterburners kurva men minns inte riktigt.
Har även ändrat fläktkurvan så den ligger på 41% tills 70 grader och sen sakta ökar i fart.
Sen vet jag inte hur jämförbara mina siffror med 2070s är med dina 2060 men det är ju samma arkitektur.
Du kan sänka och ändra kurvan och minnesklockan och jag tror att det är lösningen på dit problem.
Att den krashar kan bero på memory clock är dock inte säker.
Att den blir varm och högljud är inget konstigt med den autoöverklockkurvan i msi afterburner, det blev min med.

Personligen bryr jag mig inte om min pc går 5% långsammare.
Om det är ett problem är det dags att uppgradera.
Vad jag däremot bryr mig om är om den låten som ett stridsplan eller är instabil.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Fick en krasch nu när CPU låg på 71 grader vid ca 50% belastning. Dock när det kraschade så gick CPU ner till 26% direkt.
GPU låg på 77 grader vid 93% belastning.

Tror det kan ha att göra med Afterburner ändå, för testade spela nu ett tag när afterburner var avstängt och då fick jag inga krascher. Så kanske har att göra med överklockningen ändå. Minns inte exakt hur jag överklockade men har för mig det var automatiskt och jag fick till någon kurva. Har sen dessutom dragit ner memory clock till +350 bara.

Tycker också att fläktljudet var bättre med Afterburner avstängt. Men kan ha ställt in en högre fläktnivå där för att kyla mer. Dock verkar väl tempsen bra på GPU fast kankse inte så bra alls på CPU?

Dina temps är inte höga nog för att det ska krasha men det är inget konstigt att det låter mycket vid den temperaturen.
Hur mycket luft får dit chassi i det där hörnet?
Den ser lite intryckt ut.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

@cchriss: Den är intryckt, fast bakstycket har ju "fri sikt" om man säger så. Det är bara chassits sidor som ändå är täckta som är mot soffan och mot väggen där. Kommer dock flytta ganska snart, så lär bli en annan placering av datorn. Har inga extra chassifläktar etc i datorn.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Memory clock är stock och core clock 1800mhz @825mv
Står på nvidias hemsida at stock boost clock är 1770 MHz på 2070s. Så knappt man kan kalla det för en överklock.
Har för mig att den boosta till en bra bit över 2000mhz med afterburners kurva men minns inte riktigt.
Har även ändrat fläktkurvan så den ligger på 41% tills 70 grader och sen sakta ökar i fart.
Sen vet jag inte hur jämförbara mina siffror med 2070s är med dina 2060 men det är ju samma arkitektur.
Du kan sänka och ändra kurvan och minnesklockan och jag tror att det är lösningen på dit problem.
Att den krashar kan bero på memory clock är dock inte säker.
Att den blir varm och högljud är inget konstigt med den autoöverklockkurvan i msi afterburner, det blev min med.

Personligen bryr jag mig inte om min pc går 5% långsammare.
Om det är ett problem är det dags att uppgradera.
Vad jag däremot bryr mig om är om den låten som ett stridsplan eller är instabil.

Jag kanske skiter i afterburners överklock helt och kör på standard. Dock kankse Afterburner kan vara bra att använba för att ställa in just fläktkurvan på då, även om man inte överklockar?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Ja absolut.
Afterburner är även bra för att undervolta. Det brukar gå att sänka spänningen hyfsat i stockfart utan att den blir instabil och på så sätt få en svalare och tystare dator.
Överklocka verkar bli lite tufft med tanke på att datorns ventilation är lite sådär.
Men ärligt talat det är inget fel att lämna allt stock egentligen.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Dock kankse Afterburner kan vara bra att använba för att ställa in just fläktkurvan på då, även om man inte överklockar?

Ja, jag kör Afterburner endast av anledningen för att kunna ha en egen fläktkurva då jag inte gillar mitt kort's standard fläktkurva eftersom kortet är semi passivt och inte startar fläktarna förrän vid ~65 grader, vilket innebär att fläktarna varvar upp och ner och detta är mer irriterande än att de istället ligger på ett konstant lågt varvtal för att sedan långsamt öka ju varmare kortet blir.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för kloka råd, då testar jag utan OC ett tag här framöver

Visa signatur

Intel NUC :(