Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

HP introducerar Reverb G2 – VR-headset i samarbete med Valve och Microsoft

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

HP introducerar Reverb G2 – VR-headset i samarbete med Valve och Microsoft

HP ser ut att skaka om på marknaden för VR-headset genom nya Reverb G2 som bland annat bjuder på 9,3 miljoner pixlar.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2012

Oj oj, denna verkar rätt intressant faktiskt. Får se hur det blir med reviews osv.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI, Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync och annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Om trackingen visar sig vara vettig (jag tror den kommer bli sämre än Oculus diton) och man har musklerna för att driva upplösningen så känns detta som en vettig kombination för nya VR-användare eller simulatorentusiaster. Står inte i artikeln men den har samma högtalare som Valve Index och kontrollerna har samma utformning som Oculus Touch.

Själv håller jag nog i plånboken till Gen 2: foveated rendering, eye tracking, variabelt fokusdjup och 4K per öga i ett kompakt format (ev. standalone). Borde kunna komma 2022 eller 2023.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Citat:

de två bildpanelerna, som utvecklats av Valve

Valve har bidragit med högtalarna, linserna, och "face gasket"-designen, de ligger inte bakom själva lcd-panelerna.

Citat:

Där HP Reverb bjöd på en total upplösning om 2 160 × 2 160 pixlar fördelat över två ögon levererar Reverb G2 samma 2 160 × 2 160 pixlar för varje öga

Nej, upplösningen är densamma. Däremot har skärmarna och linserna förbättrats.

Citat:

en teknik som företaget väljer att kalla "Interpupillary distance adjustment" (IPD)

"IPD adjustment" är vad alla headsettillverkare kallar funktionen att reglera skärmarnas avstånd så de passar pupillerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Spännande pristagg, men jag skulle själv vilja se mer jobb på den trådlösa fronten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Helt klart intressant, den checkar många boxar. Undrar lite över vilket monster till GPU jag skulle behöva för att driva runt 3.6x fler pixlar än min CV1:a i samma framerate dock...

CPU: AMD Ryzen 7 3700X MB: ASUS ROG STRIX X470-F GAMING Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3200 MT/s SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Dom hade hypat upp det massor, och jag hade planerat att köpa Reverb G2 om hypen stämde, men tveksamt nu, upplösningen verkar ok fast verkar typ vara samma display som första HP Reverb.

Hade hoppas på:

Tracking: Base Station 2.0
Kontroller: Valve index
Display: 120hz HDR

i7-3930k | 32GB 1600Mhz | RTX 2080 Ti | Samsung 850 500GB | 8TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6978-evga-classified-sr2-x...
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Web:www.patan77.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av rasmusramen:

Spännande pristagg, men jag skulle själv vilja se mer jobb på den trådlösa fronten.

Håller med, har ett enklare WMR set idag och känner själv att den stora grejen vore trådlös VR, det skulle ändra mitt använda från "en kul grej som jag kör ibland" till något som blir en mer naturlig del av mitt spelande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Patan77:

Dom hade hypat upp det massor, och jag hade planerat att köpa Reverb G2 om hypen stämde, men tveksamt nu, upplösningen verkar ok men.

Hade hoppas på:

Tracking: Base Station 2.0
Kontroller: Valve index
Display: 120hz HDR

Svårt att se högre specs för det priest dock!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010

"Där HP Reverb bjöd på en total upplösning om 2 160 × 2 160 pixlar fördelat över två ögon levererar Reverb G2 samma 2 160 × 2 160 pixlar för varje öga,"

Det är helt fel. Upplösning är samma som den gamla. 2x2160x2160

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Och

En sleten laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Zyriak:

Svårt att se högre specs för det priest dock!

Vist men med tanke på att deras slogan är... "The no-compromise VR headset"
och deras teaser video förut var "The Next Generation, no-compromises"
, så känns det ju lite som en besvikelse.

i7-3930k | 32GB 1600Mhz | RTX 2080 Ti | Samsung 850 500GB | 8TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6978-evga-classified-sr2-x...
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Web:www.patan77.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Patan77:

upplösningen verkar ok fast verkar vara samma display som första HP Reverb.

Nej, det är en förbättrad display med mindre mura+persistence och bättre kontrast och ljusstyrka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Patan77:

Dom hade hypat upp det massor, och jag hade planerat att köpa Reverb G2 om hypen stämde, men tveksamt nu, upplösningen verkar ok fast verkar vara samma display som första HP Reverb.

Hade hoppas på:

Tracking: Base Station 2.0
Kontroller: Valve index
Display: 120hz HDR

Den ska ha mindre problem med mura, color smearing och chromatic abberation samt lägre persistence. Till det bättre linser (förmodligen större sweet spot) och möjligheten att centrera linserna så sammantaget tror jag upplevelsen är signifikant förbättrad.
Är 2*2160x2160 ens möjligt i 120Hz enligt existerande protokoll? Och vilken burk kan realistiskt driva det i annat än de enklaste spelen?

Basstationer hade dragit upp priset, medfört mer grunkor och gått ifrån konceptet för WMR så tycker det är bra att dom inte gick den vägen.

Trädvy Permalänk
Lyxfällan 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@johanandersson: det är korrigerat. Använd gärna rättelsefunktionen nästa gång, diskussionen i kommentarerna ska handla om produkten och tekniken.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Zyriak:

Håller med, har ett enklare WMR set idag och känner själv att den stora grejen vore trådlös VR, det skulle ändra mitt använda från "en kul grej som jag kör ibland" till något som blir en mer naturlig del av mitt spelande.

Hoppade på Oculus Quest tåget själv från WMR.
Det var en rejäl förbättring och ändrade från att vara en kul grej till nästan daglig användning

Oculus Quest kör du trådlöst och även PCVR trådlöst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eindhoven
Registrerad
Mar 2014
Citat:

Vidare erbjuds ett synfält (FOV) om 114 grader.

Tack men nej tack. Jag spelar med den field of viewen på en helt vanlig skärm, i VR så skulle det vara som att titta genom ett sugrör. Jag har en Index, vilken har ca 130° FoV, redan det känns alldeles för lite.

Nästa gång jag köper ett VR-headset så kommer jag inte ens överväga ett headset som har under 160° field of view

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Halldin:

Den ska ha mindre problem med mura, color smearing och chromatic abberation samt lägre persistence. Till det bättre linser (förmodligen större sweet spot) och möjligheten att centrera linserna så sammantaget tror jag upplevelsen är signifikant förbättrad.
Är 2*2160x2160 ens möjligt i 120Hz enligt existerande protokoll? Och vilken burk kan realistiskt driva det i annat än de enklaste spelen?

Basstationer hade dragit upp priset, medfört mer grunkor och gått ifrån konceptet för WMR så tycker det är bra att dom inte gick den vägen.

Hdmi 2.1 klarar 5120 × 2880 120hz med display stream compression, G2 display är säkert en väldigt bra display, men eftersom det varit prat om Micro-LED displayer till VR headsets i så många år, var jag lite optimistiskt när dom hypar om next generation att dom faktiskt hade Micro-LED vilket är "riktiga" next generation när det gäller vr. Dock hade jag förväntat mig att Reverb G2 skulle vara ett mycket dyrare headset.

i7-3930k | 32GB 1600Mhz | RTX 2080 Ti | Samsung 850 500GB | 8TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6978-evga-classified-sr2-x...
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Web:www.patan77.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Hade hoppats på 144 Hz alternativt 120 Hz uppdateringsfrekvens samt högre FoV. Får vänta lite till på något som eventuellt kan utmana Index.

För övrigt fruktansvärt tråkigt hur vissa användare tråd efter tråd fortsätter att vara negativa mot Sweclockers och dess skribenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014

Verkar som att folk väntar sig lite väl mycket med specsen för det priset. Men förhoppningsvis så kommer man få just det i framtiden. Tycker själv denna är intressant men har inte råd med den och har redan köpt en Quest.

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / CPU: i3 6100 @ 3,7 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Intel stock och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Fractal Fesign Integra M 450 / MB: MSI h110 PC MATE / RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB 2400 Mhz / OS: Win10 Pro / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Har inhandlat en quest för 2-3 veckor sedan och har haft med den lite överallt. Kan inte påstå att det då känns så lockande och koppla via kabel, och där av inte heller kunna ta med den. Har haft med den så att familjen har kunnat testa och det är en riktig hit.
Har även testat index och ja det är lite bättre upplevelse. Men är det värt priset samt att det är ett måste med kabel? Enligt mig nej..

Kommer inte köpa något med kabel efter att ha ägt en quest.

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

Helt klart intressant. Jag undrar mest hur pass bra trackingen fungerar med kameror istället för basstationer.
Upplösningen är lite bättre än valve index. Men något lägre FOV och lägre uppdateringsfrekvens. Tyvärr är ju inte upplösning alltid bättre.. eller rättare sagt det kräver en mer kraftfull burk för att utnyttja det. Men å andra sidan om det bara är 90Hz så lär man ju inte behöva lika kraftig burk som för en valve index med 120-144Hz.
Vikten är betydligt lägre än valve index. 500g jämfört med 800g. Det tror jag är ganska uppskattat. Jag tycker valve index är lite tung och gör att man inte vill spela alldeles för länge.
Bra prislapp. Valve index blir fort dyr då den även kräver hårdvara i form av basstationer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

känns som totalt ointresdsant för mig har en vive pro tror inte ett dugg på inbyggd tracking (vilket har visat sig med alla tidigare headsets) sen så har man blivit så van med trådlösa lösningen på vive om steams vr headset hade trådlöst hade jag definitivt köpt denna detta lockar inte

Arne Berg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Lasrod:

Tyvärr är ju inte upplösning alltid bättre..

Fast när det kommer till VR så stjälper det i alla fall inte. Renderingsupplösningen är ganska frikopplad från skärmarnas upplösning. Det innebär för de flesta att man renderar en högre upplöst bild och samplar ner till headsetets upplösning vilket ger utrymme att motverka kromatisk aberration. Men det fungerar lika bra åt andra hållet. Du behöver inte rendera 9 miljoner pixlar bara för att dit headset stödjer det, så om du får prestandaproblem kan du sänka upplösningen på ett annat sätt än på en vanlig skärm.

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Och

En sleten laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Utomlands
Registrerad
Feb 2005

Tyvärr, om det inte är trådlöst så blir det inget köp för mig. Efter att ha kört Quest trådlöst (standalone och PCVR) så kan man inte gå tillbaka. FOV osv är förstås viktigt, men inget måste på samma sätt.

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Ryzen 5 3600 : Arctic Liquid Freezer II 240 : Asrock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac : Sapphire RX 5700 Pulse 8gb : 16 Gb G.Skill Ripjaws DDR4 3200Mhz CL16 : Fractal Design Define Nano S : Intel 660p 512Gb Nvme : Chieftec CSN-550C SFX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

"Highest resolution on the market". Inte dåligt för ett headset som inte finns på marknaden ännu...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Ase:

känns som totalt ointresdsant för mig har en vive pro tror inte ett dugg på inbyggd tracking (vilket har visat sig med alla tidigare headsets) sen så har man blivit så van med trådlösa lösningen på vive om steams vr headset hade trådlöst hade jag definitivt köpt denna detta lockar inte

WMR inside out tracking var bristfällig tidigare.
Oculus inside out tracking är fenomenal.
99% om vi säger att outside tracking är 100%.

Sen håller jag med dig man har verkligen vant sig vid trådlöst spelande, skulle aldrig välja ett trådar headset i framtiden.
Kör just nu Oculus Quest

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Beror självklart på vad man ska ha headsetet till.

Själv har jag nuvarande version av HP Reverb och är överlag väldigt nöjd. Köpte det framför allt för den höga upplösningens skull. Eftersom jag uteslutande använder mitt headset för att flyga i X-Plane. Där skärpan så jag tydligt kan se instrument osv i cockpit blir väldigt viktig. Hade tidigare ett Samsung Odyssey Plus som också var ett riktigt bra headset i min mening. Speciellt till det låga priset. Trots att jag beställde direkt från USA. Skärpan i HP Reverb är dock klart bättre.

Så...är nog inte omöjligt att jag kommer skaffa ett sånt här när de finns tillgängliga och sälja mitt nuvarande HP Reverb. Att kunna få samma skärpa som jag har idag fast med div förbättringar låter klart lockande.

Självklart hade dock även jag hoppats på ytterligare förbättringar som ökad FOV osv. Hade även hoppats på en lite smidigare kabel. Eftersom den på nuvarande version är rejält tjock och knölig. Spelar inte så stor roll när man sitter still som jag. Trots det hade det ändå varit skönt med en lite tunnare och smidigare kabel.

Fast vem vet, inte hört något direkt om kabeln på den nya versionen mer än att man gått över till USB-C. Så kanske med lite tur även kabeln förändrats något till det bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

lite orolig över wmr, trodde man mer eller mindre kastat in handduken. Med headset verkar ju ticka många checkboxar och kan bli intressant.

| Ryzen 2600@4ghz | Asus prime x470 pro | Msi rtx 2070 | Corsair 16gb 3ghz | Samsung 970 evo plus | Asus mg279Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Aug 2002

Lite klen IPD-range på 60-68, när man nu ändå har med funktionen.. det funkar ju såklart, men blir aldrig helt hundra.

hehu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009

Har själv kört igenom samtliga headsets inklusive Varjo XR-1 och måste säga att detta ser väldigt lovande ut. Känns som dom har med det viktiga. Bra paneler, RGB-stripes, ljud, komfort och jag förstår inte alls kritiken mot deras tracking-metod. Görs den bra, så föredrar jag den över bas-stationer. Bas-stationer är faktiskt inte alltid bäst. Om du är långt från dina stationer så får du inte alls samma precision. Med Rift S så har du faktiskt alltid samma precision oavsett var du är i rummet. Du har heller inte samma bekymmer med speglande material i ditt rum. Det blir förmodligen också betydligt smidigare installation.

Men.. jag kör vidare med Valve Index tillsvidare. Knuckles-kontrollerna är fortfarande roligast att använda.

90Hz får duga med dessa högupplösta paneler. Väldigt sällan jag rattar in 120-144Hz..