Permalänk
Medlem

Ny dator tips på delar

Hej allihopa!

Nu är det så att jag ska hjälpa en vän med en ny dator som enbart ska användas för att surfa/maila/film!

Var väldigt länge sedan jag var insatt i vad man ska ha för grejer!

Enda andra han ville ha var att det skulle vara minst 2tb lagring och 32gb SNABBA ramminnen på den och en budget på 18.000kr
Och eftersom den inte kommer användas överhuvudtaget till spel så är ju inte grafikkortet någon större prioritet!

Alla tips uppskattas!

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE, ASUS Z87-PRO ATX

Permalänk
Medlem

@el0y: Denna borde nog räcka:

Men för 18K så gissar jag att din vän vill ha snabb lagring, så då är nog det här rimligare:

Edit: Det är dock långt ifrån 18k, så det går ju skaffa lite roligare chassi, mer lagring & mer &/eller snabbare RAM.
Processorerna har inbyggt grafik som borde vara nog för att köra filmer.
Kanske vill din vän ha en BluRay/DVD-spelare också?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Med en sån budget kan man ju göra ganska vansinniga saker, speciellt när inte GPU har någon betydelse. Jag la faktiskt ihop ett intelbygge som jag tror matchar alla kraven. Valde intel då deras cpuer har inbyggd GPU även i de värre modellerna och därmed får man en mindre del att felsöka vid eventuella problem samtidigt som prestandan ökar relativt AMD APUerna. La även extra pengar på 80+ platinum nätagg och en tystare kylare, eventuellt kan man byta ut fläktarna också för att få det ännu tystare men tror inte det behövs med vad den ska dra omkring.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13848312

Går nog att fråga sig "varför" på K-processor och Z490 men då fick jag in snabbare nätverk, mer M.2 plats och bättre VRM (om man nu ska tro reklamen för moderkortet). K-processorn boostar högre för lite extra OOMPF och varför inte ta det värsta när det passar i budgeten. Fastar du för det här förslaget skulle jag nog titta på om en i9 verkligen behövs, går man ner till i7 eller i5 så sparar man en hel del. Pengarna som blir över kan man köpa en bra skärm för t.ex. om sån inte redan finns.

Gjorde ett liknande bygge (i5+16GB RAM+tyst+dyr psu) åt mina föräldrar när Haswell kom och den håller än idag utan att sakta ner det minsta för dem som har ungefär samma behov som de du listar.

Går onekligen att skifta över till en AMD och maxa ut på liknande sätt men då får du som sagt ett grafikkort att tänka på också utifall du är den som ska ge support framgent.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt, han vill bygga en dator som han inte ska göra någonting krävande what so ever på, ändå vill han ha 32gb snabba ram-minnen och har en budget på 18k? Vad ska han ha 32gb snabba ram-minnen till? Ha några tusen chrometabbar uppe?

Slängde ihop ett bygga med grafikkort för att kunna kolla på video i riktigt bra upplösning och inte behöva oroa sig alls för det i framtiden. Men som sagt, fattar inte vad någon ska med detta till:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.