Permalänk
Medlem

Dockningsstation med USB-C

Jag behöver en dockningsstation som ansluter till min laptop med USB-C.

Dockningsstationen behöver kunna ansluten en bildskärm och upp till fyra USB-enheter. Behöver även audio out 3.5mm.
Vill ha en pålitlig station utan lagg. Skärmen kan anslutas med både displayport och hdmi.

Några tips?

e: Tittar på en från Targus. Kompatibel med alla laptops?

Permalänk
Sötast

När du säger utan lagg, då tänker du på bildskärmen eller?
Många dockor har ju ett lagg just på grund av att de inte direktansluter till datorns grafikkort utan en komprimerad videoström...

Isåfall får man nog kolla på dockor utan den specifika funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

När du säger utan lagg, då tänker du på bildskärmen eller?
Många dockor har ju ett lagg just på grund av att de inte direktansluter till datorns grafikkort utan en komprimerad videoström...

Isåfall får man nog kolla på dockor utan den specifika funktionen.

Ja precis! Tänker på bildskärmen. Men om det inte går att undvika p.g.a. att anslutningen är USB-C så får det vara så.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Infoz:

Ja precis! Tänker på bildskärmen. Men om det inte går att undvika p.g.a. att anslutningen är USB-C så får det vara så.

Det skall nog gå att undvika.
Dockor med displaylink lider av detta lagget, rimligtvis så finns det dockor utan det (dock aldrig kollat)

Om du ej hittar en lämplig docka utan Displaylink och om din dator har 2x usb C anslutningar och en av dem är thunderbolt / displayport certad så kan du ju undvika lagget helt om du pallar ha 2 st usb-sladdar, en för dockan, en direkt till bildskärm (om du bara använder en dvs, eller kan daisy chaina dem)

Permalänk
Medlem

Hade en delldocka på mitt gamla jobb som matchar dina krav på USB-portar och displayingångar Lagg vet jag inte då det var för jobbet men allt annat matchar.

https://www.dustinhome.se/product/5011034541/universal-dock-d...

Permalänk
Medlem

Jag har denna https://www.dustin.se/product/5010899291/business-dock-wd15-1...

1440p skärm inkopplad med DP, tangentbord, mus, ethernet, hörlurar. Sen bara en type-c kabel till datorn som även laddar.

Den har dock utgått men finns många liknande från Dell. För mig funkar det helt perfekt (efter en firmware uppgradering), men för många andra verkar det inte vara fallet som du ser på betygen, och detta är ett generellt problem med dockor. Jag hade nog inte vågat köpa något som inte är certifierat för laptopen i fråga, för det är verkligen hit n miss. Glöm inte heller att kolla effekt på PSU om du även vill ladda över type-c så det inte är mindre än rekommenderat för maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det skall nog gå att undvika.
Dockor med displaylink lider av detta lagget, rimligtvis så finns det dockor utan det (dock aldrig kollat)

Om du ej hittar en lämplig docka utan Displaylink och om din dator har 2x usb C anslutningar och en av dem är thunderbolt / displayport certad så kan du ju undvika lagget helt om du pallar ha 2 st usb-sladdar, en för dockan, en direkt till bildskärm (om du bara använder en dvs, eller kan daisy chaina dem)

Tyvärr har min laptop inte Thunderbolt 3. Just nu funderar jag på en Dell Universal Dock – D6000 (den som Blomkungen föreslog) men som ju använder Displaylink. Den typ av docka du pratar om verkar heta Port Replicator.

Laptopen har endast en USB-C men den har även HDMI-utgång. Kan jag ansluta till dockan med USB-C men ha bildskärm ansluten direkt till laptoppen med HDMI?

Sedan undrar jag vad Dual-USB-C är som den här dockningsstationen har.

Skrivet av sKRUVARN:

Jag hade nog inte vågat köpa något som inte är certifierat för laptopen i fråga, för det är verkligen hit n miss.

Hur vet man det? Om en docka kallas "universal" fungerar den då för alla laptops?

Skrivet av sKRUVARN:

Glöm inte heller att kolla effekt på PSU om du även vill ladda över type-c så det inte är mindre än rekommenderat för maskinen.

Hur vet man hur många watt datorn behöver?

e: Jag har en dator från ASUS så insåg precis att jag kanske måste köpa ASUS Universal dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infoz:

Hur vet man det? Om en docka kallas "universal" fungerar den då för alla laptops?

Kanske Dell har säkert en lista på kompatibla modeller ändå, men det är nog bara dell-laptops. Tror man helt enkelt får prova sig fram. Men mina erfarenheter från jobbet och vad jag läst online är att sannolikheten för problem är rätt stor. Även om det listas som kompatibelt så kan det strula, men då finns iaf större hopp om att man kan lösa det med support eller någon uppdatering.

Citat:

Hur vet man hur många watt datorn behöver?

Kolla på ditt nuvarande nätagg!

Permalänk
Sötast

DELL D6000 har vi på jobb, de lider av bildskärmslaggen.
De är dock i övrigt helt underbara, inga andra klagomål.
Vi kör dem med både dell (3 olika modeller) och hp (2 olika modeller)datorer, funkar säkert på andra också - och finns säkert undantag till det med!

Har personligen kört dem med en Dell Latitude 5580 och en HP Elitebook 1030 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Kolla på ditt nuvarande nätagg!

En svår uppgift att googla fram (finns i BIOS?). På ASUS hemsida står det 230W på power, gissar att det är laddaren. Hur skulle det gå ihop med ASUS Universal Dock som har en nätadapter på 90W?

Antar att jag behöver en dockningsstation som fungerar bra ihop med en ASUS gaming laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infoz:

En svår uppgift att googla fram (finns i BIOS?). På ASUS hemsida står det 230W på power, gissar att det är laddaren. Hur skulle det gå ihop med ASUS Universal Dock som har en nätadapter på 90W?

Antar att jag behöver en dockningsstation som fungerar bra ihop med en ASUS gaming laptop.

Det står annars på själva "powerbricken" du har kopplat in i datorn. Är det en gaminglaptop kan det bli snålt med 90W, det kommer funka, men 90W var rätt lite, Windows kommer varna och det är risk att datorn laddar ur trots att du har dockan i. Du kan ju alltid ladda med vanlig kabel och inte via dockan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det står annars på själva "powerbricken" du har kopplat in i datorn.

Där står det 230W.

Jag har googlat lite till och den här dockningsstationen från Targus verkar vara väldigt bra. Den kan ladda datorn upp till 60 watt via USB-C. Är det tillräckligt?

e: Eller kommer laptopen behöva ha batteriladdaren ansluten också?

e2: fungerar den med alla pc-laptops?