PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk

@bennyfax Tack!

@Oppna Jag köpte stenen från pizzashoppen, dom har nog bara en storlek, men den passade perfekt för mig ugn.

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem

Ni som använt Caputomjöl. Är det bra och skillnad mot annat mjöl mat hittar i livsmedelsbutikerna?
Om ni upplever att det är bättre, vad? Smak, konsistens?
Jag ser att Coop och ICA har börjat sälja Caputo.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Calzone är ju riktigt trevligt ibland.

Permalänk
Medlem

@Ugga ser smarrig ut. Penslad med olja?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Ni som använt Caputomjöl. Är det bra och skillnad mot annat mjöl mat hittar i livsmedelsbutikerna?
Om ni upplever att det är bättre, vad? Smak, konsistens?
Jag ser att Coop och ICA har börjat sälja Caputo.

Ja stor skillnad mot finax tipo 00. Caputo kan ta mycket mer vatten i degen och det blir fluffigare pizzor. Har dock aldrig testat men vanligt mjöl.

Invigde min biscotti sten i helgen. Stor skillnad mot original, nu kunde jag ha högsta inställningen utan att bränna botten. Botten vart krispig och så där perfekt prickig.

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Ugga ser smarrig ut. Penslad med olja?

Tackar! Ja, någon droppe penslad uppe på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Ja stor skillnad mot finax tipo 00. Caputo kan ta mycket mer vatten i degen och det blir fluffigare pizzor. Har dock aldrig testat men vanligt mjöl.

Trevligt att höra. Jag har också funderat på att prova Caputo eftersom det dykt upp i vanliga butiker nu. Har kört med Finax tipo 00 innan och det känns verkligen som att det borde gå att få bättre.

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Trevligt att höra. Jag har också funderat på att prova Caputo eftersom det dykt upp i vanliga butiker nu. Har kört med Finax tipo 00 innan och det känns verkligen som att det borde gå att få bättre.

Som sagt, jag tycker det här varit stor skillnad. Men sen är ju själva receptet och jästiden lika viktigt. Kör du 1h deg så blir det ju inte en napoliansk pizza. Men det beror ju också på vad för pizza man är utefter.

Pizza app kombinerat med Lila Napolis recept tycker jag är bäst.

Jag har förövrigt lyxen att att det finns ett liten företag som säljer äkta napoliansk pizzadeg som tillverkas här i staden. Dessa degar har börjat säljas på lokala matbutiker. 45kr degen är dock dyrt, men väldigt skönt i fall man blir sugen en kväll utan att ha preppat det.

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Som sagt, jag tycker det här varit stor skillnad. Men sen är ju själva receptet och jästiden lika viktigt. Kör du 1h deg så blir det ju inte en napoliansk pizza. Men det beror ju också på vad för pizza man är utefter.

Pizza app kombinerat med Lila Napolis recept tycker jag är bäst.

Jag har förövrigt lyxen att att det finns ett liten företag som säljer äkta napoliansk pizzadeg som tillverkas här i staden. Dessa degar har börjat säljas på lokala matbutiker. 45kr degen är dock dyrt, men väldigt skönt i fall man blir sugen en kväll utan att ha preppat det.

Själv kör jag med poolish (16-20 timmar eller nåt sånt) och sen totalt några timmars jästid till utöver det. Utgår från Vito Iacopellis youtube kanal och dom tips han har kommit med. Har inte kollat in Lilla Napolis recept, kanske borde kolla in det, för att jämföra om inte annat.

Ja, det lät smidigt. Tyvärr så har vi inget sånt i den lilla hålan som jag bor i. Finns inte ens pizzerior som kör Napolitansk stil, bara typiska "svenne-pizzor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Själv kör jag med poolish (16-20 timmar eller nåt sånt) och sen totalt några timmars jästid till utöver det. Utgår från Vito Iacopellis youtube kanal och dom tips han har kommit med. Har inte kollat in Lilla Napolis recept, kanske borde kolla in det, för att jämföra om inte annat.

Ja, det lät smidigt. Tyvärr så har vi inget sånt i den lilla hålan som jag bor i. Finns inte ens pizzerior som kör Napolitansk stil, bara typiska "svenne-pizzor".

Garant har en rätt fin deg annars, finns att tillgå hos t ex Willys/Hemköp om man inte kan få tag i napo-deg på annat håll.

https://www.willys.se/produkt/Pizzadeg-101343547_ST

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Garant har en rätt fin deg annars, finns att tillgå hos t ex Willys/Hemköp om man inte kan få tag i napo-deg på annat håll.

https://www.willys.se/produkt/Pizzadeg-101343547_ST

Får hålla utkik efter den om man nån gång skulle vilja slänga ihop en pizza med kort varsel.

Permalänk

Kvällens pizza!

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

<Uppladdad bildlänk>

Kvällens pizza!

Såg riktigt nice ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mertkemal:

Jag är också inne på att köpa en elektrisk pizzaugn, och pendlar mellan Austin and BBQ och Cozze.
Ser att Cozze 17", den elektriska varianten finns på Hornbach just nu till ett relativt bra pris. Men tänker nog att den mindre passar mig bättre. Får hoppas att även 13" dyker upp snart:

https://www.hornbach.se/p/pizzaugn-cozze-17-elektrisk/1064914...

Ni som har Austin, har ni hunnit testa den mer?

Köpte en Cozze 17" i och med att det på Hornbach står att den kan användas inomhus. Men i instruktionsboken står att den enbart är för utomhusbruk och att den bör typ stå mitt ute på gräsmattan, långt bort från allt som kan brinna. Har bara balkong och inget eluttag där. Lite lagomt besviken.

a till e
Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Köpte en Cozze 17" i och med att det på Hornbach står att den kan användas inomhus. Men i instruktionsboken står att den enbart är för utomhusbruk och att den bör typ stå mitt ute på gräsmattan, långt bort från allt som kan brinna. Har bara balkong och inget eluttag där. Lite lagomt besviken.

Är det den elektriska så låter det som att du har fått manualen för gas/ved kanske? Kan inte tänka mig att du inte skall kunna använda den inne eller iaf på balkongen. Folk kör ju tom med gasugn på balkong och utehus osv.

Här har du iaf en snubbe som kör inomhus https://www.youtube.com/watch?v=PY7Ujq8YvBU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik1984:

Är det den elektriska så låter det som att du har fått manualen för gas/ved kanske? Kan inte tänka mig att du inte skall kunna använda den inne eller iaf på balkongen. Folk kör ju tom med gasugn på balkong och utehus osv.

Här har du iaf en snubbe som kör inomhus https://www.youtube.com/watch?v=PY7Ujq8YvBU.

Ja, det är den elektriska. Det var lite däråt jag lutade men manualen är för den elektriska ugnen.

Såg den videon innan jag bestämde mig och ugnen verkar i videon inte direkt bli varm utanpå.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Ja, det är den elektriska. Det var lite däråt jag lutade men manualen är för den elektriska ugnen.

Såg den videon innan jag bestämde mig och ugnen verkar i videon inte direkt bli varm utanpå.

Okok, jag antar att det är på egen risk då, men att köra den på balkongen skulle jag absolut själv göra iaf. Tror inte själva värmen på ytan här är det farliga utan om det skulle börja regna eller spilla vatten tex är väl inte så bra. Men det kan ju hända inomhus med vilken elektrisk produkt som helst också å andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik1984:

Okok, jag antar att det är på egen risk då, men att köra den på balkongen skulle jag absolut själv göra iaf. Tror inte själva värmen på ytan här är det farliga utan om det skulle börja regna eller spilla vatten tex är väl inte så bra. Men det kan ju hända inomhus med vilken elektrisk produkt som helst också å andra sidan.

Precis, egen risk. Balkong är uteslutet iom inget jordat uttag utomhus.

Sen står det så här på deras hemsida om varför man ska välja deras elektriska pizzaugn: "Do you live in an environment (like a flat, highriser or so) where open fire (gas & charcoal) are forbidden?"
Bor man i höghus är det inte ens säkert att man har en balkong.

Mailat Hornbach så får man se vad de säger.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Precis, egen risk. Balkong är uteslutet iom inget jordat uttag utomhus.

Sen står det så här på deras hemsida om varför man ska välja deras elektriska pizzaugn: "Do you live in an environment (like a flat, highriser or so) where open fire (gas & charcoal) are forbidden?"
Bor man i höghus är det inte ens säkert att man har en balkong.

Mailat Hornbach så får man se vad de säger.

Ahh ok, ja då är det ju inte optimalt direkt.

Läste också på deras sida, när dem skriver "flat, highriser" så tycker man ju att dem antyder inomhusbruk, men ganska luddigt då.

Permalänk
Medlem

@underd0g76
Den har ett vanligt element som en ugn men blir varmare, iof har vissa vanliga ugnar rengöringsfunktion och blir 500 grader. Jag skulle kört pizzaugnen inomhus men tänkt på vad som finns i omgivningen samt att man kan dra ur sladden snabbt och lätt vid brand. Blir det brand, kan det då flamma upp och ta eld i spisfläktens flott precis som när man friterar?
Jag svårt att se att pizzaugnen ska börja brinna med höga flammor då den är i stål. Om man inte har fläkt, luktar det då väldigt mycket?
Man vill inte tokbränna pizzan iaf men lukt är väl inte det värsta. Alla bör ha en liten brandsläckare i hemmet så skaffa en om du inte redan har det.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@underd0g76
Den har ett vanligt element som en ugn men blir varmare, iof har vissa vanliga ugnar rengöringsfunktion och blir 500 grader. Jag skulle kört pizzaugnen inomhus men tänkt på vad som finns i omgivningen samt att man kan dra ur sladden snabbt och lätt vid brand. Blir det brand, kan det då flamma upp och ta eld i spisfläktens flott precis som när man friterar?
Jag svårt att se att pizzaugnen ska börja brinna med höga flammor då den är i stål. Om man inte har fläkt, luktar det då väldigt mycket?
Man vill inte tokbränna pizzan iaf men lukt är väl inte det värsta. Alla bör ha en liten brandsläckare i hemmet så skaffa en om du inte redan har det.

VARNING! ENDAST FÖR UTOMHUSBRUK – FÖR DIN EGEN SÄKERHET.

Så står det i manualen.

Men jo, jag tänker på allt du nämnt och det finns inte direkt utrymme för den i köket om den inte får vara nära någonting. Brandsläckare har jag men helst ska man ju undvika brand i den mån det går :).

Så köp inte COZZE elektriskt pizzaugn om ni tänkt använda den inomhus. Kommer försöka sälja eller ge bort den till någon med trädgård.

Permalänk
Medlem

Jo, men jag skiter i vad manualen säger fast vi har olika förutsättningar var man kan ställa ugnen.
Dra annars en förlängningssladd från köket där du bör ha jordat uttag ut till balkongen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Jo, men jag skiter i vad manualen säger fast vi har olika förutsättningar var man kan ställa ugnen.
Dra annars en förlängningssladd från köket där du bör ha jordat uttag ut till balkongen.

This, dra ut en sladd bara. Är du nojjig kan du ju köpa en extra jordfelsbrytare, typ en sån här

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/p...

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Jo, men jag skiter i vad manualen säger fast vi har olika förutsättningar var man kan ställa ugnen.
Dra annars en förlängningssladd från köket där du bör ha jordat uttag ut till balkongen.

Skrivet av trisse_123:

This, dra ut en sladd bara. Är du nojjig kan du ju köpa en extra jordfelsbrytare, typ en sån här

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/p...

Tack för pepp men tror inte försäkringsbolaget/ordningsmakten skiter i att jag skitit i vad som står i manualen.

Har jordat överallt i lägenheten. Men vad jag tidigare fått höra av min numera pensionerade elektriker till far är att dra ut jordat inomhus till utomhus är strängeligen förbjudet, stämmer inte det?

Permalänk
Medlem

@underd0g76
Det är inte rekommenderat men inte förbjudet vad jag vet. Det är ingen skillnad på jordat utomhusuttag och jordat uttag inomhus. Risken är att sladden kan klämmas och skadas i fönstret/dörren om man stänger och öppnar och det är ingen snygg installation men det är väl inte heller en installation. Som privatperson att tillfälligt dra skarvsladd så länge den är jordad är en annan sak tycker jag. Jag har skarvsladd inne från garaget ut till bilens motorvärmare ibland. Knappast ovanligt att om man inte har utomhusuttag att tillfälligt dra skarvsladd om man behöver borra i fasaden eller klippa häcken med elektrisk apparat etc.
YOLO!
Bra att du tänker på risker men den är minimal nu när du vet allt. Se till att du lätt kan dra ut sladden, brandsläckare nära till hands. Det är farligare att gå över gatan eller åka bil. Din mikro och kylskåp är en vanlig brandorsak och troligtvis farligare eftersom du inte övervakar dem som när du göra pizza.
Jag vill bara att du bakar pizza och lever gott men gör som du vill. Skriv gärna i tråden om du lyckas använda pizzaugnen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Ja stor skillnad mot finax tipo 00. Caputo kan ta mycket mer vatten i degen och det blir fluffigare pizzor. Har dock aldrig testat men vanligt mjöl.

Invigde min biscotti sten i helgen. Stor skillnad mot original, nu kunde jag ha högsta inställningen utan att bränna botten. Botten vart krispig och så där perfekt prickig.

Spännande! Hur mycket hade du använt originalstenen innan? Jag ska hämta ut min sten i eftermiddag. Passade även på att köpa en ordentlig matberedare så i helgen blir det nog två omgångar pizza.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Kan tipsa om att Netonnet har 20% på alla sina pizzaugnar från Austin and Barbeque. Beställde en el för 1600.
Lär förmodligen inte bli så mycket billigare än så Tänkte köpa en Cozze, men Austin får duga för typ under halva priset mot vad Cozzes variant kostar.

Permalänk

En annan nackdel jag märk med min elugn är att när pizzan får lite färg så smakar det inte lika gott som hos en gasolugn. Med en gasolugn tycker jag det är gott när pizzan får lite svarta prickar, men med elugnen smakar det inte alls gott.

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem

@trisse_123 intressant, man kan tycka att värme är värme men jag tror dig. Normalt tycker jag bränd svart mat inte är gott men vet att det ibland inte alls smakar illa. Svarta prickar på napolitansk pizza verkar ju vara uppskattat.

Update: jag gjorde pizza i långpanna som omväxling. Kanten hade en svart remsa och den smakade varken besk eller illa.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett pizzastål och har börjat hitta metoden nu.
Degen från lokala pizzerian. Mozarella och Gruyere-ost.

Penslade kanterna med olivolja och körde ugnen på 250 grader i en timme innan gräddning.