Permalänk

Prisklass 7000 kr

Jag ska prova bygga min första dator. Har väldigt begränsad kunskap men försöker lära mig och läser runt. Jag har länkat vad jag plockade ihop mha komponentkoll:

dator

Vad tror ni om det? Den ska användas till vardagssaker, t.ex surf och lite programmering men även lite spel som CS och far cry .
Något som jag borde byta?

Sedan står det: Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (B550/X570 chipsets har garanterat stöd)

Vad menar de med det, behöver jag göra något då?

(Om tråden ligger i fel forumsdel får ni gärna flytta den).

Permalänk
Medlem

Imponerande för att vara din första lista!

Går inte att få så mycket bättre för de pengarna, men du kan få mycket mer för 1000kr till om man räknar spelprestanda

Permalänk
Medlem

@Sillbaronen:

"Sedan står det: Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (B550/X570 chipsets har garanterat stöd)"

Om jag inte läst helt galet så har moderkortet du valt bara stöd för gen 1 & 2, CPUn du valt är en gen 3 vilket innebär att du kommer behöva uppdatera bios.

som Inet skrev till kommentarerna till kortet "
Inet
Hej Hugo,

Den fungerar till 3:e generationen Ryzen men då behövs en BIOS uppdatering för att den skall göra det.

Om du söker rådgivning så ber jag dig att antingen skicka ett mail till info@inet.se eller ringa till oss på 031-652700 så hjälper vi dig gärna.

"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derz:

@Sillbaronen:

"Sedan står det: Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (B550/X570 chipsets har garanterat stöd)"

Om jag inte läst helt galet så har moderkortet du valt bara stöd för gen 1 & 2, CPUn du valt är en gen 3 vilket innebär att du kommer behöva uppdatera bios.

som Inet skrev till kommentarerna till kortet "
Inet
Hej Hugo,

Den fungerar till 3:e generationen Ryzen men då behövs en BIOS uppdatering för att den skall göra det.

Om du söker rådgivning så ber jag dig att antingen skicka ett mail till info@inet.se eller ringa till oss på 031-652700 så hjälper vi dig gärna.

"

Den där informationen skulle ha varit korrekt för ett år sen, när Ryzen 3000 var nya, men nu kommer nog alla med uppdaterad BIOS från fabrik. Det är bara att tuta och köra.

Här är min rekommendation:

Du får då snabbare (men mindre) lagring, betydligt bättre grafikkort och en processor med 6 kärnor och 12 trådar. I vanliga fall skulle 3300X vara ett bättre val (färre men snabbare kärnor), men den är inte i lager nånstans. Vill du ha en lite mera långlivad dator så kunde 3600 vara ett bra val, om inte budgeten är väldigt tight.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Den där informationen skulle ha varit korrekt för ett år sen, när Ryzen 3000 var nya, men nu kommer nog alla med uppdaterad BIOS från fabrik. Det är bara att tuta och köra.

Här är min rekommendation:

https://komponentkoll.se/bild/ychRI.png

Du får då snabbare (men mindre) lagring, betydligt bättre grafikkort och en processor med 6 kärnor och 12 trådar. I vanliga fall skulle 3300X vara ett bättre val (färre men snabbare kärnor), men den är inte i lager nånstans. Vill du ha en lite mera långlivad dator så kunde 3600 vara ett bra val, om inte budgeten är väldigt tight.

@Sillbaronen:
Denna fast med 3600 får du för 8000kr, det var det jag menade med mycket bättre dator. Den kommer prestera ca 50% bättre i spel.

5600XT är också ett bra alternativ till bra grafikkort i sammanhanget.

Permalänk

Tack för alla svar! Ska kika vidare på det ni föreslog

Men vissa delar var ej i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Tack för alla svar! Ska kika vidare på det ni föreslog

Men vissa delar var ej i lager

Kontrollera vilka butiker du beställer från sedan, läs butiksomdömen på Prisjakt. Har inte hört talas om Elektronikwebben förut, och jag betalar hellre lite mer så jag vet att butiken är kvar imorgon och supporten inte är helt värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Den där informationen skulle ha varit korrekt för ett år sen, när Ryzen 3000 var nya, men nu kommer nog alla med uppdaterad BIOS från fabrik. Det är bara att tuta och köra.

Här är min rekommendation:

https://komponentkoll.se/bild/ychRI.png

Du får då snabbare (men mindre) lagring, betydligt bättre grafikkort och en processor med 6 kärnor och 12 trådar. I vanliga fall skulle 3300X vara ett bättre val (färre men snabbare kärnor), men den är inte i lager nånstans. Vill du ha en lite mera långlivad dator så kunde 3600 vara ett bra val, om inte budgeten är väldigt tight.

Jag hade kört på detta bygge och sen kompletterat med en till ssd när du fått slut på plats och förhoppningsvis kan avvara någon tusenlapp till. Känns helt klart bättre att ha en burk som presterar bra i sprel från dag ett och sen kunna komplettera vrt efter behov och just en ssd är ju extremt lätt att sätta in i efterhand

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Kontrollera vilka butiker du beställer från sedan, läs butiksomdömen på Prisjakt. Har inte hört talas om Elektronikwebben förut, och jag betalar hellre lite mer så jag vet att butiken är kvar imorgon och supporten inte är helt värdelös.

Jo precis, tänkte inte köpa därifrån, hellre inet eller någon annan som jag känner till

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag hade kört på detta bygge och sen kompletterat med en till ssd när du fått slut på plats och förhoppningsvis kan avvara någon tusenlapp till. Känns helt klart bättre att ha en burk som presterar bra i sprel från dag ett och sen kunna komplettera vrt efter behov och just en ssd är ju extremt lätt att sätta in i efterhand

Okej, tack för tips Ja det har du helt rätt i

Permalänk

Tänkte angående nätaggregatet, har läst lite och vissa säger att man minst ska ha 600-650W, är det att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Okej, tack för tips Ja det har du helt rätt i

Här har du mitt förslag

Alternativ är att byta till en 1660 super

Jag skulle defenetivt titta på en 3300x om de är främst spel du ska rikta dig in på 3100 är upp till 20 procent långsammare en 3300x i de Jag sett. Och ja 3300x finns inte i lager en men de väl bara avvakta, alternativ är att avvakta 4000 seriens apuer och se hur de fungerar du kanske slipper en gpu helt då

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Här har du mitt förslag

https://komponentkoll.se/bild/ywcmb.png

Alternativ är att byta till en 1660 super
https://komponentkoll.se/bild/cZZZH.png

Jag skulle defenetivt titta på en 3300x om de är främst spel du ska rikta dig in på 3100 är upp till 20 procent långsammare en 3300x i de Jag sett. Och ja 3300x finns inte i lager en men de väl bara avvakta, alternativ är att avvakta 4000 seriens apuer och se hur de fungerar du kanske slipper en gpu helt då

Dessa är bra alternativ, men 5600XT är väldigt mycket snabbare än 5500XT och kostar inte många hundralappar till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dessa är bra alternativ, men 5600XT är väldigt mycket snabbare än 5500XT och kostar inte många hundralappar till!

Problemet är att du måste ge upp mycket för att komma ner runt 7tkr då.

Men detta är så right jag skulle dra till det även om de är ett skräp nätagg hade börjat med 240gb ssd och köpt till en mekanisk senare isåfall.

Alternativ är ju annars att leta begagnad gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Problemet är att du måste ge upp mycket för att komma ner runt 7tkr då.

Men detta är så right jag skulle dra till det även om de är ett skräp nätagg hade börjat med 240gb ssd och köpt till en mekanisk senare isåfall.

https://komponentkoll.se/bild/MrhVg.png

Alternativ är ju annars att leta begagnad gpu

Min tanke var såklart att spara lite pengar till och lägga 8000 ca för känns inte värt med dessa begränsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min tanke var såklart att spara lite pengar till och lägga 8000 ca för känns inte värt med dessa begränsningar

För runt 8 är detta de bästa man kan få iaf enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

För runt 8 är detta de bästa man kan få iaf enligt mig.

https://komponentkoll.se/bild/ApdKw.png

Det kändes mycket prisvärt och extremt mycket bättre än de för 7000kr

Permalänk

Tack för svaren! Ska kolla upp dem

Jag har 480 ssd och 1tb HDD i gamla datorn, kan man ta den eller hade ni köpt ny ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Tack för svaren! Ska kolla upp dem

Jag har 480 ssd och 1tb HDD i gamla datorn, kan man ta den eller hade ni köpt ny ssd?

Med tanke på att du har en begränsad budget skulle jag tagit bort ssd/hårddisk från din köplista. Använd det du har och lägg dom pengarna på ett bättre grafikkort istället.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Med tanke på att du har en begränsad budget skulle jag tagit bort ssd/hårddisk från din köplista. Använd det du har och lägg dom pengarna på ett bättre grafikkort istället.

Låter rimligt, tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Låter rimligt, tack för svar!

Om du återanvänder ssd/hdd så har du ju råd med förslaget för 8000kr ovan (det senaste)

Kanske kan återanvända chassi eller nätagg också?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Om du återanvänder ssd/hdd så har du ju råd med förslaget för 8000kr ovan (det senaste)

Kanske kan återanvända chassi eller nätagg också?

Ja det var de jag tänkte faktiskt!

Nja, nätagget låter så väldigt mycket och chassit är inte i bästa skick.

Permalänk

Har tänkt och ökade budgeten lite mer.
Har lagt till det ni länkade och det är detta:

https://komponentkoll.se/bygg/wnSsB

Skulle behöva hjälp med ett relativt bra nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Har tänkt och ökade budgeten lite mer.
Har lagt till det ni länkade och det är detta:

https://komponentkoll.se/bygg/wnSsB

Skulle behöva hjälp med ett relativt bra nätagg?

600w och 80+ Gold. Alla duger fint

Exempel seasonic focus:
https://komponentkoll.se/produkt/109878-seasonic-focus-gx-650...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Har tänkt och ökade budgeten lite mer.
Har lagt till det ni länkade och det är detta:

https://komponentkoll.se/bygg/wnSsB

Skulle behöva hjälp med ett relativt bra nätagg?

Kolla på corsairs CV series deras cv550 brons kostar cirka 599 på Netonnet bra pris mot prestanda och tycker Corsair har de bästa nätaggregaten ur egen erfarenhet, rekommenderar att du defenetivt kör en CPU kylare håller på med ett bygge just nu med en 3600 och den blir varm som fan med stock kylare om du inte stänger av pbo(boost).

Typ såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Kolla på corsairs CV series deras cv550 brons kostar cirka 599 på Netonnet bra pris mot prestanda och tycker Corsair har de bästa nätaggregaten ur egen erfarenhet, rekommenderar att du defenetivt kör en CPU kylare håller på med ett bygge just nu med en 3600 och den blir varm som fan med stock kylare om du inte stänger av pbo(boost).

Typ såhär

https://komponentkoll.se/bild/nkIEE.png

Vill bara inflika att Seasonic tillverkar de flesta Corsair nätaggregaten då Corsair inte har någon egen tillverkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Vill bara inflika att Seasonic tillverkar de flesta Corsair nätaggregaten då Corsair inte har någon egen tillverkning

Haha de har du rätt i men jag tänker att man inte behöver ett guld nätagg i denna prisklass kanske brons med ok kvalité

Permalänk

Tack för svaren!

Men hur gör man när det står:

AMD Ryzen 5 3600 "sync_problem" Gigabyte B450M DS3H

Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (B550/X570 chipsets har garanterat stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Tack för svaren!

Men hur gör man när det står:

AMD Ryzen 5 3600 "sync_problem" Gigabyte B450M DS3H

Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (B550/X570 chipsets har garanterat stöd

Eftersom B450 är en plattform som släpptes med 2000-serien så finns det gamla bios-versioner med stöd bara för 2000-serien. För över ett år sedan släpptes 3000-serien och sedan dess ska alla tillverkade kort ha stöd för 3000 också. Men det finns en liten risk att butiken har en gammal batch. Ring och fråga eller lägg det som kommentar på ordern. På lådan till moderkortet ska det finnas en sticker med ’ryzen 3000 ready’ men allt annat med kortet är exakt samma. Problemet är att det inte går att uppdatera bios med en 3000-cpu om kortet inte redan är kompatibelt... då kommer du behöva lämna in kortet eller få tag i en 2000-cpu

Permalänk
Skrivet av medbor:

Eftersom B450 är en plattform som släpptes med 2000-serien så finns det gamla bios-versioner med stöd bara för 2000-serien. För över ett år sedan släpptes 3000-serien och sedan dess ska alla tillverkade kort ha stöd för 3000 också. Men det finns en liten risk att butiken har en gammal batch. Ring och fråga eller lägg det som kommentar på ordern. På lådan till moderkortet ska det finnas en sticker med ’ryzen 3000 ready’ men allt annat med kortet är exakt samma. Problemet är att det inte går att uppdatera bios med en 3000-cpu om kortet inte redan är kompatibelt... då kommer du behöva lämna in kortet eller få tag i en 2000-cpu

Okej, tack för hjälpen. Skrev till dem!

Tänkte höra vad skillnaden i cl är? De som är 18 cl är slut, fungerar det med 16 cl?