Permalänk
Medlem

50/60 fps videor hackar

På en dator så hackar videor på youtube som är 50 eller 60 fps. Med hackar menar jag att både video och audio gör små "skips" med några sekunders mellanrum. Datorn har inga problem med att spela upp HD-videor annars, men när de är 50 eller 60 fps så hackar det även när det är 720p50 eller 720p60.

Datorn är en Asus UX310UQK med i7-7500U processor och 16 GB RAM och GeForce 940MX grafikkort.

Har datorn inte tillräcklig prestanda för att spela upp 50 och 60 fps-videor, eller?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Kan väl ha att göra med att 50 inte går att dela jämnt på 60 Hz. Standard på YT är väl 30 FPS och då kan varje frame visas två uppdateringar på skärmen och därmed få till en jämn uppspelning. Har du testat 1080p60/720p60? Om det fungerar så är det nog ovanstående problem.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Likadant med 60 fps tyvärr.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Är det "stuttering" du syftar på?

Några frågor för att försöka ringa in var problemet ligger:

  • Har det fungerat bra förut på samma dator, eller har det alltid varit problem med detta?

  • Om det har fungerat förut, i samband med vad började detta problem?

  • Har du installerat alla drivrutiner för chipset, nätverk, ljudkort och grafikkort? Har du testat med äldre versioner?

  • Har du senaste BIOS?

  • Har du installerat om Windows men med samma problem?

  • Om du högerklickar på YT-rutan och väljer "Statistik för nördar" - hur ser det ut då på en 1080p60 video?

  • Kör du över WiFi eller trådat nätverk?

  • Kan du spela in hur det ser ut för dig (med tex OBS) när du upplever detta problem, och kan lägga upp den videon här så vi får se. Om problemet ens syns på inspelningen

Mvh
aMp

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Många frågor aMpari, ska försöka svara så gott jag kan

Skrivet av aMp:

Är det "stuttering" du syftar på?

Inte säker på vad det betyder, men om jag tolkar det rätt av googling, så ja.

Skrivet av aMp:

Har det fungerat bra förut på samma dator, eller har det alltid varit problem med detta?

Osäker faktiskt. Jag brukar inte kolla vad videor spelas upp i för kvalitet utan bara låta dem spelas upp automatiskt. Men eftersom jag inte reagerat på det tidigare så tror jag det fungerat tidigare. Även om det också skulle kunna bero på att jag inte kollat på 50/60 fps videor tidigare. Men det känns osannolikt då jag kollar videor på youtube ofta.

Skrivet av aMp:

Om det har fungerat förut, i samband med vad började detta problem?

Märkte bara av det plötsligt.

Skrivet av aMp:

Har du installerat alla drivrutiner för chipset, nätverk, ljudkort och grafikkort? Har du testat med äldre versioner?

Datorn har nyligen gjort en ominstallation av Windows 10 så vet inte vilka drivrutiner det är, antar det återställts till gamla versioner från då datorn var ny? Om jag ska installera nya drivrutiner, vilken ordning?

Skrivet av aMp:

Har du senaste BIOS?

Ser ut som att jag inte har den senaste. Kan det verkligen påverka en sån här sak?

Skrivet av aMp:

Har du installerat om Windows men med samma problem?

Nyligen ominstallerat.

Skrivet av aMp:

Om du högerklickar på YT-rutan och väljer "Statistik för nördar" - hur ser det ut då på en 1080p60 video?

Ja la märke till att det var många "dropped frames", antar det är den informationen du söker efter?

Skrivet av aMp:

Kör du över WiFi eller trådat nätverk?

WiFi

Skrivet av aMp:

Kan du spela in hur det ser ut för dig (med tex OBS) när du upplever detta problem, och kan lägga upp den videon här så vi får se. Om problemet ens syns på inspelningen

Det kan jag testa, var kan jag lägga upp videon så snabbt och smidigt som möjligt? Vill inte ladda upp den på youtube bara för detta.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Många frågor aMpari, ska försöka svara så gott jag kan

Inte säker på vad det betyder, men om jag tolkar det rätt av googling, så ja.

Osäker faktiskt. Jag brukar inte kolla vad videor spelas upp i för kvalitet utan bara låta dem spelas upp automatiskt. Men eftersom jag inte reagerat på det tidigare så tror jag det fungerat tidigare. Även om det också skulle kunna bero på att jag inte kollat på 50/60 fps videor tidigare. Men det känns osannolikt då jag kollar videor på youtube ofta.

Märkte bara av det plötsligt.

Datorn har nyligen gjort en ominstallation av Windows 10 så vet inte vilka drivrutiner det är, antar det återställts till gamla versioner från då datorn var ny? Om jag ska installera nya drivrutiner, vilken ordning?

Ser ut som att jag inte har den senaste. Kan det verkligen påverka en sån här sak?

Nyligen ominstallerat.

Ja la märke till att det var många "dropped frames", antar det är den informationen du söker efter?

WiFi

Det kan jag testa, var kan jag lägga upp videon så snabbt och smidigt som möjligt? Vill inte ladda upp den på youtube bara för detta.

https://streamable.com/

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Testat om det flyter bättre i en annan webbläsare?

Annars är det väldigt vanligt på Youtube med felmatchad framerate och mer eller mindre ryckighet om man kollar noga. T.ex 24 fps klipp som måste konverteras till skärmens 60Hz när de spelas upp. Ibland tänker jag på det, ibland inte. Fast det låter dock som du har något mer påtagligt fel.

Permalänk
Medlem

https://streamable.com/xvy6pe

Kort videoklipp men man ser och hör tydligt vad jag menar hur både video och audio hackar till.

(Originalvideo: https://www.youtube.com/watch?v=OKM--8fzDpo&t=239s )

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Använder du chrome, isf testa och stänga av maskinvaruacceleration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Testat om det flyter bättre i en annan webbläsare?

Fantastiskt, när jag kör samma video i Waterfox istället för Chrome flyter det hel mjukt, inga hack alls! Hur är det möjligt?

Skrivet av smirken:

Använder du chrome, isf testa och stänga av maskinvaruacceleration.

Testade, men hackar fortfarande.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Du har inga plug-ins eller så installerade i Chrome (typ för att ta bort reklam osv på YT)? Vissa av dem kan ställa till liknande problem.

Tack för att du svarade på frågorna! Efter att ha sett det lilla filmklippet så är det ju garanterat något som är fel.

När du installerar om Windows, så installerar Windows vissa generiska drivrutiner automatiskt, men du måste själv gå in på din moderkortstillverkares hemsida (ASUS för mig), leta upp din modell, leta efter typ support-fliken eller dylikt och hitta nerladdning av FW/drivrutiner. Jag brukar alltid installera chipset först, men det är en gammal vana - jag vet inte hur viktigt det är egentligen. Resten kör jag bara i den ordning jag har laddat ner dem typ, och har ingen specifik ordning där. Drivrutiner för grafikkort tankar jag från grafikkortstillverkarens hemsida (Nvidia i mitt fall) då de tenderar att vara mycket mer "up-to-date" i 99,9% av fallen.

Utöver det vet jag tyvärr inte riktigt vad det kan vara. För mig känns det som problem med drivrutinerna iaf, och att du inte installerat dem efter ominstallation av Windows.

Hoppas du kommer fram till en lösning så att det fungerar bra även i Chrome!

Mvh

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro