Permalänk
Medlem

Mic för två

Hej är så att min sambo och jag spelar tillsammans och eftersom vi sitter nära så kan vi sällan använda voice activation. Vi har båda skitmicar.

Men jag tänkte på att man kanske kunde göra så att köpa typ någon mic som streamers använder. Vi sitter typ som man gör på lan, alltså nära. Jag har sådana för 300 och undrar om de klarar jobbet?

https://www.maxgaming.se/sv/mikrofoner/gxt-232-mantis-streami...

Typ.

Permalänk
Medlem

Tänker du att ni båda använder samma mic? Den mikrofonen verkar ha funktioner för det i alla fall. Sen hur kvalitén blir får du forska efter.

Av personlig erfarenhet med Blue Microphones Yeti så tar de upp ljud från hela rummet mer eller mindre.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av ripan_:

Hej är så att min sambo och jag spelar tillsammans och eftersom vi sitter nära så kan vi sällan använda voice activation. Vi har båda skitmicar.

Men jag tänkte på att man kanske kunde göra så att köpa typ någon mic som streamers använder. Vi sitter typ som man gör på lan, alltså nära. Jag har sådana för 300 och undrar om de klarar jobbet?

https://www.maxgaming.se/sv/mikrofoner/gxt-232-mantis-streami...

Typ.

En risk med det är att micken tar upp mycket oljud från tangentbord/mus också, men det kanske går att trimma in på ett bra sätt. Som Drickz säger så har micken du länkade möjlighet att ta upp er båda men hur bra det blir är svårt att säga. Personligen skulle jag rekommendera separata mickar för er två, t.ex headset med mikrofon.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett argument för att ha två micar och inte bara en att det kan ju vara så att ni vill spela olika spel ibland...

Permalänk
Rekordmedlem

Mikrofoner med flera kapslar brukar oftast ha omställbar riktningskarraktär så börja med en sån och placera er rätt, funkar inte det så skaffa en mikrofon till och ställ om mikrofonen från 8 till njure.
Jag har en Blue Yeticaster och den går tex att ha mitt emellan de man vill ta upp och kör den som 8a.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Headset med mic är det som gäller, ju närmare källan micken är placerad desto lättare att filtrera bort oönskade ljud.

Permalänk
Medlem

Som andra har föreslagit så vore det mest optimalt att båda har varsin mikrofon. Vad har ni för headset eller har ni hörlurar? Sen beror det ju på vad ni har för tangentbord. Har ni mekaniskt så visst kommer det ge ifrån sig ljud som mikrofonen fångar upp. Speciellt om ni har blåa cherry mx switchar.

Jag använder RØDE Podcaster med popfilter som fungerar bra. Men då kostar den ju därefter också. Men av vana så kör jag push-to-talk.

Be a good gamer, tänk på omgivningen. Kör push-to-talk för skona medspelarens öron från tangentbord eller allmänt uppfång i bakgrunden. Om ni inte kör med en bra riktad mikrofon som inte fångar upp grannen som sitter på dass.