Permalänk

Postnord-top.se

Hej,

Någon som har fått ett sms som man ska gå in på postnord-top.se?

Alex

Permalänk
Medlem

Nope, men skulle avråda dig från att gå in där. Eller i alla fall inte lämna ut några uppgifter innan du faktiskt vet vad det är för något 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Låter som scam.

Permalänk
Medlem

Postnord varnar för scam SMS och avråder att gå in på någon annan sida än deras egna, postnord.se.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Jag vet, men jag var inte uppmärksam och lämnade ut mitt nummer......

Det kom upp en ruta att ladda ner postnords appen, men jag tryckte bort det meddelandet och fick upp en sida att jag skulle ladda ner appen. Stängde ner sidan direkt efter, men det verkar som skadan är skett......

Undrar vad det är för skada som kan ske?

Permalänk

Update!

Jag kontaktade Postnord och hon sa att jag inte behöver oroa mig, det är värre om jag hade lämnat ut mina bankuppgifter eller andra personliga uppgifter om mig

Alex

Permalänk
Medlem

Fick du SMS så hade de ju redan ditt nummer

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Det är sant, så dum jag är 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

Permalänk
Medlem

En fråga bara.. Väntade du paket eller? Vore ju komiskt om de vet om att du väntar paket och därmed skickar SMS. Var får de isf den info.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Fast nu vet de ju att numret fungerar och att någon läser de SMS som skickas ut

Men all in all förmodligen ingen större skada skedd.

Permalänk
Medlem

@improwise: Ja jo men nån som inte beställt paket skulle väl inte lämna ut sina kortuppgifter? Fail?

Jag har tex aldrig fått SMS men sen ligger inte mitt nr ute på Eniro heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Jag vet, men jag var inte uppmärksam och lämnade ut mitt nummer......

Det kom upp en ruta att ladda ner postnords appen, men jag tryckte bort det meddelandet och fick upp en sida att jag skulle ladda ner appen. Stängde ner sidan direkt efter, men det verkar som skadan är skett......

Undrar vad det är för skada som kan ske?

Spontan gissning är att det slutgiltiga målet är att få folk att ladda ner och installera den appen. Känns rätt troligt att den länken inte går till postnords app i play store utan till en fejkad app från en källa utanför play store.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Spontan gissning är att det slutgiltiga målet är att få folk att ladda ner och installera den appen. Känns rätt troligt att den länken inte går till postnords app i play store utan till en fejkad app från en källa utanför play store.

Kan nog stämma, men jag tryckte som tur inte på både pop up och sen kom det upp en sida som sa åt användaren att ladda ner appen. Tryckte inte på någon av dem.

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

En fråga bara.. Väntade du paket eller? Vore ju komiskt om de vet om att du väntar paket och därmed skickar SMS. Var får de isf den info.

Jag väntade på ett paket, måste vara någon läcka någonstans, för att mitt nummer finns inte på Eniro.

Permalänk
Skrivet av SirAlex18:

Jag väntade på ett paket, måste vara någon läcka någonstans, för att mitt nummer finns inte på Eniro.

Hade en diskussion om det här för inte så länge sedan. I och med att e-handeln är så stor, så är det en ganska rimlig gissning att det är väldigt många som väntar på paket. Jag tror då att de chansar på att folk "väntar" paket och gör bara som ett massutskick.
Ditt nummer kan ju vara registrerad på något konto sen tidigare.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Skrivet av RakatKadaver:

Hade en diskussion om det här för inte så länge sedan. I och med att e-handeln är så stor, så är det en ganska rimlig gissning att det är väldigt många som väntar på paket. Jag tror då att de chansar på att folk "väntar" paket och gör bara som ett massutskick.
Ditt nummer kan ju vara registrerad på något konto sen tidigare.

Det stämmer det du säger!

Permalänk
Medlem

Jag fick ett SMS, [PostNord] Du har ett paket som ska undertecknas. Kontrollera och en seda "is.gd. ( sedan siffror och bokstäver) Jag väntade Paket från Landstinget på en fotskena så jag kan gå bättre. Jag tryckte på länken och fick upp nått varning text att sidan ej var säker, något med att den hade raporteras av andra. Ångesten sköljde över mig och jag stängde webbläsaren och raderade SMSet.

Nu sitter jag här oroad och sköljd av Ångest. Jag brukar aldrig trycka på länkarna och vara mer efterklok men har druckit ett glas congac och var inte uppmärksam. Vad ska jag göra? kan detta skada min telefon eller mina uppgifter på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weur:

Jag fick ett SMS, [PostNord] Du har ett paket som ska undertecknas. Kontrollera och en seda "is.gd. ( sedan siffror och bokstäver) Jag väntade Paket från Landstinget på en fotskena så jag kan gå bättre. Jag tryckte på länken och fick upp nått varning text att sidan ej var säker, något med att den hade raporteras av andra. Ångesten sköljde över mig och jag stängde webbläsaren och raderade SMSet.

Nu sitter jag här oroad och sköljd av Ångest. Jag brukar aldrig trycka på länkarna och vara mer efterklok men har druckit ett glas congac och var inte uppmärksam. Vad ska jag göra? kan detta skada min telefon eller mina uppgifter på något vis?

Har du inte angett några uppgifter ska det väldigt mycket till för att det ska skada din telefon. Jag skulle säga att du inte borde vara orolig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Om du får ett sådant SMS, brukar förfarandet vara något av följande: Klicka på en länk och följ uppmaningen att installera ett program. Programmet är i själva verket ett virus som gör något dumt om du installerar det. Alternativt klicka på en länk och följ uppmaningen att ange ditt kortnummer så att skurkar kan tömma ditt kort på pengar. Om du stänger sidan direkt utan att installera något program eller ange ett kortnummer brukar det inte vara någon fara.

I princip kan det finnas ett säkerhetshål i din webbläsare som gör att ett virus laddas ner om du besöker sidan. Tillverkarna av webbläsare brukar dock vara rätt så snabba med att fixa sådana fel så snart de upptäcks, så det är väldigt osannolikt att drabbas av något sådant. Å andra sidan är det inte alltid man får säkerhetsupptaderingar till en mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om du får ett sådant SMS, brukar förfarandet vara något av följande: Klicka på en länk och följ uppmaningen att installera ett program. Programmet är i själva verket ett virus som gör något dumt om du installerar det. Alternativt klicka på en länk och följ uppmaningen att ange ditt kortnummer så att skurkar kan tömma ditt kort på pengar. Om du stänger sidan direkt utan att installera något program eller ange ett kortnummer brukar det inte vara någon fara.

I princip kan det finnas ett säkerhetshål i din webbläsare som gör att ett virus laddas ner om du besöker sidan. Tillverkarna av webbläsare brukar dock vara rätt så snabba med att fixa sådana fel så snart de upptäcks, så det är väldigt osannolikt att drabbas av något sådant. Å andra sidan är det inte alltid man får säkerhetsupptaderingar till en mobiltelefon.

Okej tacksam för svar, känns tryggare nu. Vad jag förstod det som och även min vän ( han gick in på sidan han med, bara för att kolla) så stod det följande

”WARNING: a user has reporter this shortened URL to us for benig in violation of our terms.
We haven’t have a chance to check it out, we automatically preview for shortened URLs awating our investigation. Please proceed with caution, especially if the original URL looks suspicious or if you received from a suspicious sorce.
The full link is showen below”

Det verkar vara så att sidan som de har använt för att förkorta sin URL med i SMSen. Att URLförkortar sidan har fått tips om Scam? Har jag förstått rätt?

Tack så mycket Båda två för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Fick precis ett sånt här trevligt SMS själv och det ser ut att vara precis samma bluff som cirkulerade förra året. Man klickar in på sidan, anger sitt telefonnummer/ordernummer så dirigeras man till en sida som säger att paketet är fast i terminalen och måste lösas ut genom att betala 20 spänn. Har man inte betalat något så bör man inte oroa sig, men de passar ju på nu när julhandeln trappas upp så förstår om många åker dit på det.