Överklocka RAM minne manuellt, timings osv?

Permalänk
Medlem

Överklocka RAM minne manuellt, timings osv?

Tja! Går i funderingarna om hur man ska bära sig åt för att överklocka minnena manuellt? Fläska på med Voltage och därefter öka Mhz? Kör för tillfället XMP på Corsair LPX 3000mhz CL15 men skulle vara roligt om man kan klämma ut ytterliggare lite Mhz.

Har sökt runt lite här på forumet men inte blivit något klokare tyvärr..

I7 8700k 5ghz
Asus Prime Z370
3000Mhz cl15

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

@SotarnAnton: Har du provat söka nätet på Corsair LPX 3000mhz CL15 + Asus Prime Z370 overclock?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du skämtade säkert när du sa "Fläska på med spänning[sic]" men gör inte det, ta små steg när du ökar spänningen till dina minnen så du inte bränner minneskontrollern i CPUn.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@SotarnAnton: Har du provat söka nätet på Corsair LPX 3000mhz CL15 + Asus Prime Z370 overclock?

Haha gjorde det nu på Google och då fick jag upp en tråd här på SweC.. tänkte bara på sökfältet här och youtube

Skrivet av Printscreen:

Du skämtade säkert när du sa "Fläska på med spänning[sic]" men gör inte det, ta små steg när du ökar spänningen till dina minnen så du inte bränner minneskontrollern i CPUn.

Japp det var ett skämt Små steg med spänning, och därefter mhz? Har klockat processorn manuellt men känns som det är skillnad på överklockning mellan ram och cpu.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av SotarnAnton:

Japp det var ett skämt Små steg med spänning, och därefter mhz? Har klockat processorn manuellt men känns som det är skillnad på överklockning mellan ram och cpu.

Jag kan inte bidra med så mycket hjälp här, jag kör mina minnen på XMP-profil och det får räcka. Samma med CPU, laddade bara in 5GHz-profil och startade om. Latmasken i mig du vet...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com