Permalänk
Medlem

4K eller inte? Vad tycker folk?

I höst blir det uppgradering till RTX 3000-serien, antingen 3080 eller 3090 beroende på pris, storlek, och värmeutveckling.

I samband med det tänkte jag (förmodligen) köpa nya skärmar, men känner mig rätt vilsen vad jag ska satsa på. Just nu har jag två stycken Asus PG279Q (1440p @ 144hz), men känner mig verkligen sugen på 4K, HDR (det måste inte vara 1000+ men nånting åtminstone), tunnare bezels och helt enkelt en bättre panel. ASUSarna går absolut inte av för hackor, men de har hängt med rätt länge nu. Har kikat på LG 27GN950 (4K @ 144hz) som fått galet bra kritik, men frågorna är många.

(OBS: Jag är ute efter två stycken separata skärmar, ultrawide har aldrig intresserat mig. Inte heller de här nya gaming-TV-varianterna då de är på tok för stora för min smak och plats.)

Jag är beredd att lägga lite pengar på det hela om jag hittar nåt jag gillar, så försök att bortse från kostnadsaspekten (inom rimliga gränser, är ingen miljardär ).

1. Vad tycker ni i allmänhet om 4K idag? Är det värt att köra 4K när det ännu inte finns GPUer (3000-serien troligtvis inkluderad) som konsekvent pallar 120+ fps i 4K?

2. Hur är det att köra spel nedskalat till 1440p på en 4K-skärm? Är det katastrof eller bara inte lika skarpt? Om man jämför med 1440p native?

3. Hur är det med Windows 10 skalning nu för tiden? En massa buggar eller funkar det som det ska? Vissa appar som bråkar eller hur är era erfarenheter?

4. Hur mycket extra belastning är det om man ska ha två likadana 4K-skärmar? Spelar jag så kommer jag ju inte direkt ha något krävande på den andra skärmen, men antar att det drar lite kräm av GPUn ändå. Har dålig koll på hur stor skillnad det är.

5. Är 27 tum för litet för 4K? Jag sitter just nu ca 80-90 cm från skärmen (1440p) men skulle kunna flytta den närmare till ca 60 cm - inte mer än så. Funkar det för 4K på en 27-tums eller skulle jag behöva köra 32 tum? Den där LG-skärmen känns som allt jag önskar mig, men är väldigt osäker på 27 vs 32 tum.

6. Är det stor skillnad på G-sync och G-sync compatible? Mina gamla skärmar har G-sync innan de olika varianterna fanns så jag gissar att de har inbyggda moduler då? De klarar 1-144hz. De nyare skärmarna som "bara" är compatible klarar 48-144hz. Vad exakt blir den konkreta skillnaden? Nån som kan förklara? Kommer jag märka nån skillnad? Kommer knappast spela något under 60 fps någonsin.

Uppskattar alla tips och tankar!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kör numera mest på TVn som är en 4K LG oled, för allt fler har stöd för HDR, och det ser så blaskigt ut på min 1440p ips 165hz. Jag spelar inte så snabba spel då, och då mest med racingsimstolen eller med xbox-kontroller, typ Assetto Corsa, Horizon Zero Dawn, Forza Horizon etc. Kör 4K 60fps i det mesta. Ska jag spela FPS gör jag det i 1440p i 165hz.

Jag kör spel i 1440p ibland på 4K-tvn, det ser mycket OK ut än vad 1080p gör på en 1440p-skärm. Men bara om det är typ ospelbart i 4K och man får köra på mediuminställningar för att nå 60fps.

Skalning? Det är ofta upp till applikationerna själva. Såhär ser din post ut med msi afterburner uppe. (jag har 300% scaling, 55" TV på 3 meter) Ser du vad jag kör för överklock ens?.. Så det är väldigt blandat pott. Allt i själva Windows skalar ju asbra, och alla webläsare, men ibland åker du på någon mjukvara som inte fattar vad Windows har för skalningsinställning.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@danielwerner: Jag sitter lite av i samma båt som du gör just nu och kommer följa den här tråden tills jag själv tar steget och uppgraderar mina skärmar.

Men jag kan däremot svara på några av dina frågor kring användning av en 4k-skärm (använder en i jobbet dagligen).

3. Hur är det med Windows 10 skalning nu för tiden? En massa buggar eller funkar det som det ska? Vissa appar som bråkar eller hur är era erfarenheter?
Svar; Rent generellt så är det bara riktigt gamla applikationer som får lite tokspel ibland, antingen så visas allt helt åt fanders eller så är det bara väldigt smått (vanligast). Men vanlig användning? Inga som helst problem

4. Hur mycket extra belastning är det om man ska ha två likadana 4K-skärmar? Spelar jag så kommer jag ju inte direkt ha något krävande på den andra skärmen, men antar att det drar lite kräm av GPUn ändå. Har dålig koll på hur stor skillnad det är.
Svar; Nu spelar jag ju inte på jobbdatorn, men rent generellt så ser jag inte så överdrivet mycket extra belastning mot när det inte är 4k (exempelvis: videouppspelning kommer eventuellt att dra av både encoding och decoding eller bara decoding, och därefter all övrig overhead för att visa bild). Så med andra ord nej

5. Är 27 tum för litet för 4K? Jag sitter just nu ca 80-90 cm från skärmen (1440p) men skulle kunna flytta den närmare till ca 60 cm - inte mer än så. Funkar det för 4K på en 27-tums eller skulle jag behöva köra 32 tum? Den där LG-skärmen känns som allt jag önskar mig, men är väldigt osäker på 27 vs 32 tum.
Svar; jag använder idag 30tum på de skärmar jag har via jobbet. Vilket jag tycker känns lite som en sweetspot just nu. Det är stort, men inte tokstort. Tänk bara på att det tar plats!

Permalänk
Medlem

Är i samma tankebanor och kanske köper den skärmen med ifall 3000-serien klarar av 4K. Har en XPS 17" med 4K panel som är otroligt trevlig jämfört mot min PG278QR, så jag längtar verkligen till 4K gaming.

I allmän användning är 4K en riktigt trevlig upplevelse. Det är just spel som är så sjukt tungdrivet och framerates är inte tillräckligt stabila iaf med min 1080Ti. Nu är jag bortskämd med 120-160hz så flytet i bilden tycker jag är viktig.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle avvakta och se hur korten levererar, och om de lever upp till det du vill spela.
Jag skulle nog välja en skärm som stödjer både AMD och Nvidia kort, dvs det de kallar för gsync-kompatibel. Motivationen är att man ofta behåller sin skärm längre än sitt grafikkort. Det skulle kunna vara så att AMD eller för den delen Intel inom något eller ett par år har mycket bättre produkter på marknaden än Nvidia har, och vill du då uppgradera så har du säkrat adaptiv synk till de korten. Sen brukar de generellt vara billigare då man inte behövt köpa Nvidias egna kretsar.

byter du dock skärm ofta så faller det konceptet ☺️.
Resten låter jag andra svara på för det är jag inte lika bra på, men kan iaf slänga in mina reflektioner. Hoppas du gör ett bra val och blir nöjd i slutändan. Det är det som räknas ☺️

Permalänk
Avstängd

För tidigt för 4k, alltför mycket presterar för dåligt idag.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

@danielwerner: Kan tipsa dig om följande skärm https://www.mistore.se/sv/ljud-video-bild/tv/mi-curved-gaming... ifall det nu kan vara något för dig.

Om du köper den från Mi store så använd koden MistoreSthlm20 för 20% Rabatt. Gäller fram till och med idag så passa på!

Då landar priset på 3592:- vilket är otrligt prisvärt på en sådant här skärm.

- 34 tum
- 21:9 ultra-wide
- 1500R välvd skärm
- Högupplöst (3440 x 1440)
- 144 hrz
- Freesync

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Jag är inte så intresserad av fps över 60, knappt ens det, däremot är hög upplösning intressant.

En 5K-skärm går att få för vettiga pengar. 8k är dock runt 40kSEK.

Permalänk
Bildexpert

Jag uppgradera själv nyligen från Sony GDM-FW900 (16:10 HD-CRT) där jag körde 1920x1200 till en Eizo EV3285. Är man bekant med den äldre vet man att det främst är storleken och upplösningen som kan kännas som bristfälligt idag, ty bilden på den var närmast fantastisk och jag tvekade länge innan jag slog till på något mer nymodigt. Sett till helheten tyckte jag att Eizon var den mest värdiga ersättaren. Nu tror jag inte att du skulle köpa denna typ av skärm eller för den delen göra en jämför uppgradering, men känner ändå att jag kan skriva av mig om mina tankar rent generellt.

Velade ett tag mellan 3285 och den mindre 2785, men iom den förhållandevis lilla prisskillnaden gick jag på den större. Och i överlag tror jag att det var rätt gjort. Har under längre tid använt HP Z27s och 5K iMac 27" där jag känt mig begränsad av storleken. 32" (eller 31.5" egentligen) var precis lagom för mig. Det enda jag saknar är möjlighet att kunna rotera skärmen.

Skärmen i fråga är ju avsedd för traditionellt datorbruk, så 60Hz är max standard och jag kan inte prova högre bildfrekvens än så förstås. Fast det hade nog inte hjälpt särskilt mycket då jag sitter på ett GTX 1070 och det är knappast gjort för 4K, även om det går att köra många spel i hög upplösning om man pillar med inställningar och i en del fall får nöja sig med lägre framerate. Har lyckats få RDR2 att lira utmärkt i 3840x2160 med i princip konstant 30fps med samma inställningar som ger mig runt 65-70fps i 1920x1080. För mig är de bildmässiga förbättringarna iom den högre upplösningen så pass påtaglig att jag hellre uppoffrar bildfrekvens i just det fallet, även om så inte alltid är kontentan förstås. Ibland skalar jag hellre upp 2560x1440 för att få bättre flyt och behålla någotsånär duglig grafikkvalité. Beroende på kantutjämning kan det fortfarande se rätt bra ut, även om det såklart är ett tydligt steg under native 4K.

Windows integrerade skalning tycker jag i överlag inte fungerar särskilt bra vid desktop. Uppfattar artefakter i typsnitt som väldigt påtagliga och störande om man inte använder jämn skalning (200%, 300% etc). Plus att en del av de programvaror jag jobbar med ger en del grafiska buggar. Phoenix Touch (programvara för filmrestaurering) minns jag var närmast obrukbart med skalning aktiverat. I jämförelse har Apple lyckats mycket bättre med skalningen i macOS. Även något sådant som att skala 3200x1800 till 3840x2160 fungerar närmast fläckfritt.

Mao skippar jag skalningen helt i Windows 10.

Det är fantastiskt skönt att verkligen kunna fylla skärmen och ha så mycket i bild på en och samma gång. Ur det avseendet känner jag att 4K är lite underskattat i datorsammanhang. Jag får lätt lite one size fits all-känsla av Eizon. När jag är på forumen hamnar jag lite närmre skärmen och kan se många inlägg utan att behöva skrolla. Och när jag lirar lutar jag mig bakåt en smula och då hamnar hela skärmen i synfältet. Allt utan att jag finner upplösningen att vara bristfällig. Och under förutsättningarna att färgerna återges korrekt, blir också kreativt skapande betydligt mycket roligare på en mer högupplöst skärm. Photoshop och Lightroom drar stor nytta av de extra pixlar eftersom layouten inte tar upp lika stor andel av bildytan.

För att ge en sammanfattad åsikt så skulle jag säga solklart ja, 4K är värt det om de övriga egenskaperna som är viktiga för dig (som användare) också uppfylls. Personligen värderar jag korrekt bildåtergivning mycket högt och Eizon fyller mina krav, men de billigare alternativen från Philips och Samsung hade förmodligen inte tillfredsställt mig särskilt mycket. Baserat på vad TS skriver går ju Eizon fetbort utan vidare. Men hittar man en skärm med de egenskaper man vill ha och utöver det har en 3840x2160-panel (eller närliggande upplösning), så tror jag att den högre upplösningen nästan undantagslöst förhöjer intrycket gentemot likvärdig skärm med 2560x1440-panel. Även om det förstås kan krävas mer jobb att få till grafikinställningar, skalning etc. såsom man själv vill ha det.

Permalänk
Medlem

Kör med en 32" UHD/4K på jobbet, är något för liten för 100% skalning. Det går ja, men är inte vilsamt att titta på, får anstränga ögonen lite. Ska jag läsa något längre så lägger jag gärna över det på andra skärmen som är en 24" 1080p, klart mer behaglig att titta på.

Läs för övrigt här kring skärmar/upplösning/skalning m m, säger en del.

Du säger dig vilja ha 2 separata skärmar ja, men tänker du dig att ha en centrerat och en på sidan eller så att skärmkanterna hamnar i mitten?
För spelande vill man helst ha en centrerat, men då hamnar andra skärmen lite väl långt åt sidan även med 24".

Tänk då även på bredden; två 27" eller större blir ju rätt brett. Hörde att användarna hos en av våra kunder fått rekommendationer av ergonomer, att byta ut sina två skärmar mot en ultrabred då det innebär mindre huvudrörelser (antagligen för att någon fått problem av det).

Vad vill du uppnå (med reservation att jag kanske missat om du nämnt det någonstans i tråden, är sent):
Mer arbetsyta, skarpare bild?

Personligen skulle jag inte välja 27" UHD då det absolut kommer att kräva en hel del skalning, vilket tar bort en del av vinsten med högre upplösning.

2 st 32" kan funka, även om det blir både brett och något ansträngande att titta på utan skalning.
För egen del skulle jag tänka mig antingen ultrabred i form av 38" 3840x1600 el minst 40" 4K/UHD. Har på sistone börjat fundera på att köra med en 65" LG OLED på eget golvstativ en bit framför bordet, får se vad det blir.

Skalningen i W10 fungerar hyfsat för det mesta, främst en del äldre program som kan ha problem att skala rätt. Men som det även står där på sidan jag länkade ovan tappar man ju lite med det.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag kör numera mest på TVn som är en 4K LG oled, för allt fler har stöd för HDR, och det ser så blaskigt ut på min 1440p ips 165hz. Jag spelar inte så snabba spel då, och då mest med racingsimstolen eller med xbox-kontroller, typ Assetto Corsa, Horizon Zero Dawn, Forza Horizon etc. Kör 4K 60fps i det mesta. Ska jag spela FPS gör jag det i 1440p i 165hz.

Jag kör spel i 1440p ibland på 4K-tvn, det ser mycket OK ut än vad 1080p gör på en 1440p-skärm. Men bara om det är typ ospelbart i 4K och man får köra på mediuminställningar för att nå 60fps.

Skalning? Det är ofta upp till applikationerna själva. Såhär ser din post ut med msi afterburner uppe. (jag har 300% scaling, 55" TV på 3 meter) Ser du vad jag kör för överklock ens?.. Så det är väldigt blandat pott. Allt i själva Windows skalar ju asbra, och alla webläsare, men ibland åker du på någon mjukvara som inte fattar vad Windows har för skalningsinställning.

https://i.imgur.com/Ci9dhL8.png

Vilken tv har du?

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Rekordmedlem

Lägre upplösningar än 4k på skärmar över 7" borde förbjudas, det är dags för datorerna att utvecklas i stället för att bromsa utvecklingen mot bättre bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

1. Vad tycker ni i allmänhet om 4K idag? Är det värt att köra 4K när det ännu inte finns GPUer (3000-serien troligtvis inkluderad) som konsekvent pallar 120+ fps i 4K?

Tycker det är en fröjd att köra 4K bara i Windows. Allt är så skarpt och fint 😁

Citat:

2. Hur är det att köra spel nedskalat till 1440p på en 4K-skärm? Är det katastrof eller bara inte lika skarpt? Om man jämför med 1440p native?

Inga problem. Finns skalning numera så man typ inte märker att det är en annan upplösning (på själva skalningen vill säga, tänker INTE på grafikkvalitet nu). Kör själv t ex Borderlands 3 i 1440p då jag får för dålig prestanda i 4K.

Citat:

3. Hur är det med Windows 10 skalning nu för tiden? En massa buggar eller funkar det som det ska? Vissa appar som bråkar eller hur är era erfarenheter?

Inte haft några problem än så länge. Det betyder dock inte att problemen inte existerar.

Citat:

5. Är 27 tum för litet för 4K? Jag sitter just nu ca 80-90 cm från skärmen (1440p) men skulle kunna flytta den närmare till ca 60 cm - inte mer än så. Funkar det för 4K på en 27-tums eller skulle jag behöva köra 32 tum? Den där LG-skärmen känns som allt jag önskar mig, men är väldigt osäker på 27 vs 32 tum.

Beror nog på vad man är van vid. Jag gick från 32" 1440p till 27" 4K och kan inte säga att det är några problem. Men det här är en sak som är väldigt subjektiv.

Permalänk
Medlem

@danielwerner

Jag har en Acer 4K 120Hz. Som jag köpte efter ha läst Thomas utmärkta recension.

Jag spelar en del. Men jag konsumerar nog mer text och video och där är 4K ovärderligt.
Bara att läsa text här på SweClockers är bra mycket trevligare än 1440p och 1080p skulle jag inte ens kunna tänka mig.(Min LCD monitor år 2004 var 1920x1200).

Ang spel tycker jag det går utmärkt att spela dom flesta spel i 4K, då hade jag ett 2080. T.ex. Flight Simulator alphan kunde jag köra i 4K med 30-40+fps.
Om det finns spel som blir för tunga i 4k är det bara köra dom i 1440p, inga problem. Som Escape from Tarkov.

Sen gick jag från 144Hz till 120Hz nu och jag märker ingen skillnad, inget jag saknar. Jag är grymt nöjd med min IPS 4k 120Hz, inga hemska eftersläp som många VA paneler har i mörka partier & bra färger.

Permalänk
Medlem

Går mot strömmen här och säger att 4K är överskattat i många fall.
Kanske att 3080/3090 presterar tillräckligt men överlag kostar det mer än det smakar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag tycker Windows 10 fortfarande är fruktansvärt dåligt med skalning. På macOS fungerar det fantastiskt bra, men på Windows så kan vissa program vara suddiga åt skogen och vissa är för små och vissa (oftast populäraste) helt bra. Vissa ikoner är suddiga, ansluter du med RDP utan skalning kan allt vara för stort och när du kopplar från kan vissa ikoner bli suddiga eller så fastnar vissa program vid det skalade läget och måste startas om.
Blandar du skärmar med olika skalning så ändrar fönstren storlek just vid sömmen mellan skärmarna och en del förblir suddiga när de flyttas tillbaka och en del förblir stora på den andra skärmen.

Så nä, jag tycker det var skönt att gå från 4K till 1440p och slippa alla buggar med skalning i windows.
Dock är ju (korrekt renderad) text väldigt avrundad och fin i 4K med 200% skalning, är väl det enda man saknar.

Spel och sånt är ju OK för typ alla spel har ju render resolution nuförtiden så du kan få HUD i fin knivskarp 4K men 3D världen i 1080p och därav få samma FPS som i 1080p.

https://tonsky.me/blog/monitors/

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av donald1963:

Vilken tv har du?

LG OLED 55B7V. Dvs 2017 års modell av LGs 55" toppskikt. (Även om just B-serien är den billigaste i toppskiktet, nåväl)

Skrivet av Json_81:

Går mot strömmen här och säger att 4K är överskattat i många fall.
Kanske att 3080/3090 presterar tillräckligt men överlag kostar det mer än det smakar.

Du står i en ganska svag ström här Jag spelar "långsamma" spel som Tomb Raider i 4K på stor TV för där får jag HDR och annat mums. Ska det gå undan som i t.ex. Division2 så går det ju inte att spela i 4K60, utan då sätter jag mig vid 165hz-skärmen med lägre upplösning och utan HDR.

Vi entusiaster här på swec är ju mycket petigare än medelsvensson också, så allt vi säger får man ta med en nypa salt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

LG OLED 55B7V. Dvs 2017 års modell av LGs 55" toppskikt. (Även om just B-serien är den billigaste i toppskiktet, nåväl)

Du står i en ganska svag ström här Jag spelar "långsamma" spel som Tomb Raider i 4K på stor TV för där får jag HDR och annat mums. Ska det gå undan som i t.ex. Division2 så går det ju inte att spela i 4K60, utan då sätter jag mig vid 165hz-skärmen med lägre upplösning och utan HDR.

Vi entusiaster här på swec är ju mycket petigare än medelsvensson också, så allt vi säger får man ta med en nypa salt

I det fallet är det HDR som gör den stora skillnaden, inte 4K upplösningen (jag har en LG C9 själv).

Vet inte om det så svag ström, många väljer ju fortfarande 1440p eller t o m 1080p skärmar till sina speldatorer.

Absolut att 4K är bättre, men står fast vid att det kostar mycket mer än det smakar än så länge.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Json_81:

I det fallet är det HDR som gör den stora skillnaden, inte 4K upplösningen (jag har en LG C9 själv).

Vet inte om det så svag ström, många väljer ju fortfarande 1440p eller t o m 1080p skärmar till sina speldatorer.

Absolut att 4K är bättre, men står fast vid att det kostar mycket mer än det smakar än så länge.

Jodå du går emot en väldigt svag ström. Dom allra flesta föredrar 1440p eller lägre, så du sticker inte ut hakan speciellt mycket när du säger att 4K är lite överskattat.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jodå du går emot en väldigt svag ström. Dom allra flesta föredrar 1440p eller lägre, så du sticker inte ut hakan speciellt mycket när du säger att 4K är lite överskattat.

Ah, missförstod dig lite

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skrivit det i andra trådar, och min åsikt är att 40-43" är optimalt för 4k. Och att i dagsläget vänta till DP2.0 kommer till skärmarna.

Och vad jag förstår, är DP2.0 i stort sett bekräftat för Nvidias 3000-serie.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Skrivit det i andra trådar, och min åsikt är att 40-43" är optimalt för 4k. Och att i dagsläget vänta till DP2.0 kommer till skärmarna.

Och vad jag förstår, är DP2.0 i stort sett bekräftat för Nvidias 3000-serie.

HDMI 2.1 lär räcka mer än väl för tillfället, vet inte om till exempel specifikt GSYNC kommer kunna fungera med HDMI 2.1 dock. Ryktena just nu pekar mot DP 1.4a tycker jag det ser ut som.

Personligen tycker jag vi har alldeles för låg DPI/PPI på skrivbordet, 4k på 27 tum ger ~163 PPI, då börjar man komma någonstans.

Permalänk
Bildexpert 📺

4K är gammalt vid det här laget. Konsumentskärmar med 4K-paneler började dyka upp under 2012-13 och det finns budgetmodeller sedan flera år tillbaka. Apple har 4K eller 5K som standard på sina iMac sedan 4-5 år tillbaka med Radeon 380 som motor inledningsvis. Skalar sömlöst. Finns nog inte många iMac-användare som anser det vara en nackdel med 5K på 27-tum. Användare av diverse egenkompilerade kärnor brukar också berätta om liknande problemfria upplevelser.

Här tycker jag diskussionen ofta fastnar i samma gamla startgropar som det var för snart 10 år sedan. Man måste ha minst dubbla 980Ti. Sade man 2015. Sedan var det minst dubbla 1080Ti och nu är det minst 2080Ti men inte ens den duger. För man är fast i något tankesätt om att man måste alltid köra alla spel i 4K om man har en 4K-skärm. Man måste alltid rendera spelen i minst 144 FPS om skärmen klarar 144 Hz.

Så länge vi håller oss inom någon form av allround-perspektiv – till skillnad från 240–360 Hz dedicerade spelskärmar etc. – är 4K överlag det bättre valet framför 1920x1080- och 2560x1440-skärmar. Tack vare skalning och pixeltäthet kan 4K-skärmen ta sig an alla tre roller.

  1. 1080p på 4K-panel. Du kan köra spel renderat 1080p med väntad hög FPS om det är vad spelet kräver. Med bildkvalitet som är långt bättre Full HD-skärmar tack vare pixeltätheten. Pixelstrukturen är knappt synlig på 4K-skärmen men tydligt framträdande på 1920x1080-native.

  2. 1440p på 4K-panel. Du kan köra spel renderat i 1440p med en kvalitetsnivå som är nästan snarlik med 2560x1440-native. Blir aningen mjukare än native panel, men högre pixeltäthet på 4K-panel minskar samtidigt synlig pixelstruktur jämfört med 2560x1440-native.

  3. 4K native. Du kan köra 4K native så länge du ha grafikkortet och anpassar dig efter spelet. Likt att sikta på ≈60 FPS med hjälp adaptiv synk. Nackdelen är man lätt vänjer sig vid hur mycket bättre moderna spel ser ut i 4K så man vill gärna undvika (1) och (2) vilket då ändå pressar en mot ett nytt superdupergrafikkort. Det är svårt att kliva ned till 1440p-nivå igen när man vant sig vid hur 4K kan se ut.

Med 4K-panel kör du 3840x2160 i Windows och kan skala tämligen fritt efter önskemål och synförmåga med en överlägsen text- och grafikrendering jämfört med 1920x1080- och 2560x1440-native. Framför allt texten skulle jag säga. Läsbarheten på 4K–150% ökar ordentligt jämfört med 1440p–100%. Samma skala men direkt bättre kvalitet.

Problemen som dyker upp har egentligen inte med 4K-skärmen att göra. Men är likväl tydliga för dem som drabbas. Här är förstås Windows 10 verkligen den stora bromsklossen. Moderna och välbyggda program fungerar och drar fördelar med skalat gränssnitt. Men har man någon mjukvara – gammal som ny – vilka som bygger sitt gränssnitt på omodernt vis är det som beskrivet ett problem. Då förstår jag att man vill ha 35:or och 43:or med 4K eftersom man då är närmare pixeltätheten hos 2560x1440-native och kan köra programmen i 1:1-förhållande utan att det blir svårt att se, suddigt eller andra försämringar.

Till nackdelarna med 4K-skärmar hör det begränsade urvalet – särskilt för >60 Hz samt då märkbart högre priser. Vilket delvis hänger ihop med problemet ovan. Folk fortsätter fråga efter samma gamla 2560x1440- och 1920x1080-paneler år efter år. Dessa pressas i pris år efter år medan 4K-alternativen kommer lite då och då.

Jag skulle säga RTX2070-nivå med genomtänka grafikinställningar i spelen räcker som en grundplåt för att kunna köra moderna spel i 4K. Och har man krav på högre FPS än vad ens dator orkar med kan man alltid kliva ned till rendering i 1080p eller 1440p för vad som är bättre eller likvärdig nivå med native paneler. Och man har alltid möjligheten att skala i Windows – om ens mjukvaror tillåter – för bättre kvalitet.

Den här valfriheten får man inte med 2560x1440. Å andra sidan är det mesta enklare med 2560x1440.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Laxpudding:

Här är förstås Windows 10 verkligen den stora bromsklossen. Moderna och välbyggda program fungerar och drar fördelar med skalat gränssnitt. Men har man någon mjukvara – gammal som ny – vilka som bygger sitt gränssnitt på omodernt vis är det som beskrivet ett problem.

Jag tycker det är dumt att skylla på Windows 10 här. Det är utvecklarna som är den stora bromsklossen. Det är ju det du menar i resten av meningen väl?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Printscreen: Den ständiga frågan – vems är felet? Allas skulle jag säga. Utvecklare som inte tar sin del av ansvaret. Microsoft som inte gör rätt verktyg tillräckligt attraktiva, kanske för lite piska och för mycket låt-gå-attityd istället.

Jag vet inte. Skådar bara resultatet.

Permalänk
Medlem

Har även jag haft ögonen på denna skärm och funderar på att köpa senare då jag även uppgraderar hela datorn.
Haft ungefär samma frågeställningar som du så denna tråd kommer följas.
dock har jag ytterligare frågor som jag hoppas man kan få svar på.

Denna monitor är Freesync Premium Pro klassad vilket gör att den även har amds LFC (Low Frame Compensation) men hur fungerar det med Nvidia kort?
Som jag uppfattat det behövs amds mjukvara installerad för att LFC ska fungera, är det så?
Blir det inte konflikter med Nvidias Mjukvara?
Fungerar AMDs LFC lika bra som Nvidias egen? Eller är det inte lika bra "flyt" då AMDs är mjukvarubaserad medans nvidias version är hårdvarubaserad?

Permalänk
Medlem

Gick från 1440p till 4K (båda 27”) och sedan tillbaka till 1440p (34” 21:9). Tycker inte att 4K var värt det i slutändan. Visst blir bilden något skarpare, men prestandaförlusten är en nackdel som väger mer än fördelarna. Så kör vidare på dina skärmar, alt byt ut till 21:9 eller 32:9. RTX 3000-serien kommer förmodligen även få stöd för DLSS 3.0, vilket lär göra native 4K ännu mer meningslöst.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nimafor:

Denna monitor är Freesync Premium Pro klassad vilket gör att den även har amds LFC (Low Frame Compensation) men hur fungerar det med Nvidia kort?
Som jag uppfattat det behövs amds mjukvara installerad för att LFC ska fungera, är det så?

LFC är kort och gott att grafikkortet håller signalen inom Panelens synkroniseringsspann när den sjunker för lågt. Har skärmen ett spann på 48–144 Hz ska grafikkortet vid 47 FPS istället repetera bildrutan så att panelen tillfälligt drivs i 94 Hz. Detta i syfte att undvika att kliva under gränsen för skärmens synkroniseringsspann då det kan få mindre lyckade konsekvenser likt flimmer och hack.

LFC kräver att skärmens synkroniseringsspann är tillräckligt stort. Siffran om 2,5x-omfång brukar cirkulera. Dvs 48 – 144 Hz (3x) fungerar medan 60 – 120 Hz (2x) inte ska fungera vilket då riskerar leda till mer hack och flimmer när FPS:n pendlar.

Detta kräver ingen särskild mjukvara. Dock lade AMD till funktionen i Radeon-drivrutinerna i ett senare skede när Freesync fortfarande var ganska nytt. Vilket verkar ha misstolkats som att det är en särskilt program som ska till. Men det är alltså inbakat i drivrutinen hos både Nvidias och AMD:s grafikkort.

Nvidia gör exakt samma sak med VESA Adaptive och de skärmar som är G-Sync Compatible-Certifierade måste hantera detta.

Nu är LFC inte så där enormt viktigt. Det är mer en funktion som finns där så länge skärmen har just ett 2,5x-spann för synkroniseringen. Kliver man under synkspannets nedre gräns brukar inte LFC göra vare sig till eller ifrån. Så generellt, se till att du orkar driva spelen över den under FPS-gränsen för skärmens synkande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

prestandaförlusten är en nackdel som väger mer än fördelarna

Vad förlorar man i prestanda? Jag menar, det fungerar bra att spela i 1080p eller 1440p utan att det ser dåligt ut i dagens läge.

Permalänk
Medlem

Jag gick nyligen från en 1200p 24" (Eizo Flexscan HD2441W) till två 4k 28" (Asus VG289Q) skärmar. Köpte först en och hade min 24" som sekundär skärm. Men skillnaden i skärpa på text var för påtaglig så blev att köpa en till 4k skärm att ha som sekundär. Är inga värstingskärmar direkt men är riktigt nöjd med dem.

Jag spenderar drygt 8h om dagen stirrandes på kod alternativ läser forskningsrapporter. Spelar knappt därav 60+ Hz eller HDR (inget bra stöd för det än på egen kompilerade kärnor) är inte så viktigt. Utan för mig var det skärpan jag var ute efter och kan säga att 4k levererar.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.