Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Fast då kör man spelen i 1080 eller 1440. Blir ju ofta bättre bild än en native 1089 t.ex. Och till allt annat har du knivskarp bild

1080P på 4K går bra då det är 4x nerskalning men 1440P ser inte lika bra ut då det är 2.25x skalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Finns det något bra ställe där man kan jämföra 1440p native mot 1440p på 4k skärm i olika spel för att lättare bilda sig en uppfattning? Eller går det inte att se för att man bara sitter på 1440p för närvarande?

Öppet köp, prova själv!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Finns det något bra ställe där man kan jämföra 1440p native mot 1440p på 4k skärm i olika spel för att lättare bilda sig en uppfattning? Eller går det inte att se för att man bara sitter på 1440p för närvarande?

Nej, det går inte att visa skillnaden på en 1440p-skärm. 4K är mer än dubbelt så många pixlar jämfört med 1440p, så alla sådana jämförelser skulle bli missvisande. Även om man skalade upp en bild med samma förstoringsfaktor (så ca. 1707x960 till 2560x1440) så skulle resultatet bli mycket sämre på 1440p-skärmen p.g.a. den lägre upplösningen.

Detta förutsätter att vi pratar om skärmar i samma storlek. Om man istället jämför en 1440p-skärm med en större 4K-skärm så att de har samma pixeltäthet så skulle man kunna jämföra dem genom att skala upp 1440p-bilden till 4K och bara visa så mycket av den uppskalade bilden som får plats på 1440p-skärmen. Men lite tveksamt hur användbar en sån jämförelse egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

1080P på 4K går bra då det är 4x nerskalning men 1440P ser inte lika bra ut då det är 2.25x skalning.

Fast det är inte så enkelt tyvärr. Vissa 1080 till 4k skalar inte en pixel till fyra, utan de applicerar en algoritm på hela bilden och visar sen resultatet. Krasst Jan man säga att dyra skärmar klarar skalning bättre.

Testa en bra 4k skärm o kör i 1440. Tror du blir förvånad (och kan nog inte säga vilken som är vilken u ett blindtest med en native). Åtminstone inte i storleken 26 tum. TV storlek och 50 cm från skärm så kan du nog se skillnad

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Greed:

4K på 27" och 32" skärmar ser för smått ut tycker jag, har testat både 27" 4K och 27" 1440P och det är för lite skillnad för att det ska vara värt smällen man tar med FPSen i mitt tycke. Behövs 40-43" som andra är inne på för att verkligen dra nytta av 4K i spel.

När du kör 4K på 40-43 tum kör du ungefär samma upplösning, cirka 110 ppi, som vid 27-tum 2560x1440. Så samma sak som innan fast med fler pixar på höjden och bredden. Detta är ju den rimliga lösningen om man bara vill ha mer fysisk yta att röra sig på. Dock inte alla som kan eller vill ha den ytan på skrivbordet.

En av poängerna med 4K på 27-tum är den ökade tätheten med ca 160 ppi som ger möjligheter att skala bilden mer efter önskemålen. Samt bättre döljer den pixelstruktur som fortfarande är framträdande via ≈100 ppi vid skrivbordsavstånd.

Av samma anledning är 8K på 27-tum någonstans en optimal nivå. Då ligger alla skalningsproblematik på en pixelnivå som är under även fullgod synförmåga. Man kan köra vilken effektiv upplösning man vill på en sådan skärm.

Jag menar att det är en väldig uppenbar skillnad med ett och samma spel renderat i 1440p och i 4K på 27-tum. Såväl native paneler som skalat på 4K-panel. Syns inte den skillnaden skulle jag säga själva jämförelsen inte är rätt genomförd. Det är ganska vanligt att man fortfarande kör 2560x1440-rendering till 4K-skärmen och drar slutsatsen att 4K är onödigt. Har haft en hel del sådana exempel här på forumet men också IRL.

Det kan också vara att man jämför spel vilka saknar högupplösta texturer eller på annat sätt inte vinner på högre upplösning. Samt också att något inverkar på jämförelsen, likt avstånd och synförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag menar att det är en väldig uppenbar skillnad med ett och samma spel renderat i 1440p och i 4K på 27-tum. Såväl native paneler som skalat på 4K-panel. Syns inte den skillnaden skulle jag säga själva jämförelsen inte är rätt genomförd. Det är ganska vanligt att man fortfarande kör 2560x1440-rendering till 4K-skärmen och drar slutsatsen att 4K är onödigt. Har haft en hel del sådana exempel här på forumet men också IRL.

Det kan också vara att man jämför spel vilka saknar högupplösta texturer eller på annat sätt inte vinner på högre upplösning. Samt också att något inverkar på jämförelsen, likt avstånd och synförmåga.

Detta gjorde mig fundersam. Menar du att det ser bättre ut att köra 1440p på 4k skärm pga den högre ppi (som jag har för mig du påpekat i ett tidigare scenario) ?
Eller menar du att det alltid ser sämre ut att skala om jämfört med native?

@Laxpudding

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nimafor: Jag beskriver skillnaden med att skala i 27 tum 1440p skalat på 4K-panel vs. 1440p-native det här inlägget i tråden: #18574052

1440p skalat på 4K-panel i samma tumstorlek ger något mjukare bild. Samtidig gör pixeltätheten på 4K-panelen att pixelstrukturen inte framträder. Mindre screendoor-effekt. Detta då jämfört med 1440p-native.

Ett hyfsat modernt spel renderat i 4K-native mot 1440p-native är däremot en enorm skillnad. Missar man denna skillnad har man förmodligen missat något i jämförelsen. Detta sker oväntat ofta när ämnet diskuteras. Finns gott om exempel där personer inte tycker 4K-panel gör skillnad och det visar sig att de aldrig ändrat grafiken i spelet de jämför. De kör inte spelen i 4K på sin 4K-panel.

Det är ju rätt vanligt att spel på förhand ställer sig på en icke-panelnative-rendering i många spel. Rätt ofta jag när jag testar 2560x1440-skärmar eller 4K-skärmar lägger sig spelen på 1920x1080 på egen hand, vilket då måste ändras. Uppenbarligen är det många som inte tänker på detta – eller ens är medveten om att detta måste ändras i spelen baserat på den skärm man kör.

Likt "klassikern" där någon köper en ny 1440p-skärm, kopplar ur sin gamla 1080p-skärm och (omedvetet) fortsätter spela med spelen i 1920x1080-rendering. Och i det tysta inte vågar säga att det är finare färger men kanske oskarpt. Eller faktiskt vågar fråga i forumet och då lär sig att spelen har en inställning för hur de ska renderas.