AMD rapporteras möta RTX 3000-serien med 16 GB grafikminne

Permalänk
Medlem

undrar hur de tackar RTX , eftersom det fins på consolerna antar jag att stödet fins men är det samma RTX som nVidia kör? mkt nya tekniker alltså svårt att hålla koll på vad som funkar vart DLSS är väll samma där det kommer ej fungera på AMD pga tensor cores?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Måste inte AMD ha mer minne, eftersom saker kraschar när korten når taket?😜

Permalänk
Medlem

Jag är helt nöjd med den nya generationen grafikkort.

Jag är helt nöjd med den nya generationen grafikkort. Naturligtvis är priserna branta, men jag har äntligen en känsla av att ett stort steg har gjorts i grafikkort. Det var alltid det största problemet tidigare: Knappast en ny generation var värdefullt och grafikkorten blev ändå föråldrade extremt snabbt. Jag berömmer mig själv för modet och har uppgraderat igen under lång tid. Min GTX1050 kan bara inte följa någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Big Navi ...... Om det är 16 GB v ram så borde detta vara en 256 MB stor buss .

512 bit buss. Dvs de behöver bara 1GB kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

MB?
Skulle inte big navi vara en krets på 500mm2? Är ju dubbelt så stor som Navi 10 XT... Att nå upp till 2080Ti i prestanda ska nog inte vara något problem (om deras RT-lösning inte äter enormt mycket kisel). Problemet är nog snarare att dom hade räknat med att kunna lägga den i en annan prisklass..

Lool Tänkte mig inte för menade 256 bit buss och stora Navi borde ha 384

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Hjälpsam

Jag har sagt det förut, men jag håller forfarande fast i detta.

Finns ett par saker som talar för att Navi 2 kommer att prestera bra.

  1. Konsollerna har Navi 2, de presterar enligt uppgift bra.

  2. Nividas "låga" priser, Nvidia har inte låga priser utan mycket goda skäl.

  3. Nvidias höga strömbudget, de har den av någon anledning.

Tror ni på fullt allvar att Nvidia skulle lanserat nya kort till dessa priser, om de uppfattat att AMD presterar som skit.
Vad tror ni är anledningen?
För att vara snälla?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@ipac: Ja det skulle funka med även om det låter mindre troligt

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Rimligaste gissningen är väl att ’BigNavi’ presterar minst dubbelt mot 5700XT eftersom den har dubbelt så många kärnor, bara där är vi nära 3080 i ren GPU-prestanda.

Minnesbandbredden och GDDR6 är inget problem om ryktet stämmer med 512-bit-buss som de ofta kört med sen förr (vilket också matchar perfekt med 16/32GB minne)

Ska vi tro på sony som lovar 2.23GHz för PS5 så har vi ju ca 20% prestanda till att klämma ut vs 5700XT

Ärligt talat är inte Ampere så imponerande sett till prestanda per watt, skalar nästan linjärt med Turing där. Det får mig att gissa att Nvidia blir hot&loud denna generation...

Jag tror BigNavi har stor chans att tampas med 3090 i vanlig rasterisering, men hur de lyckas i RT eller annat är mycket svårare att gissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

MB?
Skulle inte big navi vara en krets på 500mm2? Är ju dubbelt så stor som Navi 10 XT... Att nå upp till 2080Ti i prestanda ska nog inte vara något problem (om deras RT-lösning inte äter enormt mycket kisel). Problemet är nog snarare att dom hade räknat med att kunna lägga den i en annan prisklass..

Prestanda dubbleras inte för att kretsens storlek och kärnantal dubbleras, de stora prestandaskillnaderna kommer ur arkitektoniska förändringar. Vilket är varför Vega etc var så kassa, för att Raja vilseledde Radeon gruppen ned på rå Compute prestanda som inte översätts till spelprestanda.

Rent krasst, vi får helt enkelt vänta och se, men det lutar mot att AMD åter igen kommer med ett misslyckande sett till prestanda. Dessutom vet vi inte ens prestandanivån av 3080 och 3090 tills tredjeparts-tester kommer. Men rent historiskt, har en tillverkare sänkt pris innan lansering har de alltid visat att produkten helt enkelt inte håller måttet mot konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@ipac: Ja det skulle funka med även om det låter mindre troligt

Faktum är att 256 bit buss inte låter troligt alls. För låg bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Rimligaste gissningen är väl att ’BigNavi’ presterar minst dubbelt mot 5700XT eftersom den har dubbelt så många kärnor, bara där är vi nära 3080 i ren GPU-prestanda.

Minnesbandbredden och GDDR6 är inget problem om ryktet stämmer med 512-bit-buss som de ofta kört med sen förr (vilket också matchar perfekt med 16/32GB minne)

Ska vi tro på sony som lovar 2.23GHz för PS5 så har vi ju ca 20% prestanda till att klämma ut.

Ärligt talat är inte Ampere så imponerande sett till prestanda per watt, skalar nästan linjärt med Turing där. Det får mig att gissa att Nvidia blir hot&loud denna generation...

Jag tror BigNavi har stor chans att tampas med 3090 i vanlig rasterisering, men hur de lyckas i RT eller annat är mycket svårare att gissa

Precis, inte orimliga antagelser sett ifrån det perspektivet.
-Det är också mycket troligt att det är just därför som nVidias Ti-modeller redan skymtats runt hörnet.

nVidia vill, fullt förståeligt, vara helgarderade och inte göra en "Intel" när AMD ryktas göra en comeback med sikte på toppsegmentet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Gissning: RTX 3070 prestanda med dubbla effekten.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

*gäsp* AMD:s grafikkort får ju inte direkt upp pulsen på en. Långsamma, och kassa drivrutiner. Fattar inte att de fortfarande inte lyckas få ordning på dem.

Permalänk
Viking
Skrivet av str8forthakill:

Känns som att Big Navi knappt kommer nå upp till 2080Ti prestanda. Och AMD kan inte sänka priser mer pga lönsamhet nu när Nvidia släpper över 2080Ti prestanda för $499 .

@Defender senaste vart ifrån? Gissningar av AMD fanboys på AMD fanboy subreddits javisst.

Det läcktes ju en benchmark för några månader sedan där ett Navi-kort presterade bättre än ett 2080 ti.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@ipac: nej jag tror detta är Navi 22 därför jag tror på 256 bit på denna och 384 bit på Navi 21 .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Känns som att Big Navi knappt kommer nå upp till 2080Ti prestanda. Och AMD kan inte sänka priser mer pga lönsamhet nu när Nvidia släpper över 2080Ti prestanda för $499 .

@Defender senaste vart ifrån? Gissningar av AMD fanboys på AMD fanboy subreddits javisst.

Vad är ditt "känns som att" mer än en gissning då?
Eller har du någon källa du inte kan uppge med insikt i amd's grafikdivision?

Nvidia gjorde just något rätt oväntat baserat på deras tidigare lanseringar, tycker det är en rimlig gissning att de gjorde det då de väntar sig mer konkurrens.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@Shiprat:
Läs om och läs rätt, känns. En gissning!
"det senaste" hävdar att det är fakta det pratas om, det finns ingen fakta än då AMD håller all information tätare än vanligt innan en announcement av en release. Det enda man kan gå på är historiken, prissänkning från $599 till $549 innan release? Historiskt har en sänkning innan release alltid varit för att prestandan inte ligger i nivå med konkurrenternas produkter i samma pris-segment.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av str8forthakill:

--- Text ---
Rent krasst, vi får helt enkelt vänta och se, men det lutar mot att AMD åter igen kommer med ett misslyckande sett till prestanda. Dessutom vet vi inte ens prestandanivån av 3080 och 3090 tills tredjeparts-tester kommer. Men rent historiskt, har en tillverkare sänkt pris innan lansering har de alltid visat att produkten helt enkelt inte håller måttet mot konkurrenterna.

Är det inte precis vad Nvidia har gjort, med denna lansering?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror ni på fullt allvar att Nvidia skulle lanserat nya kort till dessa priser, om de uppfattat att AMD presterar som skit.
Vad tror ni är anledningen?
För att vara snälla mot er trogna köpare?

Finns väl rätt många anledningar: Nvidia vill sälja grafikkort, då är det en fördel att folk ser ett värde med att uppgradera och att välja PC framför t ex en konsoll; Nvidia har investerat massor i RT/DLSS och andra RTX-funktioner, dom behöver få ut kort till massorna för att få roi på detta, 2000-serien har inte sålt speciellt bra i antal ser det ut som; Nvidias rykte har fått sig en törn, har det snackats om något annan än hur dom pressat upp priserna senaste två åren? Det var rätt tydligt under lanseringen att dom försöker vinna lite goodwill här; priserna är inte heller fantastiska, 3090 är fortfarande ett svindyrtkort, 3080 ligger i hyfsad linje med 2080 (som redan smällt upp priserna), kollar man 780->1080 (som också var en halvgeneration + en nodkrympning) så såg man väl en likvärdig utveckling i prestanda/kr som 1080-3080; Iom att dom ser ut att få ut mer prestanda per SM-kluster och att noden ger en ordentlig ökning i densitet så får dom en fin ökning i prestanda per mm2 när det kommer till kisel, dvs prestandan kommer inte till en sådan stor tillverkningsbekostnad.

Jag hade inte vart förvånad om Ampere slår Turing när det kommer vinst i gaming-segmentet, med eller utan AMD är det detta som är viktigt för Nvidia. Att höja priser, betyder inte nödvändigtvis bättre avkastning...

Med det sagt, ja klart att konkurransen även spelar in...

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Nej, då AMD inte har utannonserat sina produkter eller priser.

Nvidia gör något som inte ofta sker, ett skott ut i mörkret. De visar sina kort och priser tidigt och är övertygade om att AMD inte har något att komma med. Nvidia har gjort misstaget att vänta på AMD förut, vilket är varför 1080Ti vart så försenat.

Permalänk

Kan bara Biggest Navi fightas i närheten av 3080 och vara energisnålare då är de alltid nånting. De ryktas om en HMB-version, men vi får väl se vad som ligger på schemat.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Blir säkert bra detta!
Jag tror på ett bra kort från AMD. Definitivt konkurrenskraftigt med 3070-3080 i ren prestanda. Blir det tillräckligt bra för ett köp? Det återstår att se. Som totalt märkesillojal spelar det mig ingen roll dock. Jag köper det jag tycker verkar passa mig bäst oavsett vad det står på etiketten. Men konkurrens är jag för i alla lägen!
Ser fram emot deras släpp!

Bring it!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Tror hellre på Igors Lab än Coreteks (som förlitar sig endast på partnertillverare som i sin tur vet betydligt mindre än vad man tror). Mellan 3070 och 3080 (närmare den senare). Ca 450-500 mm2, 275 W. Är dock fritt fram med över 350 W ifall de vill klämma ut mer prestanda för ganska små ökningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Ratatosk:
Nej, då AMD inte har utannonserat sina produkter eller priser.

Nvidia gör något som inte ofta sker, ett skott ut i mörkret. De visar sina kort och priser tidigt och är övertygade om att AMD inte har något att komma med. Nvidia har gjort misstaget att vänta på AMD förut, vilket är varför 1080Ti vart så försenat.

Om någon organisation på jorden har beräkna eller på annat sätt få reda på AMDs kommande produkters pris och prestanda så är det väl just Nvidia. De är inte lika oinformerade som oss dödliga.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag har sagt det förut, men jag håller forfarande fast i detta.

Finns ett par saker som talar för att Navi 2 kommer att prestera bra.

  1. Konsollerna har Navi 2, de presterar enligt uppgift bra.

  2. Nividas "låga" priser, Nvidia har inte låga priser utan mycket goda skäl.

  3. Nvidias höga strömbudget, de har den av någon anledning.

Tror ni på fullt allvar att Nvidia skulle lanserat nya kort till dessa priser, om de uppfattat att AMD presterar som skit.
Vad tror ni är anledningen?
För att vara snälla?

Klart Nvidia ser AMD som ett hot. Annars skulle 3080 och 3070 haft högre pris. Det är väl dessa kort som Nvidia ser att AMD kommer konkurrera med i första hand. 3090 var väl mer ett creme de la creme kort som säkert priset kommer revideras på om det visar sig att AMD kommer med en krets som kan konkurrera med det. Bra för oss konsumenter i alla fall. Synd bara att AMD inte också släpper sina kort i september för ett riktigt sjöslag. 😊

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BooliBoo:

Klart Nvidia ser AMD som ett hot. Annars skulle 3080 och 3070 haft högre pris.

Det går ju också att resonera att Nvidia ser nya generationerna av spelkonsoller som ett hot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det går ju också att resonera att Nvidia ser nya generationerna av spelkonsoller som ett hot!

varför ska de se spelkonsoler som ett hot? de som köper spelkonsoler köper spelkonsoler?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Kunde inte bry mig jättemycket om det är 8, 10 eller 16GB. Vad som betyder något är prestandan på GPU.

Men tänk på ramen för grafikkortens skull! Vi som vill videoproducera med 3D då?!

Hursomhelst är GPU-prestanda även prio för min del!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

varför ska de se spelkonsoler som ett hot? de som köper spelkonsoler köper spelkonsoler?

Han menar väl att spelkonsolerna har samma familj av gpu, om konsolerna är bra så lär inte de diskreta grafikkorten vara sämre snarare tvärt om.

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

undrar hur de tackar RTX , eftersom det fins på consolerna antar jag att stödet fins men är det samma RTX som nVidia kör? mkt nya tekniker alltså svårt att hålla koll på vad som funkar vart DLSS är väll samma där det kommer ej fungera på AMD pga tensor cores?

DLSS är helt och hållet NVIDIAs egen teknik, så där måste AMD hitta på något eget om de vill tävla på den fronten. Raytracing är däremot baserad på DirectX Raytracing (DXR) och motsvarande tillägg i Vulkan, så där behöver AMD bara implementera stöd för dessa tillägg i sina drivrutiner så kommer även nuvarande spel att fungera med raytracing på deras GPUer (i teorin i alla fall).

Om konsollerna använder samma standarder för raytracing som PC har jag däremot inte koll på. Jag kan tänka mig att Xbox använder DXR medan PS som vanligt går sin egen väg.