Köpråd Redigeringsdator/Gaming ca 10k

Permalänk
Medlem

Köpråd Redigeringsdator/Gaming ca 10k

Tjena! Har väldigt länge tänkt köpa ny stationär dator då min nuvarande är väldigt gammal och ett under att den ens startar. Gillar att redigera film, foto samt sitta med grafisk design. Prenumererar på Creative Cloud så kör allt från Adobe. Redigerar inte 4k nuförtiden, men skulle vilja kunna ha ett vettigt workflow på den nivån också (är van att det går väldigt långsamt nuförtiden när jag sitter med laptopen som är starkare än dagens stationära) Spelar spel ett par gånger i veckan med kompisar, typ CsGo, Overwatch m.m. Fokuset på burken ligger på redigeringen, men räknar med att samtidigt kunna köra alla dagens spel på vettig grafik.

Har lagt ihop följande paket som jag skulle vilja få lite hjälp med:

Tror inte jag glömt något viktigt där, men var ett tag sen så man vet aldrig... CPU-kylare har jag sedan innan.

Först när jag började kolla runt var tanken att köra på Ryzen 3600 och ett 1650 Super, då det kändes mycket prisvärt, men tror jag vill gå upp en nivå när man ändå är igång.

Tankar, funderingar och frågor uppskattas!
Tack på förhand!

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Hade bytt ut moderkort, chassi och grafikkort till detta:

Permalänk
Medlem

@Nygards: Tack för svar!
Vad är huvudanledningarna till ändringarna du föreslår?

Chassit för det är bättre luftflöde o lättare att bygga i? Tanken var först nämligen att hålla nere storleken, men har lämnat det lite.

Vad är skillnaden på moderkorten?

Grafikkortet valde jag för läste att Gaming X var den bästa av de 1660 super med tanke på luftflöde och ljudnivå. Är det en ren prisfråga som gör att du tycker det här andra? Har dålig koll på de olika 1660 super, vilken man bör ta om man inte tar Gaming X.

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Chassit för det är modernare, har ljuddämpning och är allmänt bättre. Det följer även med två fläktar istället för en. Du kan ta den mindre versionen av chassit om du vill https://komponentkoll.se/produkt/300-fractal-design-define-mi...
Moderkortet har bättre kylning. Om du har råd hade jag köpt ett lite dyrare B550 moderkort istället: https://komponentkoll.se/produkt/119298-gigabyte-b550m-aorus-...
Grafikkortet tog jag för det är betydligt billigare och lär inte vara någon nämnvärd skillnad annars, ett 1660 Super är ju inget värstingkort så det producerar inte så mycket värme från början. Om man köper en dyr version av kortet kan man nästan gå upp till nästa nivå av grafikkort och få ut mer prestanda. Om du vill ha ett grafikkort från ett mer känt märke än Palit har Gigabyte helt okej pris på sitt kort https://komponentkoll.se/produkt/109798-gigabyte-geforce-gtx-...