Svenska återförsäljare får något färre Geforce RTX 3090 än RTX 3080

Permalänk
Medlem

Förstår inte gnället på Nvidia, de som klagar mest skulle aldrig köpt något annat än AMD ändå liksom

Sedan vore det väl lustigt om vi fick in fler 3090-kort till Sverige än 3080?.

Kan jag tycka i allafall.. lite som att vi får in fler Audi RS6 till bilhandlaren än Audi A6, då är något fel i mina ögon

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av evil penguin:

Just detta är väl dock helt väntat, 3090 förväntas väl inte vara någon storsäljare jämfört det mer normalt prissatta 3080?

Det jag försökte antyda i rubriken och förklarade i nyheten i sig är att det bara är något färre 3090 än 3080.
Sett till försäljningsvolym kommer ju 3090 vara en fis i rymden intill 3080 så det var det som stack ut.

Sett till efterfrågan så lär ju den vara i storleksordningen 10-20st 3080 på 1st 3090.
Nu verkar återförsäljarna snarast ha fått typ 1,5-2st 3080 på 1st 3090

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Varför vet vi inget om slut av NDA för 3090 och när någon (och vem är någon som har fått kort att testa?) får publicera ett riktigt test?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Får en sån summa vad den kostar så låter det inte jättekonstigt att det kommer vara färre.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Frågan är väl vilka som köper 3090? Jag tänkte göra det men den är ju enligt läckorna i snitt bara 8,8% bättre än 3080 för gaming.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det jag försökte antyda i rubriken och förklarade i nyheten i sig är att det bara är något färre 3090 än 3080.
Sett till försäljningsvolym kommer ju 3090 vara en fis i rymden intill 3080 så det var det som stack ut.

Sett till efterfrågan så lär ju den vara i storleksordningen 10-20st 3080 på 1st 3090.
Nu verkar återförsäljarna snarast ha fått typ 1,5-2st 3080 på 1st 3090

Ja, det är verkligen märkligt. Har de fått oväntad och "för bra" yield så att det blev "för många" 3090 till launch?

Att de avsiktligt skulle hålla på 3080 till förmån för 3090 låter lite Hollywood för mig, har man en produkt som folk vill ha så säljer man den nu, helst innan kvartalsslut

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Vangen:

Får en sån summa vad den kostar så låter det inte jättekonstigt att det kommer vara färre.

Om du läser i artikeln så är det just den lilla skillnaden jag syftar på.

Dvs "det är märkligt att det bara är något färre"

kanske måste fundera på att skriva om rubriken, men "nästan lika många" blir också ett syftningsfel för det är allt annat än många

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Digital fyndjägare

Jag har beställt ett RTX3090, prata med dem om när man får den o de svara i oktober.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MinpinStudios:

Frågan är väl vilka som köper 3090? Jag tänkte göra det men den är ju enligt läckorna i snitt bara 8,8% bättre än 3080 för gaming.

Finns ganska många datorintresserade personer med en hög disponibel inkomst som bara vill ha det bästa. Att det bara är x procent snabbare spelar mindre roll då

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bl4ckIce:

Jag har beställt ett RTX3090, prata med dem om när man får den o de svara i oktober.

Vem tar beställningar på RTX 3090 redan?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Digital fyndjägare

@UndaC: Beställde redan den 16e... kan inte tala om det tyvärr.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Jag skriker papperslansering, om vi utgår från att man har en likvärdig fördelning av kort per capita i världens i-länder, räknade nvidia inte med att sälja fler än några hundra kort under de första veckorna per 10 miljoner invånare? jag köper det inte. antingen så vet man något vi inte vet om amd's kommande kort, alternativt consoler eller Xe... eller så har det slagit slint, Nvidia är så stora och har en så gedigen erfarenhet att det faktiskt är väldigt märkligt att tillgången är så begränsad.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som vår lite Intel 2018/19 vibbar här.

Marknadsledande - check

Bäst prestanda - check

Överprisade produkter - check

Arrogant attityd mot konsumenter och konkurrenter - check

Det var tomma lager som var början på slutet för Intels dominans, får se vad som händer när 6000 serien släpps från AMD. Troligtvis är det inte lika stora problem som Intel hade men vi får väl se.

https://www.sweclockers.com/nyhet/26345-datortillverkare-inte...

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Det jag försökte antyda i rubriken och förklarade i nyheten i sig är att det bara är något färre 3090 än 3080.
Sett till försäljningsvolym kommer ju 3090 vara en fis i rymden intill 3080 så det var det som stack ut.

Sett till efterfrågan så lär ju den vara i storleksordningen 10-20st 3080 på 1st 3090.
Nu verkar återförsäljarna snarast ha fått typ 1,5-2st 3080 på 1st 3090

Om det förenklar för ÅF kan de gärna skicka ett 3090 till mig istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om du läser i artikeln så är det just den lilla skillnaden jag syftar på.

Dvs "det är märkligt att det bara är något färre"

kanske måste fundera på att skriva om rubriken, men "nästan lika många" blir också ett syftningsfel för det är allt annat än många

Ett antydande som fungerat enl mig skulle vara "Svenska återförsäljare får bara något färre Geforce RTX 3090 än RTX 3080"

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

På något vis har Nvidia lyckats leverera ett negativt antal 3090.

Verkligen ingen bra lansering detta. Varit nyfiken på 3090 men är ju bara att glömma, mina två beställningar på 3080, ena på lanseringsdagen och den andra igår kväll rör sig inte. Gyllene tillfälle för AMD att sälja kort om de haft något redo, från Nvidia kommer inget ut.

Skapligt frustrerande när man har pengar i näven men inte kan få tag i produkten. Ingen superbrådska men har sett fram emot att uppgradera från mitt 1080Ti.

Ni som beställer två kort gör ju inte saken lättare för övriga som vill köpa. Problemet som kommer uppstå är att helt plötsligt kommer det dyka upp en del kort på hyllan igen, då det verkar vara många som köpt multipla kort på faktura för att sedan avbeställa som gör det än svårare för ÅF:en att veta lagersaldo osv.

Fattar att ni är sugna, men om alla bara beställt ett kort så hade det blivit mindre trassel i lagertrumpeten.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@UndaC: Beställde redan den 16e... kan inte tala om det tyvärr.

Om du beställde för en vecka sedan så känns det lite märkligt att du postar detta idag:

Skrivet av Bl4ckIce:

Får väl ta o beställa ett RTX 3090 istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roo:

Ni som beställer två kort gör ju inte saken lättare för övriga som vill köpa. Problemet som kommer uppstå är att helt plötsligt kommer det dyka upp en del kort på hyllan igen, då det verkar vara många som köpt multipla kort på faktura för att sedan avbeställa som gör det än svårare för ÅF:en att veta lagersaldo osv.

Fattar att ni är sugna, men om alla bara beställt ett kort så hade det blivit mindre trassel i lagertrumpeten.

Min sekundära beställning gjordes alltså igår, ligger typ sist. Påverkar inget i övrigt, om mitt första kort levereras kommer jag avboka mitt sekundära. Primära kortet beställdes vid lanseringen, 15:22.

Permalänk
Digital fyndjägare

@joakim99: Gav bara ett svar på frågan att det är väl bara att beställa ett 3090 istället än ett 3080 om man vill ha kort och pengar finns på den tråden.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@joakim99: Gav bara ett svar på frågan att det är väl bara att beställa ett 3090 istället än ett 3080 om man vill ha kort och pengar finns på den tråden.

Ok, då missförstod jag. Jag trodde du menade att du skulle beställa. Hade jag haft möjlighet att beställa innan säljstarten så hade jag också gjort det.

Permalänk
Avstängd

Personligen tror jag NVIDIA var dumsnåla med flit: de chansade på låg efterfrågan för att slippa producera för många och då med irriterande förlust (även om det kanske bara skulle blivit kortsiktigt).

Frågan är om detta kommer bita dem i ändan om AMD:s Big Navi visar sig vara mer pris- och "tidsvärd"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Inte förvånad alla nätsidor lär väl sänkas ändå matar jag även om kortet bara skulle vara 15% bättre vilket jag tycker skulle vara skandal till priset.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Personligen tror jag NVIDIA var dumsnåla med flit: de chansade på låg efterfrågan för att slippa producera för många och då med irriterande förlust (även om det kanske bara skulle blivit kortsiktigt).

Frågan är om detta kommer bita dem i ändan om AMD:s Big Navi visar sig vara mer pris- och "tidsvärd"?

Knappast så de resonerar. Det är inte logiskt ur ett företagsperspektiv och de har garanterat vetat att efterfrågan var större än tillgången vid lanseringen.

Jag tror de producerar så många kretsar de kan. Varför det inte väntar med lanseringen är dels för att de nu får bättre Q3-resultat och dels hinner sälja kort innan någon större risk för konkurrens finns.

Det finns verkligen ingenting att tjäna på att inte producera för fullt ös inför en sådan lansering.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Det var tomma lager som var början på slutet för Intels dominans, får se vad som händer när 6000 serien släpps från AMD. Troligtvis är det inte lika stora problem som Intel hade men vi får väl se.

https://www.sweclockers.com/nyhet/26345-datortillverkare-inte...

AMD gör väl en AMD ala 2018 och gör en papperslansering ala Vega56 kanske

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det är helt sjukt att Nvidia får skulden för att ha lanserat ett för billigt grafikkort.
Hade varit bättre om dom var dyrare så färre blev sålda (och gnället minskat).

Varenda artikel är fylld av kommentarer man tror är skrivna av gnälliga dagisbarn. *sigh*

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Är det bara jag som vår lite Intel 2018/19 vibbar här.

Marknadsledande - check

Bäst prestanda - check

Överprisade produkter - check

Arrogant attityd mot konsumenter och konkurrenter - check

Det var tomma lager som var början på slutet för Intels dominans, får se vad som händer när 6000 serien släpps från AMD. Troligtvis är det inte lika stora problem som Intel hade men vi får väl se.

https://www.sweclockers.com/nyhet/26345-datortillverkare-inte...

har en känsla av att tillgången i så fall blir god av helt fel anledningar...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Marknadsekonomi "the way its meant to be played"?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Frågan är väl vilka som köper 3090? Jag tänkte göra det men den är ju enligt läckorna i snitt bara 8,8% bättre än 3080 för gaming.

"Läckor" är ungefär lika tillförlitliga som rykten. Vänta på riktiga testen istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Går man in på inet och försöker beställa ett 3080 nu kan man få vänta i nästan ett halvår. Bådar ju verkligen inte gott att det finns ännu färre 3090. Känns som ett bra exempel på hur man INTE ska sköta en lansering.

Har inte kollat men Komplett ser ut att få in från många olika tillverkare. Har riktigt svårt att tro att det skulle ta mer än en och en halv månad för den som vill ha ett 3080. Har dock inte sagt att det var en lyckad lansering, har inte nämnt något om det över huvud taget.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

kan det vara så att endast ett antal (litet) skulle säljas billigt för att få alla som testar kortet att lovorda topp kort pris/prestanda

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090