Permalänk
Skrivet av adfactory:

@comhem hänger inte dom här ibland? Av tråden att döma är det som vanligt med Comhem, extremt dålig koll på egen utrustning, tror inte det är fel på era routers snarare i Comhems DHCP tjänst, tveksam om att det blir bättre om ni bryggar och kör egen router men testa. @comhem har ju varit sämst i många många år, tycker synd om alla som bor i "Comhem hus"

Med tanke på det felet är:
Warning
DHCPC
WAN DHCP client (1) stopped

så kanske har du rätt. Jag fick även en "failed" istället för "stopped" och jag tror att efter det började problemet. Fick failed en gång och sen dess får jag bara "stopped".

Jag tror som sagt, knappast att ComHem inte är fullt medvetna om detta. No way, no how, imho. 🤔 De har ju nätverkstekniker. Det lär finnas någon på ComHem som vet exakt varför många har detta problem, synd att de väljer att vara tysta om detta.

Jag hade inget problem om jag hade blivit informerad i förhand. "Billigt och dåligt, fungerar ibland, många glitchar." då hade jag inte klagat ett ord om jag hade blivit informerad om detta innan köpet.

Fast jag lär inte köpa egen router eller brygga. Jag har betalt för tjänsten och då ska den fungera med deras utrustning precis enligt kontraktet som de utlovat. Vägrar köpa ny router, de får fixa detta, deras problem, inte mitt.

Permalänk

17.11.2020 10:56:12
Warning
DHCPC

Nepps, problemet fortsätter.

Permalänk
Hedersmedlem

WAN DHCP Client bör vara något som kör i routern. Den behöver skäligen bara vara aktiv när IPnr ska förnyas, så det är inget som ligger och jobbar hela tiden. Eftersom det är något som körs i routern så är det också routern som det är fel på. Sedan kan ju felet bero på tex att DHCP-servern inte svara, men det ska inte vara en anledning till att klienten stoppar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

WAN DHCP Client bör vara något som kör i routern. Den behöver skäligen bara vara aktiv när IPnr ska förnyas, så det är inget som ligger och jobbar hela tiden. Eftersom det är något som körs i routern så är det också routern som det är fel på. Sedan kan ju felet bero på tex att DHCP-servern inte svara, men det ska inte vara en anledning till att klienten stoppar.

Lånetiden kan ju vara satt helt åt skogen hos Comhem alt, fler dhcps som krigar om samma adressutrymme, undrar om det är ett geografiskt problem... Ni som har strul vart bor ni? är det samma stad/område är det ju solklart ett Comhem fel.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

pratade med kundtjänst nu. de visste inte ens att man kan kolla på logs felmeddelanden. jag fick lära och visa honom! loool!!! han skickade vidare mitt ärende till någon annan mer teknisk avdelning. han bara "stäng inte av routern" (så de ska kunna komma åt) 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 aldrig mer ComHem. han sa även något om att de skulle ta betalt av MIG om jag förstört eller skadat routern!!! det är ju sköna människor på ComHem. jag förklarade att jag har OCD och rör inte ens routern utan handskar. jag är extrem noga med sånt, fick även tillägga att jag faktiskt jobbat med systemutveckling typ över 20 år så jag är inte helt och hållet borta och fattar vad jag pratar om.

märks ju tydligt, han försökte lägga skulden på mig (kunden).... men jaaaa självklart är det kundens fel, de har förstört routern haha totalt löjligt. detta trots att jag förklarade minst två ggr att jag har inte ens rört eller flyttat på routern när problemet började ur ingenstans.

aldrig mer ComHem. som de säger "don't walk away, RUN away from them". fyyyy

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Lånetiden kan ju vara satt helt åt skogen hos Comhem alt, fler dhcps som krigar om samma adressutrymme, undrar om det är ett geografiskt problem... Ni som har strul vart bor ni? är det samma stad/område är det ju solklart ett Comhem fel.

där jag bor har nog de flesta ComHem men det är mest äldre folk så en "glitch" på 1-2 minuter varje timme stör de inte så stort eller så märker de inte ens men någon som använder deras tjänst på riktigt eller spelar märker ju av sånt direkt och det är väldigt irriterande. Speciellt när han pratade om att jag har kanske skadat min router genom att byta namn på nätverket och ändrat lite bas inställningar 🤣🤣🤣🤣🤣 självklart är det problem hos ComHem. jag har inte ens en dator, har en ny mobil. det är allt. inget är förändrad eller rörts hos mig ens. problemet dök upp helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Tror ingen på Comhems 1:st eller 2:nd line har någonsomhelst IT kunskap faktiskt, känns som om dom drar in folk från gatan bara.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av vadsomhelst1:

pratade med kundtjänst nu. de visste inte ens att man kan kolla på logs felmeddelanden. jag fick lära och visa honom! loool!!! han skickade vidare mitt ärende till någon annan mer teknisk avdelning. han bara "stäng inte av routern" (så de ska kunna komma åt) 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 aldrig mer ComHem. han sa även något om att de skulle ta betalt av MIG om jag förstört eller skadat routern!!! det är ju sköna människor på ComHem. jag förklarade att jag har OCD och rör inte ens routern utan handskar. jag är extrem noga med sånt, fick även tillägga att jag faktiskt jobbat med systemutveckling typ över 20 år så jag är inte helt och hållet borta och fattar vad jag pratar om.

märks ju tydligt, han försökte lägga skulden på mig (kunden).... men jaaaa självklart är det kundens fel, de har förstört routern haha totalt löjligt. detta trots att jag förklarade minst två ggr att jag har inte ens rört eller flyttat på routern när problemet började ur ingenstans.

aldrig mer ComHem. som de säger "don't walk away, RUN away from them". fyyyy

Skrivet av adfactory:

Tror ingen på Comgems 1:st eller 2:nd line har någonsomhelst IT kunskap faktiskt, känns som om dom drar in folk från gatan bara.

jag kan inte uttala mig om folk som jobbar där men han som jag pratade med visste inget om router admin sidan. han hittade inte ens dhcp lan delen, han bara "jag ser inget sånt" lol tog honom en stund att hitta trots att den ligger direkt på första sidan av admin. inget illa mot honom men att ComHem anställer folk utan att utbilda de ens i bas grejer är ju ja, roligt. 🤢🤢🤢🤢

Permalänk

jag borde ha spelat in samtalet med kundtjänsten 🤣🤦‍♀️ jag har inget hopp om att de kommer att lösa detta då jag gissar att de vill inte skicka en ny "dyr" C3 router till mig. får försöka reklamera det hela eller hålla ut 10 månader till. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vadsomhelst1:

jag kan inte uttala mig om folk som jobbar där men han som jag pratade med visste inget om router admin sidan. han hittade inte ens dhcp lan delen, han bara "jag ser inget sånt" lol tog honom en stund att hitta trots att den ligger direkt på första sidan av admin. inget illa mot honom men att ComHem anställer folk utan att utbilda de ens i bas grejer är ju ja, roligt. 🤢🤢🤢🤢

Målet med first line support är att sålla bort vanliga fel. Det sker vanligtvis genom att dessa personer hjälper kunden igenom samma frågor som brukar stå i FAQ på hemsidan. De följer ett script. Så det bästa man kan göra som användare när man ringer in är att hjälpa dem att bara bocka av sin lista så de kan skicka ärendet vidare. Tyvärr är det väldigt många som inte provat dessa grejer först, hade alla användare gjort det så hade väntetiden för att komma vidare blivit mycket kortare. Det blir billigare att ha outbildad personal som gatekeepers i first line. Det blir billigare för oss som kunder i slutändan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Målet med first line support är att sålla bort vanliga fel. Det sker vanligtvis genom att dessa personer hjälper kunden igenom samma frågor som brukar stå i FAQ på hemsidan. De följer ett script. Så det bästa man kan göra som användare när man ringer in är att hjälpa dem att bara bocka av sin lista så de kan skicka ärendet vidare. Tyvärr är det väldigt många som inte provat dessa grejer först, hade alla användare gjort det så hade väntetiden för att komma vidare blivit mycket kortare. Det blir billigare att ha outbildad personal som gatekeepers i first line. Det blir billigare för oss som kunder i slutändan.

ja, jo, det kanske du har rätt i. Jag kan dock inte uttala mig om han var utbildad eller ej, vill inte tala illa om honom, påpekar bara att han verkade inte veta mycket om admin sidan. men ja, vi får se nu var deras tekniska avdelningen svarar.

Permalänk

min åsikt om ComHem kommer inte att ändras även om de löser problemet eftersom detta "problem" är väldigt "basic", enligt min uppfattning så borde inte detta problem uppkommit alls så det visar att de verkar ha lågt kvalité på utrustningen eller annat som är crap. jag vet bara att med Telia hade jag inget sånt problem. fungerande DHCP är ju basic att tjänsten jag har köpt ska kunna användas. jag har personligen iallafall aldrig känt någon som haft ComHem och varit nöjd. De hade alltid något skumt problem med ComHem sa de och nu sitter jag här med detta irriterande dhcp problem. 🤢

men nu borde jag sluta klaga, det var inte meningen att trådet skulle bli gnäll om ComHem så ska försöka hålla mig till felsökning och eventuellt lösning om de nu hittar en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadsomhelst1:

Fixades ditt problem när du fick hem C3?

Jag har haft C3 i en vecka nu och hittills har det inte varit några problem

Permalänk
Skrivet av Ice7:

Jag har haft C3 i en vecka nu och hittills har det inte varit några problem

Tack för svaret! Nu ska de skicka tekniker hem till mig. De säger att problemet är hemma hos mig. Vi får se hur det går. Jag uppdaterar med information här när de kommit. Den första nästa månad typ.

Permalänk
Medlem

Skulle ha sagt upp abonnemanget och krävt omedelbar uppsägning och ersättning för downtime efter andra bytet...

Problemet när du ringer dem är att du antagligen inte har så mycket skriftligt underlag, i såna här fall mailar jag alltid supporten så man har full historik själv.

Felet är ju tydligt hos ComHem eller enheterna de skickar ut, varför det händer är inte ditt problem som kund.

Permalänk

omg!! ringde och kunde få en ny C3 istället för C2, skickar C2 tillbaka till de. Den nya kommer nu i veckan så jag hinner testa den innan teknikern kommer. ☺️☺️☺️☺️ återkommer med info när jag fått hem C3 routern. Den kostar mig dock runt 700:- men känner att det är värt det, om jag slipper få hem tekniker, låter jobbigt att de ska hem och hålla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadsomhelst1:

omg!! ringde och kunde få en ny C3 istället för C2, skickar C2 tillbaka till de. Den nya kommer nu i veckan så jag hinner testa den innan teknikern kommer. ☺️☺️☺️☺️ återkommer med info när jag fått hem C3 routern. Den kostar mig dock runt 700:- men känner att det är värt det, om jag slipper få hem tekniker, låter jobbigt att de ska hem och hålla på.

Hade en tekniker hemma som bytte det gamla uttaget till ett nytt och kopplade om kabeln ute i farstun där kabeln går in i lägenheten.
Kunde även vara där felet kunde sitta, sa han.
Verkade bra första dygnet, men 36 timmar efter han varit här så började problemen igen.
Tack för det.
Jag har liksom ledsnat på att ringa COMHEM efter detta, men ska nog ta och göra det snart igen.

Har haft deras lilla TV-HUB och internet i lite över 2 år. I ett och halvt år hade jag problem med TV-hubben som gav mig dessa meddelanden och felkoder stup i kvarten:
1) ”Innehållet kan tyvärr inte visas för tillfället!”, felkoder P016, P026 och P023 (oftast vid snabbspolning av programmen)
2) ”Tillfälligt fel, försök igen om en stund", felkod1339 (oftast vid kanalbyten och uppspelning av program)
3) ”Ingen internetanslutning”, felkoder A001, A004 (när som helst)
4) ”Detaljer kan inte visas just nu, försök igen senare”, felkod A012.
Andra saker som jag noterade:
• Hubben blev seg med tiden vid byten av kanaler,
• Seg även i snabbspolning av program då man tittar i efterhand, med punkt 1 som meddelande då och då.
• Vid snabbspolning framåt, 5 minuter förbi t.ex. reklam kunde den hoppa ca 10 minuter bakåt istället.

Fick en ny hub, som började bråka även den, ringde igen och sa att jag skulle fabriksåterställa den. Efter det kom en uppdatering, som hjälpte föga.
Men sen någon vecka senare dök en ny uppdatering plötsligt upp och sedan dess har den har funkat till 99%, mot kanske 25% innan.

Men efter att TV-hubben började fungera (till 99 % som skrivet innan) så började eländet med routern istället.

Vill bara säga att jag gillar TV-hubben nu faktiskt, rätt snabb och lätt att använda.

Tack för mig denna gång.

Permalänk
Skrivet av jorek:

Hade en tekniker hemma som bytte det gamla uttaget till ett nytt och kopplade om kabeln ute i farstun där kabeln går in i lägenheten.
Kunde även vara där felet kunde sitta, sa han.
Verkade bra första dygnet, men 36 timmar efter han varit här så började problemen igen.
Tack för det.
Jag har liksom ledsnat på att ringa COMHEM efter detta, men ska nog ta och göra det snart igen.

Har haft deras lilla TV-HUB och internet i lite över 2 år. I ett och halvt år hade jag problem med TV-hubben som gav mig dessa meddelanden och felkoder stup i kvarten:
1) ”Innehållet kan tyvärr inte visas för tillfället!”, felkoder P016, P026 och P023 (oftast vid snabbspolning av programmen)
2) ”Tillfälligt fel, försök igen om en stund", felkod1339 (oftast vid kanalbyten och uppspelning av program)
3) ”Ingen internetanslutning”, felkoder A001, A004 (när som helst)
4) ”Detaljer kan inte visas just nu, försök igen senare”, felkod A012.
Andra saker som jag noterade:
• Hubben blev seg med tiden vid byten av kanaler,
• Seg även i snabbspolning av program då man tittar i efterhand, med punkt 1 som meddelande då och då.
• Vid snabbspolning framåt, 5 minuter förbi t.ex. reklam kunde den hoppa ca 10 minuter bakåt istället.

Fick en ny hub, som började bråka även den, ringde igen och sa att jag skulle fabriksåterställa den. Efter det kom en uppdatering, som hjälpte föga.
Men sen någon vecka senare dök en ny uppdatering plötsligt upp och sedan dess har den har funkat till 99%, mot kanske 25% innan.

Men efter att TV-hubben började fungera (till 99 % som skrivet innan) så började eländet med routern istället.

Vill bara säga att jag gillar TV-hubben nu faktiskt, rätt snabb och lätt att använda.

Tack för mig denna gång.

Helt tokigt. Personligen tycker jag inte att fel kan uppstå hos mig helt plötsligt när jag inte ens rört något, ens en millimeter. Allt funkade bra men plötsligt började detta problem. Jag tror det är något hos ComHem, nån inställning i deras DHCP server eller så är deras utrustning kanske helt enkelt undermålig.

Jag har iallafall lärt min läxa, att aldrig mera ComHem, för min del. Vi är ju inte i 2001 nu, det är 2020 och såna problem känns verkligen från början av bredband eran. Sånt problem ska helt enkelt aldrig finnas hos ett ISP. Att hålla på och skicka tekniker hem och grejer. Nu är du den andra här som hade de hos sig och ändå fixades inte problemet. Min gissning är fortfarande deras system och förmodligen undermålig utrustning även på server sidan och inte bara routern. De kanske mörklägger detta genom att skicka tekniker och skylla på att "ja, problemet är hos kunden", det är min gissning, har inget bevis förstås så jag kan ju ha helt fel men av min erfarenhet från företag som alltid skyller på kunden så brukar det vara så att det är företaget som har problem och inte kunderna. Varför har bara ComHem såna skumma problem undrar jag? Ytterst märkligt. Men som sagt, det är bara min åsikt och gissning så jag kan ha helt fel. Vem vet. 🤷‍♀️

Har du C2 routern eller C3 om jag får fråga? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadsomhelst1:

Helt tokigt. Personligen tycker jag inte att fel kan uppstå hos mig helt plötsligt när jag inte ens rört något, ens en millimeter. Allt funkade bra men plötsligt började detta problem. Jag tror det är något hos ComHem, nån inställning i deras DHCP server eller så är deras utrustning kanske helt enkelt undermålig.

Jag har iallafall lärt min läxa, att aldrig mera ComHem, för min del. Vi är ju inte i 2001 nu, det är 2020 och såna problem känns verkligen från början av bredband eran. Sånt problem ska helt enkelt aldrig finnas hos ett ISP. Att hålla på och skicka tekniker hem och grejer. Nu är du den andra här som hade de hos sig och ändå fixades inte problemet. Min gissning är fortfarande deras system och förmodligen undermålig utrustning även på server sidan och inte bara routern. De kanske mörklägger detta genom att skicka tekniker och skylla på att "ja, problemet är hos kunden", det är min gissning, har inget bevis förstås så jag kan ju ha helt fel men av min erfarenhet från företag som alltid skyller på kunden så brukar det vara så att det är företaget som har problem och inte kunderna. Varför har bara ComHem såna skumma problem undrar jag? Ytterst märkligt. Men som sagt, det är bara min åsikt och gissning så jag kan ha helt fel. Vem vet. 🤷‍♀️

Har du C2 routern eller C3 om jag får fråga? 🤔

C2. Sedan en annan C2 som funkade bra i 6 timmar.
Det underliga är att det fungerade bra i ungefär 36 timmar efter att teknikern varit på plats, när det var till upp till 10 avbrott om dagen fram tills dess.
Den senaste månaden är det runt 0-2 gånger per dag nu, vilket får mig att tro på att rumstemperaturen spelar en "del" roll i det hela. Den har gått ner från 29-31 grader under sommaren (då det var som värst med uppåt 10 avbrott/dag) till nu cirka 24-26 grader.
Men det är vad jag tror till en viss del, det måste vara något mer, som du redan nämnt här.

Permalänk
Skrivet av jorek:

C2. Sedan en annan C2 som funkade bra i 6 timmar.
Det underliga är att det fungerade bra i ungefär 36 timmar efter att teknikern varit på plats, när det var till upp till 10 avbrott om dagen fram tills dess.
Den senaste månaden är det runt 0-2 gånger per dag nu, vilket får mig att tro på att rumstemperaturen spelar en "del" roll i det hela. Den har gått ner från 29-31 grader under sommaren (då det var som värst med uppåt 10 avbrott/dag) till nu cirka 24-26 grader.
Men det är vad jag tror till en viss del, det måste vara något mer, som du redan nämnt här.

Jag har routern är i vardagsrummet. Hyfsad kallt är det i mitt vardagsrum. Jag hade inga problem när det var varmare väder. Kanske gillar din router kyla och min gillar värmen. Ska vi göra utbyte kanske? haha skojar.

Permalänk

Efter att ha beställt C3 för typ 700:- från de igår, slutade jag kunna nå routern (C2) från mina inställningar via ComHem sidan. Sedan dess, har jag inte fått ett enda fel! Vad konstigt? Kan det vara att vid beställning av ny router ändras något i deras system och det är kanske det som påverkat och orsakat felet? Mycket märkligt. 🤔

Japp, ingen fel, allt funkar nu. Det står även
VOICE PORTS
NOT REGISTERED.

stod offline förut. (har ingen telefoni)

Det är något med deras inställningar som ställer till det. i o m att jag beställde C3, ändrade de något i deras system och den kan inte nå min C2 nu eftersom den vill koppla sig till C3, vad "den" nu är och då funkar allt utan fel. lol Vilket skämt detta!!

Permalänk
Skrivet av vadsomhelst1:

Efter att ha beställt C3 för typ 700:- från de igår, slutade jag kunna nå routern (C2) från mina inställningar via ComHem sidan. Sedan dess, har jag inte fått ett enda fel! Vad konstigt? Kan det vara att vid beställning av ny router ändras något i deras system och det är kanske det som påverkat och orsakat felet? Mycket märkligt. 🤔

Japp, ingen fel, allt funkar nu. Det står även
VOICE PORTS
NOT REGISTERED

stod offline förut. (har ingen telefoni)

Det är något med deras inställningar som ställer till det. i o m att jag beställde C3, ändrade de något i deras system och den kan inte nå min C2 nu eftersom den vill koppla sig till C3, vad "den" nu är och då funkar allt utan fel. lol Vilket skämt detta!!

https://i.ibb.co/MNgqzDr/Screenshot-20201119-040439-2.png

Har testat en massa olika inställningar.. allt funkar. det är inget fel hos mig eller i lägenheten. det är något hos de som ställer till det så fort det kopplar sig mot routern. Kanske systemet som kopplar routern mot deras sida att man ska kunna nå vissa inställningar är buggig och ställer till det men hur som helst är jag nu 99% säker på att det är något på deras sida.

Självklart får jag inte prata med teknikerna som har hand om mitt ärende för att berätta till de! Jätte konstigt, inget nummer eller epost att nå de som ville komma hem till mig. Jag ska iallafall avboka teknikern. Tydligt enligt mig att inget fel hos mig.

Ska dock ändå köpa den här C3 routern eftersom om jag nu lämnar tillbaka den så lär de koppla min C2 tillbaka till vad det nu var innan och problemet lär återkomma igen. Helt tokigt det hela och att de inte är nåbara gör inte saken bättre eller enklare. Ringa till ComHem VD kanske? några förslag?

Någon som vet hur man kan få tag på en riktig tekniker hos ComHem och berätta för de om detta stora bugg eller vad det nu är hos de?

Jag tror iallafall att jag har hittat ett stort fel / bugg hos de men vet inte hur jag ska förmedla detta till en riktig tekniker hos de och inte nån på supporten. 🤷‍♀️

Permalänk

Ringde supporten nu. Inte ens de kan nå teknikerna. 🤣 Han skickade meddelande + mitt nummer de att de ska ringa mig. Så förhoppningsvis behöver jag inte C3 routern. Han sa att jag behöver bara vänta och inte ta ut den från posten så skickas det bara tillbaka till de.

Nu är jag dock rädd att deras system kopplas tillbaka till vad det nu var innan och då lär problemet återkomma igen. haha

Fast han sa att inget är ändrad hos de i deras system, så det hela blev ännu märkligare 🤔🤔🤔🤔 men jag får kolla med teknikern OM de nu ringer mig. 🤷‍♀️

SÅ RÖRIGT! LOL

Permalänk

Men nej f*n! Jag verkar ha fått felet ändå men jag märkte inte av det bara + något nytt skumt fel från 2013!?

01.01.2013 00:00:13
Warning
DHCPS
The LAN DHCP Server is inactive
19.11.2020 08:11:44
Warning
DHCPC

OMFG 🤢🤢🤢🤢 .... vad är detta för cirkus. lol 🤦‍♀️

Permalänk

Orkar inte snart med detta. lol Det är nog enklast att bara byta ISP och säga upp mig hos ComHem. Det är typ som ett heltidsjobb detta att få sitt internet att funka hos ComHem. 🤣🤣🤣🤣

Permalänk
Medlem

Håller med dig om att detta är ett heltidsjobb.
Undrar hur många samtal det blivit under dessa 2 år till Com Hem.

Man borde få betalt av Com Hem istället för att vi ska betala dyra pengar till dem för något som alltid krånglar och ingen vet något om eller kan fixa.

Man får väl ta och kolla upp andra bredbandsleverantörer som har ett fungerande nät.

Permalänk

20.11.2020 01:06:35
Warning
DHCPC
19.11.2020 17:54:25
Warning
DHCPC
19.11.2020 17:50:15
Warning
DHCPC

.... nej, min teori var fel. Problemet fortsätter. Får hämta ut C3 och se om det blir bättre. 🤷‍♀️🤦‍♀️

Permalänk
Medlem

Nu igår söndag testade jag med att brygga Com hem routern till en D-link router av billigare modell som jag hade liggandes.

Det började bra, men senare på söndagskvällen, efter kanske 8-10 timmar senare, så fanns det inget internet.
Tryckte på reset-knappen 10 sekunder och internet kom igång igen.

Nu i morse fanns inget internet igen. Får kolla när jag kommer hem tänkte jag och nu efter att jag kommit hem och så har jag kollat igenom den.

Kan inte så mycket om routrar och alla miljoner inställningar som finns, men hittade att tiden på routern var drygt 4 och halvt år efter.
Tiden var någon dag i april 2016 runt 2.00-tiden på natten, mot nu då klockan var lite efter 15.00 den 23 november 2020 då jag ändrade tiden.

Internet kom igång på stört. Nu får jag se om internet kommer att hålla sig stabilt eller om den tackar för sig och stänger ner.

Då är frågan: Kan det vara så att dessa avbrott på D-linken har med tiden att göra?
Eller är det skit samma vilken tid det är på den?
Eller är det Com hem som spökar ändå!

Tycker också TV-hubben kändes stabilare på något sätt efter jag bytta till D-link, men det kanske bara är inbillning.

Om allt nu kommer att funka så får jag kanske se mig om efter en snabbare router. Denna går endast med max100 Mbit/s, jag har ju 300 Mbit/s annars.

Permalänk

Har kopplat in C3 nu. Loggar in i routern, det står "ingen internet". 😖 Sitter och väntar i kö på supporten nu. 🤷‍♀️

Permalänk
Skrivet av vadsomhelst1:

Har kopplat in C3 nu. Loggar in i routern, det står "ingen internet". 😖 Sitter och väntar i kö på supporten nu. 🤷‍♀️

De behövde aktivera C3 från deras sida.. Nu är den igång iallafall. Får se om problemet försvinner nu eller inte. Återkommer med uppdatering.