Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

MMO-spelet The Blocky Ages bjuder in SweClockers medlemmar till test

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

...
Vilket språk är det byggt i?

Då gissar jag att man kan collecta bounties genom att döda de "kriminella". Hur är det med endgame, etc. Kommer ni ha zoner som man inte kan överleva i om man är för låg level/dåligt gear? Kommer ni ha dimensioner när man är klar med första "kartan" eller blivit lvl 100 t.ex? Finns det några tankar runt det?

Precis som det finns "badwill" poäng för att döda någon, kommer det finnas goodwill också? Hjäklpa nån låglevlad med något.

Jag skriver allting fullt ut i C#. Servern är en fristående consolapplikation och klienten byggs i Unity.

Det stämmer som du säger med Bounties. Dödar du någon med en Bounty så kan du göra anspråk på pengarna. Baserat på hur hög deras bounty är så kan de också ha störra chans att tappa fler items när dem dör.

Zoner kommer vara svårighetsbaserade, så ja vissa zoner kommer ju kräva viss nivå/gear men det kommer inte finnas områden som är specifikt låsta bara för man inte är tillräckligt hög level. Man kan gå dit och dö om man vill

Vi har lite olika tankar angående end-game, men eftersom vi inte är i närheten av det stadiet ännu så är det ingen fokus. Men det diskuteras hela tiden. Vi får återkomma om det

Angående "bad/good-will" så kommer det finnas Reputation som kan gå upp/ner. Det är inte implementerat men tanken är att gör man dumma saker går den ner, goda saker ökar den, men med tiden så söker reputation sig alltid mot 0 (Neutral). Så även om man varit god, så måste man vara fortsatt god för att ens reputation inte såsmåningom återgår mot det neutrala.

Skrivet av Utrymningsplan:

Aldrig spelat Rune~, dock spenderat år med Tibia.
Ny kanske det står men skrollade igenom snabbt, blir det en högsta nivå, säg lvl 100? Och sen uppdateras med content och högre lvl allt eftersom?

Skulle gärna vilja se det, då det underlättar för oss med lägra nivå av ledig tid

Tyvärr så måste jag då meddela att där finns ingen level-cap. Däremot, om det glädjer dig något så blir varje level man ökar mindre impaktfull. Attributpoängen man får för varje level går gradvis neråt, och tillslut får man bara 1 poäng att spendera varje nivå. I början får man mycket mer poäng för att snabbare kunna definiera sin karaktär

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Spelade Tibia på tiden när bubbles var kung och det bara fanns en server. Har följt det här projektet i flera år och det finns vara en sak jag önskar: Egen tid då jag kan sitta o spela! Några år till o jag kan introducera sonen i spel

Samma här! Började spela då och fortsatte i många år. Det var alltid kul när de släppte en ny server och man började slåss om vilket guild som först fick makten på den nya servern

Tyvärr gick Tibia ner sig lite med åren och nu är det inget likt vad det var från början. Tappat all charm

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna träna upp sina skills som i tibia? Håller med om att tibia tappade charmen med åren, tiden då man slutade manuellt skillshotta med musen (7.6?) så förstördes pvp'n imho... Kommer lätt följa projektet framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

Vi kommer sätta in många hinder för detta. När vi säger "orestriktiv pvp" så menar vi såklart inte ett fritt gangstervälde, där allt är tillåtet. Men restriktionerna kommer i form av hinder inuti spelet, istället för hårdkodade lås. Med det menar jag att spelare kan attackera och döda vem den vill, men baserat på nivåskillnader, var mordet utförs etc så tillämpas straff baserat på det.
Många områden där spelare rör sig mycket kommer finnas vakter, NPC Bounty Hunters etc som sätter käppas i hjulet för de kriminella spelarna. Vi kommer säkerligen få balansera det där många gånger om, men förhoppningsvis får vi något som fungerar bra i slutändan

Intressant. Det låter inte alls som "orestriktiv pvp" så det kanske ni ska uttrycka lite annorlunda för att undvika missförstånd som mitt.

Jag såg framför mig en värld i anarki där ryssar och koreaner går bananas på allt och alla och ingen varken vill eller kan spela. Typ som samtliga open world pvp-spel som misslyckats sedan UO dog ut.

PvP i sig är absolut inget fel, men jag hävdar bestämt att det alltid skall vara "opt-in". Ett ypperligt exempel tycker jag är dagens WoW och deras War Mode som du kan fritt slå på eller av i huvudstäderna (och ingen annanstans). Elegant och simpel lösning, som fungerar utmärkt vad jag kan se, och det är ingen risk att skrämma bort någon.

Det du beskriver ovan tycker jag låter spännande, särskilt bounty hunters låter väldigt kul. Kanske tanken att låta spelare vara bounty hunters har dykt upp också?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achh:

Kommer man kunna träna upp sina skills som i tibia? Håller med om att tibia tappade charmen med åren, tiden då man slutade manuellt skillshotta med musen (7.6?) så förstördes pvp'n imho... Kommer lätt följa projektet framöver!

Ja, så fort du använder något som ger skill-exp inom någon skill går du ju upp. Så, springer du runt och slår med ett Svärd så ökar du Sword Fighting t.ex precis som i Tibia. Vi kommer ha många fler skills än Tibia hade, speciellt eftersom alla Professions också räknas som skills. Det kommer finnas dedikerade ställen att träna Combat skills på, med Dummies man kan slå på. Regleringen där är dock att man endast får exp om det man slår på är inom en viss nivå av det man tränar.
Låt säga att du slår på en Dummy level 5. Då kan du endast träna upp en skill, t.ex Sword Fighting på den till Level 10. Men redan efter nivå 5 så kommer det gå trögare att träna på den. Just nu är det satt så man får vara max 5 nivåer högre än det man slår på för att man ska avancera. Då pratar jag inte om karaktärens Level, utan om skillens Level

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Intressant. Det låter inte alls som "orestriktiv pvp" så det kanske ni ska uttrycka lite annorlunda för att undvika missförstånd som mitt.

Jag såg framför mig en värld i anarki där ryssar och koreaner går bananas på allt och alla och ingen varken vill eller kan spela. Typ som samtliga open world pvp-spel som misslyckats sedan UO dog ut.

PvP i sig är absolut inget fel, men jag hävdar bestämt att det alltid skall vara "opt-in". Ett ypperligt exempel tycker jag är dagens WoW och deras War Mode som du kan fritt slå på eller av i huvudstäderna (och ingen annanstans). Elegant och simpel lösning, som fungerar utmärkt vad jag kan se, och det är ingen risk att skrämma bort någon.

Det du beskriver ovan tycker jag låter spännande, särskilt bounty hunters låter väldigt kul. Kanske tanken att låta spelare vara bounty hunters har dykt upp också?

Well, vi gillar att kalla det "orestrikterad pvp", med inte oreglerad
Vi kanske kan göra ett bättre ordval, men nu förstår ni ju iaf vad vi menar och vad vi siktar på!
Där blir ju ingen "opt-in" baserad lösning dock, då alla kan attackera NÄSTAN vart som helst. Vissa undantag gäller, t.ex i Tutorial samt precis i början av Storyn. Men, attackera någon mitt i en stad kanske orsakar mer problem än vad det är värt i de flesta fall. Vakterna blir inga man leker med

Spelare kommer kunna vara prisjägare om dem vill, absolut ! Vi har planer på att implementera någon form av Bounty-Board där man ser spelare med Bountys på sig, där man kan skriva upp sig på kontrakt och jaga! Man kommer inte automatiskt se vilka som har Bountys på sig, däremot kommer vakter och dylikt veta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

Jag skriver allting fullt ut i C#. Servern är en fristående consolapplikation och klienten byggs i Unity.

Kör du net standard i alla projekt och core på klienten? Lagt servern i en container?

Skrivet av BlasteRs:

Zoner kommer vara svårighetsbaserade, så ja vissa zoner kommer ju kräva viss nivå/gear men det kommer inte finnas områden som är specifikt låsta bara för man inte är tillräckligt hög level. Man kan gå dit och dö om man vill

Organiska begränsningar gillar jag också ... känner mer naturligt

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

Well, vi gillar att kalla det "orestrikterad pvp", med inte oreglerad
Vi kanske kan göra ett bättre ordval, men nu förstår ni ju iaf vad vi menar och vad vi siktar på!
Där blir ju ingen "opt-in" baserad lösning dock, då alla kan attackera NÄSTAN vart som helst. Vissa undantag gäller, t.ex i Tutorial samt precis i början av Storyn. Men, attackera någon mitt i en stad kanske orsakar mer problem än vad det är värt i de flesta fall. Vakterna blir inga man leker med

Spelare kommer kunna vara prisjägare om dem vill, absolut ! Vi har planer på att implementera någon form av Bounty-Board där man ser spelare med Bountys på sig, där man kan skriva upp sig på kontrakt och jaga! Man kommer inte automatiskt se vilka som har Bountys på sig, däremot kommer vakter och dylikt veta det.

PK systemet i UO var ju riktigt nice, om du PKa nån så blev du rödmarkerad en viss tid frammåt och det var helt ok för laglydiga spelare att döda dig on sight, KoS. Om du var riktig jobbig spelare/griefare och sprang och döda folk helt random hela tiden så blev du permanent "röd" spelare med tiden.

Dock så fanns det även PK städer, där dessa permanent röda gangsters kunde hänga med varandra. Men de kunde inte närma sig normala städer utan att bli KoS av NPC vakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

PK systemet i UO var ju riktigt nice, om du PKa nån så blev du rödmarkerad en viss tid frammåt och det var helt ok för laglydiga spelare att döda dig on sight, KoS. Om du var riktig jobbig spelare/griefare och sprang och döda folk helt random hela tiden så blev du permanent "röd" spelare med tiden.

Dock så fanns det även PK städer, där dessa permanent röda gangsters kunde hänga med varandra. Men de kunde inte närma sig normala städer utan att bli KoS av NPC vakter.

Det känns som liknande gamla Tibia, där man fick en liten ikon på sig om man attackerat/dödat en spelare, sen en röd ikon om man dödat flera.
Vi har inga planer på att direkt visa PKare på det sättet. Vi ville få in det på ett sätt som kändes mer naturligt på nått sätt, exakt hur det kommer utföras i slutändan får vi se :).

Städer som kommer tillåta spelare som har Bountys på sig kommer definitivt att finnas. Det kommer bli lite Outlaw-ställen där spelare som spelar på det sättet kan hänga relativt säkert, iaf från NPCs

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kör du net standard i alla projekt och core på klienten? Lagt servern i en container?

Ja det är .net standard. Vad menar du med container? Typ Docker container?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

Well, vi gillar att kalla det "orestrikterad pvp", med inte oreglerad
Vi kanske kan göra ett bättre ordval, men nu förstår ni ju iaf vad vi menar och vad vi siktar på!
Där blir ju ingen "opt-in" baserad lösning dock, då alla kan attackera NÄSTAN vart som helst. Vissa undantag gäller, t.ex i Tutorial samt precis i början av Storyn. Men, attackera någon mitt i en stad kanske orsakar mer problem än vad det är värt i de flesta fall. Vakterna blir inga man leker med

Spelare kommer kunna vara prisjägare om dem vill, absolut ! Vi har planer på att implementera någon form av Bounty-Board där man ser spelare med Bountys på sig, där man kan skriva upp sig på kontrakt och jaga! Man kommer inte automatiskt se vilka som har Bountys på sig, däremot kommer vakter och dylikt veta det.

Hehe. Det där låter intressant, helt klart. Jag gillar pvp när det har konsekvenser, och prisjägaridén är mycket intressant tycker jag.
Hoppas vi får höra mer om det framöver!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

Ja det är .net standard. Vad menar du med container? Typ Docker container?

Yes box

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Isåfall nej, det har jag inte ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

Isåfall nej, det har jag inte ^^

Ganska simpelt att fixa om du inte redan vet hur man gör. Om ni nån gång behöver många instanser eller planerar att slänga upp det i molnet eller köra över flera olika servrar / kärnor så är det piffigt som sören för skalning.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ganska simpelt att fixa om du inte redan vet hur man gör. Om ni nån gång behöver många instanser eller planerar att slänga upp det i molnet eller köra över flera olika servrar / kärnor så är det piffigt som sören för skalning.

Ska kolla på det Aldrig jobbat med det, men ska definitivt läsa på!

Permalänk
Medlem

Har lagt något tusental timmar på Runescape, det här ser ut att bli kul, kommer absolut att testa detta när det är färdigt.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

En fråga. På ansökningssidan står det att man ska fylla i nickname.
Är det något jag missat som man måste registrera sig på eller är det att man ska fylla i det nick man vill ha i själva spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

En fråga. På ansökningssidan står det att man ska fylla i nickname.
Är det något jag missat som man måste registrera sig på eller är det att man ska fylla i det nick man vill ha i själva spelet?

Nej du kan fylla i vad som Från början ville vi haft in Steam username men det behövs inte

Permalänk

Mycket spännande!

Har spelat Runescape till och från under hela min uppväxt samt även köttat på när old-school släpptes (för mycket tid, "maxad" båda gångerna) men tappat suget lite med de senaste uppdateringarna. Tibia körde jag mer casual runt 2008 när spelarbasen växte till sig.
Kändes som titlar/en genre som inte kommer ersättas innan jag läste denna artikel.
Så hoppas verkligen spelet lyckas dra till sig en spelarbas som håller spelet vid liv en tid framöver!

Håller även tummarna på att man får chansen till att spela lite under alpha / beta för att hjälpa finslipa det man kan. Vem vet, kanske man får sig en nostalgi-tripp eller två om den lyckas hålla samma atmosfär som Runescape

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Mycket spännande!

Har spelat Runescape till och från under hela min uppväxt samt även köttat på när old-school släpptes (för mycket tid, "maxad" båda gångerna) men tappat suget lite med de senaste uppdateringarna. Tibia körde jag mer casual runt 2008 när spelarbasen växte till sig.
Kändes som titlar/en genre som inte kommer ersättas innan jag läste denna artikel.
Så hoppas verkligen spelet lyckas dra till sig en spelarbas som håller spelet vid liv en tid framöver!

Håller även tummarna på att man får chansen till att spela lite under alpha / beta för att hjälpa finslipa det man kan. Vem vet, kanske man får sig en nostalgi-tripp eller två om den lyckas hålla samma atmosfär som Runescape

Kul !
Vi får lägga mer energi när alla funktioner är klara på att locka en större spelarbas. Nu är vi nöjda med en mindre skara testare så vi kan få ordning på grunderna, och kunna leverera något bra!
Sen kanske vi får kolla på någon Crowdfunding, eller annan typ av finansiering så vi kan fortsätta med detta! Jag jobbar heltid på detta nu (med undantag av en del konsultarbete ibland) men sparpengarna håller inte för evigt

Om du har registrerat dig som testare på våran hemsida så kommer du nästan garanterat få tillgång till Alpha, då Sweclockers går först

Permalänk
Skrivet av BlasteRs:

Kul !
Vi får lägga mer energi när alla funktioner är klara på att locka en större spelarbas. Nu är vi nöjda med en mindre skara testare så vi kan få ordning på grunderna, och kunna leverera något bra!
Sen kanske vi får kolla på någon Crowdfunding, eller annan typ av finansiering så vi kan fortsätta med detta! Jag jobbar heltid på detta nu (med undantag av en del konsultarbete ibland) men sparpengarna håller inte för evigt

Om du har registrerat dig som testare på våran hemsida så kommer du nästan garanterat få tillgång till Alpha, då Sweclockers går först

Fullt förståeligt. Menade så klart en stor spelarbas när allting är på plats och redo för allmänheten !

Kör en kickstarter, patreon eller liknande så du kan få lite finansiell hjälp.
Jag personligen hade inte haft problem att stödja projektet så länge det arbetas på!

Har registrerat mig som testare. Gjorde det samma dag jag läste om projektet ! (p0dmaster är mitt registrerade nickname där om det är så att du har någon hand i att välja testare )