Vad gör "Real Cinema" på en LG TV?

Permalänk
Medlem

Vad gör "Real Cinema" på en LG TV?

Hej!

Jag sitter och försöker konfigurera min HTPC med min LG B7 Oled.

Jag matar TV:n med en 1080p 120Hz signal från datorn. I detta läge kan jag dock inte använda "Real Cinema" funktionen som enligt min förståelse är till för att optimera uppspelningen utav 24p material. Hur fungerar "Real Cinema" egentligen och varför måste jag sänka frekvensen till 60Hz för att få den att fungera?

I Kodi finns en funktion som skall ställa in skärmens uppdateringsfrekvens efter materialet. Är detta en liknande funktion och bör den användas?

Permalänk
Bildexpert 📺

Den gör precis det du skriver. Plockar rätt kadens ur en 24p-signal. Eftersom du kör 120 Hz-signal är den grå eftersom dess funktion inte applicerar på en 120 Hz-signal.

Permalänk
Medlem

Okej, Vilket är att föredra för filmtittande? 120 är till skillnad från 60 delbart med 24 så det kanske blir rätt ändå när man kör 120Hz?

Om jag väljer 60Hz och "Real Cinema" On. Hur vet jag att datorn verkligen skickar en 24p-signal och inte bara en 60p/60Hz som är valt i nvidias kontrollpanel?

Finns det något verktyg för att verifiera att uppspelningen blir korrekt?

EDIT: Hittade något läge på TV som ger mig DVI/HDMI status. När jag tittar på film via kodi med "Real Cinema" On så står det fortfarande Frame Rate: 60Hz och inte 24. Tittar jag på en blu ray från PS4 däremot så står det Frame Rate: 24Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shepard:

Okej, Vilket är att föredra för filmtittande? 120 är till skillnad från 60 delbart med 24 så det kanske blir rätt ändå när man kör 120Hz?

Om jag väljer 60Hz och "Real Cinema" On. Hur vet jag att datorn verkligen skickar en 24p-signal och inte bara en 60p/60Hz som är valt i nvidias kontrollpanel?

Finns det något verktyg för att verifiera att uppspelningen blir korrekt?

120 är jämn delbart med 24 så i teorin är det rätt. Men det förutsätter att programmen du spelar upp med gör rätt.

Står datorn på 60 Hz så skickar den inte 24p utan det är 24p ojämnt repeterat med varannan bildruta repeterat en extra gång. Du måste ställa datorn i antingen 24 eller 120 Hz. För att dubbelkolla att det blir rätt så måste du jämföra med en korrekt uppspelning, till exempel att köra samma film med 24p ut från en Blu-rayspelare.

Förmodligen kan du köra 60 Hz till TV:n och med Real Cinema ändå få ut en någorlunda korrekt 24p-hantering. Vill minnas att LG:s OLED kan upptäcka 3:2-repetitionen och ta det rätt. Men det kan fortfarande hoppa till i scenbyten innan algoritmen finner rätt kadens igen.

Jag brukar märka direkt när det är fel och det blir 3:2-repetition eller judder

Du kan också filma med höghastighehetskamera, och räkna antalet bildrutor i videon. Vid 24p återgivet korrekt är varje bildruta framme lika lång tid. Ifall det är fel kadens,med judder kommer varannan bildruta visas 50 procent längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

120 är jämn delbart med 24 så i teorin är det rätt. Men det förutsätter att programmen du spelar upp med gör rätt.

Står datorn på 60 Hz så skickar den inte 24p utan det är 24p ojämnt repeterat med varannan bildruta repeterat en extra gång. Du måste ställa datorn i antingen 24 eller 120 Hz. För att dubbelkolla att det blir rätt så måste du jämföra med en korrekt uppspelning, till exempel att köra samma film med 24p ut från en Blu-rayspelare.

Förmodligen kan du köra 60 Hz till TV:n och med Real Cinema ändå få ut en någorlunda korrekt 24p-hantering. Vill minnas att LG:s OLED kan upptäcka 3:2-repetitionen och ta det rätt. Men det kan fortfarande hoppa till i scenbyten innan algoritmen finner rätt kadens igen.

Jag brukar märka direkt när det är fel och det blir 3:2-repetition eller judder

Du kan också filma med höghastighehetskamera, och räkna antalet bildrutor i videon. Vid 24p återgivet korrekt är varje bildruta framme lika lång tid. Ifall det är fel kadens,med judder kommer varannan bildruta visas 50 procent längre tid.

Jag tror att jag har fått det att fungera rätt bra nu. Jag bockade i funktionen i Kodi som anpassar frekvensen beroende på materialet vilket gör att datorn skickar en 24p signal till TV:n även om jag kör 120Hz i övrigt. Då gör sig "Real Cinema" tillgänglig och allt verkar var frid och fröjd.

Jag blir dock inte riktigt klok på vad "Real Cinema" gör. Först trodde jag att den optimerade en 60Hz signal för 24p bruk men vad behöver den göra extra när TV:n redan får en 24p-signal?

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är ett lite märkligt reglage, eftersom alternativet med den avstängd är att det blir fel, 24p kommer då internt repeteras till 3:2 och ge judder. Så varför ha ett raglage med "Gör rätt: on/off"?

Dock verkar de-interlace av 1080i fungera bättre om man stänger av Real Cinema. Men som andra tillverkare har löst detta är de-interlace en separat inställning och ingen motsats till korrekt 24p-återgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är ett lite märkligt reglage, eftersom alternativet med den avstängd är att det blir fel, 24p kommer då internt repeteras till 3:2 och ge judder. Så varför ha ett raglage med "Gör rätt: on/off"?

Dock verkar de-interlace av 1080i fungera bättre om man stänger av Real Cinema. Men som andra tillverkare har löst detta är de-interlace en separat inställning och ingen motsats till korrekt 24p-återgivning.

När jag testade reglaget på 60Hz i Windows så kändes det som att input lag ökade markant så vid vanligt surf eller när man spelar kanske man inte vill ha det.

Stort tack för hjälpen