Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Köpråd hemnätverk 2 hushåll

Har 2 hushåll som är helt oberoende varandra men skall ha en bra wifi lösning
Behöver tips på lösningar,

Hus 1 (Fiber-)
Behöver bra täckning över hela huset 190 kvadrat

Har många enheter som skall vara uppkopplad. Dator, tv x2 ,ps4, ljudförstärkare , Värmepump samt mobiltelefoner m,m

på datorn spelas det FPS spel,
Värmepumpen har ej wifi utan måste ha tråd,
Min tanke är att köpa en wifi eluttags extender med tråd ??

Hus nummer 2 (fiber)
3 våningar källare, entreplan samt övreplan,
Källaren har betong väggar.

även där finns TV x2, Hemmabio, + diverse annat mobiler osv.

däremot har denna fastighet ett garage/stall på gårdsplanen ca 60 meter från husväggen.
Hur skall jag få bra wifi mottagning dit?

Tanken är att kunna ha kamera i stall samt ut mot hage, Internet i garage

Mvh Sverker

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart rekommendera att dra fram nätverkskabel till respektive punkt i så stor utsträckning som möjligt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vid inkommande sätter du upp router/brandvägg och om du vill; ett VLAN för att separera byggnaderna på åtskilda nät.
Switch vid varje byggnad med accesspunkt (Switch och AP med stöd för PoE kan vara nåt att tänka på)
I varje kåk bör det räcka med 1 AP per våning beroende på hur den är byggd och hur tjocka väggarna är.

Permalänk

Förtydligande båda hushållen har egen fiber, DVS hus 1 är ett projekt och hus 2 är ett enskilt projekt som ej hör ihop alls med hus 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverker007:

Förtydligande båda hushållen har egen fiber, DVS hus 1 är ett projekt och hus 2 är ett enskilt projekt som ej hör ihop alls med hus 1

Jag skulle kort och gott använt ER lite eller ER 4p (för rack montering). Sedan använt unifi AP PRO överallt där du behöver wifi med kabeln till alla APs. För att få wifi utomhus skulle jag använda en AP mesh.
Och för att skjuta iväg signalen till byggnader längre bort så kör du nanostation ac: https://www.ui.com/airmax/nanostation-ac/
Den ger dig möjlighet att även driva en kamera eller AP via POE-ut.

Sen är det bara placera ut dem där du behöver.

Edit: kika gärna på tuben och "crosstalk solution/willie howe" De har gjort en del liknande lösningar så du ser hur det kan se ut och fungera.

Visa signatur

.