Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Redigering, Hur stor skillnad, laptop-desktop

Permalänk
Medlem

Redigering, Hur stor skillnad, laptop-desktop

Tycker det är kul med redigering.
Sitter med ”gamling” laptop från lenovo med i5 och 8 i ram och nåt basic nvidia gpu.
Använder davinci resolve.

Det går ok, och man kan göra lite kortfilmer och klipp osv.
Rendera tar en bra stund.
Att kolla på sin ofärdiga film är hackigt.
Samt effekter, det lilla jag gör, är seeegt.

Men, hur stor skillnad blir det med en egen byggt burk för låt säga 10kkr typ?
Minimalt?
Måste man bygga en burk för 30kkr för att få det märkbart smidigare?

Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du försöker åstadkomma, du kan använda https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-... för att få ett hum om vad som fungerar bäst.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Beror ju på vad du försöker åstadkomma, du kan använda https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-... för att få ett hum om vad som fungerar bäst.

Skall kolla in länken.
Vad jag vill åstadkomma, jag vill ha en roligare upplevelse när jag renderar osv.
Men vet inte om det är värt strulet och kostnaden.
Man skall ju då ha en fast plats i hemmet till en dator och skärmar osv.
Och jag är ingen gamer så jag kommer sannolikt inte använda den till så mycket annat än lite filmredigering egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Skall kolla in länken.
Vad jag vill åstadkomma, jag vill ha en roligare upplevelse när jag renderar osv.
Men vet inte om det är värt strulet och kostnaden.
Man skall ju då ha en fast plats i hemmet till en dator och skärmar osv.
Och jag är ingen gamer så jag kommer sannolikt inte använda den till så mycket annat än lite filmredigering egentligen.

Alltså tänker att om du gör det här som en hobby kanske det inte är värt det men det beror ju på vilka krav och ambitioner du har. Har gjort en del redigerande på min bärbara (8750H 6 kärnor, 1060 6 GB) i adobe premier vilket jag upplever fungerat bra men det tar ju fortfarande en stund att rendera allt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Alltså tänker att om du gör det här som en hobby kanske det inte är värt det men det beror ju på vilka krav och ambitioner du har. Har gjort en del redigerande på min bärbara (8750H 6 kärnor, 1060 6 GB) i adobe premier vilket jag upplever fungerat bra men det tar ju fortfarande en stund att rendera allt.

Ja jag misstänker att du har rätt.
Är för skoj skull, är en 10kkr eller mer leksak att använda då och då lite overkill.
Det får ju ok nu.
Renderade ett 5min klipp på 10-12min tror jag det var.
Är mest att laggande när man grejar dock.
Jaja, får se om jag kommer på några fler ursäkter till att köpa lite rolig elektronik innan jag slår till