Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

För det priset så kan man ju lika gärna köpa från blocket / tradera och samtidigt spara en peng?

Absolut! Jag hade inte heller valt att köpa för det priset 😄

Permalänk
Skrivet av KaitZ:

Absolut! Jag hade inte heller valt att köpa för det priset 😄

Skulle hellre köpa en 5800x för 300 mer. Men jag bad om butiker med 5600x i lager så jag skall inte klaga, även om. Jag tror att jag skippar den.

Permalänk
Inaktiv

Här har ni massor av tyska butiker som har 5600x i lager:
https://geizhals.de/amd-ryzen-5-5600x-100-100000065box-a23925...

De flesta skickar inte till Sverige, men med en posttjänst som t.ex. mailbox de så kommer man runt det problemet

Permalänk
Medlem

Fick tag på en 5950X just innan nyår, anlände för ett par dagar sedan. Bråkar än med den för att få allt att spela som det ska. Extra jobbigt när man inte överklockat nåt på riktigt sen AMD's Athlon XP haha. En jävla inlärningskurva med PBO och allt annat, men det ska nog bli bra i slutändan. Enda reflektionen jag haft änsålänge är väl att den verkar mycket varmare än tidigare Ryzen cpus.

Visa signatur

5950X | MSI X570 Unify | 32GB Corsair vengeance RGB PRO | EVGA 2080TI Black Edition | Corsair H150I RGB PRO | EVGA Supernova 1000 G3 | EVGA DG-77

Permalänk
Skrivet av anon236072:

Köpte min 5800x på NoN för lite drygt en månad sedan.
Efter att ha testat runt lite med vcore så har jag landat på en lugn klocka om 4.0GHz@1.05V.
Med den höga IPC som 5000-serien levererar så räcker 4GHz för att hålla 120+ fps konstant i Warzone (högre egentligen, men har låst min fps till 120).
Tillsammans med en Be quiet! dark rock 4 så ligger min cpu på behagliga 53c efter flera timmars spelande.

Måste dock säga att jag inte alls är ett fan av boost-algoritmen som AMD implementerat. Jävlar vilken vcore (upp mot 1.5V).
Om man absolut vill ha 1-2 kärnor som boostar till 5+ GHz så fine, då fungerar det, men då får även riktigt kompetenta CPU-kylare jobba på.
Så jag rekommenderar starkt att man justerar klocka & vcore manuellt

Err nä .. om du kör stock så boostar Zen 3 4500-4700 i spel, så du tappar rätt mycket med din manuella klock 1.5 vcore är inga problem på auto settings eller pbo, är normallt enligt amd själva. Det blir bara skadligt om du laddar 1.5v under heavy load och satt manuell oc. Om du har problem med ljud och spin up på fläktarna, set en custom fläktkurva där den först ökar fläkt rpm vid 70c plus.

Permalänk

Lämnade precis in min 5900x till Non Västerås och såg att den dök upp på nätet nu för den som är intresserad. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/amdsoc...

Permalänk
Medlem

Köpte en 3600 för pallade inte vänta. Glömde tydligen bort att avboka mina 5600x så har fått 2st nu. Hade tänkt skickat tillbaka 1 men tänkte se om nån här vill köpa en istället? Frakt står ni för.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av highspeed:

Err nä .. om du kör stock så boostar Zen 3 4500-4700 i spel, så du tappar rätt mycket med din manuella klock 1.5 vcore är inga problem på auto settings eller pbo, är normallt enligt amd själva. Det blir bara skadligt om du laddar 1.5v under heavy load och satt manuell oc. Om du har problem med ljud och spin up på fläktarna, set en custom fläktkurva där den först ökar fläkt rpm vid 70c plus.

Klart man tappar udden av single core prestanda, men för min del är det värt det då 4GHz levererar all prestanda jag behöver för tillfället.
CPU:n är även svalare under spel/stress test ifall jag sätter manuell klocka till 4.7GHz@1.25V. Då peakar den på ca 70c, jämfört med en bit över 80c med PBO.

Så min poäng är inte att det är "onormalt" eller inte med 1.5V under boost, poängen är att det genererar onödigt mycket värme & för det jag (och många andra skulle jag tro) gör så är det mer effektivt med en så låg vcore som möjligt & fast klocka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaNi8331:

Köpte en 3600 för pallade inte vänta. Glömde tydligen bort att avboka mina 5600x så har fått 2st nu. Hade tänkt skickat tillbaka 1 men tänkte se om nån här vill köpa en istället? Frakt står ni för.

Snällt av dig att kolla här, men Köp & sälj hänvisas till Marknad enligt Sweclockers regler

Permalänk
Medlem
Skrivet av H0lmb3rg:

Har du fått din 5900x än? Väldigt intressant om det faktiskt finns en chans att få tag på en från NoN. Verkar ju inte finnas i lager nån annanstans förrens i februari/mars...

Hämtat ut den idag, installerad och klar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilurk:

Hämtat ut den idag, installerad och klar!

Grattis!

Min kommer väl vilken månad som helst...

Permalänk

Beställde 5600x på webhallen 2021-01-02 17:38 och fick mail just nyss om att den var framme i butiken. De verkar även ha 2 i uppsala som ingen vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

det genererar onödigt mycket värme & för det jag (och många andra skulle jag tro) gör så är det mer effektivt med en så låg vcore som möjligt & fast klocka.

Nej, det är du som är undantagsfallet
Med en bra fläktkurva och 10-30 sek delay på spin up/down så är det varken varmt eller högljutt.
Har du problem med värmen trots bra cpu kylare och bra ventilerat chassi så kan du ha en äggformad IHS som gör att kylaren ligger ojämnt på cpun.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Klart man tappar udden av single core prestanda, men för min del är det värt det då 4GHz levererar all prestanda jag behöver för tillfället.
CPU:n är även svalare under spel/stress test ifall jag sätter manuell klocka till 4.7GHz@1.25V. Då peakar den på ca 70c, jämfört med en bit över 80c med PBO.

Så min poäng är inte att det är "onormalt" eller inte med 1.5V under boost, poängen är att det genererar onödigt mycket värme & för det jag (och många andra skulle jag tro) gör så är det mer effektivt med en så låg vcore som möjligt & fast klocka.

Skrivet av SpeedRebirth:

Nej, det är du som är undantagsfallet
Med en bra fläktkurva och 10-30 sek delay på spin up/down så är det varken varmt eller högljutt.
Har du problem med värmen trots bra cpu kylare och bra ventilerat chassi så kan du ha en äggformad IHS som gör att kylaren ligger ojämnt på cpun.

Grejen är ju att 5800x är bra mycket varmare än både 5600x och 5900x till följd av hur den är konstruerad med endast en CCD (Core Chiplet Die). Halva internet verkar ha panik över temperaturerna på 5800x oavsett kyllösning:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yuF6BItEV48gEx0wY5m0E...

Jag har ett välventilerat chassi, stor radiator och Thermal Grizzly Kryonaut som kylpasta. Oavsett vad jag gör skjuter temperaturerna upp till runt 82C när jag blåser på för fullt i Prime95 eller Cinebench R23. Vid spel håller den sig runt 60C med några toppar på 65C. Då ligger kylaren på 60% pump och 50% på fläktarna vilket är mycket tyst. Då har jag även bytt ut AIO-fläktarna till 3x Noctua NF-F12 PWM med 500RPM lägre varvtal.

Enligt AMD själva är ju det här ingenting att oroa sig för då processorn klarar bra mycket högre temperaturer än så. Processorn boostar över 5GHz med PBO +200 och allting annat på Auto. Den är designad för att sköta sig själv i största möjliga mån.

Mitt tips är att låta allt vara på Auto och bara njuta av fantastisk prestanda. Ställ in en snällare fläktkurva mellan 45C - 60C om du vill ha en tyst dator när du inte spelar/testar.

Källa: https://twitter.com/Thracks/status/1324756343505432579

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Grejen är ju att 5800x är bra mycket varmare än både 5600x och 5900x till följd av hur den är konstruerad med endast en CCD (Core Chiplet Die). Halva internet verkar ha panik över temperaturerna på 5800x oavsett kyllösning:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yuF6BItEV48gEx0wY5m0E...

Jag har ett välventilerat chassi, stor radiator och Thermal Grizzly Kryonaut som kylpasta. Oavsett vad jag gör skjuter temperaturerna upp till runt 82C när jag blåser på för fullt i Prime95 eller Cinebench R23. Vid spel håller den sig runt 60C med några toppar på 65C. Då ligger kylaren på 60% pump och 50% på fläktarna vilket är mycket tyst. Då har jag även bytt ut AIO-fläktarna till 3x Noctua NF-F12 PWM med 500RPM lägre varvtal.

Enligt AMD själva är ju det här ingenting att oroa sig för då processorn klarar bra mycket högre temperaturer än så. Processorn boostar över 5GHz med PBO +200 och allting annat på Auto. Den är designad för att sköta sig själv i största möjliga mån.

Mitt tips är att låta allt vara på Auto och bara njuta av fantastisk prestanda. Ställ in en snällare fläktkurva mellan 45C - 60C om du vill ha en tyst dator när du inte spelar/testar.

https://i.imgur.com/vgRsY4p.jpg

Källa: https://twitter.com/Thracks/status/1324756343505432579

Håller med till 100%!
Skulle aldrig klocka ner en Ryzen 5000 till 4GHz när den används till normala saker som tex spel/surfning ect.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Nu finns en 5600X på Webhallen i Malmö Triangeln.

Permalänk
Medlem

Netonnet verkar ha fullt lager på 5600X nu, fick meddelande att den är skickad.

Permalänk
Medlem

Jag ångrar min 5800x, det känns fel med så här höga temperaturer. Och helt plötsligt låter datorn en massa. Nitlott. Fattar inte varför
recensenter missade att skriva om temperaturproblemen. Men presterar ok gör den ju, och AMD säger att den överlever.

Minns gamla goda tiden när gpu gick bra mycket varmare än cpu.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Jag ångrar min 5800x, det känns fel med så här höga temperaturer. Och helt plötsligt låter datorn en massa. Nitlott. Fattar inte varför
recensenter missade att skriva om temperaturproblemen. Men presterar ok gör den ju, och AMD säger att den överlever.

Minns gamla goda tiden när gpu gick bra mycket varmare än cpu.

Med maxad PBO så får jag upp PPT i 160W med 5800x, standard är ju 142W.
Min GPU ger drygt 300W.

Så GPU genererar fortfarande mer värme än CPU, var mätpunkterna i kislet sitter och var temperaturen mäts är den stora skillnaden.
Sätt en ”logaritmisk” fläktkurva så är det inte så störigt förän du verkligen pressar datorn.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Jag ångrar min 5800x, det känns fel med så här höga temperaturer. Och helt plötsligt låter datorn en massa. Nitlott. Fattar inte varför
recensenter missade att skriva om temperaturproblemen. Men presterar ok gör den ju, och AMD säger att den överlever.

Minns gamla goda tiden när gpu gick bra mycket varmare än cpu.

Varför ska de skriva om något som inte är fel och temperaturproblem som inte finns? Det finns en anledning till att den CPUn är så mycket varmare. Nu är jag inte särskilt insatt i vad termerna heter men på 5800X så sitter alla 8 kärnor i ett kluster medan på 5900X så är det 6x2 kluster.

-----------

Förmodligen är det anledningen till det relativt höga priset per kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Varför ska de skriva om något som inte är fel och temperaturproblem som inte finns? Det finns en anledning till att den CPUn är så mycket varmare. Nu är jag inte särskilt insatt i vad termerna heter men på 5800X så sitter alla 8 kärnor i ett kluster medan på 5900X så är det 6x2 kluster.

-----------

Förmodligen är det anledningen till det relativt höga priset per kärna.

Finns dessutom fördelar med att ha alla kärnor på samma chiplet och det är att latency är betydligt mycket lägre inom chiplet:en än när ett program behöver kommunicera mellan chiplet:ar.

Ja, absolut att det är förklaringen till priset, då man i 5600/5900 använder kretsar där 1-2 cores inte lever upp till kvalitetskraven, dessa stängs då av och man kan använda chiplet:en ändå. 5800/5950 kräver ju chiplet/s där alla cores lever upp till kvalitetskraven.

Förstår inte heller varför folk är besatta av temperaturen, när en modern CPU blir för varm så klockar den ner, så den kommer inte att gå sönder utan det som händer är att man tappar prestanda om den blir såpass varm att den klockar ner. Så så länge man inte råkar ut för nerklockning en alltför stor del av tiden så har man inte heller något problem.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Någon som har en 5900x-beställning inne hos komplett?
Beställde min 5900x den 17:e November och ordern som tidigare var "bekräftad i lager den 6:e januari" har nu flyttats till 20:e januari.

Nog inte ensam men surt när datordelar till bygget står i ett hörn i väntan på ny cpu haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henken123:

Någon som har en 5900x-beställning inne hos komplett?
Beställde min 5900x den 17:e November och ordern som tidigare var "bekräftad i lager den 6:e januari" har nu flyttats till 20:e januari.

Nog inte ensam men surt när datordelar till bygget står i ett hörn i väntan på ny cpu haha.

Jag beställde 25/11 och den stod tidigare också med statusen:
"[Gul/Grön] Beställd, Bekräftad i lager 6e januari"

Men inatt gick statusen över till:
"[Gul] Beställd, förväntas i lager 20 januari"

I går sa de att leveransen de skulle få in 6e var försenad.
Jag antar att den var försenad och att det inte var det antal som de förväntade sig i leveransen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henken123:

Någon som har en 5900x-beställning inne hos komplett?
Beställde min 5900x den 17:e November och ordern som tidigare var "bekräftad i lager den 6:e januari" har nu flyttats till 20:e januari.

Nog inte ensam men surt när datordelar till bygget står i ett hörn i väntan på ny cpu haha.

Samma för mig, trots att den hade bekräftad leveransstatus 6 janruai. Jag pratade med en på kundservice, han menade att den skulle komma in om par dagar, 20 januari är bra mycket mer än "par dagar".

Trött på detta alltså, min har flyttats fram från 15 dec, till 25 dec, till 30 dec, till 6 januari, och nu 20 januari! 🤮

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Samma för mig, trots att den hade bekräftad leveransstatus 6 janruai. Jag pratade med en på kundservice, han menade att den skulle komma in om par dagar, 20 januari är bra mycket mer än "par dagar".

Trött på detta alltså, min har flyttats fram från 15 dec, till 25 dec, till 30 dec, till 6 januari, och nu 20 januari! 🤮

Beställde 5900X på Inet 27 nov och har också fått datum ändrat flera gånger typ som dig. Nu har det ändrats igen till 1 feb. Riktigt tråkigt!

Lite komiskt att man får farcry 5 på köpet och den koden får man av Inet för att sedan lösa in på AMDs hemsida men där måste man köra ett program för att bekräfta att man kör från den nya processorn för att lösa koden och erbjudandet går ut 31 jan, alltså innan jag ens får processorn...

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isorien:

Beställde 5900X på Inet 27 nov och har också fått datum ändrat flera gånger typ som dig. Nu har det ändrats igen till 1 feb. Riktigt tråkigt!

Lite komiskt att man får farcry 5 på köpet och den koden får man av Inet för att sedan lösa in på AMDs hemsida men där måste man köra ett program för att bekräfta att man kör från den nya processorn för att lösa koden och erbjudandet går ut 31 jan, alltså innan jag ens får processorn...

Kanske borde ta kontakt med inet och se hur de hanterar biten med farcry 6 i detta fall. Som jag ser det är det nagot som ingick med processorn, så samtliga butiker borde kompensera kunden på något annat sett som motsvarar ungefär värdet av farcry 6.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Installerade en 5600x nyss, vad ska man ändra i bios nu da?

Permalänk
Medlem
Skrivet av H0lmb3rg:

Jag beställde min den 23e men fick ett mail idag om att den fortfarande inte har något bekräftat leveransdatum, skumt....

Jag fick också mail från NoN, oberäknad leverans datum stod de i mailet. Senare samma dag fick jag ett mail om att min cpu hade skickats.

Detta va i slutet på november däremot.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag fick också mail från NoN, oberäknad leverans datum stod de i mailet. Senare samma dag fick jag ett mail om att min cpu hade skickats.

Detta va i slutet på november däremot.

Jo det är uppenbart att NoN inte använder sig utav något kösystem utan verkar skicka ut varor lite blandat. Har läst flera exempel från 3080/3090-tråden.

Min 2600x får tugga på ett tag till, suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av H0lmb3rg:

Jo det är uppenbart att NoN inte använder sig utav något kösystem utan verkar skicka ut varor lite blandat. Har läst flera exempel från 3080/3090-tråden.

Min 2600x får tugga på ett tag till, suck...

Jag hoppas ju att du har fel såklart. Jag beställde ju kanske 8:e november, men fick cpun i slutet av november. Jag beställde den 5:e november från webhallen kl 15:03, och netonnet hann skicka cpun före. Tycker de vore heltknasigt och prioritera ett högre ordernummer framför ett tidigare.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2