Permalänk
Medlem
Skrivet av KaitZ:

Jag fick idag bekräftelse från NoN om leverans av 5900x som beställdes 22/12.
Dustin som beställdes 11/11 är fortfarande beräknat till 26/1

Men...

Är netonnet så mycket snabbare att få prylar än dustin..?

Funderar också på att lägga en beställning hos NoN och se vem som är snabbast...

Permalänk
Medlem

Velar om man ska köra en 5800x som finns i lager, eller en 3900XT.
Visst, nya generationen är tveklöst bättre i spel, men samtidigt är jag bara en casual gamer. Och tror nog då att GPU kommer vara flskhalsen. Långsiktigt kanske fler kärnor är bättre.

I "värsta" fall får man flytta över den till sonens dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Velar om man ska köra en 5800x som finns i lager, eller en 3900XT.
Visst, nya generationen är tveklöst bättre i spel, men samtidigt är jag bara en casual gamer. Och tror nog då att GPU kommer vara flskhalsen. Långsiktigt kanske fler kärnor är bättre.

I "värsta" fall får man flytta över den till sonens dator.

Ställer mig samma fråga jag med, men 5600x eller 3800xt. 8 kärnor + tillgänglig vs bättre IPC och icke tillgänglig. 1440p och RX 6800. Vad säger ni?

Visa signatur
Permalänk

Skickade precis tillbaks en 5600x till Komplett pga av dubbelorder! Hoppas den landar hos någon här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Men...

Är netonnet så mycket snabbare att få prylar än dustin..?

Funderar också på att lägga en beställning hos NoN och se vem som är snabbast...

Det kan vara att de haft kortare kö eller fått större leveranser?
Idag på lunchen plockade jag ut 5900x som beställdes på NoN 22/12.

Jag hade valt att göra det för att se vad som är snabbast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Håller på och samlar komponenter till en dator (har ingen i dagsläget), vilket gör att man kanske inte vill vänta till sommaren på en cpu. (Och sen ska man dessutom lyckas få tag på en GPU..)

Ska man satsa på en 3XXX prolle istället då? 5800X lockar inte riktigt med dess värmeproblem.

Som jag skrev tidigare så tröttnade jag på väntetiden på min 5900X och plockade ut en 5800X igårkväll. Nu är den monterad och jag har kört några timmar med den.

Jag är inte värsta gamern här, men jag leker lite med flygsimulatorer som väl ligger i samma härad belastningsmässigt. Resten är mer kontors / utvecklarbruk.

Det jag kan säga är att jämfört med min 3600 upplever jag inga värmeproblem. Jag märker att den är lite "spattigare" i "nästan idle" - om jag t.ex. sitter och slösurfar och kollar Youtube samtidigt så hoppar den högre när den jobbar lite - ibland ändå upp till 60 grader. Men samtidigt, med en vettig kylare (Nocuta NH-D15 i mitt fall) och vettig fläktinställning så går datorn ljudlöst hela tiden utom när jag drar igång något riktigt tungt.

I flygsimulatorerna gick CPUn inte över 70 grader och med flertrådstest i Cinebench R23 kom jag upp i 82 grader - men den behöll 82 grader även när jag sänkte varvtalet på CPU så jag har nog nån sorts optimum.

Så på det hela... snabb och trevlig dator och även om den kostade lite mer "per kärna" än en 5900X så håller den sig tyst när jag inte lastar den, måttligt tyst även med tung last och .. tja jag har den snurrande här nu. Mätvärdena på temperatur är förvisso högre än med gamla processorn men allt är inom specarna och datorn är tyst. Kan man begära mer?

Just nu lutar jag åt att avbeställa min 5900X och om jag nån gång i framtiden tror jag kan vinna något väsentligt på byte får det bli en fråga för en senare dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Ställer mig samma fråga jag med, men 5600x eller 3800xt. 8 kärnor + tillgänglig vs bättre IPC och icke tillgänglig. 1440p och RX 6800. Vad säger ni?

5600X. Skillnaden i MT prestandan är förhållandevis litet medan skillnaden i vissa spel kan vara riktigt stort, även i 1440p.

Du kan förvänta dig 20% bättre FPS i något som CoD Warzone. Om du inte idag använder applikationer som verkligen använder alla 16 trådar tycker jag du borde överväga 5600X.

Permalänk
Medlem

En processor kan ju dock ha 1000% bättre prestanda eller 1000 fler kärnor, går den ändå inte att köpa så spelar det mindre roll

Permalänk
Medlem

Inet har uppdaterat min order till ”förhandsbokning” och även ändrat produktsidan på 5900x. Det går ju inte åt rätt håll direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av H0lmb3rg:

Inet har uppdaterat min order till ”förhandsbokning” och även ändrat produktsidan på 5900x. Det går ju inte åt rätt håll direkt...

Samma här. Har slängt iväg ett mail och frågat vad som pågår.

När lade du din beställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d925:

Samma här. Har slängt iväg ett mail och frågat vad som pågår.

När lade du din beställning?

6/1 så räknade inte direkt med att få den därifrån i närtid. Har också beställningar på webhallen och NoN från veckan innan jul men ingen lycka där än så länge

Permalänk
Medlem

Förhandsbokning på ordersidan, jepp. Men kikar man "under huven" hos prisjakt har Inet angivit 3000-01-01. Vet inte om jag vill vänta tusen år, faktiskt.

Edit: Nu har inet ändrat tillbaks från 3000-01-01 till 2021-03-01.

Realistisk uppgift igen :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av H0lmb3rg:

Inet har uppdaterat min order till ”förhandsbokning” och även ändrat produktsidan på 5900x. Det går ju inte åt rätt håll direkt...

Samma för mig la beställning slutet av november

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

I flygsimulatorerna gick CPUn inte över 70 grader

Vad fick du för prestandaskillnad på bytet 3600->5800x i msfs2020?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

Skickade precis tillbaks en 5600x till Komplett pga av dubbelorder! Hoppas den landar hos någon här

Jag fick min order ändrad idag från 6 feb till grön och plockad. Kanske var det din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad fick du för prestandaskillnad på bytet 3600->5800x i msfs2020?

Jag gjorde tyvärr inga strukturerade tester så jag kan inte ge några bra siffror. En känsla är att när jag i samma situation (settings: high, 3070, 4K, cessna, New York City) så gick jag upp från 40-45 till 44-48 fps. Men jag är ju ändå mest GPU-bound i det scenariot.

Ta inte för hårt på siffrorna - jag har inte några bra siffror. Båda är bra nog och vill jag ha fler FPS kan jag ju sänka inställningarna.

Permalänk
Medlem

Igår blev min order på Inet (5900x beställd 28/11) ändrad till förbokningoch idag ändrad tillbaka till 15/2!

Håller tummarna på att man får den nu.

Visa signatur

Sometimes me think what is love,
and then me think love is what last cookie is for.
Me give up the last cookie for you. -Cookie Monster

Permalänk
Skrivet av Mutme:

Igår blev min order på Inet (5900x beställd 28/11) ändrad till förbokningoch idag ändrad tillbaka till 15/2!

Håller tummarna på att man får den nu.

Hade exakt samma, bokade 27/11. Frågade även här om dagen då hade jag köplats 124. Väntan är olidlig!

Permalänk
Medlem

5600x skickad från Webhallen 😁 Någon annan som fått? Beställde 8 jan.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Thornblom:

5600x skickad från Webhallen 😁 Någon annan som fått? Beställde 8 jan.

Det är ju bättre än väntat! Jag beställde också en 5600X den 13 januari från WH men den är inte skickad ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamantar:

Det är ju bättre än väntat! Jag beställde också en 5600X den 13 januari från WH men den är inte skickad ännu

Jag tror att jag hade tur. Enligt Patrik fick de in en leverans förra veckan, och när dom får nästa är oklart. Jag gissar på att jag fick en returprodukt

Edit: Det positiva är väl att du borde stå ganska långt fram i kön, så förhoppningsvis är det någon mer som returnerar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

5600x skickad från Webhallen 😁 Någon annan som fått? Beställde 8 jan.

Låter ju lovande! Beställde den 9:e.
Även om det är lite drygt om man missade leveransen med en dag, så känns det bra att man inte ligger så långt ner i kön ^^

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

5800 har funnits i lager länge i princip överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

5800 har funnits i lager länge i princip överallt

Det vart ingen storsäljaren 😁

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Det vart ingen storsäljaren 😁

Vilket i sig är lite konstigt kan jag tycka, visst den är väl mest oprisvärd jämförd med 5600 och 5900, men samtidigt behöver man inte vänta tre månader på att få den.

Permalänk
Skrivet av Thornblom:

Jag tror att jag hade tur. Enligt Patrik fick de in en leverans förra veckan, och när dom får nästa är oklart. Jag gissar på att jag fick en returprodukt

Edit: Det positiva är väl att du borde stå ganska långt fram i kön, så förhoppningsvis är det någon mer som returnerar!

Bara att gratulera!

Så är det nog, får hoppas att Patrik lyckas trolla fram några även till oss andra

Permalänk
Medlem

Jag har 5800x och är så himla nöjd, sjukt snabb 😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vilket i sig är lite konstigt kan jag tycka, visst den är väl mest oprisvärd jämförd med 5600 och 5900, men samtidigt behöver man inte vänta tre månader på att få den.

Köpte min 5600 för 3 veckor sen då hade inet 50 plus på lager 😉

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vilket i sig är lite konstigt kan jag tycka, visst den är väl mest oprisvärd jämförd med 5600 och 5900, men samtidigt behöver man inte vänta tre månader på att få den.

Många som köper en cpu för 5000kr vill framtidssäkra sig någon generation och med nextgen konsoler på marknaden så känner inte jag att 8 kärnor räcker vid nyköp.