Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Om du installerar FTX så löser det nästan garanterat radonproblemen så en punkt mindre på din lista
Sen rekommenderas ju alltid en långtidsmätning efteråt givetvis för att kolla så allt fungerar.

Edit: Appropå dränering så om det t.ex. bara är enstaka rum som har fuktproblem så kan det vara en sån enkel sak som att röret som tar han om vattnenet från stuprännan inte är helt så vatten rinner rätt mot grunden just där. Då kommer det ta sig in i huset till slut.
Dränering är ju väldigt ofta något som sägs skall åtgärdas efter ca 30 år men det behöver inte alls vara fallet helt beroende på hur det är gjort från början och hur marken runt huset är och hur mycket vatten som tillförs marken från t.ex. berg.
Men om det är dags så är det dags, jag skulle inte låta det stoppa mig från att köpa ett hus jag vill ha, bara att räkna med kostnaden så man inte överbudar

Det är sant, jag pratade lite grann med mäklaren och hans förslag var på att lägga radonsuget först för att han konstaterade att det var markradon då det var betonghålsten som grundmuren var gjord av.

Juste! Det stod någonting om att ett av stuprören eller rännorna hade gått sönder så det lika gärna kunde ha varit det. Tack för det verkligen! Hur vet man när det är dags att dränera i så fall? När det är färgsläpp och bubblor på väggar eller är det då redan för sent?

Skrivet av Maxizor:

Jag installerade radsonsug på vårt hus i somras! Det är Souterränghus där del av plattan är på berg och del var med mark under. Vi tog detta i samband med dränering och servisbyte(dvs ledningen ifrån huset för vatten + avlopp) och i samband med detta bilades det upp en ränna 50cm bred 5m in i huset så vi fick en väldigt bra sugpunkt. Vårt radonvärde gick ner ifrån över 600 till 70. Detta då mätt i sovrum + vardagsrum.

Se till att söka radonbidrag, du får 50% i bidrag upp till 50'000:-. Men du kan ej använda ROT då! Du kan även få detta bidrag för alla radonåtgärder som FTX m.m.

Jag pratade med Hemkomfort som var väldigt bra att ha och göra med! Samt Svenska Fukt när det gäller dräneringen! Detta gjordes i Järfälla ganska nära Ikea.

Jaha? Så bidrag för att montera FTX? Det är ju riktigt smutt!

Tack! Ska skriva ned de i min företagslista. Får man fråga vad det kostade för hela paketet? Bara för att skapa mig en uppfattning kring prisbilden

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Det är sant, jag pratade lite grann med mäklaren och hans förslag var på att lägga radonsuget först för att han konstaterade att det var markradon då det var betonghålsten som grundmuren var gjord av.

Juste! Det stod någonting om att ett av stuprören eller rännorna hade gått sönder så det lika gärna kunde ha varit det. Tack för det verkligen! Hur vet man när det är dags att dränera i så fall? När det är färgsläpp och bubblor på väggar eller är det då redan för sent?

Jaha? Så bidrag för att montera FTX? Det är ju riktigt smutt!

Tack! Ska skriva ned de i min företagslista. Får man fråga vad det kostade för hela paketet? Bara för att skapa mig en uppfattning kring prisbilden

Radonsug blev 45kkr för mig men 50% så 22500:-, dränering + servis blev ca 130kkr efter rot. Men detta är extrrmt olika!

FTX behöver inte lösa problemet, men kan göra det. Ta dit något proffs så får du svar!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Radonsug blev 45kkr för mig men 50% så 22500:-, dränering + servis blev ca 130kkr efter rot. Men detta är extrrmt olika!

FTX behöver inte lösa problemet, men kan göra det. Ta dit något proffs så får du svar!

Nu flög huset iväg i pris och vi valde att hoppa av men detta kommer jag att ta med mig verkligen till nästa hus ifall det fortfarande har radonproblem.

Ingen fara, är medveten om att alla hus har olika förutsättningar och därmed priset
Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att ändra namn på tråden till Dashios många frågor kring sitt eget husköp?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Tänkte på att din dräneringspunkt kom så långt ner i listan, att ta dit någon som filmar rören är en hyggligt billig försäkring och ger en indikation på om det behövs något mer.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Är det inte dags att ändra namn på tråden till Dashios många frågor kring sitt eget husköp?

Hahaha jag har funderat lite grann på det men det är ju öppet för alla som vill diskutera. Startade mest för att det inte fanns någon tråd tidigare

Stör det dig, ber jag om ursäkt.

Skrivet av stoffe-2k:

Tänkte på att din dräneringspunkt kom så långt ner i listan, att ta dit någon som filmar rören är en hyggligt billig försäkring och ger en indikation på om det behövs något mer.

Tack för svar! Läste att man kunde filma och därefter spola av ifall man inte ville byta dräneringen helt

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Hahaha jag har funderat lite grann på det men det är ju öppet för alla som vill diskutera. Startade mest för att det inte fanns någon tråd tidigare

Stör det dig, ber jag om ursäkt.

Tack för svar! Läste att man kunde filma och därefter spola av ifall man inte ville byta dräneringen helt

Det stör mig inte alls att du har många frågor kring en så stor investering som husköp. Jag blev själv med hus nyligen och det känns överväldigande. Vad som stör mig är att temat för den här tråden inte stämmer överens med trådens namn. Det här är din personliga blogg, och bör således vara namnsatt därefter.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått takkupa byggd eller bytt takfönster, som har koll på kostnader här?

Vi har två takfönster i dåligt skick, när det regnar och blåser mycket verkar det också komma in lite fukt på en sida på ett av dessa fönster. Börjar därmed bli dags att byta, men funderar på vad det kunde kosta att bygga "enkla" takkupor istället, om man ändå gör jobb där.

Det är tegeltak, normal lutning (20 grader?), enplanshus.
Tänker i stil med

Bara byte takfönster 1:1 vad hamnar det på?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Är det någon som fått takkupa byggd eller bytt takfönster, som har koll på kostnader här?

Vi har två takfönster i dåligt skick, när det regnar och blåser mycket verkar det också komma in lite fukt på en sida på ett av dessa fönster. Börjar därmed bli dags att byta, men funderar på vad det kunde kosta att bygga "enkla" takkupor istället, om man ändå gör jobb där.

Det är tegeltak, normal lutning (20 grader?), enplanshus.
Tänker i stil med https://ejelovtak.se/wp-content/gallery/takkupa-vaxholm/1.JPG

Bara byte takfönster 1:1 vad hamnar det på?

Om det är standardfönster så skulle jag gissa på en/två byggare gör det på en halv-kanske en dag. Så kostnaden är kanske 10-15kkr. Kanske ska du också kolla med en plåtslagare om det behöver plåtas om något men det kan nog en seriös snickare rådge dig om. Att helt byta takkupa tycker jag inte verkar som någon god idé om den inte är dålig i övrigt. Vi har en takkupa (större) och den kostade nog 4-500kkr. Att bygga eller köpa en liten ny takkupa borde nog gå minst 40-50kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Om det är standardfönster så skulle jag gissa på en/två byggare gör det på en halv-kanske en dag. Så kostnaden är kanske 10-15kkr. Kanske ska du också kolla med en plåtslagare om det behöver plåtas om något men det kan nog en seriös snickare rådge dig om. Att helt byta takkupa tycker jag inte verkar som någon god idé om den inte är dålig i övrigt. Vi har en takkupa (större) och den kostade nog 4-500kkr. Att bygga eller köpa en liten ny takkupa borde nog gå minst 40-50kkr.

Tack för svar! Ser att jag var otydlig. Vi har en andra våning men typ 190 cm i takhöjd och vi använder knappt utrymmet idag. Det finns ingen takkupa idag. Så jag tänkte att en takkupa skulle kunna göra utrymmet lite mer användbart. Men kostnaden blir betydligt större förstår jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Tack för svar! Ser att jag var otydlig. Vi har en andra våning men typ 190 cm i takhöjd och vi använder knappt utrymmet idag. Det finns ingen takkupa idag. Så jag tänkte att en takkupa skulle kunna göra utrymmet lite mer användbart. Men kostnaden blir betydligt större förstår jag.

Eller jag som läste slarvigt... Satte själv in ett velux takfönster (80x80) det gick nog på typ 15kkr, öppnningsbart och med friskluftsventil men i övrigt inga finesser. Detta gjordes i samband med takbyte så troligen dyrare att sätta in om om man bara gör det. 20-25 kanske? Ganska dyrt med takfönster men å andra sidan dyrare att åtgärda fuktskador så det är nog ingen dum idé att ta tag i det här så snart det bara går.

Det som är lite lurigt med kupa är att du måste veta så att ditt tak klarar detta. Antagligen behöver få någon byggnadsingenjör som kan bedöma laster, hur man gör med ev takstolar etc etc. Men samtidigt så gör det otroligt mycket både i både användbarhet, hur rymd uppfattas och kanske också ljusinsläpp. Dessutom höjer det ju värdet på din bostad så skulle absolut rekommendera att kolla mer på detta. Dock viktigt att hitta en seriös snickare som förstår och bryr sig om det här med täta tak, tyvärr inte självklart idag...

Permalänk
Medlem

Takfönster är en klassiskt riskkonstruktion, så ta ordentligt med referenser.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Takfönster är en klassiskt riskkonstruktion, så ta ordentligt med referenser.

Ja, de läcker ju tydligen...

Permalänk
Medlem

Har hittat ett hus i ett perfekt läge, dock är det överisolerade golv. Försökte googla det men förstod fortfarande inte varför det är en riskkonstruktion utöver att det är det.

Någon som vet?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Det är nog en överisolerad platta som det borde stå. Det finns ett gäng trådar på byggahus forumet om det.

Men som alltid, fråga hur grannarna har gjort de lär ha samma konstruktion.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Att ett hus har sådana gröna dräneringsslag, är det en varningsklocka att deras dräneringen inte fungerar?

https://www.bauhaus.se/draneringsslang-till-stupror-rain-drai...

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Att ett hus har sådana gröna dräneringsslag, är det en varningsklocka att deras dräneringen inte fungerar?

https://www.bauhaus.se/draneringsslang-till-stupror-rain-drai...

Nej de där, sitter ju troligen på stuprören, det har inte med dränering att göra. Smarta för att inte få regnvatten nära grunden, om man inte har dagvattenavrinning inkopplad på stuprören.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Att ett hus har sådana gröna dräneringsslag, är det en varningsklocka att deras dräneringen inte fungerar?

https://www.bauhaus.se/draneringsslang-till-stupror-rain-drai...

Läst produktbeskrivningen?

"Mjuk och följsam dräneringsslang som vid regn automatiskt rullar ut och finfördelar regnvattnet över en större yta. Mycket enkel att rulla in manuellt. DE12 är helt tät i 2,5 meter, sista metern är perforerad med små hål. Den passar därför bra när dräneringen runt huset är bristfällig. I änden sitter en cylinder som ska fyllas med sand, cylindern fungerar då som en tyngd som förhindrar att slangen blåser omkring. Cylindern gör det också lättare att manuellt rulla upp slangen mot stupröret igen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Nej de där, sitter ju troligen på stuprören, det har inte med dränering att göra. Smarta för att inte få regnvatten nära grunden, om man inte har dagvattenavrinning inkopplad på stuprören.

Jo precis, pratade med säljaren och han använder det som en permanent lösning då hans nuvarande dränering inte är brukbar och är ca 46 år gammal. Utöver det hade han inte dagvattnet inkopplat till kommunen heller(brukar man göra det?)

Skrivet av Exxovion:

Läst produktbeskrivningen?

"Mjuk och följsam dräneringsslang som vid regn automatiskt rullar ut och finfördelar regnvattnet över en större yta. Mycket enkel att rulla in manuellt. DE12 är helt tät i 2,5 meter, sista metern är perforerad med små hål. Den passar därför bra när dräneringen runt huset är bristfällig. I änden sitter en cylinder som ska fyllas med sand, cylindern fungerar då som en tyngd som förhindrar att slangen blåser omkring. Cylindern gör det också lättare att manuellt rulla upp slangen mot stupröret igen."

Ja då, säljaren sa att han rullar in den varenda gång det har slutat regna. Vi diskuterade även andra lösningar om att ha vattentunna och slang i nedre delen men är nog inte så snyggt att ha vattentunnor vid varje hörn
så jag får nog ta höjd med dränering ifall vi vinner huset.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Har hittat ett hus i ett perfekt läge, dock är det överisolerade golv. Försökte googla det men förstod fortfarande inte varför det är en riskkonstruktion utöver att det är det.

Någon som vet?

I äldre hus så isolerade man ofta inte grunden. Senare när man insåg fördelen med att ha isolerad grundplatta så började man lägga isolering ovan plattan. I hus idag så lägger man alltid isoleringen under plattan. Detta beror på att man vill ha en varm och torr grundplatta. Lägger du isolering på en grundplatta istället för under den så blir plattan inte längre lika uppvärmd och blir därmed fuktigare. Samma sak gäller med tilläggsisolering av tak, väggar på insidan. Därför ska man inte tilläggsisolera för mycket. För då kan grunden bli så fuktig att det tränger upp vatten till golvet kapillärt. Har du då trägolv så möglar det. Man vill inte att skiktet mellan grundplattan och isoleringen får för hög relativ fuktighet. Därför kan det vara bra att räkna på det innan man tilläggsisolerar.

Permalänk
Medlem

Men husgrundens dränering huvudsakliga uppgift är inte att ta hand om regnvatten från taket. Det är två separata system.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jo precis, pratade med säljaren och han använder det som en permanent lösning då hans nuvarande dränering inte är brukbar och är ca 46 år gammal. Utöver det hade han inte dagvattnet inkopplat till kommunen heller(brukar man göra det?)

Ja då, säljaren sa att han rullar in den varenda gång det har slutat regna. Vi diskuterade även andra lösningar om att ha vattentunna och slang i nedre delen men är nog inte så snyggt att ha vattentunnor vid varje hörn
så jag får nog ta höjd med dränering ifall vi vinner huset.

Vattentunna är bra att ha om man har växter som behöver vattnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0na1an:

I äldre hus så isolerade man ofta inte grunden. Senare när man insåg fördelen med att ha isolerad grundplatta så började man lägga isolering ovan plattan. I hus idag så lägger man alltid isoleringen under plattan. Detta beror på att man vill ha en varm och torr grundplatta. Lägger du isolering på en grundplatta istället för under den så blir plattan inte längre lika uppvärmd och blir därmed fuktigare. Samma sak gäller med tilläggsisolering av tak, väggar på insidan. Därför ska man inte tilläggsisolera för mycket. För då kan grunden bli så fuktig att det tränger upp vatten till golvet kapillärt. Har du då trägolv så möglar det. Man vill inte att skiktet mellan grundplattan och isoleringen får för hög relativ fuktighet. Därför kan det vara bra att räkna på det innan man tilläggsisolerar.

Tack verkligen!! Jag har verkligen lärt mig oerhört mycket på de senare tiden! Såg att man lade cellplast för att bryta kapillärkraften och hålla plattan torr som du säger. Då förstår jag med överisolerad golv

Men blir det att riva upp allting ifall man vill åtgärda det eller vad finns det för alternativ?
Har sett att man lägger stålreglar på betongen istället för att lägga trä direkt på. Är det ett alternativ må tro?

Skrivet av stoffe-2k:

Men husgrundens dränering huvudsakliga uppgift är inte att ta hand om regnvatten från taket. Det är två separata system.

Jag förstod att den viktigaste funktionen är att leda bort oönskat grundvatten men tänkte att man också kunde leda bort ytvattnet kopplat till kommunens dagvatten men då kanske jag är ute och cyklar.

Hur har ni det där hemma då?

Skrivet av Exxovion:

Vattentunna är bra att ha om man har växter som behöver vattnas.

Jo precis, de har en stor tomt med massa träd och växter som de odlar själv så det finns gott om grönska för att vattna iaf

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag förstod att den viktigaste funktionen är att leda bort oönskat grundvatten men tänkte att man också kunde leda bort ytvattnet kopplat till kommunens dagvatten men då kanske jag är ute och cyklar.

Hur har ni det där hemma då?

Dränering och takavvattning går i separata rör till brunn med koppling till kommunens dagvatten. Men det är olika bestämmelser beroende på vilken kommun du bor i.

Det är ditt ansvar som fastighetsägare, att ta hand om dagvattnet på/från din egen tomt.

Exempel från Stockholm/från en tråd på byggahus:
"Dag- och dränvatten får inte tillföras allmän ledning som inte är avsedd för sådant ändamål, om inte Stockholm Vatten skriftligen medger undantag".

Exempel från Mjölby
Hur ska dagvatten kopplas?
Dag- och dräneringsvatten får inte avledas till kommunens spillvattenledning.
https://www.mjolby.se/28811.html

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

[quote postid="18993955" userid="303970" name="Dashio"]
Tack verkligen!! Jag har verkligen lärt mig oerhört mycket på de senare tiden! Såg att man lade cellplast för att bryta kapillärkraften och hålla plattan torr som du säger. Då förstår jag med överisolerad golv

Men blir det att riva upp allting ifall man vill åtgärda det eller vad finns det för alternativ?
Har sett att man lägger stålreglar på betongen istället för att lägga trä direkt på. Är det ett alternativ må tro?

Ett problem är att ju högre man bygger golvet desto lägre blir takhöjden.
Man måste först försäkra sig om att källaren är torr. Annars bör man dränera om huset innan man tilläggsisolerar. I samband med omdräneringen så kan man ju passa på att tilläggsisolera källarväggarna.
Man kan även gräva upp under grundplattan och lägga
geotextilduk, nytt dränerande material och isolering. Då blir det som man gör för nybyggda hus. Det är dock en dyr lösning. Men det är den säkraste lösningen ur fuktsynpunkt och takhöjden blir inte lägre.

En annan lösning som kan vara betydligt billigare är t.ex. isolas lösning med platongolv.
https://www.isola.se/verktoy-og-dokumentasjon/dokumentasjon

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Dränering och takavvattning går i separata rör till brunn med koppling till kommunens dagvatten. Men det är olika bestämmelser beroende på vilken kommun du bor i.

Det är ditt ansvar som fastighetsägare, att ta hand om dagvattnet på/från din egen tomt.

Exempel från Stockholm/från en tråd på byggahus:
"Dag- och dränvatten får inte tillföras allmän ledning som inte är avsedd för sådant ändamål, om inte Stockholm Vatten skriftligen medger undantag".

Exempel från Mjölby
Hur ska dagvatten kopplas?
Dag- och dräneringsvatten får inte avledas till kommunens spillvattenledning.
https://www.mjolby.se/28811.html

Tack! Då förstod jag lite bättre!

Skrivet av j0na1an:

[quote postid="18993955" userid="303970" name="Dashio"]
Tack verkligen!! Jag har verkligen lärt mig oerhört mycket på de senare tiden! Såg att man lade cellplast för att bryta kapillärkraften och hålla plattan torr som du säger. Då förstår jag med överisolerad golv

Men blir det att riva upp allting ifall man vill åtgärda det eller vad finns det för alternativ?
Har sett att man lägger stålreglar på betongen istället för att lägga trä direkt på. Är det ett alternativ må tro?

Ett problem är att ju högre man bygger golvet desto lägre blir takhöjden.
Man måste först försäkra sig om att källaren är torr. Annars bör man dränera om huset innan man tilläggsisolerar. I samband med omdräneringen så kan man ju passa på att tilläggsisolera källarväggarna.
Man kan även gräva upp under grundplattan och lägga
geotextilduk, nytt dränerande material och isolering. Då blir det som man gör för nybyggda hus. Det är dock en dyr lösning. Men det är den säkraste lösningen ur fuktsynpunkt och takhöjden blir inte lägre.

En annan lösning som kan vara betydligt billigare är t.ex. isolas lösning med platongolv.
https://www.isola.se/verktoy-og-dokumentasjon/dokumentasjon

Jo precis, och takhöjd vill man ju inte tappa. Jag misstänker att komma under huset måste vara en enormt dyr kostnad så det blir pest eller kolera misttänker jag

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Hedersmedlem

Nåt som är bra att tänka på är att det finns inga hus som är felfria och saknar känsliga punkter.

Vet man vad som kan gå fel så håll det under uppsikt. Det finns sällan anledning att riva ur en källare om den är frisk utan det kan vänta tills man lärt känna huset. Ta med det på att-göra-listan istället.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nåt som är bra att tänka på är att det finns inga hus som är felfria och saknar känsliga punkter.

Vet man vad som kan gå fel så håll det under uppsikt. Det finns sällan anledning att riva ur en källare om den är frisk utan det kan vänta tills man lärt känna huset. Ta med det på att-göra-listan istället.

Precis så, något många första-gången-köpare har en tendens att missa. Det är som med bilar, det finns ingen perfekt modell. Har den inte risk för rost så är det turbon som brukar rasa. Är turbon bra så är det bromsarna o.s.v.

Har du källare så kommer det bli problem förr eller senare så ha koll. Ligger vattenledningarna exponerat kommer de frysa vid för låg temp så ha koll. Har du träpanel så kommer sprickor uppstå vilket måste åtgärdas innan det blir fuktskador.

Jag har bott inhus 4-5 år och även om jag trodde mig ha koll innan jag flyttade in så fick man sig allt en tankeställare efter ett tag. Men helt klart värt det!

Tvättmaskinen dog andra veckan i huset, spisen dog andra året, luftvärmepumpen likaså, panelen måste bytas på ett ställe osv osv osv. Mycket att göra och framförallt många kostnader som uppstår som inte syns under ”driftkostnad”.

För ett par dagar sedan var jag nere i krypgrunden och märkte att det var blött på ett ställe där det inte borde vara det. Läckage från en koppling från handfatets rör. Kul med hus :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Precis så, något många första-gången-köpare har en tendens att missa. Det är som med bilar, det finns ingen perfekt modell. Har den inte risk för rost så är det turbon som brukar rasa. Är turbon bra så är det bromsarna o.s.v.

Har du källare så kommer det bli problem förr eller senare så ha koll. Ligger vattenledningarna exponerat kommer de frysa vid för låg temp så ha koll. Har du träpanel så kommer sprickor uppstå vilket måste åtgärdas innan det blir fuktskador.

Jag har bott inhus 4-5 år och även om jag trodde mig ha koll innan jag flyttade in så fick man sig allt en tankeställare efter ett tag. Men helt klart värt det!

Tvättmaskinen dog andra veckan i huset, spisen dog andra året, luftvärmepumpen likaså, panelen måste bytas på ett ställe osv osv osv. Mycket att göra och framförallt många kostnader som uppstår som inte syns under ”driftkostnad”.

För ett par dagar sedan var jag nere i krypgrunden och märkte att det var blött på ett ställe där det inte borde vara det. Läckage från en koppling från handfatets rör. Kul med hus :/

underhållsplan med kalkyl ftw. lättare att beräkna kommande kostnader på 5, 10,15 års sikt. (förväntade tekniska livslängder går att hitta på det mesta) (men självklart kan det alltid komma oförutsedda)

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Precis så, något många första-gången-köpare har en tendens att missa. Det är som med bilar, det finns ingen perfekt modell. Har den inte risk för rost så är det turbon som brukar rasa. Är turbon bra så är det bromsarna o.s.v.

Har du källare så kommer det bli problem förr eller senare så ha koll. Ligger vattenledningarna exponerat kommer de frysa vid för låg temp så ha koll. Har du träpanel så kommer sprickor uppstå vilket måste åtgärdas innan det blir fuktskador.

Jag har bott inhus 4-5 år och även om jag trodde mig ha koll innan jag flyttade in så fick man sig allt en tankeställare efter ett tag. Men helt klart värt det!

Tvättmaskinen dog andra veckan i huset, spisen dog andra året, luftvärmepumpen likaså, panelen måste bytas på ett ställe osv osv osv. Mycket att göra och framförallt många kostnader som uppstår som inte syns under ”driftkostnad”.

För ett par dagar sedan var jag nere i krypgrunden och märkte att det var blött på ett ställe där det inte borde vara det. Läckage från en koppling från handfatets rör. Kul med hus :/

Jo precis, kan väl erkänna att man faller lite grann i gropen. Men ju fler hus jag tittar på desto mer känns det bättre när man ser felen och vet hur mycket det kostar att åtgärda så att man kan börja skapa en plan på när i framtiden man kan/bör åtgärda.

Skrivet av stoffe-2k:

underhållsplan med kalkyl ftw. lättare att beräkna kommande kostnader på 5, 10,15 års sikt. (förväntade tekniska livslängder går att hitta på det mesta) (men självklart kan det alltid komma oförutsedda)

Detta var faktiskt ett bra tips! Då får man det på print när man behöver byta ut vissa saker och ifall livslängden har passerat. Detta ska jag ta med mig till vårt nästa hus

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE