Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Detta var faktiskt ett bra tips! Då får man det på print när man behöver byta ut vissa saker och ifall livslängden har passerat. Detta ska jag ta med mig till vårt nästa hus

Och det finns färdiga excelark på internet att starta med ... folk (tm) brukar få en annan insikt i kostnaden att driva ett hus.
exempel: Badrum , 150.000:- vart 10-15år ~ blir en månadskostnad/sparande på 1000:- /månad. osv ... "driftkostnad" är vanligen låg i el,värme,vatten mm... men det är bara en liten del av att äga hus.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Och det finns färdiga excelark på internet att starta med ... folk (tm) brukar få en annan insikt i kostnaden att driva ett hus.
exempel: Badrum , 150.000:- vart 10-15år ~ blir en månadskostnad/sparande på 1000:- /månad. osv ... "driftkostnad" är vanligen låg i el,värme,vatten mm... men det är bara en liten del av att äga hus.

Antar du bara hittade på ett exempel och inte tog ett riktigt? För det där låter galet, aldrig hört någon gå in och renovera badrum så ofta om det inte är för att någon vill ha ny färg på kakel.

Fan badrummet där jag bor nu är inte rört sen 50 eller 70 talet (bortsett från nya kranar och toastol).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Antar du bara hittade på ett exempel och inte tog ett riktigt? För det där låter galet, aldrig hört någon gå in och renovera badrum så ofta om det inte är för att någon vill ha ny färg på kakel.

Fan badrummet där jag bor nu är inte rört sen 50 eller 70 talet (bortsett från nya kranar och toastol).

Har man ett hus med 2-3 badrum så kanske det inte är så orimligt ändå?

Rätt utfört och omhändertagat så klara sig badrum ganska länge. Så 30 år kanske är rimligt ändå?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Och det finns färdiga excelark på internet att starta med ... folk (tm) brukar få en annan insikt i kostnaden att driva ett hus.
exempel: Badrum , 150.000:- vart 10-15år ~ blir en månadskostnad/sparande på 1000:- /månad. osv ... "driftkostnad" är vanligen låg i el,värme,vatten mm... men det är bara en liten del av att äga hus.

Skrivet av OSkar000:

Har man ett hus med 2-3 badrum så kanske det inte är så orimligt ändå?

Rätt utfört och omhändertagat så klara sig badrum ganska länge. Så 30 år kanske är rimligt ändå?

Mina badrum är 12 år snart och ser mer eller mindre ut som nya.
Ska de bytas efter 10-15 är det antingen pga fuskbygge eller osund renoveringsvilja.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej ,

ja det var ett räkneexempel. (livslängd för ett badrum/tätskikt räknar man mellan 15 till 25 år.) men många hus har mer än ett badrum, och det är inte ovanligt att man renoverar för att det inte är modernt längre, mer än att den tekniska livslängden är slut.

ta vitvaror som exempel istället
tvättmaskin ~10-15år á 10.000:-
torktumlare ~10-15år á 10.000:-
diskmaskin ~10år á 10.000:-
frys ~10-15år á 10.000:-
kyl ~10-15år á 10.000:-
Spis
Ugn
osv... börja räkna mera!

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Har gjort nått olagligt.
Har dragit en del el, sånt som man inte fick göra själv tydligen. Fast privatpersoner kan köpa materialet på ställen där "proffs" inte handlar.
Allt fungerar så klart och en bekant elektriker (men ej behörig) har godkänt allt i efterhand.
Vet inte vad jag ville få fram med detta inlägg men behöver man oroa sig för nått?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har gjort nått olagligt.
Har dragit en del el, sånt som man inte fick göra själv tydligen. Fast privatpersoner kan köpa materialet på ställen där "proffs" inte handlar.
Allt fungerar så klart och en bekant elektriker (men ej behörig) har godkänt allt i efterhand.
Vet inte vad jag ville få fram med detta inlägg men behöver man oroa sig för nått?

Kan ju bli problem med försäkringsbolaget om det börjar brinna...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Kan ju bli problem med försäkringsbolaget om det börjar brinna...

Brinna av mina kopplingar? Inte troligt då det är gjort "som det ska göras", då kan nog vilken elledning som helst börja brinna.

Eller tänker du allmänt om det börjar brinna?
Det finns ingen dokumentation på att nån el i huset (70talet) är gjord av en behörig elektriker, man får bara anta det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Brinna av mina kopplingar? Inte troligt då det är gjort "som det ska göras", då kan nog vilken elledning som helst börja brinna.

Eller tänker du allmänt om det börjar brinna?
Det finns ingen dokumentation på att nån el i huset (70talet) är gjord av en behörig elektriker, man får bara anta det.

Läs tex här:
https://www.viivilla.se/bygg/sakerhet/tacker-forsakringen-ege...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Har läst det där känns inte riktigt aktuellt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har läst det där känns inte riktigt aktuellt.

Nähä, då är det bara ditt försäkringsbolag som kan svara.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Nähä, då är det bara ditt försäkringsbolag som kan svara.

Inte intresserad vad nå försäkringsbolag har att säga

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte intresserad vad nå försäkringsbolag har att säga

Det som händer är ju att du sitter i skiten om det brinner eller vid försäljning. Ingen lär ju vilja köpa huset där du saknar papper på all el.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Kan ju bli problem med försäkringsbolaget om det börjar brinna...

Så länge det är KORREKT utfört så spelar det inte någon som helst roll vem som utfört arbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det som händer är ju att du sitter i skiten om det brinner eller vid försäljning. Ingen lär ju vilja köpa huset där du saknar papper på all el.

Men varför sitter jag i skiten?
Resonerar man såg kan vilken elnsom helst "bara börjar brinna".
När jag köpte huset fanns inga papper vem som gjord vad i huset, det kan knappast vara en standard aldrig hört nå sånt.

Edit: du tycker man ska låta en behörig elektriker komma och dra bort kablar och dosor och ersätta på exakt samma sätt?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Men varför sitter jag i skiten?
Resonerar man såg kan vilken elnsom helst "bara börjar brinna".
När jag köpte huset fanns inga papper vem som gjord vad i huset, det kan knappast vara en standard aldrig hört nå sånt.

Edit: du tycker man ska låta en behörig elektriker komma och dra bort kablar och dosor och ersätta på exakt samma sätt?

Det är inte att du gjort fel. Det är att försäkring osv kräver intyg på att rätt person gjort jobbet, för man litar på den signaturen som är styrkt bakom att personen har utbildning och att ett företag ställer sig bakom och säger det är rätt.

https://www.rsgbg.se/hem-och-fritid/brandsakert-hemma/nar-det...

Kolla hur mycket som är kopplat till försäkring.

Papper på vem som gjort vad är absolut standard eller så anlitar man någon som kollar.

https://bygg.se/artiklar/elinstallationer-kraver-behorig-elek...

Så om det går åt helvete så blir du kanske av med allt, plus betala sanering osv själv. Så istället för att gratis ta in på hotell, få kläder osv så kommer det istället räkningar efter en brand.

Tar du in en elektriker så kollar den att det är bra, har du gjort fel eller personen inte litar på dig så lär hen dra ut allt och börja om från början.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Hej ,

ja det var ett räkneexempel. (livslängd för ett badrum/tätskikt räknar man mellan 15 till 25 år.) men många hus har mer än ett badrum, och det är inte ovanligt att man renoverar för att det inte är modernt längre, mer än att den tekniska livslängden är slut.

ta vitvaror som exempel istället
tvättmaskin ~10-15år á 10.000:-
torktumlare ~10-15år á 10.000:-
diskmaskin ~10år á 10.000:-
frys ~10-15år á 10.000:-
kyl ~10-15år á 10.000:-
Spis
Ugn
osv... börja räkna mera!

Är det bara Miele maskiner du räknar på?
Bra tvätt får du för runt 5000:- även torktumlare och disk får du för liknande pengar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det är inte att du gjort fel. Det är att försäkring osv kräver intyg på att rätt person gjort jobbet, för man litar på den signaturen som är styrkt bakom att personen har utbildning och att ett företag ställer sig bakom och säger det är rätt.

https://www.rsgbg.se/hem-och-fritid/brandsakert-hemma/nar-det...

Kolla hur mycket som är kopplat till försäkring.

Papper på vem som gjort vad är absolut standard eller så anlitar man någon som kollar.

https://bygg.se/artiklar/elinstallationer-kraver-behorig-elek...

Så om det går åt helvete så blir du kanske av med allt, plus betala sanering osv själv. Så istället för att gratis ta in på hotell, få kläder osv så kommer det istället räkningar efter en brand.

Tar du in en elektriker så kollar den att det är bra, har du gjort fel eller personen inte litar på dig så lär hen dra ut allt och börja om från början.

En elektriker har sett vad jag gjort och sa att det är rätt gjort och jag vet att jag gjort rätt. Den elektrikern är dock inte behörig utan jobbar i industrin som elektriker.
Kunskapsmässigt är det ingen skillnad.

Det fanns inga papper förutom husets ritningar. Vad är det för papper på saker man ska ha menar du?

Och som sagt börjar det brinna, Försäkringsbolaget kollar väll upp orsak då och börjar väll inte begära papper vem som gjort vad, dom har ju brunnit upp

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Är det bara Miele maskiner du räknar på?
Bra tvätt får du för runt 5000:- även torktumlare och disk får du för liknande pengar.

Med frakt , installation och bortförsel så ... Och så var det hyggligt jämna och avrundade siffror för att göra det enkelt att räkna/synliggöra.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

En elektriker har sett vad jag gjort och sa att det är rätt gjort och jag vet att jag gjort rätt. Den elektrikern är dock inte behörig utan jobbar i industrin som elektriker.
Kunskapsmässigt är det ingen skillnad.

Det fanns inga papper förutom husets ritningar. Vad är det för papper på saker man ska ha menar du?

Och som sagt börjar det brinna, Försäkringsbolaget kollar väll upp orsak då och börjar väll inte begära papper vem som gjort vad, dom har ju brunnit upp

Ja, du kan sova gott om nätterna. Men det finns alltid en risk att försäkringen inte gäller. En extremt liten risk men den finns där. Tänk följande:

Den el du installerat orsakar en brand, kanske pga inkompetens, defekt materiell, mus som gnagt på ledningarna eller något annat.
Det kommer då en person för att kolla vad det var som orsakade branden. Om kontsigheter upptäcks får du dina pengar (och allt annat som försäkringen erbjuder).

Men om det syns att någon utfört ett elarbete nyligen, eller om de av annan orsak misstänker hemmapuleri så skulle jag gissa att risken är stor att de frågar vem som utfört det och kan du inte bevisa att den är en behörig elektriker blir det problem.

”Men papperna har brunnit upp” kanske du säger. Då skrattar de nog bara och ber dig visa mail/sms eller helt enkelt ber dig lämna telefonnumret till elektrikerfirman.

Visst, vid en totalbrand är det svårt att bevisa att du utfört eljobb men oftast(?) när ett hus börjar brinna så överlever det mesta av huset. Ser man då att det går en helt ny dragning från centralen till det branddrabbade rummet så kan det bli jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, du kan sova gott om nätterna. Men det finns alltid en risk att försäkringen inte gäller. En extremt liten risk men den finns där. Tänk följande:

Den el du installerat orsakar en brand, kanske pga inkompetens, defekt materiell, mus som gnagt på ledningarna eller något annat.
Det kommer då en person för att kolla vad det var som orsakade branden. Om kontsigheter upptäcks får du dina pengar (och allt annat som försäkringen erbjuder).

Men om det syns att någon utfört ett elarbete nyligen, eller om de av annan orsak misstänker hemmapuleri så skulle jag gissa att risken är stor att de frågar vem som utfört det och kan du inte bevisa att den är en behörig elektriker blir det problem.

”Men papperna har brunnit upp” kanske du säger. Då skrattar de nog bara och ber dig visa mail/sms eller helt enkelt ber dig lämna telefonnumret till elektrikerfirman.

Visst, vid en totalbrand är det svårt att bevisa att du utfört eljobb men oftast(?) när ett hus börjar brinna så överlever det mesta av huset. Ser man då att det går en helt ny dragning från centralen till det branddrabbade rummet så kan det bli jobbigt.

ok, det handlar inte om nån ny ledning från centralen utan att på 2 ställen ökat antal lampor som man tänder på en strömbrytare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Och det finns färdiga excelark på internet att starta med ... folk (tm) brukar få en annan insikt i kostnaden att driva ett hus.
exempel: Badrum , 150.000:- vart 10-15år ~ blir en månadskostnad/sparande på 1000:- /månad. osv ... "driftkostnad" är vanligen låg i el,värme,vatten mm... men det är bara en liten del av att äga hus.

Jag satt och försökte googla på underhållsplan excel på nätet men hittade inte men däremot hittade jag olika poster så kan skapa mitt eget. Men du kanske sitter på en länk?

Det var en smart plan faktiskt

edit: hittade denna ifall någon söker efter en underhållsplan.
https://planima.se/blogg/mall-underhallsplan-ladda-ner-gratis...

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Här omkring så ligger det ofta som en bilaga till besiktningarna

Sen är det bara att klipp och klistra i Excel.:
https://www.lansfast.se/Content/dokument/CMVILLA52J40ALTJ27DK...

Länk
Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, du kan sova gott om nätterna. Men det finns alltid en risk att försäkringen inte gäller. En extremt liten risk men den finns där. Tänk följande:

Den el du installerat orsakar en brand, kanske pga inkompetens, defekt materiell, mus som gnagt på ledningarna eller något annat.
Det kommer då en person för att kolla vad det var som orsakade branden. Om kontsigheter upptäcks får du dina pengar (och allt annat som försäkringen erbjuder).

Men om det syns att någon utfört ett elarbete nyligen, eller om de av annan orsak misstänker hemmapuleri så skulle jag gissa att risken är stor att de frågar vem som utfört det och kan du inte bevisa att den är en behörig elektriker blir det problem.

”Men papperna har brunnit upp” kanske du säger. Då skrattar de nog bara och ber dig visa mail/sms eller helt enkelt ber dig lämna telefonnumret till elektrikerfirman.

Visst, vid en totalbrand är det svårt att bevisa att du utfört eljobb men oftast(?) när ett hus börjar brinna så överlever det mesta av huset. Ser man då att det går en helt ny dragning från centralen till det branddrabbade rummet så kan det bli jobbigt.

Det försäkringsbolagen bryr sig om är om det är korrekt utförda installationer, inte vem som gjort dem och detta är enbart i de fall branden kan härledas till elen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det försäkringsbolagen bryr sig om är om det är korrekt utförda installationer, inte vem som gjort dem och detta är enbart i de fall branden kan härledas till elen.

Det är inte vad jag hört men jag får göra en pudel och erkänna att jag inte har mer än härsägen att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det är inte vad jag hört men jag får göra en pudel och erkänna att jag inte har mer än härsägen att komma med.

För att dra det lite lägre så är det såklart helt orimligt att alla ska ha papper på vilka som gjort vad i elsystemet på en kåk som är 100år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

För att dra det lite lägre så är det såklart helt orimligt att alla ska ha papper på vilka som gjort vad i elsystemet på en kåk som är 100år gammal.

Till mitt försvar sa jag i och för sig att de bara gällde om de såg att det var ett nyligen utfört elarbete. Har man anlitat en elektriker nyligen så törs jag påstå att alla kan bevisa det.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat ett hus som har FTX med Luft/Luft värmepump. Kanske en dum fråga men kan man inte värma upp huset enbart med ett FTX? Med tanke på att den kan återvinna värmen tänker jag?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har hittat ett hus som har FTX med Luft/Luft värmepump. Kanske en dum fråga men kan man inte värma upp huset enbart med ett FTX? Med tanke på att den kan återvinna värmen tänker jag?

Jo, det går väl om man bygger det så, men du måste för ett normalt hus förstås tillföra viss värme i tilluften utöver vad som kan hämtas från frånluften. Återvinningen är ju inte hundraprocentig och huset läcker även värme på andra håll. Under en period på främst 80-talet byggdes det faktiskt en del hus med enbart luftburen värme. Det finns vissa inbyggda problem eftersom det gäller att få värmen där man vill ha den, så ett vanligt FTX-system kan man misstänka inte klarar av att fördela värmen tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jo, det går väl om man bygger det så, men du måste för ett normalt hus förstås tillföra viss värme i tilluften utöver vad som kan hämtas från frånluften. Återvinningen är ju inte hundraprocentig och huset läcker även värme på andra håll. Under en period på främst 80-talet byggdes det faktiskt en del hus med enbart luftburen värme. Det finns vissa inbyggda problem eftersom det gäller att få värmen där man vill ha den, så ett vanligt FTX-system kan man misstänka inte klarar av att fördela värmen tillräckligt bra.

Jaha! Då har jag nog blandat ihop uppvärmningssystem och ventilationssystem. Men vilket uppvärmningsystem är att föredra ifall man har FTX i huset?

Kanske inte finns något rätt eller fel heller

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE