Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det finns ju folk som frivilligt bor i storstäder samt förstås de som frivilligt bor nära järnvägar så att folk kan stå ut med ljudet råder det ingen tvekan om.

Jag är däremot känslig mot ljud så jag skulle aldrig köpa ett hus som är så nära en järnväg eller en trafikerad bilväg. Inte ens om det var flera hundra meter till järnvägen skulle jag överväga det. Fullkomligt vansinne i mina öron.

Men...

Jag är väl medveten om att jag är lite extrem när det kommer till avskyn jag har mot oljud. Jag stormtrivs i det "samhälle" jag bor i nu. Jag har fem grannar varav den närmaste ligger hundra meter bort. Ljudet från "stora" vägen hörs lite då och då när någon känner sig tuff och gasar på lite extra men annars är även den tyst.

När jag släcker lampan på kvällen är det lika tyst som det är mörkt. Det är som balsam för själen!

Men kanske kommer du vänja dig, folk är turligt nog annorlunda. Många skulle t.ex. avsky att bo där jag bor.

Ja det stämmer, jag är också väldigt känslig när det kommer till ljud och ljus och det är lite därför jag undrar
Samtidigt som jag egentligen också mår bäst när det är lite rörelse. Detta är verkligen såå svårt haha!

Skrivet av roxkz:

Det kan vara en tråkig sträcka att bo bredvid, vi bor ~100 meter från en järnväg utan bullerplank och det är inget vi tänker på när vi är inomhus... Suttit hemma hela dagen och jobbat och inte tänkt på att ett enda tåg har åkt förbi. Nu har vi dock ett garage och lite annat i vägen, plus 3-glas. Men det är ingen super-trafikerad höghastighetsträcka och inga tåg bromsar in heller.

Beror på, är själv ljudkänslig men trivs faktiskt bra 100m från järnvägen... Beror på sträckan, läget och vad som är mellan. Vi bodde tidigare flera hundra meter från järnvägen, men då tågen bromsade in och det var få saker mellan hörde man tågen tydligt mitt i natten... Något vi inte gör i dagsläget. Bilarna från våra 8 grannar för mer väsen när de åker förbi...

Men det är inga X2000 eller liknande här, inte heller överdrivet många tåg, och aldrig några som bromsar in vid oss. Kan möjligen vara lite störande ibland när man sitter ute på sommaren. Men som du säger, alla är vi olika och har olika grader av känslighet... Gissar att du ligger som du säger, mer åt det extrema hållet än mig.

Där vi bodde innan drev allt från grannar, deras fontäner, fulla människor, sladdande Epor och annat mig till vansinne...

Jag har hört att 3 glasfönster är ett måste när man bor så pass nära trafik eller järnväg. Vi ska iaf gå på visningen och kolla, för att det kan vara så som du säger att man inte hör någonting men man skulle ju vilja sova över där för att känna efter hah!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har hört att 3 glasfönster är ett måste när man bor så pass nära trafik eller järnväg. Vi ska iaf gå på visningen och kolla, för att det kan vara så som du säger att man inte hör någonting men man skulle ju vilja sova över där för att känna efter hah!

Mitt hus har treglas ochoch hyfsat nybyggt (2009), har en väg (70) ca 30 meter bort där det vardagar går en del tung trafik dagtid till ett sandtag i närheten. Hade de även gått kvällar och helger hade det varit störande och skulle tro att tåg låter en hel del mer även med bullerplank. Måste vara hemskt när man sitter ute dessutom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Mitt hus har treglas ochoch hyfsat nybyggt (2009), har en väg (70) ca 30 meter bort där det vardagar går en del tung trafik dagtid till ett sandtag i närheten. Hade de även gått kvällar och helger hade det varit störande och skulle tro att tåg låter en hel del mer även med bullerplank. Måste vara hemskt när man sitter ute dessutom.

Åkte förbi där precis, stod ute och bara lyssnade som ett creep haha men jag tyckte att det lät alldeles för mycket så det fick vara. Får kolla vidare! Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Åkte förbi där precis, stod ute och bara lyssnade som ett creep haha men jag tyckte att det lät alldeles för mycket så det fick vara. Får kolla vidare! Tack!

Smart!

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Vi hittade ett radhus istället som passade vår ekonomi där köparna har valt att acceptera budet som vi har lagt. Jag upptäckte tidigare att radhuset är ojordat och att det är den gamla elcentral. Nu kanske jag missminner mig men är det inte farligt att bo i ett sådant hus? Kollade upp ungefärligt pris för att byta till jordat vilket kostade ca 60k men måste man då "riva" någonting eller hur gör de de?

Radhuset:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2...

Besiktningsprotokoll:
https://media.fastighetsbyran.se/Fil/3980172

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vi hittade ett radhus istället som passade vår ekonomi där köparna har valt att acceptera budet som vi har lagt. Jag upptäckte tidigare att radhuset är ojordat och att det är den gamla elcentral. Nu kanske jag missminner mig men är det inte farligt att bo i ett sådant hus? Kollade upp ungefärligt pris för att byta till jordat vilket kostade ca 60k men måste man då "riva" någonting eller hur gör de de?

Radhuset:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2...

Besiktningsprotokoll:
https://media.fastighetsbyran.se/Fil/3980172

Om alla kablar går i rör (vilket de borde) behöver man inte riva något nämnvärt.
Det dras nya kablar i rören och alla kontakter osv byts.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vi hittade ett radhus istället som passade vår ekonomi där köparna har valt att acceptera budet som vi har lagt. Jag upptäckte tidigare att radhuset är ojordat och att det är den gamla elcentral. Nu kanske jag missminner mig men är det inte farligt att bo i ett sådant hus? Kollade upp ungefärligt pris för att byta till jordat vilket kostade ca 60k men måste man då "riva" någonting eller hur gör de de?

Radhuset:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2...

Besiktningsprotokoll:
https://media.fastighetsbyran.se/Fil/3980172

Nej det är inte ”farligt” att bo i hus med ojordade uttag.
Är ju inte direkt så att alla som bodde i hus innan 1990 dog som flugor.

Edit: Med det sagt så kan du nog räkna med mer än 60K också om du inte har väldigt få uttag, alt. att allt skulle gå problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om alla kablar går i rör (vilket de borde) behöver man inte riva något nämnvärt.
Det dras nya kablar i rören och alla kontakter osv byts.

Ah! Smart! Ska kolla på det ifall det är rör.

Skrivet av Cerb:

Nej det är inte ”farligt” att bo i hus med ojordade uttag.
Är ju inte direkt så att alla som bodde i hus innan 1990 dog som flugor.

Edit: Med det sagt så kan du nog räkna med mer än 60K också om du inte har väldigt få uttag, alt. att allt skulle gå problemfritt.

Haha jo det är ju sant men kan man då räkna med att det är jordat i kök, badrum och tvättrum som det är lag på?

I besiktningsprotokollet hittade jag "Test av jordfelsbrytare utfördes utan anmärkning" då antar jag att jag kan vara lugn med vad gäller elen?

Har du någon tidigare erfarenhet av kostnaden för det eller är det en gissning?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nej det är inte ”farligt” att bo i hus med ojordade uttag.
Är ju inte direkt så att alla som bodde i hus innan 1990 dog som flugor.

Edit: Med det sagt så kan du nog räkna med mer än 60K också om du inte har väldigt få uttag, alt. att allt skulle gå problemfritt.

Det finns en helt annan aspekt, nämligen att installationen minst börjar närma sig 30 år gammal och den kan ju vara mycket äldre än så. Är den det så kan det vara dags att dra om elen ändå av åldersskäl.

Permalänk
Medlem

Hej,
Här är en offert vi fick, räkna hur mycket det matchar er för en uppskattning.

Generellt:
1. Byte av elcentral
2. Nytt uttag på altan, vi går på dosa i garaget
3. Byte och jordning av
20st vägguttag, infällt
9st lamputtag, infällt
10st strömbrytare, infällt
2st dimmer, infällt
Pris för punkt 1-3 utan rotavdrag: 45 000kr
Pris för punkt 1-3 med rotavdrag 30%: 36 000kr

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det finns en helt annan aspekt, nämligen att installationen minst börjar närma sig 30 år gammal och den kan ju vara mycket äldre än så. Är den det så kan det vara dags att dra om elen ändå av åldersskäl.

Eftersom huset är från senare delen av 50-talet så borde det vara pvc(gummi isolering) på kablarna. Dessa borde du inte se nämnvärd åldring på om man inte lyckats skada dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashio:

Åkte förbi där precis, stod ute och bara lyssnade som ett creep haha men jag tyckte att det lät alldeles för mycket så det fick vara. Får kolla vidare! Tack!

Jag gjorde också så, sambon fastnade för ett hus som låg precis under en motorvägsvägsbro. Vi tog en sväng dit innan visningen när vi ändå var i området och sen skippade vi det huset för helvete vilket surr det var hela tiden.
Gjorde så med fler hus sen som låg en bit från vältrafikerade vägar och vi ratade även en del av dessa just på grund av det.

Vill man inte själv ha det så kan man inte räkna med att andra vill ha det när man väl ska sälja sen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Någon som är ett snille på värmepumpar. Framförallt Luft/Vatten. Ska byta ut vår asgamla pelletsbrännare mot en Luft-Vattenpump i närtid och har börjat få in offerter. Dom flesta ligger i samma prisklass ca 110-120 tusen med installation och bortforsling av gammal panna.
Dom märken jag fått offert på är:
1. Thermia
2. IVT
3. Mitsubishi
4. Bosch

Är väldigt svårt att veta vilken som är "bäst". Alla 4 är i samma kilowattområde 8-9 kW. IVT och Bosch verkar vara modernast i konstruktionen. Thermia hyffsat modern medans Mitsubishis ser ut som den var gjord på 90-talet. Det betyder ju dock inte att den är dålig.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vi hittade ett radhus istället som passade vår ekonomi där köparna har valt att acceptera budet som vi har lagt. Jag upptäckte tidigare att radhuset är ojordat och att det är den gamla elcentral. Nu kanske jag missminner mig men är det inte farligt att bo i ett sådant hus? Kollade upp ungefärligt pris för att byta till jordat vilket kostade ca 60k men måste man då "riva" någonting eller hur gör de de?

Radhuset:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2...

Besiktningsprotokoll:
https://media.fastighetsbyran.se/Fil/3980172

Jag kan en del om att dra om el i hus numera!
Enligt vår elektriker så är det inget större bekymmer att ha en äldre elcentral om man drar om systemet, han hade själv så i många år. Men när man ändå drar om kan det vara värt att byta centralen, tror vi fick ge runt 13K för centralen. 60K är nog en summa som utgår från att man bara drar om rakt upp och ner, blir det knas med för trånga kabelrör, felaktiga installationer osv som behöver åtgärdas drar det iväg. Vi är uppe i 160K nu och har kvar att tömma element och dra om det sista som ligger bakom dessa och garage och lillstugan kvar. Visade sig att man använt fel kabel även dit. Otroligt mycket som är felaktigt i vårt hus, inomhuskablar utomhus och för liten kabeldiameter till spis och ugn osv. Det kan uppdagas både det ena och det andra när man börjar peta på elsystemet, ha koll på det där egenfixade badrummet t ex i det du tittar på nu.
Jag kan berätta många skräckhistorier från vårt hus...
Men med det sagt, vi ville åt högre elsäkerhet i huset genom att jorda allt för att vi har småbarn och det var så allt rullades upp och det känns bra nu trots att det blir ruskigt dyrt att vi kan lita på elen och att det inte börjar brinna i kablar i väggen pga för klena grejer osv. Det kan ju vara så att systemet i huset du kollar på är i bra skick, ta dit någon el besiktningsperson som får kolla tycker jag är en bra början!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Eftersom huset är från senare delen av 50-talet så borde det vara pvc(gummi isolering) på kablarna. Dessa borde du inte se nämnvärd åldring på om man inte lyckats skada dem.

Däremot så kan det enklaste beroende på hur noga byggarna har dragit rören i väggarna vara att helt enkelt använda gamla trådarna som dragtråd för ny jord, fas och nolla. Det går snabbast också om det funkar och du får då helt nya trådar i väggarna. Du kan också beroende på komplettera elinstallationen samtidigt till förmånligare pris än att göra det efteråt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

I tisdags blev plattan till utbyggnaden gjuten och färdig. Idag kom projektledaren förbi och kolla hur det gick och vi upptäcker då att hela plattan är för hög. Påtalade det för gjutarna också när de gjutit färdigt.
Nu får de istället börja om igen, bila bort allt och börja om. En miss i mätningen så istället för att sänka plattan från golvet så hade de höjt.
Tur att vi inte ska börja bygga förrän i september.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

siiiiicken besvikelse.. skulle få kaminen installerad under nästa vecka, men dom hade nu ringt frugan och sagt att dom har problem med leveranserna, och att vi får vänta till 25:e mars istället. blah.
nädå, det var fasiken ingen fara, nu har vi lite extra tid på oss att tapetsera väggarna... XD
man drar ut på tiden och sen är det stress..men nu klarar man sig, säger vi, blir väl att man försöker tapetsera helgen innan varje fall.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

NU har vi hittat en till som vi verkligen älskar! Dock har den lite för hög radonvärde. Vi tänker oss där att installera både FTX och radonsug. Men när jag läser att det är "grundsula med mellangjutet betonggolv, Betonggolv på mark med underliggande värmeisolering om ca 100mm och golvvärme" så blir jag lite fundersam ifall radonsug ens är möjligt? Radonsug fungerar väl bara ifall det är krypgrund eller har jag fel?

Detta huset verkade ha rätt mycket saker att byta men enligt besiktningsmannen är det inga problem trots sin ålder. Vad tror ni?

Radonmätning
https://imgur.com/4kUdWKx

Besiktningsprotokoll
https://drive.google.com/drive/folders/1_YCO6JHESUZ9JiO8ta9hV...

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

NU har vi hittat en till som vi verkligen älskar! Dock har den lite för hög radonvärde. Vi tänker oss där att installera både FTX och radonsug. Men när jag läser att det är "grundsula med mellangjutet betonggolv, Betonggolv på mark med underliggande värmeisolering om ca 100mm och golvvärme" så blir jag lite fundersam ifall radonsug ens är möjligt? Radonsug fungerar väl bara ifall det är krypgrund eller har jag fel?

Detta huset verkade ha rätt mycket saker att byta men enligt besiktningsmannen är det inga problem trots sin ålder. Vad tror ni?

Radonmätning
https://imgur.com/4kUdWKx

Besiktningsprotokoll
https://drive.google.com/drive/folders/1_YCO6JHESUZ9JiO8ta9hV...

Tänk på att det där är en korttidsmätning av radon. Kan lätt vara det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Tänk på att det där är en korttidsmätning av radon. Kan lätt vara det dubbla.

Jaha? Fasiken, tänkte att det kunde avvika ordentligt men att vara dubbla låter ändå lite lätt skrämmande. Kollade och såg att huset stod på berg och enligt besiktningsprotokollet så tyder det mer från markradon än byggmaterialet så jag misstänker att radonsug "bör" lösa det hela och att man hamnar under 200 iaf.

Detta är verkligen oerhört svårt, man måste ju typ köpa fastigheten först innan man får reda på det exakta värdet av radonet.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

En fundering jag hade var ifall "grundsula med mellangjutet betonggolv" har ett underliggande utrymme?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha? Fasiken, tänkte att det kunde avvika ordentligt men att vara dubbla låter ändå lite lätt skrämmande. Kollade och såg att huset stod på berg och enligt besiktningsprotokollet så tyder det mer från markradon än byggmaterialet så jag misstänker att radonsug "bör" lösa det hela och att man hamnar under 200 iaf.

Detta är verkligen oerhört svårt, man måste ju typ köpa fastigheten först innan man får reda på det exakta värdet av radonet.

Det mesta när det gäller radon går att lösa ganska bra och man får t.o.m. bidrag för åtgärder. Men man får vara beredd på att det kostar någon krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det mesta när det gäller radon går att lösa ganska bra och man får t.o.m. bidrag för åtgärder. Men man får vara beredd på att det kostar någon krona.

Jo precis, jag har ca 70k som budget för att utföra radonsuget och har sett att det kostar någonstans mellan 30-70k beroende på vart man bor etc. Har inte fått specifik offert än.

Men jag ska ta med mig gällande dubbla värden iaf, tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

NU har vi hittat en till som vi verkligen älskar! Dock har den lite för hög radonvärde. Vi tänker oss där att installera både FTX och radonsug. Men när jag läser att det är "grundsula med mellangjutet betonggolv, Betonggolv på mark med underliggande värmeisolering om ca 100mm och golvvärme" så blir jag lite fundersam ifall radonsug ens är möjligt? Radonsug fungerar väl bara ifall det är krypgrund eller har jag fel?

Detta huset verkade ha rätt mycket saker att byta men enligt besiktningsmannen är det inga problem trots sin ålder. Vad tror ni?

Radonmätning
https://imgur.com/4kUdWKx

Besiktningsprotokoll
https://drive.google.com/drive/folders/1_YCO6JHESUZ9JiO8ta9hV...

Radonen kan jag själv inte så mycket om, men jag skulle inte tro att det är omöjligt att få bukt med. Jag funderade mest på det andra som finns att göra på huset, hur mycket hade ni tänkt lägga på att fixa det som kanske inte är akut men som bör åtgärdas inom de närmsta åren? Jag tänker främst på taket, dränering och badrummen. Det är rejäla kostnader som man bör ta i beaktning. Vid ny dränering får man även tänka på att ev. altaner osv måste tas bort för att frilägga husgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

En fundering jag hade var ifall "grundsula med mellangjutet betonggolv" har ett underliggande utrymme?

Grundsulorna är det huset står på och är under källarväggarna. Det mellangjutna betonggolvet har då ingen bärande funktion, till skillnad från det som är vanligare i nyare hus med platta på mark. I äldre hus där man inte gjort något senare är golvet ofta bara lagt direkt på marken utan kapillärbrytande material och blir därför fuktigare. Det är inget problem så länge man har källarstandard, förutom att trä i kontakt med golvet kan murkna med tiden (typ nedersta trappsteget, dörrkarmar o dyl). Vill man ha annat än källare är det bäst att bila upp det mellangjutna betonggolvet och lägga i kapillärbrytande material och isolering, samt eventuellt golvvärme, även om det finns andra mer halvdana lösningar.

Så nej, grundsulor med mellangjutet betonggolv är inte en konstruktion med ett hålrum under, utan det mellangjutna betonggolvet ligger bara på marken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det mesta när det gäller radon går att lösa ganska bra och man får t.o.m. bidrag för åtgärder. Men man får vara beredd på att det kostar någon krona.

Sedan beror det ju på var det kommer in och om ventilationen är dålig så kan det ju räcka att förbättra den om inte värdena är alltför höga. Jag såg vid ett tillfälle ett hus till salu som fått helt katastrofala radonvärden i korttidsmätningen. Det var dock inte så svårt att lista ut varför när man såg bilderna på källaren där man bytt avloppsrör och sedan inte gjutit igen källargolvet. Om det var för att det var ett akutjobb eller om energi/pengar tog slut vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Radonen kan jag själv inte så mycket om, men jag skulle inte tro att det är omöjligt att få bukt med. Jag funderade mest på det andra som finns att göra på huset, hur mycket hade ni tänkt lägga på att fixa det som kanske inte är akut men som bör åtgärdas inom de närmsta åren? Jag tänker främst på taket, dränering och badrummen. Det är rejäla kostnader som man bör ta i beaktning. Vid ny dränering får man även tänka på att ev. altaner osv måste tas bort för att frilägga husgrunden.

Jo precis, det var väldigt mycket att göra i det huset. Det håller jag med om.
Jag tänker att ifall vi vinner budgivningen så tänkte jag att vi tar detta i ordning:

  • Radon

  • Installera FTX

  • Nytt kök

  • Jorda elen, dock bara halva huset.

  • Spola av tak och byta trasiga pannor

  • Undersöka dräneringen

Detta är det som jag har hittat haha. Så frågan är om det är värt det? Den ligger redan på 6,9 idag och så måste man plussa 1mille till för åtgärderna.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Grundsulorna är det huset står på och är under källarväggarna. Det mellangjutna betonggolvet har då ingen bärande funktion, till skillnad från det som är vanligare i nyare hus med platta på mark. I äldre hus där man inte gjort något senare är golvet ofta bara lagt direkt på marken utan kapillärbrytande material och blir därför fuktigare. Det är inget problem så länge man har källarstandard, förutom att trä i kontakt med golvet kan murkna med tiden (typ nedersta trappsteget, dörrkarmar o dyl). Vill man ha annat än källare är det bäst att bila upp det mellangjutna betonggolvet och lägga i kapillärbrytande material och isolering, samt eventuellt golvvärme, även om det finns andra mer halvdana lösningar.

Så nej, grundsulor med mellangjutet betonggolv är inte en konstruktion med ett hålrum under, utan det mellangjutna betonggolvet ligger bara på marken.

Ah! Tack verkligen för förtydligandet! Så om det är berg under så torde det vara omöjligt att kunna utföra ett radonsug om jag tänker rätt?

Skrivet av ztenlund:

Sedan beror det ju på var det kommer in och om ventilationen är dålig så kan det ju räcka att förbättra den om inte värdena är alltför höga. Jag såg vid ett tillfälle ett hus till salu som fått helt katastrofala radonvärden i korttidsmätningen. Det var dock inte så svårt att lista ut varför när man såg bilderna på källaren där man bytt avloppsrör och sedan inte gjutit igen källargolvet. Om det var för att det var ett akutjobb eller om energi/pengar tog slut vet jag inte.

Detta är sant, läste någonstans om att man ska börja med att täta huset efter alla genomföringar genom golvet till marken och se ifall det hjälper innan man hoppar på andra former av "dyra" lösningar.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jo precis, det var väldigt mycket att göra i det huset. Det håller jag med om.
Jag tänker att ifall vi vinner budgivningen så tänkte jag att vi tar detta i ordning:

  • Radon

  • Installera FTX

  • Nytt kök

  • Jorda elen, dock bara halva huset.

  • Spola av tak och byta trasiga pannor

  • Undersöka dräneringen

Detta är det som jag har hittat haha. Så frågan är om det är värt det? Den ligger redan på 6,9 idag och så måste man plussa 1mille till för åtgärderna.

Om du installerar FTX så löser det nästan garanterat radonproblemen så en punkt mindre på din lista
Sen rekommenderas ju alltid en långtidsmätning efteråt givetvis för att kolla så allt fungerar.

Edit: Appropå dränering så om det t.ex. bara är enstaka rum som har fuktproblem så kan det vara en sån enkel sak som att röret som tar han om vattnenet från stuprännan inte är helt så vatten rinner rätt mot grunden just där. Då kommer det ta sig in i huset till slut.
Dränering är ju väldigt ofta något som sägs skall åtgärdas efter ca 30 år men det behöver inte alls vara fallet helt beroende på hur det är gjort från början och hur marken runt huset är och hur mycket vatten som tillförs marken från t.ex. berg.
Men om det är dags så är det dags, jag skulle inte låta det stoppa mig från att köpa ett hus jag vill ha, bara att räkna med kostnaden så man inte överbudar

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ah! Tack verkligen för förtydligandet! Så om det är berg under så torde det vara omöjligt att kunna utföra ett radonsug om jag tänker rätt?

Detta är sant, läste någonstans om att man ska börja med att täta huset efter alla genomföringar genom golvet till marken och se ifall det hjälper innan man hoppar på andra former av "dyra" lösningar.

Jag installerade radsonsug på vårt hus i somras! Det är Souterränghus där del av plattan är på berg och del var med mark under. Vi tog detta i samband med dränering och servisbyte(dvs ledningen ifrån huset för vatten + avlopp) och i samband med detta bilades det upp en ränna 50cm bred 5m in i huset så vi fick en väldigt bra sugpunkt. Vårt radonvärde gick ner ifrån över 600 till 70. Detta då mätt i sovrum + vardagsrum.

Se till att söka radonbidrag, du får 50% i bidrag upp till 50'000:-. Men du kan ej använda ROT då! Du kan även få detta bidrag för alla radonåtgärder som FTX m.m.

Jag pratade med Hemkomfort som var väldigt bra att ha och göra med! Samt Svenska Fukt när det gäller dräneringen! Detta gjordes i Järfälla ganska nära Ikea.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber