Apples ARM-processor M1 prestandatestas – slår ovanför sin viktklass

Permalänk
Melding Plague

Apples ARM-processor M1 prestandatestas – slår ovanför sin viktklass

Tekniksajten Anandtech sätter Apple M1 i Mac Mini på prov. Resultatet är imponerande prestanda till låg strömförbrukning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Imponerande prestanda i förhållande till watt. Hoppas att detta snabbar på utvecklingen mot ARM och RISC!

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Det är givetvis mycket imponerande vad de lyckats åstadkomma med sina nätta laptops och sin lilla minidator.

Nu ser jag fram emot deras Apple silicon Mac Pro.

Tänk vad de kan göra om de skalar upp systemet till professionell arbetsdator nivå. En toppmodell med 64 FireStorm-kärnor @ 4Ghz? Ja tack.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Suget att betala tiotusentals kronor för en bra gaming-rigg som får stryk av en liten ARM-laptop kommer sjunka kraftigt framöver

Tekniknörden i en kommer streta emot när man ska köpa x86.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Även Rosetta2 verkar ju ganska imponerande. Märkbar förlust så klart, men det handlar inte om att man bara får en bråkdel av prestandan heller. Men det kanske bygger på att vissa systembibliotek körs "native" och endast viss kod emuleras?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Suget att betala tiotusentals kronor för en bra gaming-rigg som får stryk av en liten ARM-laptop kommer sjunka kraftigt framöver

Tekniknörden i en kommer streta emot när man ska köpa x86.

Men hur ska du använda en ARM-processor för gaming?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Men hur ska du använda en ARM-processor för gaming?

Finns hur många spel som helst i app store som nu kan användas till detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Men hur ska du använda en ARM-processor för gaming?

För tillfället är Windows enda begränsningen. Att spela på ARM är inga problem, Switchen gör det riktigt väl.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Datavetare

Det AnandTech inte förklarar riktigt bra är att man mäter effekten från väggen och om man gör motsvarande på Intel/AMDs U-modeller är det ingen lysande korrelation mellan TDP och uppmätt effekt.

Notebookcheck har mätt ett par 4800U modeller, de ligger runt 50 W vid väggen med extern skärm (så inbyggda skärmen är avstängd) medan man uppmätt runt 45 W för i7-1165G7.

Så när AnandTech skriver uppskattad "TDP" (står så i originalartikeln, så inte felöversatt av SweC) menar man rimligen uppskattad peak-effekt. För AMD/Intels modeller med TDP på 15-28 W har just en peak-effekt på runt 50 W i de flesta bärbara (både TDP och peak-effekt är konfigurerbar på dessa modeller).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Finns hur många spel som helst i app store som nu kan användas till detta

Skrivet av johanandersson:

För tillfället är Windows enda begränsningen. Att spela på ARM är inga problem, Switchen gör det riktigt väl.

Jaha ni tänker mobilspel? Ja såna funkar ju. Men typ Steam, Epic Store, Battle.net etc? Alla dem spelen måste väl portas för att funka på ARM?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av enbom:

Jaha ni tänker mobilspel? Ja såna funkar ju. Men typ Steam, Epic Store, Battle.net etc?

Steam, Epic Store och Battle.net fungerar väl i mac OS med Rosetta-emulering? Jag är osäker.

Permalänk
Medlem

Skulle lätt kunna köpa en bara för att få en knäpptyst dator och ett batteri som på riktigt håller en hel arbetsdag. Min XPS 15” 7590 låter som ett reaplan så fort man gör något lite mer krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jaha ni tänker mobilspel? Ja såna funkar ju. Men typ Steam, Epic Store, Battle.net etc? Alla dem spelen måste väl portas för att funka på ARM?

Det kommer väl finnas emulering om man vill kunna spela gamla spel som inte finns till nya arkitekturen, precis som det alltid gjort.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Steam, Epic Store och Battle.net fungerar väl i mac OS med Rosetta-emulering? Jag är osäker.

Hur bra är Rosetta? Tappar man inte prestanda vid emulering? Är verkligen nyfiken.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Är den goda prestandanivån nog för att du ska överväga att gå över till Apples datorer, eller är du redan Mac-frälst och ser M1-introduktionen som lilla julafton?

Nej, det finns mer övervägande med en dator, än vilken som är snabbast. Jag gör två saker med min dator primärt utöver "det vanliga" (surfa/maila/betala räkningar):

- Spelar dataspel
- Jobbar med IT-grejer

För dataspelen så behöver jag en dator med kraftigare grafik än vad M1:ans integrerade grafik kan erbjuda, och även Windows. Dessa funkar inte på de nya Macarna.

För IT-grejerna så har jag många verktyg (bl.a. Royal TS och Powershell) som kräver Windows. Powershell Core går att köra på Linux också, men en del moduler (bl.a. de jag behöver) funkar bara på Windows. Finns ett par grejer som gör sig bäst på Linux också, men för det så har jag Windows Subsystem for Linux. WSL skulle kunna ersättas med en ren terminal på en Mac förvisso, och jag kan säkert ställa om (alternativ till Royal TS finns, och Powershell-grejerna kan jag ju köra på en server istället om det skulle vara nödvändigt) men det skulle ta tid och energi som jag har svårt att motivera. Skulle jag ställa om till ett annat OS ligger Linux närmare till hands än macOS.

Till sist så är jag som datorentusiast intresserad av att kunna bygga datorer och byta/tweaka hårdvaran, samt gärna också kunna välja mellan olika tillverkare. Hela Apple-ekosystemet, där man inte ens kan byta en RAM-sticka i många modeller efter fabrikskonfiguration, går ju tvärs emot hela det intresset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jaha ni tänker mobilspel? Ja såna funkar ju. Men typ Steam, Epic Store, Battle.net etc? Alla dem spelen måste väl portas för att funka på ARM?

WoW ska fungera med native nu enligt senaste patchen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Hur bra är Rosetta? Tappar man inte prestanda vid emulering? Är verkligen nyfiken.

Såg en siffra om 20% sämre prestanda, vilket låter rätt så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Det kommer väl finnas emulering om man vill kunna spela gamla spel som inte finns till nya arkitekturen, precis som det alltid gjort.

Perfekt. Då ser jag fram emot att spela de nyaste spelen med allt lull-lull på och i minst 4k och 144+ Hz. Ska bli riktigt kul.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av enbom:

Jaha ni tänker mobilspel? Ja såna funkar ju. Men typ Steam, Epic Store, Battle.net etc? Alla dem spelen måste väl portas för att funka på ARM?

Att porta ett program från en processorarkitektur till en annan är relativt enkelt. Är koden väl skriven från start och inte har några specifika beroenden på handskriven assembler-kod så är det bara att kompilera om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Hur bra är Rosetta? Tappar man inte prestanda vid emulering? Är verkligen nyfiken.

Det finns med i grafen i artikeln. De två svarta staplarna.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30819-apples-arm-processor-...

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Suget att betala tiotusentals kronor för en bra gaming-rigg som får stryk av en liten ARM-laptop kommer sjunka kraftigt framöver

Tekniknörden i en kommer streta emot när man ska köpa x86.

SÅ en liten arm laptop med dålig kylning kommer prestera lika bra som en stationär med mycket bättre kylnings kapacitet i tunga multiplayer spel? Jag tror på det när jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

SÅ en liten arm laptop med dålig kylning kommer prestera lika bra som en stationär med mycket bättre kylnings kapacitet i tunga multiplayer spel? Jag tror på det när jag ser det.

I dessa scenarion är det inte CPU som är limiting factor utan GPU.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

SÅ en liten arm laptop med dålig kylning kommer prestera lika bra som en stationär med mycket bättre kylnings kapacitet i tunga multiplayer spel? Jag tror på det när jag ser det.

Grejen är ju att CPU'n tar så sjukt litet ström så värme utveckligen blir vädligt liten. Men har också svårt att tro på detta så det blir att se hur det verkligen ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Perfekt. Då ser jag fram emot att spela de nyaste spelen med allt lull-lull på och i minst 4k och 144+ Hz. Ska bli riktigt kul.

Jag tänker mig mer att framtidens processorer är så mycket snabbare att det kompenserar för eventuellt prestandatapp i emuleringen av äldre spel om detta blir en PC-standard. Förhoppningsvis går ju utvecklingen fortsatt framåt. Inte att man ska hoppa på första generationen i nån sketen Apple-laptop.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Tänk att det skulle bli Apple som blev först med en vettig integrerad GPU!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av enbom:

Hur bra är Rosetta? Tappar man inte prestanda vid emulering? Är verkligen nyfiken.

Som med mycket annat, det beror på... AnandTech testade specifik detta och man ser att det kan vara allt från 60 % till 90 % av "native" hastighet. Grafen här representerar hur stor andel av hastighet när man kör ARM64 man får med Rosetta2

En sak Rosetta2 och Microsoft x86-emulering under Windows on ARM64 har gemensamt är att båda analyserar anrop till systembibliotek och ersätter dessa med anrop till ARM64 versionen av biblioteket. Så ju mer tid en applikation spenderar i systemfunktioner, ju närmare 100 % hastighet kan man nå!

Edit: värt att namna om SPEC är att det likt t.ex. Geekbench är det primärt gör "compute", så är ytterst liten tid som spenderas i systemet. Är därför rätt snarlik prestanda oavsett OS, förutsatt att man använder samma kompilator (SPEC har rätt stort beroende på kompilator, anandtech kör Clang/LLVM rakt av vilket även GB sedan v5 gör).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Det vi ser är alltså det långsammaste, tröttaste och slöaste M-chip vi någonsin kommer att få se. Alla kommande M-chip kommer att vara snabbare.

När man nu har så bra batteritid tolkar jag det som att man har massor med termiskt utrymme vilket man då ännu inte har använt. Vi kommer antagligen rätt snart få se betydligt snabbare M-chip. Det är dom jag vill ha.

Jag är inte intresserad av batteritid. Batteritid är så osexigt.

Jag vill ha speeeeeeed ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Men hur ska du använda en ARM-processor för gaming?

Mobiler? Nintendo Switch?

Finns även WoW, Fortnite, Tombraider, Civ? till Mac redan.

https://www.reddit.com/r/apple/comments/jvv0bg/m1_gaming_perf...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Detta kallar jag för test. Kanske svårt för oinvigda att veta vad noder är men det är ungefär som lager i Photoshop.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Från Daring Fireball:

Citat:

What you need to understand is that the best aspects of these Macs aren’t benchmarkable. It’s about how nice they are. The cooling system never making any noise doesn’t show up in a benchmark. I suppose you could assign it a decibel value in an anechoic chamber, but silent operation, and a palm rest that remains cool to the touch even under heavy load, aren’t quantities. They’re qualities. They’re just nice.

https://daringfireball.net/2020/11/the_m1_macs