Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

6800 XT VS 3080 Priskampen, vad hände?

Permalänk
Medlem

6800 XT VS 3080 Priskampen, vad hände?

Tja, jag måste ställa frågan till fellow Nerdlings & Nerdlords.
Är det bara jag som är besviken på prissättningen på 6800 XT partner korten?

Jag såg fram emot att AMD knäppte Nvidia på näsan, men nu när faktiskt Asus TUF 3080 är 1000kr billigare än motsvarande ASUS TUF 6800 XT så tappade jag faktiskt lite motivationen att köpa ett 6800 XT.

För vi har ju både nackdelar och fördelar med 6800 XT vs 3080.
Det är en jämn kamp, 6800 XT är en värdig utmanare, men var inte det en stark punkt att det var tänkt att vara billigare än ett 3080 som det lät att det skulle bli?

Nej, jag vart förvånad att se priserna i butik och jag vet inte, besvikelse?
Dribblade AMD bort sig vid mållinjen? Vad känner ni? Är jag ensam att resonera så här?

Visa signatur

Ryzen 5 5600x, XFX 319 MERC 6800 XT, G.Skill Trident Neo Z 16gb 3600mhz
MSI X570 Gaming Plus, Firecuda 520 1tb, Samsung 980 1tb, Fractal Ion+ 760W Platinum.

Permalänk
Medlem

AMD har bara tillgång till en viss mängd med 7nm chips från TSMC. Dessa chips behöver dom splitta över CPUs, GPUs och konsol-SOCs. CPUs har bättre margin, konsollerna har dom kontrakt av producera att visst antal av, därför blir GPUs lägst prio. AMDs nya grafikkort är troligtivs en klassisk pappers-lansering. Jag spekulerar att dom inte direkt vill sälja några GPUer i nuläget, utan vill hellre använda sin 7nm kapacitet på annat. Däremot är det viktigt för dom att inte lämna GPU marknaden helt så därför släpper dom kort som kan visas i recensioner som dugliga konkurrenter, men dom producerar knappt några alls av dom än.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Nej du är inte ensam. founders korten eller vad dom kallas hade bra prissättning men AIB korten ligger i vissa fall en bra bit över 3080 som är likvärdigt i prestanda och har extra funktioner oavsett vad man tycker om dom eller kommer använda dom.
Jag kommer satsa mitt krut på 3080 dels för att jag inte vill vänta till i vår med att få ett nytt kort och dels för att priset är helt fel enligt mig.
Väldigt tråkigt att AMD inte var tydliga med att deras fokus på korten är i princip 0 just nu. Jag var riktigt taggad inför AIB relesen och sedan timmarna innan såg man alla dystra besked.
I värsta fall kommer dessa kort vara gamla innan dom ens kommer ut i noterbara volymer.

Det värsta för dem är nog att förtroendet många haft för dom har minskat PGA den dåliga informationen om tillgång. Som en kollega sa till mig: Dom är ett företag och kommer bete sig som ett MEN i detta fall borde dom väntat med att kaxa till sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Känns sjukt att de sa att de inte skulle ha samma problem som Nvidia och deras va typ värre. Usch, har verkligen svårt att se mig köpa ett 6800 XT, för 1000kr dyrare när 3080 har marginellt bättre RT prestanda tack vare DLSS. Hoppas AMD gör klart sin motsvarighet och skeppar den så man har större anledning till att köra rött. Var så taggad på rödröd build, kanske nästa gång

Permalänk
Medlem

6800 xt för det tilltänkta priset av $649 hade varit ett utmärkt köp gentemot 3080, även mot deras FE-modell/introduktionspriskort. Men nu, nä...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?