Geforce RTX 2080 tokvarvar

Permalänk
Medlem

Geforce RTX 2080 tokvarvar

Tjena!

En av mina datorer (1 år gammal) har börjat väsnas ordentligt, visar sig vara GPU-fläkten som titt som tätt går på maxvarv.

Datorn är en "MEDION ERAZER X57007" med ett "RTX 2080 Erazer" kort i.
AMD Ryzen5 2600
16GB DDR4-2666

När WOW spelas på datorn varvar det på max i kanske 10 sekunder, för att sedan gå på normalvarv i ett par sekunder. Jag kan ju tycka att den inte borde jobba så pass mkt för det låter extremt mkt.

Tacksam för ev. svar!

Mvh Henrik

Edit!

Laddade hem MSI Afterburner, när temp når 80 grader går fläktarna igång till 80% (enl. settings) men i MSI står det dock 40% kontinuerligt. Sen sjunker tempen och fläktarna går ner, landar på 73 grader för att sedan åter igen gå upp till 80 grader etc..

Ny info
Permalänk
Skrivet av Arrie:

Tjena!

En av mina datorer (1 år gammal) har börjat väsnas ordentligt, visar sig vara GPU-fläkten som titt som tätt går på maxvarv.

Datorn är en "MEDION ERAZER X57007" med ett "RTX 2080 Erazer" kort i.
AMD Ryzen5 2600
16GB DDR4-2666

När WOW spelas på datorn varvar det på max i kanske 10 sekunder, för att sedan gå på normalvarv i ett par sekunder. Jag kan ju tycka att den inte borde jobba så pass mkt för det låter extremt mkt.

Tacksam för ev. svar!

Mvh Henrik

Edit!

Laddade hem MSI Afterburner, när temp når 80 grader går fläktarna igång till 80% (enl. settings) men i MSI står det dock 40% kontinuerligt. Sen sjunker tempen och fläktarna går ner, landar på 73 grader för att sedan åter igen gå upp till 80 grader etc..

Jag kom till forumet just för att skapa en tråd om detta själv. Mitt 2080 spinner upp till 4000 RPM så fort den når 78-80 grader, och det ignorerar custom fan curves.

Jag lyckades själv fixa det genom att undervolta kortet så det inte blir så varmt, samtidigt som prestandan förblev densamma. Följde denna guiden: https://youtu.be/zUkPAVcb9Xc

Nu när jag tänker sälja kortet funderar jag dock på att först skicka in det på service, men frågan är om garantin täcker detta

Permalänk
Medlem

Det var det som hände med mitt Gigabyte RTX 2080 efter två år. Helt plötsligt började grafikkortet nå 80 grader vilket fick fläktarna att gå bananas. Det finns flera som råkat ut för detta med Gigabyte RTX 2080 och oftast berodde det på torkad kylpasta. Jag provade dock lägga på ny men det hjälpte inte så skickade in på garanti och fick pengarna tillbaka.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Samma grej har börjat hända för mig nu på ett Gainward 2080.
Fan 1 går upp till 4000rpm i några sekunder när tempen är i närheten av 74 grader.
Otroligt irriterande så funderar på att skicka in det till komplett.