Simulator med 8st 55" skärmar: söker tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det sjöbefälsutbildning det handlar om ? Det jag sett för länge sedan som liknar detta upplägg var på sjöbefälsutbildningen i Härnösand och då för 35 år sedan fanns det en annan simulator på Chalmers.

Framförallt säkerhetskurser för vår personal men även en del externa kurser. Simulatorn på Chalmers är fantastisk, var dit för ett par år sedan på studiebesök när de körde en övning med ett flertal universitet spritt över världen. Då jobbade de på ett autopilotsystem som kommunicerade sinsemellan. Så om någon avvikelse upptäcktes kunde rutter planeras om för flera fartyg för att minimera risker. Var inte så mycket action på skärmarna, har för mig svenskarna hade i uppdrag att ta sig över något hav.. i realtid.

Tror inte jag har något behov av att gruppera ihop skärmarna, är som du är inne på, i hoppet om att man kan styra belastningen till olika grafikkort med simulatorns mjukvara.

Blir mycket labbar, förhoppningsvis kan leverantören vara delaktig och eventuellt göra lite förändringar i deras applikation då de själva ser nyttan med att minimera antalet fysiska burkar i simulatorer. Men sånt sker inte i en handvändning.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Fick idag svar från leverantören att man kan tilldela olika grafikkort olika processer i simulatorn. Så det ser ljust ut! Är inne på att bygga en SuperMicro server med 3st 3060 ti men tänkte inleda med ett 3060 ti, ett 3070 och ett 3080 om man kan få tag på det efter årsskiftet.

Här är serverhårdvaran jag tänkte bygga i:
https://www.supermicro.com/products/system/4U/7049/SYS-7049GP...

Kittad med dubbla xeon silver 10c/20t 3.2GHz boost, 6x8GB ram, lite ssd's i raid.

Ska börja med att försöka mig på VFIO med GPU passthrough som i ltt's 2 gamers 1 cpu men misstänker att det inte blir en stabil lösning.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Mindre uppdatering: Inväntar hårdvaruleveranser. Som de flesta andra upplever är bristen på grafikkort påtaglig, har ett RX6800 på ingång idag och 3060ti samt 3070 beräknat i lager idag (redan framflyttat två gånger). Får se om jag får tag på ett 5700XT eller 6800XT också för att ha lite mer att jämföra med.

Hoppas komma igång med mjukvarutester under början av februari men allt hänger på leveranser.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Större uppdatering:
Har äntligen fått fatt på serverhårdvara och två 3070, det tog sin tid men nu börjar det äntligen hända grejer. Ska lägga på drivers och lite mjukvara i början av nästa vecka för att sedan frakta ut servern till simulatorn. Sen kommer det bli lite väntetid innan jag har tillfälle att lägga på simulatormjukvaran och testa den i produktionsmiljö.

Spenderade någon timme med att montera grafikkort och lägga på OS. Kommer inledningsvis köra på Win10 då en månads fördröjning av hårdvaruleveranser stökar till min tidsplan en del...

Här är lite bilder från dagen
https://photos.app.goo.gl/MHDGdPGZCSYBy1Kz8

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Följer. 8)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Kul, jag följer också tråden och läser dina uppdateringar Ser fram emot att se resultatet!

Permalänk
Medlem

Liten men stor uppdatering.

Har lyckats koppla upp datorn mot alla skärmar och fick även till lastbalansering mellan grafikkorten. Kändes som julafton när man fick dra skärmkablar och fick upp windowsloggan på samtliga skärmar.

Efter några timmars körning konstatera vi att prestandan inte riktigt är vad vi önskade, på öppet hav rullar det på fint i 60fps med 8ggr 1920*1080 pixlar men så fort vi testar med lite väder i skärgården så börjar ett par skärmar sjunka i framerate. In till en stad och det blir katastrofalt, drygt 30-40fps per skärm.

Efter lite analys av hwinfo loggar och task managern i Windows har jag kommit fram till att cpun bottleneckar. Endast 40% cpu belastning men de trådar som arbetar ligger i 100% (ca 12st).
GPUs belastas till ca 80% när allt rullar i 60fps, lägger vi på väder och geometri sjunker lasten till 60%, även det ett tecken på cpu bottleneck. Tyvärr rann tiden ut och jag har inte hunnit testa några åtgärder ännu. Glömde även bort att ta bilder på simulatorn i drift men har en bild att bjuda på.

https://photos.app.goo.gl/Wjoj8yhH1V6a1apG7

Nästa tester blir efter påsk om allt går enligt plan. Kan försöka filma lite om jag kommer ihåg.

Om någon mot förmodan skulle göra något liknande, aktivera hardware acceleration i Windows grafikinställningar om skärmar fryser lite random men aktiveras så fort musen förs över till den frusna skärmen

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Uppdatering igen då. Har haft två framgångsrika dagar på simulatorn. Inledde med tester där man inaktiverade HT, det resulterade i att CPU lasten gick upp till närmare 70% och lite stabilare framerate men fortfarande inte bra. CPU affinity på olika cores resulterade i väldigt dålig prestanda, verkar som att Windows scheduler duger rätt bra. Efter en hel del felsökande noterade vi att om man stängde av två skärmar med tillhörande last så droppade load på "fel" grafikkort. Detta ledde oss till att misstänka att fel grafikkort rendererade fel skärms task. Efter en ommappning av renderdevice id's så hoppade alla skärmar upp i 60FPS stumt. Testade att låsa upp framerate limit på tre skärmar på ett grafikkort och fick ut ca 100FPS per skärm. Med andra ord, prestandan räcker och blir över. Problemen berodde på att grafikkorten kastade bilderna mellan varandra för att visa de på korrekt skärmar och det sög musten ur korten och eller CPUn.

Nu ska den nya lösningen testas skarpt under utbildning ett par veckor, efter det får vi utvärdera om det är en lösning att spika, dokumentera installation och konfiguration. En sån sjuk lättnad att det var konfigurationsfel som orsakade prestandaproblemen och inte någon begränsning av mjukvara eller hårdvara.

Tog tyvärr inte någon video och endast en bild när vi lyckades knäcka fysiken lite och båten blev stuntflygplan.
https://photos.app.goo.gl/zWJTNsYAQJ8CEd7E9

Misstänker att det kan dröja en stund till nästa uppdatering, om jag inte möjligen får tag på lite filmmaterial att dela med mig av

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd

Ruskigt snyggt får man väl säga och bara att gratulera till bra jobb.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

storleken på skärmarna har ingen större betydelse då skärmstorleken i förhållande till upplösningen bara anger ett mått på pixelavståndet på panelen.

en 1080p 55" skärm kommer ha ungefär dubbelt pixelavstånd mot en 4k 55" skärm

hur som helst.
borde gå att köra på 2-3 grafikkort i en dator iaf teoretiskt en stark gpu som sköter all grafikberäkning och 1-2 slavkort bara för att kunna ansluta fler skärmar (begränsning brukar ligga på 3 eller 4 skärmar per kort lite olika beroende på modell om man bortser från t.ex. Gforce quadro kort som på vissa modeller kan ha stöd för fler.).

går nog åt något riktigt biffigt kort då du teoretiskt med 1 kort ska köra en upplösning på 10920x1920 i upplösning iaf i den uppsättning som visas på bilden du länkade i tråden med 7 skärmar på väggen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

storleken på skärmarna har ingen större betydelse då skärmstorleken i förhållande till upplösningen bara anger ett mått på pixelavståndet på panelen.

en 1080p 55" skärm kommer ha ungefär dubbelt pixelavstånd mot en 4k 55" skärm

hur som helst.
borde gå att köra på 2-3 grafikkort i en dator iaf teoretiskt en stark gpu som sköter all grafikberäkning och 1-2 slavkort bara för att kunna ansluta fler skärmar (begränsning brukar ligga på 3 eller 4 skärmar per kort lite olika beroende på modell om man bortser från t.ex. Gforce quadro kort som på vissa modeller kan ha stöd för fler.).

går nog åt något riktigt biffigt kort då du teoretiskt med 1 kort ska köra en upplösning på 10920x1920 i upplösning iaf i den uppsättning som visas på bilden du länkade i tråden med 7 skärmar på väggen.

Hej och tack för input. Med facit i hand tror jag att prestandaförlusten med slavkort blir för hög då det drar en del kraft att kopiera över bild mellan grafikkorten. I mitt fall hade jag tur och kan i simulatormjukvaran assigna en task per skärm och fyra tasks per grafikkort, därmed få till en god lastbalansering med två "mid range" kort. Har varit extremt lärorikt, denna typ av lösning var inget som leverantören ens testat tidigare.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Hololens vore kanske ett sätt i framtiden att bygga en fysisk miljö där man tex kör en båt och fönstrenai styrhytten ut är gröna i fysiska verkligheten och via hololens så renderas en perspektivkorrekt bild upp på vatje grönt fönster så att det känns som det faktiskt finns djup i bilden.

Eller något annat mönster på fönstrena som gör det lätt att tracka dessa.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hololens är definitivt intressant. På sikt ska det byggas en större simulator brygga i 1:1 skala, då skulle Hololens eller liknande vara en ball lösning. I dagsläget stöds VR i maskinrumsmodulen, där man alltså kan felsöka i maskinrummet i VR.

Läste precis att nvidia i sin senaste drivrutin aktiverat stöd för gpu passthrough och att entusiaster knäckt vgpu stöd på konsumentkort. Bra sugen på att testa fler lösningar men frågan är om tiden finns. Kanske ger mig på att labba med min privata burk för att se om det är en vettig lösning. Miljön ska ju helst vara enkel att administrera och inte kräva massa handpåläggning vid byte av komponenter.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Tog mig tid att filma lite. Kan väl direkt säga att jag ska försöka röra kameran mindre när jag filmar nästa gång ':)

Vaxholmsbåtar i Vaxholm
https://photos.app.goo.gl/pqvj2HLJuRD6M9cW6

Stridsbåt 90 i Sankt Petersburg
https://photos.app.goo.gl/HHB5v8FMUnhshih89

Varning för högt oljud vid 1:48
https://photos.app.goo.gl/N6CH1QUfGYjDJn2q9

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Tog mig tid att filma lite. Kan väl direkt säga att jag ska försöka röra kameran mindre när jag filmar nästa gång ':)

Vaxholmsbåtar i Vaxholm
https://photos.app.goo.gl/pqvj2HLJuRD6M9cW6

Stridsbåt 90 i Sankt Petersburg
https://photos.app.goo.gl/HHB5v8FMUnhshih89

Varning för högt oljud vid 1:48
https://photos.app.goo.gl/N6CH1QUfGYjDJn2q9

Coolt! Varför piper det med jämna mellanrum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Coolt! Varför piper det med jämna mellanrum?

Det är varningar. Kollade inte vad det var men antagligen att jag är nära land. Instrumenten i simulatorn är riktiga och uppför sig som om de var ombord på ett fartyg.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Oh väldigt fräckt! Man får verkligen "verklighetskänslan" när det sitter så stora skärmar runt om!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Sickening, spännande arbetsplats!

Permalänk

Har ni funderat på att köra med projektorer istället?

Vet inte om ni kan öka avstånd till väggen, men 4 projektorer typ en 3-4m framför en "riktig" brygga med vägg och glas så när man går så får man lite olika vinklar kan ha än större effekt

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Har ni funderat på att köra med projektorer istället?

Vet inte om ni kan öka avstånd till väggen, men 4 projektorer typ en 3-4m framför en "riktig" brygga med vägg och glas så när man går så får man lite olika vinklar kan ha än större effekt

Japp. Kräver som du är inne på, mycket större rum och är något vi ska upphandla när vi byter lokaler. Då är tanken att vi ska ha en större brygga (och 4 små) och jag ser det väl som en optimal lösning att bygga en full scale brygga inomhus och sätta 6-8 projektorer för full 360 vy. Finns på Chalmers fartygssimulator om jag inte blandar ihop det med sjöfartsverket, men då bara 180 grader.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av tJev:

Japp. Kräver som du är inne på, mycket större rum och är något vi ska upphandla när vi byter lokaler. Då är tanken att vi ska ha en större brygga (och 4 små) och jag ser det väl som en optimal lösning att bygga en full scale brygga inomhus och sätta 6-8 projektorer för full 360 vy. Finns på Chalmers fartygssimulator om jag inte blandar ihop det med sjöfartsverket, men då bara 180 grader.

Ja det hade ju varit grymt!
Annat alternativ för mindre bryggor/utrymmen är ju VR?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Ja det hade ju varit grymt!
Annat alternativ för mindre bryggor/utrymmen är ju VR?

VR i mindre bryggor är lockande. Tyvärr funkar det inte så bra när man har längre sessioner på flera timmar, samt att det blir svårt att lösa så man kan ha flera deltagare på en brygga. Däremot tror jag starkt på VR för simulering av maskinrum.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tJev:

Tog mig tid att filma lite. Kan väl direkt säga att jag ska försöka röra kameran mindre när jag filmar nästa gång ':)

Vaxholmsbåtar i Vaxholm
https://photos.app.goo.gl/pqvj2HLJuRD6M9cW6

Stridsbåt 90 i Sankt Petersburg
https://photos.app.goo.gl/HHB5v8FMUnhshih89

Varning för högt oljud vid 1:48
https://photos.app.goo.gl/N6CH1QUfGYjDJn2q9

Ramma färjor och reta upp ryssarna ? Tur att det bara är en simulator

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Ohoj*

Permalänk
Medlem

Skepp o hoj, sade kaptenen!

Nej men wow, simulatorn är riktigt snyggt gjord, precis som man själv skulle vara på den där båten. Jag kan absolut ingenting om tekniken bakom, men har förstått att det har varit en hel del arbete bakom. Att då få det här häftiga resultatet måste ju vara riktigt fantastiskt och verkligen guld värt. Jag är riktigt imponerad, precis som många andra i tråden.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Coolt, hur kunde jag missa denna tråden? jag har faktiskt testat en liknande simulator i Danmark, då företaget jag jobbar för gör reglage till fartyg.

Permalänk

Ni kör ju Transas mjukvara, jag har jobbat på Transas i tre år. Höll mest på med bolagets infrastruktur samt support och teknisk analys och felsökning på bland annat våra simulatorbyggen

Har bråkat massa med den där simulatormjukvaran och konfiguration av den.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

Dags för en liten uppdatering. Vi har flyttat in i nya lokaler, en hel del strul men nu är det mesta på plats och simulatorn är i bruk.

Blev ett maffigt rack med de numera fem maskinerna som driver alla skärmar på bryggorna samt lite extra skärmar i klassrum och instruktörsrum. Totalt 38 full HD skärmar uppkopplade med hdmi extendrar. Varje maskin huserar dubbla xeon cpus, dubbla rtx 3070 och dubbla 10gbit nic i teaming för vem behöver inte 20gbit uplink till servern

Fortfarande en del finlir kvar, har också fortsatta problem med Windows som kan få för sig att frysa en skärm tills man för muspekaren över skärmen eller man startar om applikationen. Tror det är någon strömsparfunktion i Windows som orsakar detta men har inte lyckats klura ut vad isåfall.

Bilder från nya lokalerna

https://photos.app.goo.gl/n2tkkW4irM1GtjkF6

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Sötast

Fan vad häftigt.
Riktigt glad att jag såg den här tråden!