Kantutjämning och uppskalning är två saker vi inte är helt nöjda med i Cyberpunk för tillfället. Det är rent av så att vi känner oss säkra på att delar av dessa inställningar inte fungerar som de ska i dagsläget. I native-upplösning använder spelet Temporal Anti Aliasing (TAA) av det generiska slaget. Eftersom TAA-implementationen framförallt i 1080p verkar ha en tendens att producera artefakter kring kontrastrika kanter och dessutom kan upplevas som överdrivet mjuk vore det önskvärt med ett reglage i spelet, vilket saknas i dagsläget.
Vidare har spelet en funktion för dynamisk upplösningsskalning som inte heller ser ut att fungera som den ska, varken vad det gäller bildfrekvensmål eller upplösningsmål. Denna observation är inte ett påstående om att DLSS ser bättre ut än native-upplösning med TAA, men det ser ut som att CD Project Red har lite att jobba med.
Om dynamisk upplösningsskalning: är det FidelityFX ni refererar eller något annat? Target FPS funkar inte alls för min del där heller tyvärr, och med skala mindre än 85% ser det rätt trist ut- ner dit använder jag det i vissa fall när jag laddat om och ska prova på en intensiv eldstrid igen och vill ha så hög FPS som möjligt.
En intressant användning av den statiska skalaren är att först sätta en virtuell upplösning- i mitt fall 5120*2880p då jag kör 1440p normalt och sedan med FFX ställa renderingsupplösningen till något ovanför 50 vilket i princip blir att höja renderingsupplösningen vilket spelet inte annars har ett reglage för. Man förlorar en lite bit detalj och skärpa i uppskalningen (jag gör iallafall) men det kan til stor del kompenseras för med Radeon sharpening eller, gissar jag, nvidias motsvarighet. Vad du får ut av detta är att du får något nästan som supersampling AA runt kanter, och åtminstone för mig blir halo-effekten från TAA runt rörliga kanter och de skumma artefakterna runt hår mindre märkbara.
Om kantutjämning: Spelet har ett reglage för AA som de valt att dölja på menyn- det är byggt som ett strängindex men de har tagit bort alla punkter och jag lyckades inte gissa mig till vad de skulle heta (eller så finns det inget i andra änden), Off, Low, Medium osv och 2x, 4x, samt TAA, FXAA osv fungerade inte för mig där. Du kan om du känner för det dock sätta is_visible : true så dyker det tomma reglaget upp på menyn.
det är i options.json under steamapps\common\Cyberpunk 2077\r6\config\settings\platform\pc man kan göra detta.
{
"name": "AntiAliasing",
"display_name": "UI-Settings-Video-Advanced-AntiAliasing",
"description": "LocKey#72353",
"order": 13,
"is_visible": false,
"in_pre_game": true,
"in_game": true,
"update_policy": "immediately",
"type": "string_list",
"is_dynamic": true
},
Dold text
Man kan även slå av TAA genom att skapa en user.ini i steamapps\common\Cyberpunk 2077\engine\config\platform\pc
Och fylla i nedan fast med false för båda värdena- tydligen är screenspacereflection beroende av TAA på något vis.
Gör ni det så ser ni nog ganska snabbt varför de inte låter en slå av AA från menyn- kan inte minnas sist jag såg så mycket aliasing i ett AAA spel, så de har nog byggt och designat väldigt avsiktligt med TAA som något som absolut alltid ska vara på. Frågan är varför reglaget finns alls? Jag vinner någonstans mellan 15-20 fps på att slå av det, men ingen nivå av höjda upplösningar eller fipplande med renderingsupplösning får det se vettigt ut utan AA tyvärr- bad en polare som sitter på en 4k med 2080Ti att se om det så bättre ut för honom med någon kombination av 4k och DLSS men ingen tur där heller.
[Developer/FeatureToggles]
Antialiasing = true
ScreenSpaceReflection = true
Dold text
Vidare så kan man med samma options.json som tidigare göra synlig en inställning för GlobalIlluminationRange som defaultar till High men kan ställas till Ultra- ingen synlig skillnad för mig dock och ingen prestandaskillnad heller.
{
"name": "GlobaIlluminationRange",
"display_name": "UI-Settings-Video-Advanced-GlobaIlluminationRange",
"description": "LocKey#73662",
"order": 28,
"is_visible": false,
"in_pre_game": true,
"in_game": true,
"update_policy": "immediately",
"type": "string_list",
"index": 0,
"can_be_restored_to_default": false,
"default_index": 0,
"values": [
"High",
"Ultra"
],
"display_values": [
"UI-Settings-Video-QualitySetting-High",
"UI-Settings-Video-QualitySetting-Ultra"
]
},
Dold text
Also, @UndaC testade ni något med olika inställningar för Texture Quality- den som bara går att ställa från huvudmenyn? Jag gissar att det inte kommer vara intressant för de flesta, men jag undrar hur många som missar den och hade kunnat få vettiga prestanda på äldre kort, man tänker ju inte så mycket på den då den inte är synlig alls när man är inne i spelet (konstigt val att inte bara gråa ut den eller något).
Noterat ett par andra prestanda-relaterade prylar- VRAM på mitt 6800XT verkar lägga sig snällt mellan 7-9 större delen av tiden om jag inte kör högre upplösning, som rapporterade via AMD's overlay och Task Manager (task manager ska vad jag förstår rapportera något åtminstone hyfsat akkurat värde numera) men tenderar att sakta krypa uppåt och kan efter ett par timmar ligga på 11+, medan en omstart drar ner det igen. Antar att det är något i stil med att behålla redan laddade resurser men det får mig att undra om en instabilitet jag fick med 2080S när jag spelade i ett par timmar. En polare med ett vanligt 2080 har haft problem- vet ej om de lösts med patchen dock- att han efter ett par timmar plötsligt fick drastiska drops i FPS som löste sig omedelbart om han startade om spelet och sedan inte kom tillbaka på ett par timmar.
En sak jag noterade är att inställningar för ram, som den jag har i signatur som i flera stresstest och ramtest som OCCT, 1usmus Ryzen dram calculator's memtest, Karhu Ram test samt 3D-marks stresstest och benchmarks och ca 20 andra spel fungerar felfritt ändå måste tas bort för cyberpunk. Jag har inte lyckats få till någon annan setting på min ram än XMP 3200@CL14 hur stabil inställningen än är i annat som funkar i cyberpunk. Kan vara ett issue just på mitt system dock, svårt att säga säkert. Men å andra sidan kan jag ju skita i alla memtests i framtiden, bara dra igån cyberpunk så vet man ganska snart om det fungerar eller ej
En sak jag och en polare noterade är att med RT avslaget så ser man reflektiva ytor som biltak något som ser ut rätt mycket som RT-noise, alltså reflektionerna innehåller många missfärgade prickar. Detta ser lite ut som någon slags filmgrain när spelet är inställt "as intended" men slår man av TAA så ser det verkligen ut som noise- när polaren slog på RT utan TAA så försvann dessa så har väl något att göra med ScreenSpaceReflections som ersätts när RT är påslaget- reagerade mest på hur mycket de ser ut som RT-noise utan en denoiser- nyfiken på om de gjort dessa specifikt för att likna RT så att det inte ska vara för stor synlig skillnad mellan RT on/off.