ASUS GeForce RTX 3000 i Cyberpunk 2077

Permalänk
Geeks
Säljchef
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

Förmodligen någonslags adblocker jag får inte heller några "i samarbete med..." artiklar att visas överhuvetaget i min webläsare på någon sweclockers sida pågrund av adblocker.

Vad använder du för tillägg / adblocker?

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

På sidan Testsystem och kommentarer så står det "ASUS GeForce RTX 3070 TUF OC (10GB)"

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Skrivet av Emil:

Vad använder du för tillägg / adblocker?

"Pi-hole" på en raspberry pi, och i webläsaren "AdGuard Browser extension" enda sen de i samarbete med artiklarna börja har de filtreras ut, vet inte vad för filter/inställning som gör det för har vanlig standard installation/inställning, men kör jag utan pihole och adguard syns dem.

Permalänk
Medlem

Det här visar verkligen varför 1080p inte kommer dö på länge. Knappt 60 fps med ett RTX 3070, MED DLSS!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Något speciellt värde du tänker på där?

Dvs vilken upplösning och vilket kort?

Ah tror tittade på fel stapel, jämförde med min dator i sign. Ni fick 70fps max me raytrace och Q på i 1440p, jag får runt 55fps i ultrawide med sämre cpu så kanske är jämförbart.

Hade varit intressant att ha med ultrawide i era tester.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk

För mig blir det att vänta på att en skärm släpps med ELMB-sync (motion blur reduction + VRR av något slag) som inte dras med problem som jag helst slipper. Så t.ex. Asus ROG Swift PG329Q hade varit ett alternativ som inte för att den verkar rakt av sämre än Acers implementation av samma panel, men med ELMB-sync. Med en RTX 3080/3090 på det så kommer jag vara nöjd.

Permalänk
Medlem

Hm, vilka bra resultat ni får. Jag kör Digital Foundrys optimerade inställningar samt RT Skuggor AV, RT Ljus Medium, RT Reflektioner PÅ och DLSS Quality och får som lägst runt 63 FPS vid 3440x1440p. Vet inte average men tänkte faktiskt slänga på det sen när jag ska köra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av X-TroNiC:

På sidan Testsystem och kommentarer så står det "ASUS GeForce RTX 3070 TUF OC (10GB)"

Tackar. Fixar

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Det här visar verkligen varför 1080p inte kommer dö på länge. Knappt 60 fps med ett RTX 3070, MED DLSS!

Du räknar in Psycho inställningarna i din bedömning samt ray tracing maxat. Dessa får ändå ses inställningar för framtida hårdvara.

Jag själv tycker det är häftigt att vi med hjälp av DLSS kan använda det redan idag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Helt sjukt att ett grafikkort för 20 papp inte kan leverera flytande grafik i 4K med all ögongodis på och då testade de med en överklockad cpu som inte är den billigaste? Jag som behöver en ny dator behöver alltså punga ut mer än 35 papp för att inte dra ner inställningarna?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

GNs test av kvaliteten med dlss tycker jag visar en rätt tråkig bild. Visst, vissa detaljer blir skarpare, men texturerna ser ju inge vidare ut direkt.

Permalänk
Medlem

Hur testar utvecklar ett spel som detta? Det är ju inte som att de sitter på nästa generation gpuer.

Visa signatur
Permalänk

Sitter på 3090 och 10850k här, oklockad för tillfället. 1440p.
Med allt på ultra och psycho med DLSS Quality får jag ut runt 60 FPS i stan och 70-80 i badlands.
Finns dock en stadsdel där fpsen droppade till 45-47 när det regnade och jag körde bil om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Medlem

Balt recension av Sweclockers!!!!
Sitta själv på ett EVGA 3080 och en Ryzen 7 5800x
Men inte spelet, än

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av HenrikM:

GNs test av kvaliteten med dlss tycker jag visar en rätt tråkig bild. Visst, vissa detaljer blir skarpare, men texturerna ser ju inge vidare ut direkt.

Det är märkbart i de lägre upplösningarna eller mer aggressiva inställningarna av DLSS framförallt tycker jag.

I 1440p med quality eller 2160p med balanced eller quality är det inte direkt märkbart i gameplay. Däremot blev vissa saker som mindre aliased konturer, speciellt vid lighting fixtures etc mindre ”oroliga” med DLSS (däremot blev precis samma saker förvärrade av aggressiv dlss och låga upplösningar).

Men lite som jag tjatar om i videon så är det väldigt svårt att ge hela bilden annat än att faktiskt sätta sig vid den bildvisare man tänkt köra och jämföra med ens nativeupplösning som målupplösning.

Personligen är jag inte särskilt förtjust i väldigt inzoomade 400% exempel på nästan stillastående detaljer. Det är inte så man spelar spelet och det är inte så mänsklig syn fungerar.
(Säger absolut inte att det är fel att visa sådana. Hade jag haft mer tid att jobba på artikeln hade jag också det på agendan. Men det är lätt att fastna för saker som helt enkelt inte är en issue när man spelar på riktigt och ser saker i rätt storlek etc)

Väldigt subjektivt förstås.
Man får ju också väga det mot vad alternativet är:
Ska man istället dra ner på någon annan av de mer krävande inställningarna eller RT. Då blir det istället en fråga om man föredrar en något mjukare bild med RT eller en skarpare bild med sämre ljussättning, skuggor, reflektioner osv. Som i: vilket påverkar helhetsintrycket mest.
Eller mer krasst att man gör ett övervägande mot prestanda också såklart.

Framförallt blir det här med texturer tydligt i CP2077 när man står framför stora billboards eller andra platta ytor med fina detaljer och stirrar rakt in i dem. Som tur är är det ju inte så representativt för hur man spelar å andra sidan.
Det finns ju också motsvarande scenarion med fint korrugerad plåt i spelet. Står man i vinkel och tittar på sådant så ser dlss quality i 1440 och framförallt 2160 avsevärt mycket bättre ut än nativeupplösning, men även det känns ganska skilt från vad som är representativt för den faktiska spelupplevelsen.

Pixeltäthet spelar också stor roll. Säger ju sig självt förstås. Men jag upplever ändå stor skillnad (på de nackdelar och fördelar som DLSS kan innebära) på de tre 4K-skärmstorlekar jag testat på: 24, 32 och 78 tum.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Thornblom:

Hur testar utvecklar ett spel som detta? Det är ju inte som att de sitter på nästa generation gpuer.

Man måste ju inte nödvändigtvis testa med en hög bildfrekvens.

Personligen kan jag sakna tiden då spel oftare än inte hade inställningsmöjligheter som gjorde dem extremt svårdrivna på samtida hårdvara. Å andra sidan verkar ju väldigt många bli arga och tycka att alla grafikkort är skit och lurendrejeri och dåligt värde för pengarna när det väl dyker upp ett spel och samtidens värstingkort inte kan totalmaxa alla inställningar med hög bibehållen framerate i högsta upplösning osv.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Helt sjukt att ett grafikkort för 20 papp inte kan leverera flytande grafik i 4K med all ögongodis på och då testade de med en överklockad cpu som inte är den billigaste? Jag som behöver en ny dator behöver alltså punga ut mer än 35 papp för att inte dra ner inställningarna?

Jag förstår inte riktigt det här tankesättet... hade det varit bättre om motsvarande high hade varit högsta inställningen och att vad som nu är ultra hade skippats?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vilket verktyg använder ni för att överklocka 3000 serien?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Calisthenics:

Vilket verktyg använder ni för att överklocka 3000 serien?

Inga kort klockades i dessa tester.

Afterburner brukar jag personligen använda men även Nvidias inbyggda överklockningsverktyg i geforce experience duger rätt bra om man inte vill dra in någon tredjepartsmjukvara (dess autoöverklockning är ganska hit and miss. Ibland uppnår den typ samma resultat som man själv fått manuellt men ibland känns den väl konservativ)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Printscreen:

Anledningen till att jag taggade Thomas är att han brukar säga att det inte ser så risigt ut med 1440p på en 4K-skärm. Detta efter att jag klagade på att folk körde 1080p på en 1440p-skärm.
Jag har själv sagt hela grejen med att 1440p på en 4K-skärm blir just en pixelratio på 1,5 och skärmen får "höfta" en massa för att få raka linjer. Men Thomas brukar ju oftast ha rätt, så jag tänkte tagga, han brukar dyka upp då

T.ex. AC:Valhalla ser helt OK ut i 2560*1440, men Cyberpunk ser helknäppt ut. Men det kanske är som du säger, när man blandar in DLSS så börjar det bli för smetigt.

Eller... är jag alldeles för bortskämd? Vill ju ha Raytracing, 4K och 60FPS. Kanske får vänta en generation grafikkort eller två

Ja alltså jag tror inte att en faktor i sig där vore så farligt. Det är just att det blir en compounding effekt.

Du kan ju också testa att stänga av film grain och chromatic abberation.
Personligen uppskattar jag funktionerna och med tanke på att de är på som default så tolkar jag det lite som ”filmmakers intent” så att säga. Men det blir inte alltid helt vackert när man lägger på DLSS och ytterligare skalning i displayen på det etc. (Jag tror egentligen att spelutvecklare hade kunnat välja att lägga den typen av post processing efter skalningen i deras pipeline men få verkar göra det)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Man måste ju inte nödvändigtvis testa med en hög bildfrekvens.

Personligen kan jag sakna tiden då spel oftare än inte hade inställningsmöjligheter som gjorde dem extremt svårdrivna på samtida hårdvara. Å andra sidan verkar ju väldigt många bli arga och tycka att alla grafikkort är skit och lurendrejeri och dåligt värde för pengarna när det väl dyker upp ett spel och samtidens värstingkort inte kan totalmaxa alla inställningar med hög bibehållen framerate i högsta upplösning osv.

Jag håller med. Det är ju kul att få längta till att uppgradera så att man äntligen kan spela de nu flera år gamla spelet maxat.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag förstår inte riktigt det här tankesättet... hade det varit bättre om motsvarande high hade varit högsta inställningen och att vad som nu är ultra hade skippats?

Min poäng är helt enkelt (om jag inte har misstolkat testerna) att även om jag väljer den dyraste och bästa processorn och den dyraste och bästa grafikkortet och överklockar allt som går att överklocka stabilt så verkar det som att 4K i Ultra och RT påslaget inte ger flyt i detta spel vilket jag personligen tycker är tråkigt men om du frågar mig så kan jag spela i 1920x1080 i Medium/High utan RT. Men å andra sidan har jag inte följt hårdvaruutvecklingen de senaste 6,7 åren och att spotta ut polygoner med all ny teknik i 4K och 60+ upplösning kräver säkert mer än vad jag inser.

Jag är lite av en dinosaurie. Jag minns när jag för 4000kr kunde köpa ett grafikkort som var värst på marknaden och jag inte behövde oroa mig för att sänka inställningarna fast då pratar vi om 2002 och crt-skärm på 1024x768 native

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Helt sjukt att ett grafikkort för 20 papp inte kan leverera flytande grafik i 4K med all ögongodis på och då testade de med en överklockad cpu som inte är den billigaste? Jag som behöver en ny dator behöver alltså punga ut mer än 35 papp för att inte dra ner inställningarna?

det är inte konstigt alls det är 3 stycken typer av RTX samtidigt , andra spel har bara haft 1 RTX funktion.
Ray-Traced Shadows, Ray-Traced Ambient Occlusion och Ray-Traced Reflections samtidigt.

finns flera inställningar man kan skruva ner utan att offra kvalité, kan rekommendera denna videon.
https://www.youtube.com/watch?v=pC25ambD8vs&t=1120s&ab_channe...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Funnyvlad:

Min poäng är helt enkelt (om jag inte har misstolkat testerna) att även om jag väljer den dyraste och bästa processorn och den dyraste och bästa grafikkortet och överklockar allt som går att överklocka stabilt så verkar det som att 4K i Ultra och RT påslaget inte ger flyt i detta spel vilket jag personligen tycker är tråkigt men om du frågar mig så kan jag spela i 1920x1080 i Medium/High utan RT. Men å andra sidan har jag inte följt hårdvaruutvecklingen de senaste 6,7 åren och att spotta ut polygoner med all ny teknik i 4K och 60+ upplösning kräver säkert mer än vad jag inser.

Jag är lite av en dinosaurie. Jag minns när jag för 4000kr kunde köpa ett grafikkort som var värst på marknaden och jag inte behövde oroa mig för att sänka inställningarna fast då pratar vi om 2002 och crt-skärm på 1024x768 native

Jag tänker att det finns gott om exempel på spel som över huvud taget inte gick att köra på sina högsta inställningar när de släpptes. Tonvis av spel från 1997-2007 nästan.
Det var snarare runt åren efter lanseringen av ps3 och Xbox 360 som det började bli allt vanligare med riktigt trötta konsolportar där konsolerna använts som baseline vid utvecklingen och och portarna bara var samma lågkvalitativa version fast en extra inställning här och där som gick att slå på.

Sen nu på senare och sedan ps4/Xbox hann mogna till lite (och pro/x släpptes) som det känns som om pc på allvar är tillbaka i framsätet under utvecklingen av spel.

Det finns/fanns såklart hur många undantag som helst men generellt sett var PC gamling inte riktigt högprio under väldigt många år. Det kombinerat med att vi först var fast vid 1024x768 och sedan 1920x1080 i hur många år som helst. Och det känns som folk vande sig under de åren till att man kan förutsätta att alla inställningar går att cranka upp på Max på samtida hårdvara.

Så personligen tycker jag att det är kul att spelutvecklare vågar pusha saker till sin gräns. Så när vi kan köpa ett 4080/7800XT nästa år så kan vi direkt dag ett hoppa in i favorittitlar från de senaste par åren och maxa totalt.

Vi behöver inte vänta flera år på att det ska komma mjukvara som utnyttjar de dyra grafikkorten vi köpt. (Till skillnad från hur det var hela 2000-talet typ, man köpte första kortet med dx9 men när spel som verkligen utnyttjade dx9 väl anlände något år senare var ens kort redan för slött för att ens kunna köra dem nästan)

Control blir ju lite så. Det var på gränsen med Turing men nu med Ampere kan man uppleva det i all sin glans.

Alternativet vore ju att spelutvecklarna höll tillbaka och istället begränsade spelens maximala kvalitet istället, men det hade ju inte gjort upplevelsen med nuvarande kort bättre bara för att man tog bort några av Ultra-inställningarna ur spelet

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Valet att göra ett grafikkortstest med bara Nvidia-kort som lyfter fram ray-tracing och DLSS som nyckelpunker efter Hardware Unboxed historien är ... intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skybrain:

Valet att göra ett grafikkortstest med bara Nvidia-kort som lyfter fram ray-tracing och DLSS som nyckelpunker efter Hardware Unboxed historien är ... intressant.

märks att SweC är väldigt mycket Pro-Nvidia.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

märks att SweC är väldigt mycket Pro-Nvidia.

Svårt att vara pro AMD eftersom det är i praktiken omöjligt att köpa deras kort

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

https://www.nexusmods.com/cyberpunk2077/mods/428
Låser upp cinematic rtx, använder ca 2gb mer vram. Inget problem så länge du inte har rtx3070

Permalänk
Medlem

Kantutjämning och uppskalning är två saker vi inte är helt nöjda med i Cyberpunk för tillfället. Det är rent av så att vi känner oss säkra på att delar av dessa inställningar inte fungerar som de ska i dagsläget. I native-upplösning använder spelet Temporal Anti Aliasing (TAA) av det generiska slaget. Eftersom TAA-implementationen framförallt i 1080p verkar ha en tendens att producera artefakter kring kontrastrika kanter och dessutom kan upplevas som överdrivet mjuk vore det önskvärt med ett reglage i spelet, vilket saknas i dagsläget.

Vidare har spelet en funktion för dynamisk upplösningsskalning som inte heller ser ut att fungera som den ska, varken vad det gäller bildfrekvensmål eller upplösningsmål. Denna observation är inte ett påstående om att DLSS ser bättre ut än native-upplösning med TAA, men det ser ut som att CD Project Red har lite att jobba med.

Om dynamisk upplösningsskalning: är det FidelityFX ni refererar eller något annat? Target FPS funkar inte alls för min del där heller tyvärr, och med skala mindre än 85% ser det rätt trist ut- ner dit använder jag det i vissa fall när jag laddat om och ska prova på en intensiv eldstrid igen och vill ha så hög FPS som möjligt.

En intressant användning av den statiska skalaren är att först sätta en virtuell upplösning- i mitt fall 5120*2880p då jag kör 1440p normalt och sedan med FFX ställa renderingsupplösningen till något ovanför 50 vilket i princip blir att höja renderingsupplösningen vilket spelet inte annars har ett reglage för. Man förlorar en lite bit detalj och skärpa i uppskalningen (jag gör iallafall) men det kan til stor del kompenseras för med Radeon sharpening eller, gissar jag, nvidias motsvarighet. Vad du får ut av detta är att du får något nästan som supersampling AA runt kanter, och åtminstone för mig blir halo-effekten från TAA runt rörliga kanter och de skumma artefakterna runt hår mindre märkbara.

Om kantutjämning: Spelet har ett reglage för AA som de valt att dölja på menyn- det är byggt som ett strängindex men de har tagit bort alla punkter och jag lyckades inte gissa mig till vad de skulle heta (eller så finns det inget i andra änden), Off, Low, Medium osv och 2x, 4x, samt TAA, FXAA osv fungerade inte för mig där. Du kan om du känner för det dock sätta is_visible : true så dyker det tomma reglaget upp på menyn.

det är i options.json under steamapps\common\Cyberpunk 2077\r6\config\settings\platform\pc man kan göra detta.

{
"name": "AntiAliasing",
"display_name": "UI-Settings-Video-Advanced-AntiAliasing",
"description": "LocKey#72353",
"order": 13,
"is_visible": false,
"in_pre_game": true,
"in_game": true,
"update_policy": "immediately",
"type": "string_list",
"is_dynamic": true
},

Dold text

Man kan även slå av TAA genom att skapa en user.ini i steamapps\common\Cyberpunk 2077\engine\config\platform\pc
Och fylla i nedan fast med false för båda värdena- tydligen är screenspacereflection beroende av TAA på något vis.
Gör ni det så ser ni nog ganska snabbt varför de inte låter en slå av AA från menyn- kan inte minnas sist jag såg så mycket aliasing i ett AAA spel, så de har nog byggt och designat väldigt avsiktligt med TAA som något som absolut alltid ska vara på. Frågan är varför reglaget finns alls? Jag vinner någonstans mellan 15-20 fps på att slå av det, men ingen nivå av höjda upplösningar eller fipplande med renderingsupplösning får det se vettigt ut utan AA tyvärr- bad en polare som sitter på en 4k med 2080Ti att se om det så bättre ut för honom med någon kombination av 4k och DLSS men ingen tur där heller.

[Developer/FeatureToggles]
Antialiasing = true
ScreenSpaceReflection = true

Dold text

Vidare så kan man med samma options.json som tidigare göra synlig en inställning för GlobalIlluminationRange som defaultar till High men kan ställas till Ultra- ingen synlig skillnad för mig dock och ingen prestandaskillnad heller.

{
"name": "GlobaIlluminationRange",
"display_name": "UI-Settings-Video-Advanced-GlobaIlluminationRange",
"description": "LocKey#73662",
"order": 28,
"is_visible": false,
"in_pre_game": true,
"in_game": true,
"update_policy": "immediately",
"type": "string_list",
"index": 0,
"can_be_restored_to_default": false,
"default_index": 0,
"values": [
"High",
"Ultra"
],
"display_values": [
"UI-Settings-Video-QualitySetting-High",
"UI-Settings-Video-QualitySetting-Ultra"
]
},

Dold text

Also, @UndaC testade ni något med olika inställningar för Texture Quality- den som bara går att ställa från huvudmenyn? Jag gissar att det inte kommer vara intressant för de flesta, men jag undrar hur många som missar den och hade kunnat få vettiga prestanda på äldre kort, man tänker ju inte så mycket på den då den inte är synlig alls när man är inne i spelet (konstigt val att inte bara gråa ut den eller något).

Noterat ett par andra prestanda-relaterade prylar- VRAM på mitt 6800XT verkar lägga sig snällt mellan 7-9 större delen av tiden om jag inte kör högre upplösning, som rapporterade via AMD's overlay och Task Manager (task manager ska vad jag förstår rapportera något åtminstone hyfsat akkurat värde numera) men tenderar att sakta krypa uppåt och kan efter ett par timmar ligga på 11+, medan en omstart drar ner det igen. Antar att det är något i stil med att behålla redan laddade resurser men det får mig att undra om en instabilitet jag fick med 2080S när jag spelade i ett par timmar. En polare med ett vanligt 2080 har haft problem- vet ej om de lösts med patchen dock- att han efter ett par timmar plötsligt fick drastiska drops i FPS som löste sig omedelbart om han startade om spelet och sedan inte kom tillbaka på ett par timmar.

En sak jag noterade är att inställningar för ram, som den jag har i signatur som i flera stresstest och ramtest som OCCT, 1usmus Ryzen dram calculator's memtest, Karhu Ram test samt 3D-marks stresstest och benchmarks och ca 20 andra spel fungerar felfritt ändå måste tas bort för cyberpunk. Jag har inte lyckats få till någon annan setting på min ram än XMP 3200@CL14 hur stabil inställningen än är i annat som funkar i cyberpunk. Kan vara ett issue just på mitt system dock, svårt att säga säkert. Men å andra sidan kan jag ju skita i alla memtests i framtiden, bara dra igån cyberpunk så vet man ganska snart om det fungerar eller ej

En sak jag och en polare noterade är att med RT avslaget så ser man reflektiva ytor som biltak något som ser ut rätt mycket som RT-noise, alltså reflektionerna innehåller många missfärgade prickar. Detta ser lite ut som någon slags filmgrain när spelet är inställt "as intended" men slår man av TAA så ser det verkligen ut som noise- när polaren slog på RT utan TAA så försvann dessa så har väl något att göra med ScreenSpaceReflections som ersätts när RT är påslaget- reagerade mest på hur mycket de ser ut som RT-noise utan en denoiser- nyfiken på om de gjort dessa specifikt för att likna RT så att det inte ska vara för stor synlig skillnad mellan RT on/off.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skybrain:

Valet att göra ett grafikkortstest med bara Nvidia-kort som lyfter fram ray-tracing och DLSS som nyckelpunker efter Hardware Unboxed historien är ... intressant.

Mja, de skriver ju klart och tydligt:

ASUS betalar för publiceringen av denna artikel samt bistår med lånet av produkterna som testats. ASUS och Nvidia har i samarbete tagit fram innehållsönskemålen där syftet är att visa upp och förklara skillnaderna mellan de tre produkterna specifikt i förhållande till Cyberpunk 2077. Testmetodik, resultat och rekommenderade inställningar tas fram av SweClockers redaktion oberoende av sponsorn.

Så tycker inte det är något problem med det riktigt. Tycker det är schysst att få ett sådant här stickprovstest där man har rätt kontrollerade omständigheter- trist att 3090 var ett strix dock, hade ju varit perfekt om alla var av TUF OC modellen.

Skrivet av the squonk:

Svårt att vara pro AMD eftersom det är i praktiken omöjligt att köpa deras kort

Förstår inte vad du pratar om jag hörde att det existerade flera stycken 6800-kort om inte ett dussin eller mer på inet eller webhallen i ett par minuter häromdagen

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200