ASUS GeForce RTX 3000 i Cyberpunk 2077

Permalänk
Melding Plague

ASUS GeForce RTX 3000 i Cyberpunk 2077

Vi testar de tre kraftfullaste Geforce RTX 3000-korten från ASUS i Cyberpunk 2077 och letar efter den optimala balansen mellan prestanda och kvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hm. Jag kämpar med att köra High 4K och DLSS på "Performance", men sen såg jag ju att ni körde utan Raytracing.

edit: Kan kanske @laxpudding ge lite input på varför jag tycker det ser så mycket sämre ut i 1440p på en LG 4k-tv? Jag trodde "pixel scaling" eller vad det kallas på fackspråk inte riktigt skulle göra sig märkbart på större 4K-paneler?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Printscreen:

Hm. Jag kämpar med att köra High 4K och DLSS på "Performance", men sen såg jag ju att ni körde utan Raytracing.

RT i 4K är ingen lek även med DLSS nä!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Jag kör 4k mid med dlss balanced, det verkar flytta på bra efter justera ner lite på anti aliasing. Kör med en rtx3060ti oc.

Monitor är en lg oled tv.
Mvh

Permalänk
Medlem

"But can it run C... c-c-cyberpunk?"

Jag fick (äntligen) mitt RTX 3080 igår. För info kör jag på ett moderkort med PCIe 3.0, med en 1440p skärm och i7 8700k. Jag kan maxa allt.
Går t o m rätt hyfsat med DLSS avslaget, men älskar det lilla extra flytet när det är påslaget, så jag kör på det
Kortfattat får jag väldigt snarlika resultat som Sweclockers här.

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem

Blir bara provocerad av att se dessa kort som inte går att få tag på mer än 3 månader efter release :(.

Permalänk
Medlem

@undac Tack för en välskriven och informativ artikel 😊👌 plus i kanten för resultat med DLSS och utan RT hjälper särskilt på 2000 serien.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Aww, hade velat ha 3060 Ti siffror också. Nyfiken på den vs 3070 i typ 2160p med ultra performance.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Med RT Psycho och DLSS på Q så är det 54-60 fps för mig inne i Night City. Utanför i öknen har jag 70+ mest hela tiden.
Kör 1440p med KFA 2 3090 och en 5800x.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Huh verkar va lite låga värden?
Har iofs tweakat lite me reflection och skuggor på high resten maxat med ray tracing högsta och dlss Q. Ligger för det mesta på 50-55 fps i ultrawide, dippar ibland i vissa delar av stan.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dennisen:

Huh verkar va lite låga värden?
Har iofs tweakat lite me reflection och skuggor på high resten maxat med ray tracing högsta och dlss Q. Ligger för det mesta på 50-55 fps i ultrawide, dippar ibland i vissa delar av stan.

Något speciellt värde du tänker på där?

Dvs vilken upplösning och vilket kort?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Tarasus:

Med RT Psycho och DLSS på Q så är det 54-60 fps för mig inne i Night City. Utanför i öknen har jag 70+ mest hela tiden.
Kör 1440p med KFA 2 3090 och en 5800x.

Kör du även SSR på Psycho då?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte ser denna på framsidan?

Permalänk
Medlem

@UndaC Har jag förstått det rätt om det är så att så fort man sätter en preset till någon RT-nivå så ställs övriga inställningar till Ultra? Låter ju helt galet, varför är inte detta uppdelat i två reglage? Tänker att många kanske vill sänka lite på "vanliga" inställningarna för att få mer prestanda för RT?

Om det är fallet, borde det då inte vara lite mer "rekommenderat" att inte använda dessa lägen, och ställa t ex manuellt till inställningar som motsvarar high & rt medium om man inte har prestanda för ultra?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Printscreen:

Hm. Jag kämpar med att köra High 4K och DLSS på "Performance", men sen såg jag ju att ni körde utan Raytracing.

edit: Kan kanske @laxpudding ge lite input på varför jag tycker det ser så mycket sämre ut i 1440p på en LG 4k-tv? Jag trodde "pixel scaling" eller vad det kallas på fackspråk inte riktigt skulle göra sig märkbart på större 4K-paneler?

TV-apparaters skalning är ju designad för att appliceras på video. Dessutom skalar du bilden två gånger om du använder 1440p på en 4K TV och dessutom kombinerar det med DLSS.
1440p är också en ”dålig” upplösning att skala eftersom det inte medger integer scaling. (Dvs varje pixel ska ju helt plötsligt bli 1,5 pixlar) inte för att TV-apparater brukar ha stöd för renodlad integer-scaling men det spelar ändå roll.

Så det är många faktorer som samverkar där och gör det mindre önskvärt skulle jag säga.

Sen kan det ju vara så att LG applicerat optimeringsresurser olika på diverse olika upplösningar och då tror jag att 1080p stått högt i kurs medan 1440p inte alls gjort det. Men det är bara en helt ogrundad teori från min sida.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jisses. Ett kort för 7500 kr och når inte 100 fps i 1080p ultra utan RT...

Jag hade förväntat mig mycket mer. Väldigt tungdrivet spel helt enkelt bara, antar jag.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sKRUVARN:

@UndaC Har jag förstått det rätt om det är så att så fort man sätter en preset till någon RT-nivå så ställs övriga inställningar till Ultra? Låter ju helt galet, varför är inte detta uppdelat i två reglage? Tänker att många kanske vill sänka lite på "vanliga" inställningarna för att få mer prestanda för RT?

Ja alltså man kan ändra helt fritt som man själv vill. Men förinställda RT-lägen är ”vanliga ultra” + ray tracing.
Så man kan absolut sänka de ”vanliga” inställningarna och brassa på med maxad ray tracing eller omvänt. Men jag hittade ingen nämnvärt intressant sådan kombination för vår testrigg och tre kort som testet täckte så att det ens var värt att ha med.

Kan tilläggas också att RT-lägena applicerar DLSS på ”Auto”. Vilket vi overridade i samtliga tester och valde DLSS manuellt eller stängde av det istället.

Jag tror inte att det är mer komplicerat än att DLSS Auto följer detta mönster dock:
1080p och lägre: quality
1440p: balanced
2160p: performance
Högre: ultra performance

Men jag är inte helt säker på det då jag inte testade det nämnvärt eftersom jag ändå ville sätta det manuellt så att jag hade full kontroll över vad jag testade

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Bara jag som inte ser denna på framsidan?

Antagligen nån annonsblockerare som spökar. Insåg att mitt uBlock var igång på Swec (förlåt), men när jag stängde av det så dök den upp.

Edit:

Kan väl skriva nåt om artikeln också för att inte gå helt offT.

Kör lätt modifierade High-inställningar med RT Ultra och reflektioner och skuggor påslagna i 3440*1440

Ligger ganska stabilt på 55-60, kan få nån brutal drop till neråt 30 i nån sekund eller två när jag kör bil för fort på fel ställe.

Känns väldigt smooth ändå med "G-sync compatible"-skärm.

Edit 2: Och DLSS på balanced, jag sysslar inte med svart magi här.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Testar själv förmodligen på ett något tyngre ställe, i närheten av lägenheten där det finns extremt mycket NPCs. Kör med en 5900x+3080 i 1440p, ambient occl., motion blur och film grain off. DLSS Quality, i övrigt ultra settings (inklusive RT). Får i detta område normalt dips ned till ca 54fps om jag springer, har lyckats provocera fram dips ned till 51 fps om jag springer och samtidigt gör snabba kamerarörelser. Går jag i detta område så är jag oftast i regionen 57-62fps, i övriga delar i spelet så ligger jag mellan 65-80fps normalt sett. Har även testat med och utan hex edit, ser då något högre lägsta nivå på de värsta ställena (typ 1-2fps), men även en något lägre högsta nivå, GPUn går från 96-99% load utan edit till konstant 97% load med edit för mig.
Innan min 5900x installerades så körde jag med en 3600, där var det en betydande skillnad med hex edit i det värsta området, såg med hex edit GPUn mellan 80-90% load här, från 70-80% utan edit, så spelet är definitivt krävande på CPUn.

Måste även säga att detta är ett av de första spel där jag upplever en stor skillnad när spelet dippar under 50 fps även med en g-sync skärm, brukar normalt kunna spela utan att märka av dippar ner till 40-45 fps alls. Vet inte riktigt vad det kan bero på, men då jag tycker att det är omöjligt att få till inställningarna så spelet inte känns lite "blurrigt" även med bra fps så blir förmodligen min känslighet för drops värre.

Permalänk
Inaktiv

Hmmm, de får börja leverera grafikkort som orkar med att driva spelen nu ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kör du även SSR på Psycho då?

Nej, bara ultra på den. I övrigt allt maxat gällande alla andra onämnda inställningar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sweclockers:

Vi testar de tre kraftfullaste Geforce RTX 3000-korten från ASUS i Cyberpunk 2077 och letar efter den optimala balansen mellan prestanda och kvalitet.

Det är onekligen värdefullt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jisses. Ett kort för 7500 kr och når inte 100 fps i 1080p ultra utan RT...

Jag hade förväntat mig mycket mer. Väldigt tungdrivet spel helt enkelt bara, antar jag.

Ultra har väl alltid varit tungdrivet.
Utan att veta skulle jag tro att man fokuserar på prestandan för medium/high, och slänger bara in en massa extra skit i Ultra.
I vissa spel är ju Ultra fulare än medium liksom

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

nVidia sitter och tittar på denna video och prickar av hur många gånger "Ray Tracing" och "DLSS" nämns

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av UndaC:

TV-apparaters skalning är ju designad för att appliceras på video. Dessutom skalar du bilden två gånger om du använder 1440p på en 4K TV och dessutom kombinerar det med DLSS.
1440p är också en ”dålig” upplösning att skala eftersom det inte medger integer scaling. (Dvs varje pixel ska ju helt plötsligt bli 1,5 pixlar) inte för att TV-apparater brukar ha stöd för renodlad integer-scaling men det spelar ändå roll.

Så det är många faktorer som samverkar där och gör det mindre önskvärt skulle jag säga.

Sen kan det ju vara så att LG applicerat optimeringsresurser olika på diverse olika upplösningar och då tror jag att 1080p stått högt i kurs medan 1440p inte alls gjort det. Men det är bara en helt ogrundad teori från min sida.

Anledningen till att jag taggade Thomas är att han brukar säga att det inte ser så risigt ut med 1440p på en 4K-skärm. Detta efter att jag klagade på att folk körde 1080p på en 1440p-skärm.
Jag har själv sagt hela grejen med att 1440p på en 4K-skärm blir just en pixelratio på 1,5 och skärmen får "höfta" en massa för att få raka linjer. Men Thomas brukar ju oftast ha rätt, så jag tänkte tagga, han brukar dyka upp då

T.ex. AC:Valhalla ser helt OK ut i 2560*1440, men Cyberpunk ser helknäppt ut. Men det kanske är som du säger, när man blandar in DLSS så börjar det bli för smetigt.

Eller... är jag alldeles för bortskämd? Vill ju ha Raytracing, 4K och 60FPS. Kanske får vänta en generation grafikkort eller två

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Anledningen till att jag taggade Thomas är att han brukar säga att det inte ser så risigt ut med 1440p på en 4K-skärm. Detta efter att jag klagade på att folk körde 1080p på en 1440p-skärm.
Jag har själv sagt hela grejen med att 1440p på en 4K-skärm blir just en pixelratio på 1,5 och skärmen får "höfta" en massa för att få raka linjer. Men Thomas brukar ju oftast ha rätt, så jag tänkte tagga, han brukar dyka upp då

T.ex. AC:Valhalla ser helt OK ut i 2560*1440, men Cyberpunk ser helknäppt ut. Men det kanske är som du säger, när man blandar in DLSS så börjar det bli för smetigt.

Eller... är jag alldeles för bortskämd? Vill ju ha Raytracing, 4K och 60FPS. Kanske får vänta en generation grafikkort eller två

Dra ner på allt utom RT så kommer du kanske dit?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hm. Jag kämpar med att köra High 4K och DLSS på "Performance", men sen såg jag ju att ni körde utan Raytracing.

edit: Kan kanske @laxpudding ge lite input på varför jag tycker det ser så mycket sämre ut i 1440p på en LG 4k-tv? Jag trodde "pixel scaling" eller vad det kallas på fackspråk inte riktigt skulle göra sig märkbart på större 4K-paneler?

DLSS är redan en skalning. Ska absolut inte blanda in någon annan skalning om man använder dlss vilket är den bästa sortens skalning för spel. Inget kan skala lika bra som DLSS

Så om ett spel har DLSS så använde det och låt upplösningen matcha skärmen du ska skicka ut det på

Permalänk
Medlem

3840x1600
RTX 3090 TUF
9900k
32gb ram

Ultra +rt samt dlss i balanced
57-60fps noterar jag
Känns inte som jag vill.
utan RT ~80-90fps typ

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk

Va fan, det verkar ju vara lika krävande som RDR2. Och inga grafikkort i lager, att köpa

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Bara jag som inte ser denna på framsidan?

Förmodligen någonslags adblocker jag får inte heller några "i samarbete med..." artiklar att visas överhuvetaget i min webläsare på någon sweclockers sida pågrund av adblocker.