Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Går inte att komma förbi BIOS efter installation av M.2 SSD

Permalänk

Går inte att komma förbi BIOS efter installation av M.2 SSD

Sitter på en Asus B450F-Gaming med Ryzen 7 3700X. Installerade Kingston A2000 1TB m.2 SSD precis i slot 1 men kommer inte förbi BIOS. Jag ska inte ha windows på hårddisken utan program och spel. Windows är installerat på en 250 GB SSD via SATA. Värt att tillägga att jag även kan hitta Kingston SSD:n i BIOS.

Stänger jag ner BIOS får jag bara en svart skärm med ett understreck i vänstra hörnet, sen händer inget mer. Datorn bootar upp som normalt om jag tar bort SSD.

Har googlat en massa men hittar ingenting som verkar hjälpa, eller så vet jag bara helt enkelt inte vad jag ska googla på.

Jag har inte rört någonting i BIOS då jag inte hittar något som matchar det folk rekommenderat i andra trådar, t.ex. att sätta på "PCIE Mode" för m2 slottet.

Hittade även detta i manualen:

Kan det vara så jävligt att min CPU gör att jag inte kan använda min M2 SSD? Hur kan man felsöka vidare?

Update: Har felsökt lite till och märkte nu att inne i BIOS är min HDD på 1TB angiven som boot #1, på #2 står Windows Bootable som verkar vara ett parti på min HDD eller liknande. Jag har installerat Windows på min SSD så trodde att det var felet, men när jag angav min SSD som boot #1 fick samma svarta skärm igen.

Värt att tillägga att jag tidigare hade Windows på denna HDD men har sedan dess formaterat den, dock hade den kvar en system partition jag inte kunde få bort.

Kan det vara något som ställer till det kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av todtodson:

Sitter på en Asus B450F-Gaming med Ryzen 7 3700X. Installerade Kingston A2000 1TB m.2 SSD precis i slot 1 men kommer inte förbi BIOS. Jag ska inte ha windows på hårddisken utan program och spel. Windows är installerat på en 250 GB SSD via SATA. Värt att tillägga att jag även kan hitta Kingston SSD:n i BIOS.

Stänger jag ner BIOS får jag bara en svart skärm med ett understreck i vänstra hörnet, sen händer inget mer. Datorn bootar upp som normalt om jag tar bort SSD.

Har googlat en massa men hittar ingenting som verkar hjälpa, eller så vet jag bara helt enkelt inte vad jag ska googla på.

Jag har inte rört någonting i BIOS då jag inte hittar något som matchar det folk rekommenderat i andra trådar, t.ex. att sätta på "PCIE Mode" för m2 slottet.

Hittade även detta i manualen:
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/132247729_224871709047662_3742478659683543871_n.png?_nc_cat=101&ccb=2&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=pQbIlNNwlqYAX9LAm7w&_nc_ht=scontent.farn1-1.fna&oh=d6da70209509a3bac42d9cd586110554&oe=600A514E

Kan det vara så jävligt att min CPU gör att jag inte kan använda min M2 SSD? Hur kan man felsöka vidare?

Kan det vara att du anslutit 250 GB SSD på port 5 eller 6?, enligt manual till moderkort:

*3 When the M.2_1 Socket 3 is operating in SATA or PCIE mode, SATA6G_5/6 ports will be disabled.

Permalänk
Skrivet av Lloyd5:

Kan det vara att du anslutit 250 GB SSD på port 5 eller 6?, enligt manual till moderkort:

*3 When the M.2_1 Socket 3 is operating in SATA or PCIE mode, SATA6G_5/6 ports will be disabled.

Nope, använder endast portarna 1,2 och 3. Resten är fria.

Har felsökt lite till och märkte nu att inne i BIOS är min HDD på 1TB angiven som boot #1, på #2 står Windows Bootable som verkar vara ett parti på min HDD eller liknande. Jag har installerat Windows på min SSD så trodde att det var felet, men när jag angav min SSD som boot #1 fick samma svarta skärm igen.

Värt att tillägga att jag tidigare hade Windows på denna HDD men har sedan dess formaterat den, dock hade den kvar en system partition jag inte kunde få bort.

Kan det vara något som ställer till det kanske?

Permalänk
Medlem

kan det va så enkelt att när du petar i nya ssd'n att den kommer högst upp i boot ordningen? Vet att vissa moderkort gillar att som standard bara ha 1 hdd i boot listan och så fort du petar i nya så kan det vara så att den lägger den högst upp i listan av diskar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

kan det va så enkelt att när du petar i nya ssd'n att den kommer högst upp i boot ordningen? Vet att vissa moderkort gillar att som standard bara ha 1 hdd i boot listan och så fort du petar i nya så kan det vara så att den lägger den högst upp i listan av diskar

Jag trodde också att det var problemet, men när jag kollade boot ordningen var det min HDD (Windows är installerat på SSD). Se svaret ovanför där jag förklarar lite tydligare.

Permalänk
Medlem

Har du prövat att spamma F8 när den bootar så du får upp bootmenyn och där välja SSD'n att boota ifrån?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Har du prövat att spamma F8 när den bootar så du får upp bootmenyn och där välja SSD'n att boota ifrån?

Japp den klarar inte av att boota från SSD.

Det ser ut som jag får göra en ominstallation av Windows. Verkar som det är någon konflikt mellan min HDD och SSD. Kan inte ens hitta vad min dator bootar från i MSConfig. Verkar också förklara varför min dator inte lyckats stänga av sig själv senaste dagarna.

Ominstallation sen ser vi om nya SSDn strular fortfarande.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att koppla ur alla andra diskar innan du installerar Windows. Kanske är för sent nu, men annars är risken att du får ett litet omvänt problem - att Windows inte startar om du kopplar ur någon disk.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av todtodson:

Värt att tillägga att jag tidigare hade Windows på denna HDD men har sedan dess formaterat den, dock hade den kvar en system partition jag inte kunde få bort.

Kan det vara något som ställer till det kanske?

Ha bara 1 disk kopplad nästa gång du installerar Windows. Annars kan DVD/USB lägga/använda något på andra disken som Windows behöver för att starta. Andra diskar kopplar du in efteråt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att det är nått strul med bootsektorer, du skrev att du formaterat men prova att radera alla partitioner och anslut sedan ssd när den är helt tom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Glöm inte bort att koppla ur alla andra diskar innan du installerar Windows. Kanske är för sent nu, men annars är risken att du får ett litet omvänt problem - att Windows inte startar om du kopplar ur någon disk.

Tack för tipset! Så enbart SSD ska vara inkopplad?

Permalänk

Update: Jag installerade om Windows på SSD och såg till att ta ut alla externa hårddiskar denna gången. Nu bootar datorn upp utan problem med M.2:an