Behålla NH-D15S till Strix B-550-f och corsair lpx minnen?

Permalänk
Medlem

Behålla NH-D15S till Strix B-550-f och corsair lpx minnen?

Har nyligen fått hem en 5600x, asus rox strix b-500f gaming och corsairs lågbyggande lpx minnen (2x8gb).
Har i min nuvarande dator en NH-D15S som jag nu funderar på om den får plats innan jag uppgraderar datorn (väntar på ny psu och nvme ssd innan jag bygger om).

Eller blir det så pass trångt att jag ska satsa på en AIO?

Chassit jag har är ett Fractal design R4.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk

Jag har tills alldeles nyss suttit med ett R6 och ett R4. I dessa satt en NH-D15S respektive en NH-D14. De kyler utmärkt och de får plats. Jag har för mig att NH-D14 som satt i R4:an är mer skrymmande pga. de dubbla fläktarna. De är dock lika höga.

https://ncc.noctua.at/coolers/NH-D15S-5/cases/Fractal%20Desig...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | i7 12700K |Noctua NH-D15S | G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident Z5 | ASUS GeForce RTX3080 ROG Strix OC V2 | Corsair RM1000X 1000W | WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB (systemdisk) | Windows 11 64-bit | ASUS PB279Q | Phanteks Enthoo Evolv X |Sennheiser GSP 500 | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Apex Pro TKL

Permalänk
Inaktiv

Skulle aldrig byta till vattenkylning detta pga man lär underhålla det osv mer än luft. Sen risken för strul är större

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trikkster:

Jag har tills alldeles nyss suttit med ett R6 och ett R4. I dessa satt en NH-D15S respektive en NH-D14. De kyler utmärkt och de får plats. Jag har för mig att NH-D14 som satt i R4:an är mer skrymmande pga. de dubbla fläktarna. De är dock lika höga.

https://ncc.noctua.at/coolers/NH-D15S-5/cases/Fractal%20Desig...

Skrivet av anon300311:

Skulle aldrig byta till vattenkylning detta pga man lär underhålla det osv mer än luft. Sen risken för strul är större

Ja att behålla fläktkylaren är ”bättre” är jag helt med på. Men frågan tråden handlar om är ifall det kommer få plats innan jag öppnar något och monterar av kylaren från nuvarande datorn. Vill bara vara på säkra sidan innan den byggs om.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Osmanix:

Ja att behålla fläktkylaren är ”bättre” är jag helt med på. Men frågan tråden handlar om är ifall det kommer få plats innan jag öppnar något och monterar av kylaren från nuvarande datorn. Vill bara vara på säkra sidan innan den byggs om.

D15S är en bra kylare då den ger mer plats till ram och den är även förskjuten så de ger mer plats åt GPU.

Permalänk
Skrivet av Osmanix:

Ja att behålla fläktkylaren är ”bättre” är jag helt med på. Men frågan tråden handlar om är ifall det kommer få plats innan jag öppnar något och monterar av kylaren från nuvarande datorn. Vill bara vara på säkra sidan innan den byggs om.

Behåll Noctuan! Jag har flyttat med mina i flera byggen. Byggde om i nytt och ett äldre chassi igår (Phanteks och Fractal R6 från en R4). Och de har som sagt fått plats och gjort sitt jobb utmärkt i samtliga chassin. Imponerande prestanda!

Funderade på AIO för att det skulle vara snyggare men nu när det är klart så är Noctuan riktigt fin genom glaset.

Kolla Noctuas kompatibilitets-verktyg.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | i7 12700K |Noctua NH-D15S | G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident Z5 | ASUS GeForce RTX3080 ROG Strix OC V2 | Corsair RM1000X 1000W | WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB (systemdisk) | Windows 11 64-bit | ASUS PB279Q | Phanteks Enthoo Evolv X |Sennheiser GSP 500 | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Apex Pro TKL