Garantiärende gällande grafikkort

Permalänk
Medlem

Garantiärende gällande grafikkort

*Diskussion utbruten till egen tråd* /Vzano, Mod

Satans helvetesperkele. Jag hade lämnat er bakom mig men jag kommer joina klubben igen. Måste skicka mitt kort på RMA för jag blir knäpp av detta extrema coil whine och att fläkten rasslar/visslar dessutom. Webhallen bekräftade just att jag hamnar.... sist i kön. Ungefär tusen innan mig på 3080 TUF OC 🥳🥳🥳

Tur att jag inte orkar lägga upp mitt 1070 för försäljning ännu annars hade jag behövt gräva fram ett 570.

Edit: Föreslog för webhallen att lämna in det när det var bättre tillgänglighet men det var tydligen en dålig idé ”om något mer skulle hända med kortet”. 🤨

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Satans helvetesperkele. Jag hade lämnat er bakom mig men jag kommer joina klubben igen. Måste skicka mitt kort på RMA för jag blir knäpp av detta extrema coil whine och att fläkten rasslar/visslar dessutom. Webhallen bekräftade just att jag hamnar.... sist i kön. Ungefär tusen innan mig på 3080 TUF OC 🥳🥳🥳

Tur att jag inte orkar lägga upp mitt 1070 för försäljning ännu annars hade jag behövt gräva fram ett 570.

Edit: Föreslog för webhallen att lämna in det när det var bättre tillgänglighet men det var tydligen en dålig idé ”om något mer skulle hända med kortet”. 🤨

Sist i kön? Det är ju ett garantiärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Sist i kön? Det är ju ett garantiärende.

Jajamensan.

"Det beror lite på hur ärendet utvecklas. Antingen får du en ersättningsorder från oss, då hamnar du "sist" i kön. Eller så får du en ersättningenhet från Asus då får du ett för ett byte mellan GPUer i din egen "kö".
Jag hoppas detta gett dig mer insikt."

Så det var ju roligt att höra. Garanti ska gå _först_ i kön tycker man. Många minus till Webhallen. Sorry Patrik, du är fortfarande guld värd!

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jajamensan.

"Det beror lite på hur ärendet utvecklas. Antingen får du en ersättningsorder från oss, då hamnar du "sist" i kön. Eller så får du en ersättningenhet från Asus då får du ett för ett byte mellan GPUer i din egen "kö".
Jag hoppas detta gett dig mer insikt."

Så det var ju roligt att höra. Garanti ska gå _först_ i kön tycker man. Många minus till Webhallen. Sorry Patrik, du är fortfarande guld värd!

Det där är skitsnack, de har ett par veckor på sig att ordna grafikkortet åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Det var från kundtjänst mun, som för övrigt tog 3 veckor på sig att svara, så ångerrätten hann löpa ut. Min första ticket blev ignorerad...

@Webhallen får gärna bekräfta om det verkligen är såhär, att man hamnar sist i kön?

Då det gäller garantiärende så bör du kontakta tillverkaren.
Sen att de sätter dig sist är kön är både dåligt men förståeligt, då du vill ha ut en ny vara, som inte finns i lager.
Men som sagt, gäller det garanti brukar tillverkaren vara den vägen, då det är de som lämnar garanti, inte handlarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Det var från kundtjänst mun, som för övrigt tog 3 veckor på sig att svara, så ångerrätten hann löpa ut. Min första ticket blev ignorerad...

@Webhallen får gärna bekräfta om det verkligen är såhär, att man hamnar sist i kön?

Knappast att ångerrätten löpt ut för att de tagit tre veckor på sig att svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Det var från kundtjänst mun, som för övrigt tog 3 veckor på sig att svara, så ångerrätten hann löpa ut. Min första ticket blev ignorerad...

@Webhallen får gärna bekräfta om det verkligen är såhär, att man hamnar sist i kön?

Jag tror på dig att det är kundtjänsts ord men de har helt fel om de tror man hamnar sist vid ett vanligt garantiärende. Återköp är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL4C:

Då det gäller garantiärende så bör du kontakta tillverkaren.
Sen att de sätter dig sist är kön är både dåligt men förståeligt, då du vill ha ut en ny vara, som inte finns i lager.
Men som sagt, gäller det garanti brukar tillverkaren vara den vägen, då det är de som lämnar garanti, inte handlarn.

Webhallen lämnar ett års garanti själv dock. ASUS hanterar väl inga garantiärenden själv på PC-komponenter här i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL4C:

Då det gäller garantiärende så bör du kontakta tillverkaren.
Sen att de sätter dig sist är kön är både dåligt men förståeligt, då du vill ha ut en ny vara, som inte finns i lager.
Men som sagt, gäller det garanti brukar tillverkaren vara den vägen, då det är de som lämnar garanti, inte handlarn.

Jag vill minnas att Webhallen skrivit samma sak tidigare, att man hamnar sist i kö vid reklamationer.

Det känns dock inte förenligt med lagen, där en reklamation skall hanteras skyndsamt. Att de väljer att sälja till nya kunder istället för att lösa reklamationer tror jag inte är acceptabelt i lagens mening.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Webhallen lämnar ett års garanti själv dock. ASUS hanterar väl inga garantiärenden själv på PC-komponenter här i Sverige?

Är det verkligen så? Hade ingen aning.
Tror ingen hanterar garantiärenden i landet.
När mitt EVGA-kort gick sönder gick jag helt enkelt in på Evga's hemsida och gjorde en RMA.
Skickade kortet till dem i Tyskland och fick sedan hem ett nytt.

Edit:
Tog för givet att människor vände sig till tillverkaren för garantier
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...
Faktiskt väldigt bra text, lärde mig en del som jag inte alls visste om.
Men ja, då bör vederbörande absolut pusha på Webhallen lite. Då de gått med på att ge en ny vara så bör personen ligga långt framme i kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL4C:

Är det verkligen så? Hade ingen aning.
Tror ingen hanterar garantiärenden i landet.
När mitt EVGA-kort gick sönder gick jag helt enkelt in på Evga's hemsida och gjorde en RMA.
Skickade kortet till dem i Tyskland och fick sedan hem ett nytt.

Edit:
Tog för givet att människor vände sig till tillverkaren för garantier

Det är vad jag minns folk här sagt, till och med ASUS själv men någon får bekräfta kanske.

Oftast är det smidigast men inte alltid det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det där är skitsnack, de har ett par veckor på sig att ordna grafikkortet åt dig.

Undrar bara ifall det skulle va så att tillverkaren krediterar alla sina gpu:er och då återförsäljaren får pengar av dem. Var i lagen står det då att kund ska få gå före alla andra och inte bli erbjuden nytt kort och sist i kön eller de pengar som tillverkaren krediterade. Tycker det är märkligt hur folk slänger omkring egna åsikter som om de vore lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det där är skitsnack, de har ett par veckor på sig att ordna grafikkortet åt dig.

Samtliga kort är väl reserverade oberoende av "garantier/reklamationer" ?

Beställer jag en ny bil och den ska reklameras så får jag väl inte någon annans bara för att oturen va på min sida? 🙄

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Skrivet av Onicoz:

Samtliga kort är väl reserverade oberoende av "garantier/reklamationer" ?

Beställer jag en ny bil och den ska reklameras så får jag väl inte någon annans bara för att oturen va på min sida? 🙄

Tror också att Coil Whine inte är en sak som går under garantin eftersom inget är trasigt och därför inte täcks av garantin, så då är det bara att lämna tillbaka o köpa nytt (sist i kön, tyvärr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Undrar bara ifall det skulle va så att tillverkaren krediterar alla sina gpu:er och då återförsäljaren får pengar av dem. Var i lagen står det då att kund ska få gå före alla andra och inte bli erbjuden nytt kort och sist i kön eller de pengar som tillverkaren krediterade. Tycker det är märkligt hur folk slänger omkring egna åsikter som om de vore lag.

Huruvida ÅF får en kredit eller ej är inte relevant för konsumenten. Kunden skall inte nödvändigtvis in först i kön, men felet skall avhjälpas inom skälig tid. Så att slänga in kunden längst bak i kön och låta denne vänta i ett kvartal, samtidigt som man säljer produkter till nya kunder, lär knappast vara skäligt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onicoz:

Samtliga kort är väl reserverade oberoende av "garantier/reklamationer" ?

Beställer jag en ny bil och den ska reklameras så får jag väl inte någon annans bara för att oturen va på min sida? 🙄

Nog ska tillverkaren eller distributören kunna plocka fram ett kort innan de skickar den till butik så det är inte "någon annans" kort man får. Garantitider ska vara skäliga, det är det inte om man blir sist i kön. Det är inte heller någon som sagt att kortet ska bli utbytt, de kan ju reparera den på ett annat sätt. De bör ha reservdelar.

Skrivet av macan7:

Undrar bara ifall det skulle va så att tillverkaren krediterar alla sina gpu:er och då återförsäljaren får pengar av dem. Var i lagen står det då att kund ska få gå före alla andra och inte bli erbjuden nytt kort och sist i kön eller de pengar som tillverkaren krediterade. Tycker det är märkligt hur folk slänger omkring egna åsikter som om de vore lag.

Skrivet av Shakermaker:

Huruvida ÅF får en kredit eller ej är inte relevant för konsumenten. Kunden skall inte nödvändigtvis in först i kön, men felet skall avhjälpas inom skälig tid. Så att slänga in kunden längst bak i kön och låta denne vänta i ett kvartal, samtidigt som man säljer produkter till nya kunder, lär knappast vara skäligt.

Precis. Det är inget som säger att det måste röra sig om ett ersättningskort heller, de kanske har reservdelar. Så det är inte mina egna åsikter utan helt enkelt hur det ska gå till. Sen kan det kanske dröja någon vecka eller två eller tre på grund av logistikproblem och liknande men knappast ska en kund bli utan något i flera månader. Det är ju faktiskt butikens och tillverkarens ansvar att lösa problemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TKD_1337:

Nog ska tillverkaren eller distributören kunna plocka fram ett kort innan de skickar den till butik så det är inte "någon annans" kort man får. Garantitider ska vara skäliga, det är det inte om man blir sist i kön. Det är inte heller någon som sagt att kortet ska bli utbytt, de kan ju reparera den på ett annat sätt. De bör ha reservdelar.

Precis. Det är inget som säger att det måste röra sig om ett ersättningskort heller, de kanske har reservdelar. Så det är inte mina egna åsikter utan helt enkelt hur det ska gå till. Sen kan det kanske dröja någon vecka eller två eller tre på grund av logistikproblem och liknande men knappast ska en kund bli utan något i flera månader. Det är ju faktiskt butikens och tillverkarens ansvar att lösa problemet.

Skälig tid är 3 veckor enligt praxis, om ÅF inte kan lösa problemet inom den tiden så skall konsumenten återfå hela köpesbeloppet.

Hur en ÅF löser reparationen är inte relevant. Det är upp till dom att avgöra och inte konsumenten.

Sen om man går före kön eller inte spelar ingen roll heller utom det är tre veckor som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Nog ska tillverkaren eller distributören kunna plocka fram ett kort innan de skickar den till butik så det är inte "någon annans" kort man får. Garantitider ska vara skäliga, det är det inte om man blir sist i kön. Det är inte heller någon som sagt att kortet ska bli utbytt, de kan ju reparera den på ett annat sätt. De bör ha reservdelar.

Precis. Det är inget som säger att det måste röra sig om ett ersättningskort heller, de kanske har reservdelar. Så det är inte mina egna åsikter utan helt enkelt hur det ska gå till. Sen kan det kanske dröja någon vecka eller två eller tre på grund av logistikproblem och liknande men knappast ska en kund bli utan något i flera månader. Det är ju faktiskt butikens och tillverkarens ansvar att lösa problemet.

Återigen säger du ”så det ska gå till”. Vart får du det ifrån? Detta är en bristvara. Kunden får två allternativ förmodligen. Ny beställning (tyvärr sist i kön för att inte påverka andras beställningar.) eller hela beloppet tillbaka. Detta har alltid gjorts på grafikkort så vitt jag vet. Inte läst ett enda arn ärende där återförsäljaren har fått fel.

Tills dess att de får det kommer det dessvärre vara så. Sen att det känns orättvist? Aah det kanske det gör. Men hade du vart den som blir utan för någon annan ska ha ersättningsproukt. Så hade förmodligen du tyckt det va orättvist det med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av macan7:

Återigen säger du ”så det ska gå till”. Vart får du det ifrån? Detta är en bristvara. Kunden får två allternativ förmodligen. Ny beställning (tyvärr sist i kön för att inte påverka andras beställningar.) eller hela beloppet tillbaka. Detta har alltid gjorts på grafikkort så vitt jag vet. Inte läst ett enda arn ärende där återförsäljaren har fått fel.

Tills dess att de får det kommer det dessvärre vara så. Sen att det känns orättvist? Aah det kanske det gör. Men hade du vart den som blir utan för någon annan ska ha ersättningsproukt. Så hade förmodligen du tyckt det va orättvist det med.

Stämmer tre veckor sen kan konsumenten häva köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Återigen säger du ”så det ska gå till”. Vart får du det ifrån? Detta är en bristvara. Kunden får två allternativ förmodligen. Ny beställning (tyvärr sist i kön för att inte påverka andras beställningar.) eller hela beloppet tillbaka. Detta har alltid gjorts på grafikkort så vitt jag vet. Inte läst ett enda arn ärende där återförsäljaren har fått fel.

Tills dess att de får det kommer det dessvärre vara så. Sen att det känns orättvist? Aah det kanske det gör. Men hade du vart den som blir utan för någon annan ska ha ersättningsproukt. Så hade förmodligen du tyckt det va orättvist det med.

Du menar att grafikkort aldrig har reparerats? Att man antingen får pengarna tillbaka eller hamnar sist i kön?

Det finns praxis för garantitid. Om sedan andra får fortsätta vänta på sina grafikkort kvittar. Det är en bristvara men det är inte som att butikens ansvar slutar att gälla.

"Du har rätt till att försöka avhjälpa felet. Det kan ske genom till exempel reparation eller byte till annan likvärdig vara. Är det till exempel fel på en tröja kan det bästa alternativet vara att byta ut den mot en ny. Men har i stället låset till ugnsluckan gått sönder är förmodligen en reparation bästa lösningen. Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att konsumenten reklamerade. Skälig tid kan beskrivas som den tid det normalt sett ska ta att reparera eller ersätta en vara inom en viss bransch."

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Notera "Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att konsumenten reklamerade".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Skälig tid är 3 veckor enligt praxis, om ÅF inte kan lösa problemet inom den tiden så skall konsumenten återfå hela köpesbeloppet.

Hur en ÅF löser reparationen är inte relevant. Det är upp till dom att avgöra och inte konsumenten.

Sen om man går före kön eller inte spelar ingen roll heller utom det är tre veckor som gäller.

Skrivet av anon300311:

Stämmer tre veckor sen kan konsumenten häva köpet.

Om konsumenten inte vill ha pengarna tillbaka så har denne ju fortfarande rätt att få problemet avhjälpt.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Nog ska tillverkaren eller distributören kunna plocka fram ett kort innan de skickar den till butik så det är inte "någon annans" kort man får. Garantitider ska vara skäliga, det är det inte om man blir sist i kön. Det är inte heller någon som sagt att kortet ska bli utbytt, de kan ju reparera den på ett annat sätt. De bör ha reservdelar.

Precis. Det är inget som säger att det måste röra sig om ett ersättningskort heller, de kanske har reservdelar. Så det är inte mina egna åsikter utan helt enkelt hur det ska gå till. Sen kan det kanske dröja någon vecka eller två eller tre på grund av logistikproblem och liknande men knappast ska en kund bli utan något i flera månader. Det är ju faktiskt butikens och tillverkarens ansvar att lösa problemet.

Tror också att Coil Whine inte är en sak som går under garantin eftersom inget är trasigt och därför inte täcks av garantin, så då är det bara att lämna tillbaka o köpa nytt (sist i kön, tyvärr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Du menar att grafikkort aldrig har reparerats? Att man antingen får pengarna tillbaka eller hamnar sist i kön?

Det finns praxis för garantitid. Om sedan andra får fortsätta vänta på sina grafikkort kvittar. Det är en bristvara men det är inte som att butikens ansvar slutar att gälla.

"Du har rätt till att försöka avhjälpa felet. Det kan ske genom till exempel reparation eller byte till annan likvärdig vara. Är det till exempel fel på en tröja kan det bästa alternativet vara att byta ut den mot en ny. Men har i stället låset till ugnsluckan gått sönder är förmodligen en reparation bästa lösningen. Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att konsumenten reklamerade. Skälig tid kan beskrivas som den tid det normalt sett ska ta att reparera eller ersätta en vara inom en viss bransch."

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Notera "Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att konsumenten reklamerade".

Allt det du skrev hjälper inte problemet att alla återförsäljarens grafikkort och de nästkommande 100 st med säkerhet är bokade åt någon annan. Vilket gör att de inte finns några tillgängliga. Då finns det tyvärr bara att lägga en ny beställning eller pengarna åter.

Det finns inga extra ”reserv grafikkort” till kunder.

Asus har inga fler att skicka ut.

Återförsäljarna kan inte reparera grafikkort. Det är endast tillverkarna som gör.

Jag förstår att du vill att det ska vara på ett sätt. Men verkligheten är att det är såhär det går till och det är enligt de lagar som finns. Skulle det inte va inom det så skulle det finnas massa arn ärenden om det. Men enligt Arn så är det här fullkomligt acceptabelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TKD_1337:

Om konsumenten inte vill ha pengarna tillbaka så har denne ju fortfarande rätt att få problemet avhjälpt.

Såklart. men då kan inte konsumenten klaga på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Allt det du skrev hjälper inte problemet att alla återförsäljarens grafikkort och de nästkommande 100 st med säkerhet är bokade åt någon annan. Vilket gör att de inte finns några tillgängliga. Då finns det tyvärr bara att lägga en ny beställning eller pengarna åter.

Det finns inga extra ”reserv grafikkort” till kunder.

Asus har inga fler att skicka ut.

Återförsäljarna kan inte reparera grafikkort. Det är endast tillverkarna som gör.

Jag förstår att du vill att det ska vara på ett sätt. Men verkligheten är att det är såhär det går till och det är enligt de lagar som finns. Skulle det inte va inom det så skulle det finnas massa arn ärenden om det. Men enligt Arn så är det här fullkomligt acceptabelt.

Du får nog börja backa upp dina absurda påståenden med fakta. Att en produkt är "internbokad" åt andra kunder är naturligtvis inget som gör att företagen kan frångå konsumentköplagen gällande reklamationer på redan sålda produkter.

Jag förstår inte på vilka sätt du menar att just grafikkort skulle vara ett undantag från konsumentköplagen? Och när har ARN sagt att ett dylikt förfarande skulle vara acceptabelt?

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Det är inte oskälig kostnad för säljaren att avhjälpa eller omleverera i dessa fall.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Köparen behöver alltså inte slängas in först i kön men reparation eller omleverans skall ske inom skälig tid (normalt tre veckor, enligt praxis).

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Du får nog börja backa upp dina absurda påståenden med fakta. Att en produkt är "internbokad" åt andra kunder är naturligtvis inget som gör att företagen kan frångå konsumentköplagen gällande reklamationer på redan sålda produkter.

Jag förstår inte på vilka sätt du menar att just grafikkort skulle vara ett undantag från konsumentköplagen? Och när har ARN sagt att ett dylikt förfarande skulle vara acceptabelt?

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Det är inte oskälig kostnad för säljaren att avhjälpa eller omleverera i dessa fall.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Köparen behöver alltså inte slängas in först i kön men reparation eller omleverans skall ske inom skälig tid (normalt tre veckor, enligt praxis).

Problemet som jag ser det är att allt detta inte ska missgynna kunden. Kan de inte reparera i skälig tid (alternativt de vill inte) kan de ge ett nytt kort i första hand (vilket inte går idag då alla kort är bokade). Då är det kvar att ge pengarna tillbaka till kunden för att de inte genomför reparation och det finns inte utbytesprodukt. Det missgynnar inte kunden på så vis att den får pengarna tillbaka dock i detta exceptionella läge att man hamnar längst bak i en kö gör ju detta rejält missgynnsamt för kunden men det är ju bara för tillgång-efterfrågan är bisarr just nu. Hade detta gällt en tvättmaskin av standardtyp så hade man troligtvis bara fått en ny.

Det gör att de sköter sig eftersom de ger pengarna tillbaka men den som fått en GPU som inte håller måttet hamnar tyvärr sist i kön för man får ju ställa sig i en ny kö helt enkelt och köpa produkten från början.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Du får nog börja backa upp dina absurda påståenden med fakta. Att en produkt är "internbokad" åt andra kunder är naturligtvis inget som gör att företagen kan frångå konsumentköplagen gällande reklamationer på redan sålda produkter.

Jag förstår inte på vilka sätt du menar att just grafikkort skulle vara ett undantag från konsumentköplagen? Och när har ARN sagt att ett dylikt förfarande skulle vara acceptabelt?

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Det är inte oskälig kostnad för säljaren att avhjälpa eller omleverera i dessa fall.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Köparen behöver alltså inte slängas in först i kön men reparation eller omleverans skall ske inom skälig tid (normalt tre veckor, enligt praxis).

OCh går det inte har kund rätt av häva köpet. Du får då pengarna tillbaka. Återförsäljare reparerar inte grafikkort. Det här är inte första gången det är grafikkortsbrist. Det va exakt samma för två år sen tror jag. Samma diskussioner och samma lösningar. Finns det inga kort får man vänta på sin tur eller pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Problemet som jag ser det är att allt detta inte ska missgynna kunden. Kan de inte reparera i skälig tid (alternativt de vill inte) kan de ge ett nytt kort i första hand (vilket inte går idag då alla kort är bokade). Då är det kvar att ge pengarna tillbaka till kunden för att de inte genomför reparation och det finns inte utbytesprodukt. Det missgynnar inte kunden på så vis att den får pengarna tillbaka dock i detta exceptionella läge att man hamnar längst bak i en kö gör ju detta rejält missgynnsamt för kunden men det är ju bara för tillgång-efterfrågan är bisarr just nu. Hade detta gällt en tvättmaskin av standardtyp så hade man troligtvis bara fått en ny.

Det gör att de sköter sig eftersom de ger pengarna tillbaka men den som fått en GPU som inte håller måttet hamnar tyvärr sist i kön för man får ju ställa sig i en ny kö helt enkelt och köpa produkten från början.

Jag har läst och hört exakt det du skriver här, så kan inget annat än att hålla med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Problemet som jag ser det är att allt detta inte ska missgynna kunden. Kan de inte reparera i skälig tid (alternativt de vill inte) kan de ge ett nytt kort i första hand (vilket inte går idag då alla kort är bokade). Då är det kvar att ge pengarna tillbaka till kunden för att de inte genomför reparation och det finns inte utbytesprodukt. Det missgynnar inte kunden på så vis att den får pengarna tillbaka dock i detta exceptionella läge att man hamnar längst bak i en kö gör ju detta rejält missgynnsamt för kunden men det är ju bara för tillgång-efterfrågan är bisarr just nu. Hade detta gällt en tvättmaskin av standardtyp så hade man troligtvis bara fått en ny.

Det gör att de sköter sig eftersom de ger pengarna tillbaka men den som fått en GPU som inte håller måttet hamnar tyvärr sist i kön för man får ju ställa sig i en ny kö helt enkelt och köpa produkten från början.

Rätta mig om jag har fel men grafikkort lagas väl aldrig? Det är således omleverans som är aktuellt och det dyker upp kort hela tiden, samtidigt som det öppnas upp för försäljning av nya modeller. Jag har svårt att se hur ÅF skulle vara undantagen från lagen med tanke på detta? Däremot kan jag tänka mig att man generellt kan sträcka lite på "skälig tid" till följd av den rådande pandemin.

Om inte annat bör kunden kunna nämna täckningsköp av en modell för 14 000 kr så får vi se huruvida ÅF fortfarande har brist på kort eller kommer kunna trolla fram en ny.

Skrivet av macan7:

OCh går det inte har kund rätt av häva köpet. Du får då pengarna tillbaka. Återförsäljare reparerar inte grafikkort. Det här är inte första gången det är grafikkortsbrist. Det va exakt samma för två år sen tror jag. Samma diskussioner och samma lösningar. Finns det inga kort får man vänta på sin tur eller pengar tillbaka.

Kunden vill inte häva köpet. Kunden vill att företaget fullgör sina åtaganden enligt Konsumentköplagen.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Rätta mig om jag har fel men grafikkort lagas väl aldrig? Det är således omleverans som är aktuellt och det dyker upp kort hela tiden, samtidigt som det öppnas upp för försäljning av nya modeller. Jag har svårt att se hur ÅF skulle vara undantagen från lagen med tanke på detta? Däremot kan jag tänka mig att man generellt kan sträcka lite på "skälig tid" till följd av den rådande pandemin.

Om inte annat bör kunden kunna nämna täckningsköp av en modell för 14 000 kr så får vi se huruvida ÅF fortfarande har brist på kort eller kommer kunna trolla fram en ny.

Kunden vill inte häva köpet. Kunden vill att företaget fullgör sina åtaganden enligt Konsumentköplagen.

Jag ska sluta föra vidare denna diskussion så tråden hålls rent. Så avslutar bara med att det bara är 1-2 tillverkare som ens vill reparera sina kort. Fråga asus själva om ni inte tror mig. Som tidigare har nämnts så vill man inte att någon kund ska missgynnas pga garantiärenden. Så det kanske är därför arn har tyckt att det är okej hur återförsäljarna gör nu. För skulle man låta folk gå före i kön så missgynnas ju även de andra väntande kunderna. Tyvärr är det så läget är. Det finns ingen reparation. Finns inga extra kort som ligger(kanske borde göra det). Det finns ställa sig längst bak i kön eller få pengar tillbaka. Absolut om det dyker upp andra kort kan de säkert erbjudas dessa kort om ingen annan köar på dem.