Samsung håller koll på prylarna med Smart Tag

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo jag förstår förstås att det hade varit rätt jobbigt att tappa nycklar eller telefonen, det är bara inget som jag tänker på då jag har koll på vart de är. Telefonen har också sådana här funktioner inbyggt så jag vet inte riktigt hur en tagg hade hjälpt, mer än att ha en knapp att trycka på istället för att typ använda tjejens telefon eller gå in på datorn då.

Olycksfallsförsäkring (drulle) har jag inte för att jag tappar bort saker utan för att saker går sönder.

Nyckelbrickan är främst till för att hitta det som man sätter på brickan. Men vad funktionen att kunna hitta mobilen är till för? Jo, om ens mobil kommer bort, på jobbet, tåget, restaurang eller något ställe så handlar det om att skitsnabbt kunna hitta den innan den försvinner. Är det tåget så ska man kanske gå av, personen som snodde ens mobil etc kanske går av på nästa hållplats.

Och ibland är man ensam, det finns ingen man kan be hjälpa en. Och man bör allt ha egen teknik för att lösa problemet. Och vi pratar om teknik som kostar någon enstaka hundralapp och varar i hur många år som helst.

Samsung modell 349kr, billigare vid köp av fler. Och hur många år håller inte den? Och resultatet med en sådan är att problemet med att ens mobil eller nycklar försvinner nästan är obefintlig. Såvida man inte är väldigt slarvig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nyckelbrickan är främst till för att hitta det som man sätter på brickan. Men vad funktionen att kunna hitta mobilen är till för? Jo, om ens mobil kommer bort, på jobbet, tåget, restaurang eller något ställe så handlar det om att skitsnabbt kunna hitta den innan den försvinner. Är det tåget så ska man kanske gå av, personen som snodde ens mobil etc kanske går av på nästa hållplats.

Jo jag förstår funktionen. Men min telefon är i fickan eller i handen om jag inte är hemma liksom. Behöver den laddas när jag är på ett tåg, på kontoret eller liknande så får den ladda där jag ser den.

Citat:

Och ibland är man ensam, det finns ingen man kan be hjälpa en. Och man bör allt ha egen teknik för att lösa problemet. Och vi pratar om teknik som kostar någon enstaka hundralapp och varar i hur många år som helst.

Samsung modell 349kr, billigare vid köp av fler. Och hur många år håller inte den? Och resultatet med en sådan är att problemet med att ens mobil eller nycklar försvinner nästan är obefintlig. Såvida man inte är väldigt slarvig.

Jo jag ser bara ingen direkt nytta för mig. Om någon snor din telefon och du är ensam, hur ska du hitta den då? Du kan trycka på knappen på taggen men det kräver väl att den befinner sig inom BT-avstånd?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo jag förstår funktionen. Men min telefon är i fickan eller i handen om jag inte är hemma liksom. Behöver den laddas när jag är på ett tåg, på kontoret eller liknande så får den ladda där jag ser den.

Ladda mobilen där man ser den är nog kört. Däremot ladda mobilen , där man litar på att den ej blir stulen. Min telefon ligger väldigt ofta på min arbetsplats på laddning när jag är någon annanstans.

Skrivet av snajk:

Jo jag ser bara ingen direkt nytta för mig. Om någon snor din telefon och du är ensam, hur ska du hitta den då? Du kan trycka på knappen på taggen men det kräver väl att den befinner sig inom BT-avstånd?

När det gäller stöld så är bluetoothfunktionen begränsad. Nu är det så att min smartklocka vibrerar om den tappar kontakten med min telefon och jag då kan börja leta efter den. Är det på ett tåg så kommer de ej så långt bort utan vid hållplatser.
Nu finns det andra funktioner för att hitta försvunna mobiler, men försvunna nycklar utan någon elektronik så får man problem. Jag vet inte exakt hur samsungs tjänst kommer att fungera, men om det blir mycket samarbete att andra telefoner delar så kan man hitta nycklar långt ifrån.

Nå alla saker är inte för alla. Och det blir rätt meningslöst att argumentera varför en person ska ha vissa saker, då ordningsamma personer klarar sig utan det mesta skyddsprylar.

Men skaran användare som har klassiska nyckelbrickor där de betalar över 100kr/året är ganska många. Mitt före detta fackförbud tekande t.o.m. ett avtal med ett sådant företag och skickade ut till alla medlemmar ett inbetalningskort för tjänsten. Där många blev förbannade, men de sa att man ej behövde betala. På alla företag jag har jobbat på så ingår det en sådan bricka som man måste ha på sin nyckelknippa, nu betalar de säkerligen inte mycket pengar för detta. (mängdrabatt)

*edit*
Min före detta smartklocka fitbit så översvämmades deras forum med kritik för att de ej hade funktion att hitta telefonen från den, vissa gjorde några egna lösningar. Min nuvarande smartklocka har såklart funktionen inbyggt. Det känns lite som att tjänsten är till för olika kundgrupper. För det finns ändå rätt så många som betalar för en gammaldags bricka som kräver att någon skickar iväg nyckeln till ett företag. Och det finns folk som köper plastbrickor där de skriver adress och annat på nycklar.
Dessa två sätt är otroligt ineffektiva när man idag har stenkoll på ens grejer elektronisk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ladda mobilen där man ser den är nog kört. Däremot ladda mobilen , där man litar på att den ej blir stulen. Min telefon ligger väldigt ofta på min arbetsplats på laddning när jag är någon annanstans.

Det kanske är där vi skiljer oss. Jag lämnar inte telefonen någonstans utanför hemmet. På jobbet har jag trådlös laddning som jag använder om batteriet börjar bli lite tomt, är det riktigt tomt kopplar jag in snabbladdaren, men ska jag röra mig mer än någon meter från mitt skrivbord så tar jag den med mig utan undantag. Inte för att jag är orolig utan för att jag behöver min telefon. Ska jag på toa så vill jag kunna surfa, ska jag hämta kaffe så är risken stor att jag blir indragen i någon diskussion (arbetsrelaterad eller ej) och då vill jag ha telefonen.

Citat:

När det gäller stöld så är bluetoothfunktionen begränsad. Nu är det så att min smartklocka vibrerar om den tappar kontakten med min telefon och jag då kan börja leta efter den. Är det på ett tåg så kommer de ej så långt bort utan vid hållplatser.

Jag har en sådan funktion på mina lurar märkte jag efter typ fem år.

Citat:

Nu finns det andra funktioner för att hitta försvunna mobiler, men försvunna nycklar utan någon elektronik så finns det ej. Jag vet inte exakt hur samsungs tjänst kommer att fungera, men om det blir mycket samarbete att andra telefoner delar så kan man hitta nycklar långt ifrån.

Nycklar förstår jag, jag tappade mina nycklar ofta när jag var "liten" och det var ett problem förstås. Men det gjorde att jag lärde mig att ha koll på nycklarna. Nu är ju "korstecknet" (“spectacles, testicles, wallet, and watch.” men mer telefon än watch och nycklar än testiklar dock) inpräntat och naturligt när jag ska lämna en plats.

Citat:

Nå alla saker är inte för alla. Och det blir rätt meningslöst att argumentera varför en person ska ha vissa saker, då ordningsamma personer klarar sig utan det mesta skyddsprylar.

Men skaran användare som har klassiska nyckelbrickor där de betalar över 100kr/året är ganska många. Mitt före detta fackförbud tekande t.o.m. ett avtal med ett sådant företag och skickade ut till alla medlemmar ett inbetalningskort för tjänsten. Där många blev förbannade, men de sa att man ej behövde betala.

Jo, jag har också haft en sådan tjänst. Fick inte tillbaka mina nycklar ändå så det var inte värt det.

Men jag har det senaste decenniet delat upp mina nycklar och tar med mig de jag behöver. Bilnyckeln är separat exempelvis och likaså cykelnyckeln. Sen har jag "jobbnyckelknippan" med brickan för att ta mig in på kontoret och ett par nycklar, varav en som går till min port hemma och en till ytterdörren. Och hemnycklarna med samma nycklar till porten och hemmet, men också till källaren, nyckeln till postlådan, överlåset och så. De jag behöver tar jag i fickan och resten ligger i en skål hemma för det syftet tillsammans med typ nyckel till vinden och sånt som inte används så ofta. Det gör det lättare att hålla koll på dem för mig, då det liksom blir ett medvetet val vilka nycklar jag tar med mig. Ska jag åka på semester lämnar jag jobbnycklarna hemma, ska jag till jobbet lämnar jag hemmanycklarna hemma, ska jag ta en promenad så lämnar jag alla nycklar hemma om det inte är så sent att porten kommer vara låst när jag kommer hem igen.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att de drivs av CR2032 - lätt att få tag på, men hur länge räcker batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Varför? För att man vill ha tillbaka sina tappade saker och inte vet om man tappat dem ute någonstans, hemma eller om de blivit stulna.
Hur? Det står ju i artikeln. Tagen sänder ut en liten Bluetooth-signal som kan plockas upp av alla Samsung-mobiler och sen skickas till en server som kan skicka positionen till din spår-app.

Jag har tappat både nycklar och passerkort till jobbet som jag fått springa ut och leta efter i bilen, på parkeringen och kanske åkt iväg till affären eller andra ställen där jag nyligen varit. Med en tag i nyckelknippan t.ex. så kan man kolla sin telefon och se var på kartan ens nycklar befinner sig, så man vet var man ska leta mer exakt. Onödigt att springa runt på en affärsparkering och fråga personal m.m. i någon timme om man vet att de ligger i bilen någonstans.

Tack!

Jo, jag har som sagt läst både artikeln samt alla kommentarer. Det tekniska hade jag förstått men inte det faktiska användningsområdet.

Jag har aldrig varit med om något av det du beskriver så jag är väl helt enkelt så långt utanför målgruppen att jag inte ens kan fantisera ihop användningsområdet

Nycklarna hänger i nyckelskåpet eller ligger i jackfickan. Plånboken ligger på hattfyllan eller i jackfickan. Passerkortet ligger i plånboken eller hänger runt halsen. Telefonen ligger där jag senast använde den. Det närmaste jag kommer en borttappad nyckel är att frun har glömt hänga tillbaka bilnyckeln i nyckelskåpet så då får jag gräva i hennes jackfickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Tack!

Jo, jag har som sagt läst både artikeln samt alla kommentarer. Det tekniska hade jag förstått men inte det faktiska användningsområdet.

Jag har aldrig varit med om något av det du beskriver så jag är väl helt enkelt så långt utanför målgruppen att jag inte ens kan fantisera ihop användningsområdet

Nycklarna hänger i nyckelskåpet eller ligger i jackfickan. Plånboken ligger på hattfyllan eller i jackfickan. Passerkortet ligger i plånboken eller hänger runt halsen. Telefonen ligger där jag senast använde den. Det närmaste jag kommer en borttappad nyckel är att frun har glömt hänga tillbaka bilnyckeln i nyckelskåpet så då får jag gräva i hennes jackfickor.

Du får väl se det som försäkringar, ingenting man behöver tills den dagen man faktiskt behöver den. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Google hade själva en variant av detta (Eddystone) som kommer läggas ner i April i år tydligen.

Men när man läser på wikipedia, kanske det är lika bra det.

"In 2018 the security of the platform came under scrutiny from privacy advocates with concerns over how the audio component of the beacon is recorded, stored and ultimately filtered to just the ultrasonic portion of the signal.[14] Without proper informed consent, users may find their conversations are illegally being recorded by beacons using the Eddystone protocol in collaboration with the Nearby Messages API."

Herregud Google!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja de gillar väl gå runt där som en fåne på kontoret och fråga har någon sett mina nycklar och annat.

Eller så håller man bara reda på sina grejer? Inte mycket svårare än så

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

Tack!

Jo, jag har som sagt läst både artikeln samt alla kommentarer. Det tekniska hade jag förstått men inte det faktiska användningsområdet.

Jag har aldrig varit med om något av det du beskriver så jag är väl helt enkelt så långt utanför målgruppen att jag inte ens kan fantisera ihop användningsområdet

Nycklarna hänger i nyckelskåpet eller ligger i jackfickan. Plånboken ligger på hattfyllan eller i jackfickan. Passerkortet ligger i plånboken eller hänger runt halsen. Telefonen ligger där jag senast använde den. Det närmaste jag kommer en borttappad nyckel är att frun har glömt hänga tillbaka bilnyckeln i nyckelskåpet så då får jag gräva i hennes jackfickor.

Du kan väl inte ha nycklarna i jackfickan hela tiden? När du kommer till olika ställen och hänger av dig så kan du bli av med nycklarna. Så nycklar kan vara i jackfickan då man är ute och går med jacka, övrig tid bör de vara någon annanstans.
Byxfickor är nog det vanliga, sedan kommer man till problem som på gym, ska man då bära med sig nycklarna? Ja det får man göra om man har nycklar som under omständigheter får komma bort. Låsa in det i ett skåp som de ibland bryter upp är för många ej accepterat. Hur gör man då när man badar? Ja där får man tänka till. Det jag vill ha är en smart tag på den som pratar med andra enheter sedan lägger jag den i mitt skåp. Jag vill skulle även vilja ha fingeravtryckläsare på nycklarna med larm som jag kan aktivera. Så lägger jag bara nycklarna i mitt skåp och blir det uppbrutet så kommer jag få veta detta.

Så jag ser olika grupper med olika problem.
Vi har slarvers och ordningsamma personer, där slavers såklart har behov av mer redskap.
Sedan finns det olika grupper som bryr sig olika mycket om något skulle försvinna.
För mig är det helt oacceptabelt att telefonen eller nycklarna försvinner. Jag har känslig information på telefonen och det får ej komma ut. Nycklarna så får jag ett rent h-lvete milt sagt att ens ta mig in i min bostad.
För mig så är det extrema konsekvenser om något av dessa skulle komma bort. Man kan diskutera extrema, men sova utomhus en natt är inte så roligt om nycklarna försvinner på kvällen. Tvingas byta lås på sin dörr och även ytterdörren på fastigheten så att ens gamla nyckel ej längre fungerar där. Då jag har flera nycklar så är detta på flera ställen.

Permalänk
Medlem

Har fått meddelande på min S8+ hela dagen om att aktivera detta. Så jag tryckte på knappen (för mer info) och såg då att man aktiverat denna tjänst. Så sjukt jäkla dåligt av Samsung.

Min arbetstelefon (S9) har jag ännu inte fått någon aktiveringsmedellande på.

Blir aldrig mer Samsung, inte egentligen på grund av detta för har varit sjukt trött på Samsung ett tag, men det här gjorde inte saken bättre.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Tack!

Jo, jag har som sagt läst både artikeln samt alla kommentarer. Det tekniska hade jag förstått men inte det faktiska användningsområdet.

Jag har aldrig varit med om något av det du beskriver så jag är väl helt enkelt så långt utanför målgruppen att jag inte ens kan fantisera ihop användningsområdet

Nycklarna hänger i nyckelskåpet eller ligger i jackfickan. Plånboken ligger på hattfyllan eller i jackfickan. Passerkortet ligger i plånboken eller hänger runt halsen. Telefonen ligger där jag senast använde den. Det närmaste jag kommer en borttappad nyckel är att frun har glömt hänga tillbaka bilnyckeln i nyckelskåpet så då får jag gräva i hennes jackfickor.

Nycklarna ligger i jackfickan här också, men ibland har jag t.ex. vinterhandskar eller mössan intryckta i samma ficka och när jag drar ut dem händer det att knippan eller passerkortet eller plånboken åker med någon enstaka gång.

Oftast märker man det ju på en gång, men jag har fått åka tillbaka och leta upp mitt passerkort borta i centrum i stan när jag hade spelat Pokemon Go en gång och hittat nycklarna en bit från bilen vid parkeringsplatsen en gång. Annars är det väl mest själva handskarna som trillar ut en eller bägge när man tankat eller något sånt och det kan man ju leva med XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av CubaCola:

Har fått meddelande på min S8+ hela dagen om att aktivera detta. Så jag tryckte på knappen (för mer info) och såg då att man aktiverat denna tjänst. Så sjukt jäkla dåligt av Samsung.

Min arbetstelefon (S9) har jag ännu inte fått någon aktiveringsmedellande på.

Blir aldrig mer Samsung, inte egentligen på grund av detta för har varit sjukt trött på Samsung ett tag, men det här gjorde inte saken bättre.

Du kan avaktivera aviseringen för det genom att gå in i Offlineupptäckt och sedan trycka på menyn och välja bort avisering för nya funktioner.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung