Bra extern hårddisk för musik till streamer

Permalänk
Medlem

Jag vill bara flika in och nämna att om du lägger data på en extern hårddisk, och samma gäller på intern diskar som är ensamstående så finns det en större risk att förlora data då det inte finns någon redundans. Med en extern hårddisk löper risken större då man kan tappa den eller förlora den på något sätt. Jag rekommenderar att om du värderar datan på denna disk att du backar denna någonstans. Ett exempel är till valfritt moln.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag har 2st SSD diskar på 1Tb vardera med musik.
Allt är FLAC eller WAV och en del SACD.

På ena disken har jag enbart 24Bit högupplöst musik, ca 400 album och de tar upp ungefär halva disken.
Ett album brukar ligga på 2 till 6 GB beroende på kvalitet och antal låtar.

På den andra vanligt CD rippar, dock minst 1000 kbps och 16bit, har runt 1100 album och den disken är fylld till ca 65%.

Jag har mina löst så jag kan spela från min dator via Jriver eller koppla in dom till min streamer men oftast kör jag från dator till min förstärkare och med jriver som uppspelare.

Har dom här diskarna. (Har köpt 4st, har 2 för spel och annat i datorn) finns 500gb också men priset är så pass lågt så jag valde 1tb istället.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

Blir en tur tillbaka till Tidal HiFi. Tidal ligger inbyggt i appen på HEOS. Finns Roon möjlighet också. Hittade ingen vettig lösning att sätta i nätverket. Lagt ner det hela. Som sagt all ny musik läggs ju ut bara online. Man börjar bli som en dinosaurie när man pratar om att köpa egna CD skivor. TV kanaler har man ju lagt ner sedan länge. Där ser jag mest bara på Netflix och Viaplay. Hade kunnat tänkt mig Deezer, det är så rörigt att man har svårt att förstå hur det är uppbyggt. Verkar som bra musikspelare, då är man tvungen att betala för att få något vettigt. Funderar lite på AE500 ststivaren. Kan tänka mig sträcka så långt. Vill ha något nytt senare. Då är högtalare det som är högst prioriterat.