Dator utan att få tag på grafikkort

Permalänk
Medlem

Dator utan att få tag på grafikkort

Halloj, Är på gång att köpa ny gamingdator. Lirar mest WoW, och sitter ofta med två skärmar och kollar Netflix eller liknande samtidigt.
Här är den builden jag helst skulle vilja ha

men funderar även på att köpa det absolut billigaste chassi/moderkort som är kompatibelt

Jag är knappast expert på det här så ge gärna helt andra förslag!

Två frågor:

  • Är det dumt att köpa det absolut billigaste chassi/moderkort som ändå är kompatibelt? Kan det t.ex. bli svårare att uppgradera komponenter i framtiden med det billigare moderkortet?

  • Nästan alla grafikkort verkar helt utsålda, och jag hittar inget bra för ett vettigt pris. Just nu sitter jag på ett från stenåldern, GTX 760, men jag funderar ändå på att behålla det i min nya build tills man kan få tag på ett prisvärt nytt. Kan det leda till några problem?

Permalänk
Medlem

Du kan ta vilket chassi som helst så länge det har en öppning på framsidan med några fläktar för bra luftström. Utseendet är smaksak om du ska typ ha det på skrivbordet annars spelar det ingen roll. Vad gäller moderkortet är de billiga bra om du tänker inte överklocka processorn, då behöves ett med bättre kylflänsar för att kyla VRM och som har mer påkostad VRM för att klara en överklockad processor som drar mer ström.

Äldre grafikkort funkar dock kan vissa nya spel bli buggiga pga äldre drivrutiner och om du hittar inget nytt för pengarna i butikerna så kan du kika på SweC marknaden.

Visa signatur

😑