Intels "Nehalem"-veteran återvänder för arbete på högpresterande processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har du glömt att AMD tidigare arbetat på projekt K12 dvs en egen variant på en ARM processor och i höstas återupptog arbetet?

Det har jag missat..

Det talades väl om att kunna byta front end på ryzen designen så den blir ARM kapabel, eller har jag drömt det ?
(men att det skrotades då bugdet inte fanns för att både utveckla zen för x86 och arm)

Är det någon sånt de börjat fila på igen ?

Någon gång kommer ju x86 att få dö, så att börja i nya riktningar är nog lägligt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att Intel är på gång att samla ihop Dream Team.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Klockfrekvens är ju i och för sig inte alltid svaret. Kolla bara på P4 som exempel (eller AMD Bulldozer)

Sant, fast core utvecklades väl mestadels i Israel? (tex: https://www.seattletimes.com/business/how-israel-saved-intel/ )
Så Intel kanske rekryterar fel gamla rävar?

Var mer en anspelning på gamla Nehalems mål om attata påed ghz 😅

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk

Äntligen...
Som vanligt är det gamlingarna, västvärldens legender (ja, dom som fick västvärlden att regera på god-level nivå tech-mässigt under 1900-talet), som nu får komma o styra upp efter alla dessa förlorade generationer ynglingar som inte har någon vilja till nått, och bara vill "förnya sig själva" samtidigt som dom har massa sjukdommar, stress och allergier.
Ungefär som på mitt företag där det enda unga blodet som är nått att ha kommer från landsbyggden, alternativt villaidyller.

Men snart går de sista legenderna ur tiden, o kvar kommer vi bara ha massa av dessa ihåliga ynglingar och tokiga människor som kommit utifrån för att plundra dom sista ekonomiska resurserna ur landet, o vandalisera sönder ruinerna som finns kvar.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av SpaceMan:

Bra slutledning tror jag.
Lisa Su nämnde 5 år i någon intervju om hur länge de snickrade på Zen.

Ja 5 år är nog rimligt även för Bulldozer. Problemet var väl då att de tydligen måste överge den äldre K12 även om den var bättre. Det ser ut som om Intel kan köra vidare med flera generationer parallellt. 5 år är kanske rimligt även för steget ARM32->ARM64. Men mellan de olika version vi ser idag är det betydligt mindre än 5 år.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Ja 5 år är nog rimligt även för Bulldozer. Problemet var väl då att de tydligen måste överge den äldre K12 även om den var bättre. Det ser ut som om Intel kan köra vidare med flera generationer parallellt. 5 år är kanske rimligt även för steget ARM32->ARM64. Men mellan de olika version vi ser idag är det betydligt mindre än 5 år.....

Att det är mindre än fem år mellan versionerna betyder inte att de utvecklats kortare tid.
Utveckling sker av flera generationer samtidigt.
När en generation börjar bli klar för produktion har utvecklingen av nästa påbörjats sedan länge.
Sedan tar det säkert inte fullt fem år för mindre uppdateringar, men det tar mer än det år som går mellan att vi ser dem.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water