Råd/diskussion kring nytt system eller inte

Permalänk

Råd/diskussion kring nytt system eller inte

Jaha då söker jag råd för jag är helt vilsen och har allmänt svårt för att bestämma mig. Dator skall sättas ihop i första hand åt sonen. Det kommer mest rulla Minecraft och Fortnite, men förhoppningsvis kommer pappa kunna få tillträde till den ibland o då blir det lite mer krävande spel.

Idag har jag en 4790k som går på ett b85 itx mobo, skapliga minnen 2x8gb hyperX 1866mhz om jag minns rätt. Så mitt moderkort stödjer varken OC eller dom minnena (går 1600mhz nu). Från början var det en i5 som satt där, men kom över en i7 och minnen till bra pris för ett tag sedan. Har ett GTX 1660 Super. Nätagg Corsair CX450W. En 250gb SSD och 3st WD red 3tb vardera (var tänkt som en htpc/Plex dator från början). I dagsläget körs detta på en gammal skärm 1680x1050 tror jag. Tanken är att skaffa en Xiaomi ultrawide Curved monitor, lite längre fram.

Min första tanke var ett nytt chassi (för han önskat sig lite RGB bling). Så det blev ett Be Quiet 500DX. O så flytta över allt. Men sen tänkte jag efter att ha plöjt hur många reviews som helst att man kanske skulle få tag på ett Z97 moderkort o överklocka, för 4790k verkar kunna hänga med bra än. Men efter att ha plöjt nätet efter information, så ser jag att gamla Z97 system går för orimligt mycket pengar. Så då tänkte jag helt nytt, men då måste allt bytas. Fördelen med detta är att kan jag ha två stationer för när lillasyster vill spela eller kompisar kommer. Jag vet inte.

Antingen bygga på det gamla, eller är det bara dumt att investera i gammal teknik?

Eller typ ett system byggt kring i5 10400f eller gå all in på ryzen 5600x direkt o bara öppna plånboken. Dock avvakta ett tag med grafikkort, då det är helt sjuka priser på det just nu.

Är sjukt velig o har legat av mig inom denna värld, vad är det mest vettiga idag? Ska även sägas att sonen lär bli nöjd oavsett, det är pappa som är pryltokig. Budget...vet inte riktigt, man vill ju ha mest bang for the buck helt enkelt, kan inte specificera mig mer än så. Har egentligen råd, men det tar ju emot att slänga ut en massa pengar på saker om man kan klara sig på något som kostar mindre.

Permalänk
Medlem

Bygg runt 10400F, ditt 1660 Super borde hänga med ett tag till iaf i 1080p(1920x1080) och definitivt i 1680x1050.
Vill du ha uppgraderingsmöjligheter så välj ett Z490 MoBo, då kan du klocka RAM direkt och kan klocka en upplåst CPU i framtiden som t.ex en 11700k.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Kul. Prata med en kollega på jobbet, som typ har samma dilemma o tyckte att jag skulle ta ett Z97 mobo om jag kunde få tag på ett till hyfslitgt pris och sitta lungt i båten. Uppgradera annat runt om kring som jag tänkt. Typ skärm och en till SSD. O under tiden se hur allt fungerar o hur marknaden blir.

Men annars Z490? Vilka märken har något att erbjuda som inte kostar skjortan, men ändå är helt OK?