Köpa DVD brännare. En fråga?

Permalänk
Medlem

Köpa DVD brännare. En fråga?

Jag har tänkt att köpa en DVD brännare. Den jag tänkt köpa stödjer bara DVD-R, DVD-RW.
Då har jag en fråga, vad ska man med DVD+R till? Vad är det som är bra med det?
Man vill ju vara någorlunda säker på att man inte bähöver köpa en till brännare om en vecka igen med dvd+r...

Skillnader mellan dvd-r och +r?
Fördelar nackdelar mellan + och -?

Tacksam för snabba svar.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Här kan du ju läsa lite om varför +R är bättre: http://www.cdfreaks.com/article/113

Vet ej om de tar upp det i artikeln, men många stora företag (Microsoft t.ex.) som står bakom +R standarden.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Suck, denna fråga är ställd hur många gånger som helst i detta forum.
Svaren denna liksom på de flesta andra dvdreleterade frågor finns redan besvarade, söker man bara lite bland de tidigare posterna så blir dessa frågor onödiga.

Men för att än en gång besvara denna fråga, mellan +r och -r skiljer det i princip ingenting (finns dock vissa kompabilitetsskillnader, testa vilket format din läsare klarar av innan du köper).
De skillnader som finns ligger istället i rw formatet, där +rw är det bättre formatet. Skall däremot säga att dessa skillnader inte är något som skulle påverka mig att välja vare sig det ena eller det andra formatet när det gäller pc-dvdbrännare då tex funktionen losslesslinking enligt mitt tyckande gör sig bättre i en "dvdbrännarvideo".
Mount Rainier funktionen är även den en sak som jag klarar av att vara utan, litar helt enkelt inte på packet writing när det gäller backuper (är rätt feg när det gäller sånt:).

För att vara riktigt säker bör man givetvis att köpa en av combobrännarna som finns ute på marknaden, dvs sony dru500, nec 1300, lg 4040 eller pioneer 106/a06 (finns givetvis andra men dessa är de större tillverkarna).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Suck, denna fråga är ställd hur många gånger som helst i detta forum.
Svaren denna liksom på de flesta andra dvdreleterade frågor finns redan besvarade, söker man bara lite bland de tidigare posterna så blir dessa frågor onödiga.

Men för att än en gång besvara denna fråga, mellan +r och -r skiljer det i princip ingenting (finns dock vissa kompabilitetsskillnader, testa vilket format din läsare klarar av innan du köper).
De skillnader som finns ligger istället i rw formatet, där +rw är det bättre formatet. Skall däremot säga att dessa skillnader inte är något som skulle påverka mig att välja vare sig det ena eller det andra formatet när det gäller pc-dvdbrännare då tex funktionen losslesslinking enligt mitt tyckande gör sig bättre i en "dvdbrännarvideo".
Mount Rainier funktionen är även den en sak som jag klarar av att vara utan, litar helt enkelt inte på packet writing när det gäller backuper (är rätt feg när det gäller sånt:).

För att vara riktigt säker bör man givetvis att köpa en av combobrännarna som finns ute på marknaden, dvs sony dru500, nec 1300, lg 4040 eller pioneer 106/a06 (finns givetvis andra men dessa är de större tillverkarna).

Glöm inte TDK, köpte en som klara båda formaten =P

Permalänk
Medlem

En fråga... vad är "Mount Rainier" för något? Min brännare stödjer det.. mycket bra.. hehe vet inte ens vad det är

Permalänk

MR är ett format som MS och några tillverkare enats om att ha i kommande versioner av Windows samt nuvarnade med vissa tilläggsprogram.

Det innebär att du ska kunna använda dvdn eller cdn som en diskett, du kan flytta filer kors och trävs genom att dra med musen istället för att varje gång starta ett brännarprogram när du vill bränna över kakrecept och sånt på skivan, klicka & dra bara..

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.

Permalänk

Mount Rainer är ett format som MS och några tillverkare enats om att ha i kommande versioner av Windows samt nuvarande vs. med vissa tilläggsprogram.

Det innebär att du ska kunna använda dvdn eller cdn som en diskett, du kan flytta filer kors och trävs genom att dra med musen istället för att varje gång starta ett brännarprogram när du vill bränna över kakrecept och sånt på skivan, klicka & dra bara..

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.