Komplett.se bra eller dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av regius35:

Nu ligger ärendet hos Konsumentverket. Jag har även skickat över informationen till en jurist.

Hur har du betalt? Har du betalt med kreditkort så kräv tillbaka pengarna den vägen.

[/quote] fixad /mod
Permalänk
Medlem

Jag har haft både snabba, enkla returer/ersättningsprodukter och leveranser från Komplett. Supporten har varit i nivå med andra ÅF för det jag behövt kontakta dem om.

Fått 3pack rgb fläktar ersatta efter LEDerna paja i en av dem och grafikkortet utbytt på garanti. Har skrivit i textchatten på webbsidan och fått smidig hjälp direkt.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

Regius35 låter som en polisanmälan och ditt försäkringsbolag får hantera det?
Det är ju inte kompletts fel att postmord gjorde som de gjorde? De sista kommer ju inte göra mer än att lägga på luren oförståendes till dilemmat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av regius35:

!!!LÄS DETTA OM DU FUNDERAR PÅ ATT HANDLA AV KOMPLETT.SE!!!

Jag köpte en dator för 13000:- 2021-06-02. 1:a datorn var trasig. 2:a datorn var det
också problem med och datorn returnerades. De kunde inte göra något med datorn och den skickades tillbaka till mig. Datorn lämnades på vår trapp och PostNord kvitterade själva att jag mottagit datorn (finns fångat på övervakningskamera). Vi var inte hemma och datorn blev stulen.

Komplett anser att vare sig de eller PostNord är ansvariga och hänvisar till att det är vanligt förekommande att Postnord ställer leveranser utomhus trots att man inte har godkänt det.

Det är tvärstopp hos Komplett trots att det är de som jag ska vända mig till iom att det är de som har köpt transporten av PostNord. De anser att felet är mitt och hänvisar mig till att göra en Polisanmälan. Jag anser inte att det ska göras av mig eftersom datorn inte var i min äga då jag inte har tagit emot den. Fram tills dess jag har mottagit leveransen är det PostNords och Kompletts ansvar.

Nu ligger ärendet hos Konsumentverket. Jag har även skickat över informationen till en jurist.

Datorn kostade strax över 13000:-, sannolikt pengar jag aldrig kommer att se igen.

Jag har handlat av Komplett då och då sedan 2004. Aldrig någonsin mer!

Hur är det Kompletts ansvar att styra över vad Postnord gjort och inte gjort?
Om du har det på film kan man ju dock tycka att du borde kunna lösa det med Postnord, har du även stölden på film?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har Kompletts dotterbolag Webhallen precis runt knuten, har blivit mer köp där på senaste tiden men i övrigt föredrar jag Komplett framför deras konkurrenter och har bara riktigt bra erfarenheter av returärenden hos dem.

Det som ibland gör att jag väljer bort dem är tyvärr fraktkostnaden som kan få lite för stor del av kakan när man vill köpa något litet som inte kostar mycket, inga problem över 500 :-. Brukade hämta ut på deras Pick-up-point när det fanns i Stockholm.

Webhallen är väl ett dotterbolag till Komplett group och inte komplett i sig. Skulle nog säga att de är mer som syskon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur är det Kompletts ansvar att styra över vad Postnord gjort och inte gjort?

Det är till synes Komplett som anlitat tredje part för att leverera datorn åt dem? Har Postnord inte utfört sitt uppdrag så är det väl Komplett som bör driva ärendet mot Postnord, inte den tänkta mottagaren av paketet?

Hade det varit ett vanlig sälj så är KköpL väldigt tydlig med att ansvaret övergår först när konsumenten tagit varan i besittning. På samma vis så ansvarar konsumenten för varan fram tills dess att återförsäljaren tagit varan i besittning, om man returnerar med anledning av öppet köp. Nu är det dock en nekad reklamation och inte ett sälj så sannolikt gäller andra lagar och villkor.

Tycker det är klokt att anlita tredje part för att reda ut ansvarsförhållandet.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av regius35:

!!!LÄS DETTA OM DU FUNDERAR PÅ ATT HANDLA AV KOMPLETT.SE!!!

Jag köpte en dator för 13000:- 2021-06-02. 1:a datorn var trasig. 2:a datorn var det
också problem med och datorn returnerades. De kunde inte göra något med datorn och den skickades tillbaka till mig. Datorn lämnades på vår trapp och PostNord kvitterade själva att jag mottagit datorn (finns fångat på övervakningskamera). Vi var inte hemma och datorn blev stulen.

Komplett anser att vare sig de eller PostNord är ansvariga och hänvisar till att det är vanligt förekommande att Postnord ställer leveranser utomhus trots att man inte har godkänt det.

Det är tvärstopp hos Komplett trots att det är de som jag ska vända mig till iom att det är de som har köpt transporten av PostNord. De anser att felet är mitt och hänvisar mig till att göra en Polisanmälan. Jag anser inte att det ska göras av mig eftersom datorn inte var i min äga då jag inte har tagit emot den. Fram tills dess jag har mottagit leveransen är det PostNords och Kompletts ansvar.

Nu ligger ärendet hos Konsumentverket. Jag har även skickat över informationen till en jurist.

Datorn kostade strax över 13000:-, sannolikt pengar jag aldrig kommer att se igen.

Jag har handlat av Komplett då och då sedan 2004. Aldrig någonsin mer!

Först av allt vill vi säga att vi tycker att det är förbaskat trist att du råkat ut för detta och du har gjort helt rätt som polisanmält stölden.

Vi har mycket riktigt ett ansvar för att paketet ska nå dig och vid exempelvis fraktskador, försvunna paket m.m. så ser vi till att kunden inte hamnar i kläm och vi sköter reklamationer och ersättningar med ex: postnord.
Att postnord levererat paketet utan att begära kvittering är inte korrekt agerat och i ett sådant fall ligger en del ansvar på dem och då i förlängningen hos oss. Men vi kan inte uttala oss säkert innan vi fått undersöka detta närmare.

Återkom med ett ordernummer eller ärendenummer hos oss så ska vi genast gräva vidare i detta. Du kan svara här i tråden men än hellre via PM.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av macan7:

Webhallen är väl ett dotterbolag till Komplett group och inte komplett i sig. Skulle nog säga att de är mer som syskon?

Ja precis så. Komplett.se och Webhallen har samma moderbolag men vi agerar som 2 separata bolag med egna inköpsavdelningar, kundservice, retur, lager med mera.
Lite som att Axfood äger både Willys, Hemköp och mat.se men dom är sina separata bolag.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Först av allt vill vi säga att vi tycker att det är förbaskat trist att du råkat ut för detta och du har gjort helt rätt som polisanmält stölden.

Vi har mycket riktigt ett ansvar för att paketet ska nå dig och vid exempelvis fraktskador, försvunna paket m.m. så ser vi till att kunden inte hamnar i kläm och vi sköter reklamationer och ersättningar med ex: postnord.
Att postnord levererat paketet utan att begära kvittering är inte korrekt agerat och i ett sådant fall ligger en del ansvar på dem och då i förlängningen hos oss. Men vi kan inte uttala oss säkert innan vi fått undersöka detta närmare.

Återkom med ett ordernummer eller ärendenummer hos oss så ska vi genast gräva vidare i detta. Du kan svara här i tråden men än hellre via PM.

//Erik

Hej Erik,

Jag har mailat fram och tillbaka med er kundtjänst i två dagar. Totalt är det 3 st av dina kollegor som svarat mig på olika sätt.

Det senaste löd såhär:

” Hej Emil,
Du skrev själv i mail till oss att du fick information den 26/8 att paketet var påväg till dig, så du har aviserats om paketet och i spårningslänken som medföljer framgår vilken transportör och leveranssätt som valts. I och med att detta var en återsändning av en retur används samma leveranssätt som vid ursprunglig beställning.

Hänvisar dig nedan till information från PostNord
https://www.postnord.se/om-oss/sa-paverkas-leveranser-av-coro...

Ni har nu fått all information från oss och leveransen har övergått till ert ansvar när det levererades till er.
Paketet är levererat till angiven adress och därmed har ansvaret övergått till er. Vill ni fortsätta driva detta ärendet får ni vända er till Polisen.”

Det din kollega skriver stämmer inte fullt ut. Jag fick ett Mail från er om att datorn skickas tillbaka till mig. När, var eller hur framgick inte. Fick heller inget meddelande om att den skulle varit levererad, vilket jag fick vid första leveransen.

Jag kan inte se att den är levererad när jag inte fått den överlämnad (som den ska vara enligt köplagen) till mig. Ska även tilläggas att det ösregnade på eftermiddagen. Den dagen lämnade Postnord även 7 flak alkoholfri öl i totalt 4 lådor från Matsmart. Dessa fyra lådor var genomblöta. Tack och lov tålde ölburkarna vatten. Den leveransen visste jag om och hade godkänt.

Komplett har egentligen inte gjort något fel i samband med leveransen. Dessvärre är Komplett ansvariga för datorn fram till dess att datorn ”överlämnats” till mottagaren, i detta fallet till mig.

Postnord hävdar att jag har mottagit datorn. Komplett säger att det Postnord säger stämmer och att jag mottagit datorn. Vilket jag hävdar inte stämmer. (Och kan intygas via övervakningsvideon)

Vad jag förstått det som är datorn inte i min ägo och inte heller mitt ansvar. Därav är det inte jag som ska polisanmäla stölden av något som inte är i min ägo.

Följdfrågan jag hade till dina kollegor var:

Vem menar dom att jag ska polisanmäla? Postnord som har begått bedrägeri eller Komplett som inte tar sitt ansvar.