970 Evo går inte i full hastighet

Permalänk
Medlem

970 Evo går inte i full hastighet

Tjena!

Jag har två stycken 970 Evo M2 SSD, jag ville checka hur fort dom utbytte information mellan varandra så jag tog ett spel och kopierade över från den ena till den andra, det börjar bra på 1.5Gps men efter några sekunder så droppar den ner till 300Mbs och stannar där, varför är det så? Det är inte alls fort

Mvh, Fabian

Permalänk
Medlem

Har du koll på hur mycket bandbredd den andra m.2-platsen har tillgång till? Vad har du för moderkort? "Ett spel" säger inte heller så mycket eftersom det är stor skillnad på om det handlar om få stora filer eller en massa småfiler. Är det Windows inbyggda filhantering du använder så är väl inte det den mest effektiva heller.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lewinzky:

Tjena!

Jag har två stycken 970 Evo M2 SSD, jag ville checka hur fort dom utbytte information mellan varandra så jag tog ett spel och kopierade över från den ena till den andra, det börjar bra på 1.5Gps men efter några sekunder så droppar den ner till 300Mbs och stannar där, varför är det så? Det är inte alls fort

Mvh, Fabian

Då du inte berättat vad du har för annan hårdvara så är det orimligt att förvänta sig att du kan få några bra svar.
Vänligen komplettera vad det är för annan hårdvara du har och hur du har kopplat enheterna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Min setup består av
10700K
Z490 A Pro
16GB 3600Mhz
RTX 2070
750W

Jag har kopplat dom på dom två M2 platserna jag har på moderkortet, igår tog jag Cod Warzone som är rätt stort och överförde mellan dom två M2 SSDerna och då höll den sig på över 1Gbs hela tiden, men nu stannar den på endast 300Mbs vilket jag tycker är tråkigt

Permalänk
Medlem

Du blandar ju äpplen och päron så det bara sjunger om det. Gps finns det inget som heter -- GPS är förvisso "Global Postitioning System", men tvivlar det är vad som åsyftas. Mbs gissar jag också att du inte menar Megabit per sekund, så gissar med tungan i kinden att du avser megaBYTE per sekund. Det låter helt okej skrivprestanda, då disken är specificerad till ~2000MB/s i SEKVENTIELL SKRIVHASTIGHET. "Kopiera ett spel" säger inte så mycket, men kan ju även där ta ett skott i mörkret och anta det är flera filer av varierande storlek. Helt plötsligt låter 300MB/s helt rimligt.

Sedan för att svara på varför det går "tokfort" till en början, så är det cachen i Windows som fylls upp genom att läsa så snabbt den bara kan, under tiden visar Windows "glädjesiffror". Du kan verifiera detta genom att öppna Task Manager och notera allt ditt "standby"-minne krympa och bli i princip obefintligt vid början av filoperation(erna), för att sedan expandera igen när det börjar närma sig slutet. Det är för att hela tiden skriva i en konstant ström från buffern mot det lagringsobjekt man nu skriver mot.

Jag skulle kunna skriva 100 rader till och (helt meningslösa) sätt att "tweaka" det som antingen gör det värre eller ingen skillnad alls, men tror det räcker så.

Summa sumarum så, jo, den går i "full hastighet". Här har du en länk på ungefär vilken prestanda du kan förvänta dig med just din disk: https://i.imgur.com/aLULjW2.png

Vill du kopiera "tokfort" och "testa" kan du använda robocopy med 32 trådar för att emulera de resultat man får i sådana syntetiska tester, typ såhär:

robocopy D:\rajraj\mittspel e:\temp\andradisken\mittspeligen /S /E /Z /ZB /R:5 /W:5 /TBD /NP /V /MT:32

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Felskrivet. Ja, självfallet menar jag GigaBYTE och MegaBYTE per sekund. Tror du fattar det själv då jag skriver om hastigheter.
Eftersom diskarna ska både skriva och läsa i mycket mer än 1GBs så tycker jag inte att 300MBs är rimligt överhuvudtaget när dom ska föra över filer mellan varandra.

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker 300Mbyte/sekund låter som snabbt med tanke på att det är en verklig icke optimerad filkopiering i win.
Farten störtdyker framförallt om det handlar om många filer och som dessutom ska passera säkerhetsprogram och filsystem, det är enorm skillnad mot de "rådatagastigheter" som benchmarkprogrammen anger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu har jag ett annat moderkort än du men jag fick upp farten på min enda Samsung 970 EVO Plus från 1781 read och 1725 write till 3542 read och 3273 write (enl. Samsung Magicians Performance benchmark).
Jag gick in i bios och under "advanced" finns en flik "Onboard Devices Configuration.
Jag har bara en disk under M.2.2. Den stod på "auto" och där kunde jag istället välja "M.2.2x4". Det gjorde att jag fick snabbare read och write enl. ovan.
På M.2.1. har jag ingen disk men där finns alternativen "auto", "sata" och "pcie". Om jag hade en disk där skulle jag ställa den i läge "pcie".
Kolla om du hittar något liknade i ditt moderkorts bios och om det finns några alternativ som liknar dessa och som kan ändras.
För mej funkade det iallafall.

Permalänk
Medlem

Alright! Tusen tack för svaren!

Permalänk
Skrivet av Lewinzky:

Alright! Tusen tack för svaren!

Fick du det att fungera?