Snart kan du köpa Tesla med bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Menar du de korten där du betalar med fiat och får btc som cashback? I så fall vill jag argumentera att påståendet att du använder btc dagligen inte stämmer. Jag menar, jag går inte runt och säger att jag använt bitcoins flera gånger per dag senaste månaderna bara för att det trillar in bitcoins i plånboken ett par gånger per dag då jag minar.

btc som cashback tror jag bara blockfi ger i dagsläget, och det är inte lanserat i EU. Tycker du inte att det är att använda crypto dagligen pga att det sker en forex vid betalning så får du tycka det. Jag är ute efter den bästa och smidigaste produkten för mig som slutkund, hittar du något som slår binance eller crypto.com:s kort på svenska marknaden så är jag all ears.

Skrivet av Trunk:

Vidare så tolkar jag ditt andra användningsområde som ett sätt att tjäna pengar och frågan var som sagt vilka dagliga scenarion som finns då man använder bitcoin i andra syften än att tjäna pengar.

Frågan var hurvida bitcoin var enbart en spekulationsprodukt, tycker du att tjäna ränta och ta ut lån kvalificerar som enbart spekulationsprodukt så får du tycka det också Att gnälla på att bitcoin används som finansiellt instrument känns dock konstigt? Bitcoin är ett system för att säkra värde, ter sig rätt självklart för mig att det kommer användas för just det syftet primärt då?

Skrivet av Trunk:

Och kom igen, hur kan man med gott samvete säga att kryptovalutor redan idag är ”oändligt mycket smidigare” än dagens finanssystem? Dagens system är lååångt ifrån perfekt men att det är smidigare för den normale befolkningen (icke-kriminella i en demokrati) finns det ingen tvivel om. Kom tillbaka när jag kan få min lön i btc och sedan betala med det på ica, då kan vi diskutera vad som är smidigast.

Absolut, du ska hålla dig till vanliga finanssystemet. Jag gav samma råd till mamma 1995 gällande att skicka e-mail vs vanlig post.

Förtydligande
Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så, bemöt argumenten istället för att bara påstå saker.

Jag har redan bemött flera av hans argument; ”två fel gör inte ett rätt”. Mer än så ska man inte behöva säga angående det.

Dessutom skrev jag ”Jag säger inte att han har fel i sina påståenden…” så det finns ingen vits med att jag ska börja argumentera emot honom.

Det jag däremot skrev var att videon är vinklad och att vissa antaganden kändes långdragna. Att videon är vinklad bör vem som helst kunna gissa redan innan han börjar prata. Efter att han pratat en stund så ska man förstå att den är vinklad.

Det är inte något fel med att göra en vinklad video men som jag sa är det inte det bästa sättet att övertyga skeptiker.

Skrivet av Teval:

btc som cashback tror jag bara blockfi ger i dagsläget, och det är inte lanserat i EU. Tycker du inte att det är att använda crypto dagligen pga att det sker en forex vid betalning så får du tycka det.

Ok, nu hänger jag med, jag missförstod dig.

Mest för argumentationens skull ( ) vill jag dock säga att du använder sek när du betalar med kortet i Sverige. Jag menar, om jag åker till usa och shoppar så tror jag nog att de flesta håller med om att jag använder usd och inte sek, trots att jag får lönen från Sverige. Men men, nu är vi inne på petitesser.

Skrivet av Teval:

Jag är ute efter den bästa och smidigaste produkten för mig som slutkund, hittar du något som slår binance eller crypto.com:s kort på svenska marknaden så är jag all ears.

Jag kontrar den frågan med en egen fråga; hur är binance visa bättre än ”vanliga” bankers visa? Det är en genuin fråga.

Gammelbankernas visa-kort kan du koppla till ett vanligt bankkonto där du får in din lön och kan betala fakturor. Ganska smidigt om du frågar mig. Eller kan man få lönen insatt på sitt binancekonto samt betala fakturor med det?

Skrivet av Teval:

Frågan var hurvida bitcoin var enbart en spekulationsprodukt, tycker du att tjäna ränta och ta ut lån kvalificerar som enbart spekulationsprodukt så får du tycka det också

Frågan var visserligen ”Vilka scenarion finns det där man använder bitcoin varje dag men inte för att tjäna pengar?”

Att använde btc för att få ränta är alltså fel svar på frågan.

Jag förstår inte heller varför du tycker det är bra att använda btc som säkerhet för att kunna ta ut lån i fiat. Hade det inte varit enklare om du haft ditt kapital i fiat från början istället för att ta ett lån för att få det? Men jag kanske missförstår vad du menar den här gången också.

Skrivet av Teval:

Att gnälla på att bitcoin används som finansiellt instrument känns dock konstigt?

Jag har aldrig gnällt över ett potentiellt framtida bitcoinbaserat finanssystem. Snarare tvärtom.

Skrivet av Teval:

Bitcoin är ett system för att säkra värde, ter sig rätt självklart för mig att det kommer användas för just det syftet primärt då?

Förstår inte vad du menar. Idag används bitcoin primärt för spekulation, det kanske kommer ändras i framtiden (åt det bättre eller sämre) men det är fullkomligt omöjligt för oss att veta.

Skrivet av Teval:

Absolut, du ska hålla dig till vanliga finanssystemet. Jag gav samma råd till mamma 1995 gällande att skicka e-mail vs vanlig post.

Varför ska jag hålla mig till det gamla finanssystemet när du nyss sa att ett kryptobaserat är bättre? Jag anar en viss ironi men även med det i sinnet förstår jag inte riktigt din poäng.

Menar du att bitcoin är framtiden och att hålla kvar vid fiat är som att envisa sig med att använda vanlig post istället för e-post? Skillnaden är att e-post underlättar i de flesta lägen samt att de negativa konsekvenserna av att använda e-post är i det närmaste obefintlig.

Att använda btc idag är att krångla till det, raka motsatsen till att underlätta med andra ord. Dessutom finns det nackdelar med kryptovalutor.

Som sagt, i framtiden kanske det ser annorlunda ut men än är vi inte där. För att fortsätta på din liknelse så är användande av kryptovalutor till vardags ungefär som att använda e-post till vardags 1990. Det är möjligt men inget jag skulle rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ok, nu hänger jag med, jag missförstod dig.

Mest för argumentationens skull ( ) vill jag dock säga att du använder sek när du betalar med kortet i Sverige. Jag menar, om jag åker till usa och shoppar så tror jag nog att de flesta håller med om att jag använder usd och inte sek, trots att jag får lönen från Sverige. Men men, nu är vi inne på petitesser.

Jag kontrar den frågan med en egen fråga; hur är binance visa bättre än ”vanliga” bankers visa? Det är en genuin fråga.

Gammelbankernas visa-kort kan du koppla till ett vanligt bankkonto där du får in din lön och kan betala fakturor. Ganska smidigt om du frågar mig. Eller kan man få lönen insatt på sitt binancekonto samt betala fakturor med det?

Jag missade nog din poäng där, ja det sker en forex till den valutan som handlaren föredrar. Jag har dock ingen fiat utan krypto som dras vid betalning.

Binance kort har fördelen att det har långt mycket högre cashback och du har en valfrihet vad du vill ha kortet laddat med, stablecoins eller krypto. Ett annat exempel är crypto.com som ger långt mycket högre cashback, loungekey samt gratis netflix, spotify och amazon prime t.ex. Du kan betala fakturor genom betalo om du vill det, precis som med ditt visa-kort från din bank, men just för bostadslån och betala fakturor så är ett vanlig bankkonto smidigare fortfarande.

Skrivet av Trunk:

Jag förstår inte heller varför du tycker det är bra att använda btc som säkerhet för att kunna ta ut lån i fiat. Hade det inte varit enklare om du haft ditt kapital i fiat från början istället för att ta ett lån för att få det? Men jag kanske missförstår vad du menar den här gången också.

Hade fiatvalutor varit begränsade och åtråvärda likt bostäder, guld, konst etc så hade jag absolut kunnat ta ut lån med fiat som säkerhet och sedan sett hur min fiat med tiden gått upp i värde och gjort lånen mindre och mindre värda, nu är det dock tvärt om, att hålla fiatvalutor har motsatt effekt.

Skrivet av Trunk:

Förstår inte vad du menar. Idag används bitcoin primärt för spekulation, det kanske kommer ändras i framtiden (åt det bättre eller sämre) men det är fullkomligt omöjligt för oss att veta.

Eftersom jag personligen redan idag föredrar krypto som finansiella produkter så är det inte för mig omöjligt att veta, och om vi hypotetiskt säger att chansen är 50% / 50% så har jag en uppsida på mina investeringar på flera hundra/tusentals procent, och i absolut värsta fall så kan jag förlora 100%. Det är en för mig väldigt bra investering/spekulation eller vad du vill kalla det.

Skrivet av Trunk:

Varför ska jag hålla mig till det gamla finanssystemet när du nyss sa att ett kryptobaserat är bättre? Jag anar en viss ironi men även med det i sinnet förstår jag inte riktigt din poäng.

Menar du att bitcoin är framtiden och att hålla kvar vid fiat är som att envisa sig med att använda vanlig post istället för e-post? Skillnaden är att e-post underlättar i de flesta lägen samt att de negativa konsekvenserna av att använda e-post är i det närmaste obefintlig.

Ja, det var ironi i mitt svar, för mig så är det inte krångligt och ger mig ett klart mervärde jämfört med att använda gamla systemet, men det är absolut en tröskel att komma över innan man kommer åt fördelarna, precis som med internet i början. Att du inte ser fördelarna ännu är helt ok, precis som jag inte var jätteledsen över att min syster tyckte internet var världens skit efter hon fått testa på mitt 2400bps modem i mitten av 1990-talet, hon slog hellre upp saker i NE som stod i bokhyllan, och jag använde hellre webcrawler även om jag fick vänta på att modemet skulle koppla upp.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED